Groep E (Oekraïne, Slovakije, BELGIË, Roemenië)

Ik volg die redenering van @Gavin wel. Kijk naar Duitsland, waar je een Kroos, Wirtz, Musiala, Rüdiger en Gündogan hebt. Engeland met Bellingham, Kane, Saka, Rice en Foden. Of Frankrijk, Portugal, ...
Dat zijn gewoon selecties van een ander niveau dan het huidige België. Als er dan nog een sterk systeem en een heel goede coach boven staat kan er wel iets, maar laat ons duidelijk zijn, ook dat is er niet he.

Los daarvan: let's fucking go, we worden Europees kampioen :unsure:.

Ik weet dat 'grinta' een ongelofelijk overgebruikt woord is geworden, maar los van de coachingperikelen is dat toch ook iets wat ik de laatste jaren mis bij de Rode Duivels. Op het WK al helemaal, maar dat kon dan nog verklaard worden door het feit dat men intern Bobbie beu was.

Maar ook nu: op voorhand maar interviews geven over hoeveel goesting er is en weet ik veel, en dan krijgen we 1 tegendoelpunt en gaan die kopjes hangen. Nu niet dat ik wil bedoelen dat je met vibes en vriendschappen een tornooi kan winnen (want de kwaliteit moet er natuurlijk ook zijn) maar dat soort hongerigheid waarmee bijvoorbeeld de Albanezen gisteren nog een gelijkspel uit de brand sleepten; ik zie het nog niet al te snel gebeuren bij de Rode Duivels.

'Goesting' en 'grinta' en al van dat zijn natuurlijk gevoelens en niet in cijfers te vatten, dus het kan zeker zijn dat het maar een gevoel van mij is hoor, maar echt veel van die dingen zie ik toch niet wanneer de Belgen spelen. Hopelijk komt dat nog en was de eerste wedstrijd gewoon een collectieve schok na dat knullig tegendoelpunt.
Gingen die kopjes hangen ja? Als je al die kansen ziet dan viel dat toch goed mee. Daar zat gewoon een flinke portie pech bij.

Gingen die kopjes hangen ja? Als je al die kansen ziet dan viel dat toch goed mee. Daar zat gewoon een flinke portie pech bij.
Als je ziet hoe flitsend we begonnen waren en hoe lang het na die goal duurde vooraleer we opnieuw wat kansen bijeen konden voetballen vond ik dat toch wel ja. En 'al die kansen' (waarvan twee voor de tegengoal) vind ik nu ook wel wat overdreven. Tegen zo'n land moet je normaal toch wat meer bij elkaar voetballen. Dat laatste ligt meer aan het systeem dan aan iets ontastbaar als 'grinta', maar toch.

Als je ziet hoe flitsend we begonnen waren en hoe lang het na die goal duurde vooraleer we opnieuw wat kansen bijeen konden voetballen vond ik dat toch wel ja. En 'al die kansen' (waarvan twee voor de tegengoal) vind ik nu ook wel wat overdreven. Tegen zo'n land moet je normaal toch wat meer bij elkaar voetballen.
Ik vind dat de afgekeurde goals meegenomen mogen worden in de kansen. Dan hebben we 2 enorme kansen voor Lukaku en 1 grote voor Bakayoko die bijna niet te missen was. (maar gekeerd werd op de lijn)

Dat is minimaal 1,5 uit xg als het niet groter is. In vrijwel elke toernooiwedstrijd zijn 3 van dit soort kansen genoeg voor minimaal een goal. Toegegeven, het was allemaal in de tweede helft maar als je die tweede helft nog 500 keer speelt maak je 498 keer een goal.

Ben voor een groot stuk akkoord, maar los daarvan moeten we met de huidige selectie (en die in de nabije toekomst) nog altijd kunnen winnen van landen als Slovakije, Roemenië en Oekraïne. Die hun beste speler is van hetzelfde niveau als CDK/Lukebakio/etc en zo hebben ze er maar eentje.

Het probleem is gewoon de speelstijl, die bij momenten heel arrogant en lui aanvoelt. Denken dat je beter bent, en bijgevolg niet al te hard willen werken. Dat is bijzonder ergerlijk om naar te kijken, want we zijn niet meer zó veel beter dat we daarmee weg komen. Als ik dan zit te kijken naar pakweg Oostenrijk tegen Frankrijk dan denk ik: miljaar wat voor een energie en over-mijn-lijf mentaliteit zit er in die ploeg (Oostenrijk welteverstaan), terwijl daar qua spelers niks speciaal op het veld staat.

KDB is ook niet meer de werker van weleer. Komt daarbij dat dat niet meer het soort speler is die alleen dingen forceert in een ploeg als de huidige rode duivels. Die kon de voorbije maanden bij City ook niet meer elke match spelen... meestal max 1 match per week, en niet eens de volle 90 minuten. Dat kan nu eenmaal gebeuren voor sommige spelers eens voorbij de 30, na wat blessures enz. De manier dat hij tegen Slovakije speelde, dat zag er voor mij uit alsof hij zich aan het sparen was voor alle volgende matchen, omdat hij weet dat hij het fysiek niet meer aan kan om meerdere matchen op rij voluit te gaan.

Ik zou bijna beginnen denken dat het stilaan tijd is om de bronzen generatie helemaal af te sluiten, m.a.w. afscheid van KDB en Lukaku na dit EK. Dan kunnen we eindelijk onze speelstijl helemaal omgooien, weg van dat wandelvoetbal. De toekomst, of we dat nu willen of niet, ligt bij Openda, Doku, CDK, Vermeeren etc. Gebrek aan kwaliteit compenseren door harder te werken op het veld.
Je gaat toch geen spelers thuis laten wanneer die nog steeds de beste optie zijn? Dat vind ik toch iets vreemds.

En dan is er nog de coach. Zie naar Oostenrijk: imo kwamen die echt enorm sterk voor de dag tegen Frankrijk. Benieuwd wat die nog gaan laten zien. En dat is dan een selectie met in principe mindere kwaliteit dan de onze.
Uiteindelijk werden we wel eerste voor dit Oostenrijk en haalde we 4/6 ertegen. Op zo'n tornooien gebeuren soms andere dingen, zoals spelers/ploegen die opeens beter (of slechter) beginnen te spelen dan ze normaal doen. Kijk naar een Dortmund dat de CL finale speelt, maar in eigen competitie eigenlijk het niet zo goed deed en een trainer waar ook veel kritiek op was.

Uiteindelijk werden we wel eerste voor dit Oostenrijk en haalde we 4/6 ertegen. Op zo'n tornooien gebeuren soms andere dingen, zoals spelers/ploegen die opeens beter (of slechter) beginnen te spelen dan ze normaal doen. Kijk naar een Dortmund dat de CL finale speelt, maar in eigen competitie eigenlijk het niet zo goed deed en een trainer waar ook veel kritiek op was.
Da's waar maar dat waren toch geen gemakkelijke matchen in mijn herinnering.

Da's waar maar dat waren toch geen gemakkelijke matchen in mijn herinnering.
Dat is waar, maar we overanalyseren vaak onze eigen ploeg en kijken oppervlakkig naar de andere (wat ook normaal is voor de duidelijkheid). Wie weet wordt er op een Oostenrijks forum ook geklaagd over de beslissingen van de coach :unsure: .

Niet toevallig natuurlijk dat Oostenrijk hier een paar keer als voorbeeld wordt genoemd. Die hebben Ragnick als bondscoach. Dat is eigenlijk een clubcoach, en één van hoog niveau nog wel, en dat ziet men aan het spel. Ook tegen ons domineerden zij, wij wonnen op een diefje.

Iemand van dat niveau, en bijhorend prijskaartje, had onze voetbalbond moeten halen toen de tijd rijp was (anno 2018, met de GG op haar piek). Maar zelfs nu nog zou zo'n man voor een geweldig rendement zorgen. Dan draait alles zoals het moet draaien en spreken we niet meer over 'grinta' of over individuele spelersdetails (een De Bruyne die snel bij zijn gezin wil zijn etc.). Dat zijn allemaal red herrings. Waar het hem in feite om draait, is tactische bekwaamheid. En dat kost geld. Misschien speelt de eeuwige Belgische underdog-mentaliteit (wij zijn 'maar' België) ons nog steeds parten, en durft men daarom niet te mikken op de absolute top. Of men is te gierig, kan ook.

Die adoreren hun coach.
Het is maar een voorbeeld, omdat Oostenrijk als voorbeeld wordt genomen. Ik wil maar zeggen dat je als buitenstaander al sneller iets goed vindt bij een ander en wanneer het over je eigen ploeg gaat, je veel dieper gaat kijken dan die ene match waar ze goed voor de dag kwamen.

Niet toevallig natuurlijk dat Oostenrijk hier een paar keer als voorbeeld wordt genoemd. Die hebben Ragnick als bondscoach. Dat is eigenlijk een clubcoach, en één van hoog niveau nog wel, en dat ziet men aan het spel. Ook tegen ons domineerden zij, wij wonnen op een diefje.

Iemand van dat niveau, en bijhorend prijskaartje, had onze voetbalbond moeten halen toen de tijd rijp was (anno 2018, met de GG op haar piek). Maar zelfs nu nog zou zo'n man voor een geweldig rendement zorgen. Dan draait alles zoals het moet draaien en spreken we niet meer over 'grinta' of over individuele spelersdetails (een De Bruyne die snel bij zijn gezin wil zijn etc.). Dat zijn allemaal red herrings. Waar het hem in feite om draait, is tactische bekwaamheid. En dat kost geld. Misschien speelt de eeuwige Belgische underdog-mentaliteit (wij zijn 'maar' België) ons nog steeds parten, en durft men daarom niet te mikken op de absolute top. Of men is te gierig, kan ook.
De bond heeft ook niet zoveel geld he (wss door hun eigen fout, dat terzijde). Ze hebben zelfs Martinez 2 jobs moeten geven om hem te kunnen betalen. De andere optie is iemand die het uit liefde voor België wilt doen, maar we kunnen nog niet zeggen dat we al een topcoach in ons midden hebben. Dickie was toen een goede optie, maar die is ook te geldgeil.

Een Belgische coach zit er binnen een paar jaar wel terug in.

Kompany start nu bij een topclub, hopelijk slaagt hij daar ook. Veel vaderlandsliefde, dus die zal het ooit wel eens willen doen.
Hopelijk kunnen jongens als een Vermaelen ook verder doorgroeien en dan zijn dat ook goede kandidaten.

En waarom geen Clement. Heeft ondertussen toch ook al wat bewezen en is nu veel ervaring aan het opdoen in verschillende competities.

Ben geen boekhouder, maar vraag mij dan wel af waar al die inkomsten heenvloeien. Wij spelen al jaren elke thuismatch voor een vol huis, doen aan elk tornooi mee zodus televisie-inkomsten zijn maximaal, merchandising....

Ben geen boekhouder, maar vraag mij dan wel af waar al die inkomsten heenvloeien. Wij spelen al jaren elke thuismatch voor een vol huis, doen aan elk tornooi mee zodus televisie-inkomsten zijn maximaal, merchandising....
De bond investeert natuurlijk in de Pro League, de onderliggende liga's, de regionale bonden (zoals Voetbal Vlaanderen), jeugdwerking, vrouwenvoetbal, ...

Ik wou het ook net zeggen. Waarom zou een kleiner land als Oostenrijk dan wel een Ragnick kunnen betalen?

Is Ragnick dan zo'n topcoach? Ik ken hem amper en als ik hem opzoek heeft die toch heel weinig topclubs getraind, om meer te zeggen: geen. Een keertje met Schalke 2e en met Leipzig 3e.
Wel veel ervaring, daar niet van.

Is het niet de moment voor Hein?
Het is vooral het moment voor Tedesco :unsure:

Zolang hij zelf niet opstapt, mag je er op rekenen dat hij tot het WK blijft. Zélfs als hij nu de groepsfase niet overleeft, zie ik de bond hem nog niet buiten gooien...

EDIT: amai, Martinez zal het precies niet zo erg vinden dat hij niet meer bij de Duivels zit...

Terug
Bovenaan