Elektrische wagens

Maar aan 3,7kw laden is nu ook wel geen doen aan, of je moet amper km's doen op een dag.
3.7 kW is toch al bijna 20 km/u aan 20 kWh/100km, dus 8 uur laden is toch snel 150km/dag. Rekenen met 200 werkdagen is al 30k km aan woon-werkverkeer. Dat is toch niet "amper km's".

Is wel vervelend als je een patroon hebt met dagen met veel km na elkaar. Maar voor het gewone voorspelbare woon-werkverkeer kom je met 3.7 kW al ver.

nope :( zekeringen zijn interchangeable. ge kunt nen 400v gebruiken als 230v maar blijft 230V. ze zijn gewoon "rated" tot 400v
simpelste is gewoon naar uw teller gaan zien. Daarop kunde ook zien of het nen 40A is of 63A. Als ge 63A hebt heb je wat meer ademruimte.
geen-stroom-wat-is-een-hoofdautomaat.jpg
40A mono dus :(
Afwachten tot de installateur komt en nog niet panikeren :p

3.7 kW is toch al bijna 20 km/u aan 20 kWh/100km, dus 8 uur laden is toch snel 150km/dag. Rekenen met 200 werkdagen is al 30k km aan woon-werkverkeer. Dat is toch niet "amper km's".

Is wel vervelend als je een patroon hebt met dagen met veel km na elkaar. Maar voor het gewone voorspelbare woon-werkverkeer kom je met 3.7 kW al ver.
Er komt feitelijk wel wat kwh op jaarbasis bij op uw eindafrekening.
Gemiddeld gezin zit aan 3000-3500? kWh zonder warmtepomp of dergelijke.
25000 km op een jaar aan 20kWh kost u een extra 5000kWh op jaarbasis. 2 elektrische wagens....brrr
Ze zitten nu al te neuten dat het net het niet aankan... wat gaat dat geven als iedereen elektrisch begint te rijden? Nog een extra taks?
Of was dat capaciteitstarief met voorbedachte rade ;)

Weet ook dat de laadeffciëntie gewoon ruk is. De kans is groot dat je in putje winter (temperaturen zoals vorige week) gewoon niet of apper gaat kunnen opladen .
Daar was ik ook wel van geschrokken eerlijk gezegd. Als ik nu de eTron laadt aan 11,3kW (zappi gemeten) dan geeft de eTron 10kW. Op een jaar zijn dat veel verloren kWh.

Gezien de breedte van de differentieel, zou ik monofase denken, maar uw zekering voor keuken en kookfornuis zijn wel 400v, en dat zou dus wijzen op 3-fase.
De hoofd DSI (diff stroom inrichting) is 2P. Die zekering kookplaat ook dus het is een monofisige aansluiting. Type spanning staat er ook bij 2x230v. Dus ook gn 3x400v+N beschikbaar in de straat. Er is ook verschil in 3x230V en 3x400v+N he...En ik las hier ook dat stopc standaard 16A zijn ; in 1970 ja,met een penzekering of diazed in u baklieten kast zeker. Is toch nu standaard 20A.

De hoofd DSI (diff stroom inrichting) is 2P. Die zekering kookplaat ook dus het is een monofisige aansluiting. Type spanning staat er ook bij 2x230v. Dus ook gn 3x400v+N beschikbaar in de straat. Er is ook verschil in 3x230V en 3x400v+N he...En ik las hier ook dat stopc standaard 16A zijn ; in 1970 ja,met een penzekering of diazed in u baklieten kast zeker. Is toch nu standaard 20A.
idd. ik zie net bij mij in het bord zit er ook allemaal 20A en een paar 6A
Yay 4.6kW!!! :D

Er komt feitelijk wel wat kwh op jaarbasis bij op uw eindafrekening.
Gemiddeld gezin zit aan 3000-3500? kWh zonder warmtepomp of dergelijke.
25000 km op een jaar aan 20kWh kost u een extra 5000kWh op jaarbasis. 2 elektrische wagens....brrr
Ze zitten nu al te neuten dat het net het niet aankan... wat gaat dat geven als iedereen elektrisch begint te rijden? Nog een extra taks?
Of was dat capaciteitstarief met voorbedachte rade ;)

Klopt, als ze beginnen smijten met getallen als zoveel % van het Belgische wagenpark moet tegen die datum elektrisch zijn, zie je al snel dat we dat nu totaal niet kunnen voeden - en ik heb precies weinig vertrouwen in onze overheid en energieproducenten dat ze ver genoeg vooruit kijken om dat tijdig aan te pakken.

EV is ook vervuilend/belastend voor milieu, zeker als je een batterij hebt met wat range. Alleen verplaatst de vervuiling zich naar ergens anders dan waar de auto is
Elke vorm van transport is vervuilend... Als ik het mij goed herinner is de iX3 60% minder belastend voor het milieu als groene stroom gebruik wordt. En aangezien stroom ook niet gratis is, blijft het principe toch gewoon ook daar gelden?

Elke vorm van transport is vervuilend... Als ik het mij goed herinner is de iX3 60% minder belastend voor het milieu als groene stroom gebruik wordt. En aangezien stroom ook niet gratis is, blijft het principe toch gewoon ook daar gelden?
Al heb je geen onderscheid tussen welke stroom voor vervoer en welke stroom voor andere zaken (huis verwarmen bv) is.
Stookolie is ook veel goedkoper dan diesel

Je kan zelfs stellen dat je 100% groene stroom voor andere zaken eerst moet hebben alvorens je uw auto met groene stroom kan voorzien (van niet zelf opgewekte weliswaar)

Ik hoor hier niemand spreken over de Skoda Enyaq iV. Je krijgt toch echt wel veel (elektrische) auto voor je geld!
Als ik kijk naar de foto's in deze review (wat uiteraard geen basismodel zal zijn), vind ik het echt een hele dikke bak. Vervang de Skoda badge door een BMW en je zou €80 000 een normaal prijskaartje vinden.

Ik hoor hier niemand spreken over de Skoda Enyaq iV. Je krijgt toch echt wel veel (elektrische) auto voor je geld!
Als je die begint te configureren zit je toch wel héééél snel in ID4 gebied qua prijs.

Laatste medium tot highend spec was 55K
En dat voor een auto die "maar" 204pk haalt. Op EV gebied is dat weinig. Da's 8,7 sec naar honderd.

Na al die jaren snap ik nog altijd geen *** van elektriciteit. Ik zie op ons keuringsverslag staan:
2x230V
40A

Dit is dus monofasig?

En hop Jaguar is van plan ook volledig elektrisch te gaan tegen 2025. Vind dat allemaal leuk maar zoals iemand anders hier al zei de infrastructuur moet ook wel mee kunnen.
De inkt is nog maar net gedroogd van bovenstaand bericht en daar komt Ford met de melding dat ze vanaf 2026 enkel nog PHEV en EV zullen verkopen van het personenwagens gamma.

Weet iemand al de meerkosten van maandelijks in het hoog tarief te vallen?

Dacht dat dat 50€ op jaarbasis was per piekkwh extra. @Bimmer had dat dacht ik al wat dieper bekeken. Ook al was dat wel allemaal nog op basis van de voorlopige cijfers.

Al heb je geen onderscheid tussen welke stroom voor vervoer en welke stroom voor andere zaken (huis verwarmen bv) is.
Stookolie is ook veel goedkoper dan diesel

Ik kan mij gewoon moeilijk inbeelden dat de overheid al zijn accijnzen op diesel gewoon door zijn neus geboord gaat aanvaarden op lange termijn. Nu in het begin als er niet veel zijn dan kan dat wel. Maar ze kunnen toch onmogelijk de energie voor het laden van een wagen en de energie voor het verwarmen van de woning of die voor het koken op eenzelfde tarief stellen...

Dacht dat dat 50€ op jaarbasis was per piekkwh extra. @Bimmer had dat dacht ik al wat dieper bekeken. Ook al was dat wel allemaal nog op basis van de voorlopige cijfers.

Ik kan mij gewoon moeilijk inbeelden dat de overheid al zijn accijnzen op diesel gewoon door zijn neus geboord gaat aanvaarden op lange termijn. Nu in het begin als er niet veel zijn dan kan dat wel. Maar ze kunnen toch onmogelijk de energie voor het laden van een wagen en de energie voor het verwarmen van de woning of die voor het koken op eenzelfde tarief stellen...
Maar op elektriciteit zijn er evengoed al allerhande belastingen. Het is niet dat ze daar niks op verdienen. 1 kWh kost een paar cent maar je betaald wel meer als 0,20 euro.

Terug
Bovenaan