Elektrische wagens

Fuck. Ik ken daar niks van, maar een blik op mijn kast zag een “16” staan in het typenummer. Dus ik ben waarschijnlijk gescheten met 3.7 kW.

Als dat ook weer een paar duizend euro kost ga ik helaas moeten annuleren vrees is.
Dat wil niets zeggen hoor.
16A is de standaard zekering voor stopcontacten.
Je hebt twee mogelijkheden. Je gaat naar je teller kijken van de maatschappij, daarop kan je aflezen of het 230V is of 3x230V
Of je gaat naar je zekeringskast en bij je differentieelschakelaar zien (de hoofdplong) of deze 230v is 3x230V
Aan u fases kunt ge dat zien (de lijntjes) of het is vermeld op de differentieelschakelaar.
VB 3fasen. check de 4 lijntjes op de tekening
Aardlekschakelaar3.png

VB monofase. Check de lijntjes.. Hier heb je er 2
Aardlekschakelaar1.png

met 230V mono ga je maximaal 7.4kW (als je het op een 32A differentieel aansluit) kunnen laden maar dan ga je wel niet meer moeten koken enzo :p
Uw aansluitvermogen is 40A dus 230Vx40 geeft 9200W.
Bij 3x230 en 40A is dat 15900W. Dus daar zou een 32A al volstaan om aan uw 11kW te geraken.

Maar ik wil zeker nog eens stipuleren dat als het capaciteitstarief er is en je je wagen aan 11kW op 4 uur gaat opladen dat dit echt wel geld gaat kosten.

Laatst bewerkt:
Ik vind de logica dat die nooit zouden opladen ook zo raar. Dat is hetzelfde als zeggen "stel dat er in elke Porsche een knop staat "less power, more consumption", dat je ervan uitgaat dat elke Porsche rijder daar continu op zou duwen...
Mijn schoonbroer heeft drie Porsches, en is dus wel enigszins gekend in de garage. Eén van de verkopers wist te vertellen dat er zelfs panamera rijders waren die de kabel gewoon achterlieten bij het afhalen van de auto, omdat die plaats in nam inde koffer

Correct maar dan moet er ook opnieuw gekeurd worden en zit je nog steeds met een max. laadvermogen van 7,4kW.
Het lijkt me dan eerder de moeite om naar 3f te gaan, tenzij de meerkost hiervoor nu zoveel groter zou zijn.
Niet bij alle wagens, onder meer een Tesla kan je dan op 11kWh laden (vermogen worden over meerder fases verdeeld) .

Kunt ge uw laadpaal niet instellen dat deze altijd met pieken van 14 minuten aan hoger kwh oplaadt, dan 2 min niet, dan weer wel om de 15min piek niet te overschrijden.
Of werkt het niet zo simpel?

Neen. Enkel een meettoestel die tussen een gewoon stopcontact en de wagen hangt.
Aangezien ik mono 230 heb kan ik toch niet meer dan 3.7kw laden.
Volgens mij kan je dan nog op 7.4 kW laden toch?
Zelfs met een 40 A aansluiting wanneer je een slimme laadpaal neemt.

Volgens mij kan je dan nog op 7.4 kW laden toch?
Zelfs met een 40 A aansluiting wanneer je een slimme laadpaal neemt.
Kheb geen 32A zekering in mijn kast hangen :D
Nee alle gekheid op een stokje, 7.4kW heb ik nog 1.8kW over voor de rest. Lijkt me echt nipt. Zeker omdat er geen intelligentie achterzit.

Kunt ge uw laadpaal niet instellen dat deze altijd met pieken van 14 minuten aan hoger kwh oplaadt, dan 2 min niet, dan weer wel om de 15min piek niet te overschrijden.
Of werkt het niet zo simpel?
Dan is uw piekverbruik 10,2kw. Dan kan je evengoed instellen dat hij dat continu moet doen...

Fuck. Ik ken daar niks van, maar een blik op mijn kast zag een “16” staan in het typenummer. Dus ik ben waarschijnlijk gescheten met 3.7 kW.

Als dat ook weer een paar duizend euro kost ga ik helaas moeten annuleren vrees is.
Heb je een driefasige aansluiting? Indien niet dan zal het laden worden aan een normaal stopcontact. Je kan 7,4kW laden, maar dan heb je geen marge meer om nog iets anders te doen. Dan moet je zeker een intelligente nemen.

Als je een 3fasige aansluiting hebt dan wel.
monofase is 16A (3.7kW) of 32A (7.4kW)
waar ik zou opteren voor 16A als we in het capaciteitstarief zitten. Of je moet echt intelligent aan loadbalancing doen. Niet laden als je aan het koken bent, niet laden als de warmtepomp werkt etc...
Zo een wagen opladen zuipt gewoon energie.
Maar aan 3,7kw laden is nu ook wel geen doen aan, of je moet amper km's doen op een dag. Hier zou het sowieso 32A worden, of misschien 3f 16A als de prijs nog zou meevallen.
Want blijkbaar rekent fluvius kosten aan als je boven 10kVA gaat

De laadpaal zit niet in de leasing inbegrepen?
Mijn schoonbroer heeft drie Porsches, en is dus wel enigszins gekend in de garage. Eén van de verkopers wist te vertellen dat er zelfs panamera rijders waren die de kabel gewoon achterlieten bij het afhalen van de auto, omdat die plaats in nam inde koffer
Ik heb nu toch wel moeite om dat te geloven, zo'n kabel kost wel meer dan een paar euro.

Ken er te weinig van, maar ik zie men denkfout al in ivm piekverbruik.

Weet iemand al de meerkosten van maandelijks in het hoog tarief te vallen?

Er zijn er =\= ze doen dat allemaal.

Dat is hetzelfde als zeggen dat er mensen met ne 1,2l Clio zijn met een gemiddeld verbruik van 15l, dus dan moeten ze allemaal zo belast worden.

Dat capaciteitstarief is allemaal lang niet zo'n probleem. Overschakelen naar een 3.7 kW aansluiting om op capaciteitstarief vlak niet te hoog uit te komen is er echt over volgens mij.
Ook zonder EV zie ik pieken van 1.2kW per kwartier (bvb koken + oven aanzetten), dus ik zou sowieso aan bijna 5 kW komen. Voor mijn wagen vind ik de 7.4 kWh aansluiting voldoende, ik laad nu zelf meestal ook iets trager op (omdat de wagen toch thuis staat, en om zo ook zoveel mogelijk op eigen zonne-energie te laden*). Die 2.5 kW piek extra is gewoon wat comfort dat je betaalt, je kan dat zelf ook nog altijd kiezen met een wat zwaardere paal of je dat vermogen gebruikt of niet. En wanneer je een slimme paal neemt kan je sowieso het piekvermogen van je systeem beperken.
*Van de 40 kWh die ik heb geproduceerd de voorbije dagen is er maar 1.7kW geïnjecteerd op het net. Ik heb vandaag ook geladen, ik denk dat ook de 17kWh productie van vandaag voor 90% in de accu is opgeslagen 🤡

Dat capaciteitstarief is allemaal lang niet zo'n probleem. Overschakelen naar een 3.7 kW aansluiting om op capaciteitstarief vlak niet te hoog uit te komen is er echt over volgens mij.
Ook zonder EV zie ik pieken van 1.2kW per kwartier (bvb koken + oven aanzetten), dus ik zou sowieso aan bijna 5 kW komen. Voor mijn wagen vind ik de 7.4 kWh aansluiting voldoende, ik laad nu zelf meestal ook iets trager op (omdat de wagen toch thuis staat, en om zo ook zoveel mogelijk op eigen zonne-energie te laden*). Die 2.5 kW piek extra is gewoon wat comfort dat je betaalt, je kan dat zelf ook nog altijd kiezen met een wat zwaardere paal of je dat vermogen gebruikt of niet. En wanneer je een slimme paal neemt kan je sowieso het piekvermogen van je systeem beperken.
*Van de 40 kWh die ik heb geproduceerd de voorbije dagen is er maar 1.7kW geïnjecteerd op het net. Ik heb vandaag ook geladen, ik denk dat ook de 17kWh productie van vandaag voor 90% in de accu is opgeslagen 🤡
Mja ik ga gewoon proberen zo vaak mogelijk op het werk te laden.
Zit nog met terugdraaiende teller en zonnepanelen van 2020. Ik ga die investering eerst laten renderen.

Maar aan 3,7kw laden is nu ook wel geen doen aan, of je moet amper km's doen op een dag. Hier zou het sowieso 32A worden, of misschien 3f 16A als de prijs nog zou meevallen.

Ik heb nu toch wel moeite om dat te geloven, zo'n kabel kost wel meer dan een paar euro.
Verklaar amper kms? Ik heb het hier al gezegd, ik moest dagelijks pendelen van Antwerpen naar Brussel en heb altijd geladen aan een gewoon stopcontact en dat is max 13A. Dus voor veel mensen is dat zeker een mogelijkheid.

Mja ik ga gewoon proberen zo vaak mogelijk op het werk te laden.
Zit nog met terugdraaiende teller en zonnepanelen van 2020. Ik ga die investering eerst laten renderen.
Weet ook dat de laadeffciëntie gewoon ruk is. De kans is groot dat je in putje winter (temperaturen zoals vorige week) gewoon niet of apper gaat kunnen opladen .

De paal wel, maar dat los van de aansluiting, toch?

nu goed, Stroohm zou mij moeten contacteren en dan zal ik er wel het fijne van weten. Ik heb er uiteindelijk wel een paar duizend voor over (voor zo’n kar) en ‘t is een investering die we anders toch binnen een paar jaar moeten doen.

Dat wil niets zeggen hoor.
16A is de standaard zekering voor stopcontacten.
Je hebt twee mogelijkheden. Je gaat naar je teller kijken van de maatschappij, daarop kan je aflezen of het 230V is of 3x230V
Of je gaat naar je zekeringskast en bij je differentieelschakelaar zien (de hoofdplong) of deze 230v is 3x230V
Aan u fases kunt ge dat zien (de lijntjes) of het is vermeld op de differentieelschakelaar.
VB 3fasen. check de 4 lijntjes op de tekening
Aardlekschakelaar3.png

VB monofase. Check de lijntjes.. Hier heb je er 2
Aardlekschakelaar1.png

met 230V mono ga je maximaal 7.4kW (als je het op een 32A differentieel aansluit) kunnen laden maar dan ga je wel niet meer moeten koken enzo :p
Uw aansluitvermogen is 40A dus 230Vx40 geeft 9200W.
Bij 3x230 en 40A is dat 15900W. Dus daar zou een 32A al volstaan om aan uw 11kW te geraken.

Maar ik wil zeker nog eens stipuleren dat als het capaciteitstarief er is en je je wagen aan 11kW op 4 uur gaat opladen dat dit echt wel geld gaat kosten.

Ik vind 2 diffs in mijn kast (beide uiterst links, boven elkaar). Op beide staat 40A, de onderste zegt 2x220V.

Is dat goed nieuws 🙃

img

Ik vind 2 diffs in mijn kast (beide uiterst links, boven elkaar). Op beide staat 40A, de onderste zegt 2x220V.

Is dat goed nieuws 🙃

img
Gezien de breedte van de differentieel, zou ik monofase denken, maar uw zekering voor keuken en kookfornuis zijn wel 400v, en dat zou dus wijzen op 3-fase.

Gezien de breedte van de differentieel, zou ik monofase denken, maar uw zekering voor keuken en kookfornuis zijn wel 400v, en dat zou dus wijzen op 3-fase.
nope :( zekeringen zijn interchangeable. ge kunt nen 400v gebruiken als 230v maar blijft 230V. ze zijn gewoon "rated" tot 400v
simpelste is gewoon naar uw teller gaan zien. Daarop kunde ook zien of het nen 40A is of 63A. Als ge 63A hebt heb je wat meer ademruimte.
geen-stroom-wat-is-een-hoofdautomaat.jpg

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan