Liveblog
Liveblog: https://vrtnws.be/p.6KebQDyNW
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Van de stijging van ons nettoloon waar de politiekers zo fier op waren mogen we alweer een deeltje terug stortenZorgpremie naar 100euro. Dat is wel.een hele klets er bij ineens

Van de stijging van ons nettoloon waar de politiekers zo fier op waren mogen we alweer een deeltje terug storten
Van 115 euro voor alleenstaanden tot 247 euro extra netto voor een gezin met 2 kinderen: hoeveel loon mag u extra verwachten in 2029?

En voor cultuur en onderwijs worden het weer magere jaren, en 't is niet dat we de afgelopen jaren nog veel vet hadden.
Dat is een mening, geen vaststaand feit. Ik denk daar anders over.Cultuur moet dan ook geen kerntaak van de overheid zijn, toch niet in de huidige vorm.
Voor iedereen behalve weer onze verhoogde tegemoekomers.Zorgpremie naar 100euro. Dat is wel.een hele klets er bij ineens
Dat is een mening, geen vaststaand feit. Ik denk daar anders over.
Voor iedereen behalve weer onze verhoogde tegemoekomers.
Want de filmindustrie wordt niet langs alle kanten ondersteund met belastingsgeld? Beetje serieus blijven hé.Ik betaal m'n cinema ook zelf.
Want de filmindustrie wordt niet langs alle kanten ondersteund met belastingsgeld? Beetje serieus blijven hé.
Fantastisch schoolvoorbeeld van belastingcreep trouwens.
Ingevoerd in 2001 als 10 euro per jaar. Vanaf 2002 al meteen 25 euro per jaar. Kort daarna 50 euro per jaar. Indexaties de jaren daarop tot vandaag 64 euro per jaar. En binnenkort dus 100 euro per jaar.
Getekend, de vergrijzing.
Van mij mag cultuur best gesubsidieerd worden, maar gezien dat zo een subjectief iets is, is het zeer moeilijk om ergens een grens te trekken.
Mijn grootouders van mijn beide ouders zijn de perfecte voorbeelden. Grootgrondbezitters, ettelijke miljoenen op de rekening, maar vollop genoten van de zorgpremie (en andere voordelen). Wie betaald het gelach nu? Wij natuurlijk. Daarbovenop hebben we nu een dochter van 4 jaar en wat verdwijnt er vanaf volgend schooljaar? De schoolpremie. Nu, het is niet dat we het echt nodig hebben, dus ok, maar toch weeral het zoveelste voordeel dat er decenia was, zoals bv. de woonbonus dat we verliezen om toch maar de ouderen te ontzien.Zeer mooi uitgelegd trouwens. En of je nu € 2500 netto of € 5000 netto verdient, je betaalt evenveel...
En de boomers/gepensioneerden hebben ongetwijfeld véél meer recht op die korting tot € 35 (de belastingskorting wordt dus in plaats van € 32 zomaar even € 65) ook al hebben ze die niet nodig.
Zeg ik overigens niet zomaar, als artsen het zelf al zeggen:
![]()
Belgische Vereniging Artsensyndicaten: "Te veel gepensioneerden krijgen verhoogde tegemoetkoming gezondheidszorg" | VRT NWS Nieuws
Volgens het BVAS, de Belgische vereniging van artsensyndicaten, hebben te veel mensen recht op een verhoogde tegemoetkoming voor gezondheidszorgen. Wie daar recht op heeft, betaalt minder voor een raadpleging bij de dokter of voor geneesmiddelen. Een op de vijf Belgen geniet zo'n tegemoetkoming...www.vrt.be
Extra eigendom hebben maar toch korting op je belastingen als ware je een armoezaaier... denk dat er nog veel efficiëntieoefeningen mogelijk zijn.
Belastingskortingen zijn even goed een indirecte subsidie en zorgen er dus voor dat je een deel van de productiekosten niet verwerkt ziet in de prijs van een cinematicket.Doorgaans als er in het buitenland dergelijke subsidies zijn, vallen die net onder economische return, omdat de filmproductie ook belastingen binnenbrengt, men geeft gewoon belastingskorting.
Culturele waarde is nu eenmaal zeer moeilijk te meten. Snoeien op basis van bezoekersaantallen of (economische) return leidt sowieso tot verschraling van het aanbod. En ja, dat betekent dat er onvermijdelijk kunst zal worden gesubsidieerd die dat label niet verdient. So be it.Dus in de mate dat de overheid cultuur alsnog subsidieert, valt daar wat mij betreft bij een groot aantal projecten die weinig mensen aanspreken en/of die weinig return hebben, gerust geld te snoeien.
Daar mag jij een andere mening over hebben. Ik zie in cultuursubsidies vooral mensen die hun hobby willen subsidiëren ten koste van die van anderen, kwestie van mijn mening kort en krachtig te onderbouwen.
En tenzij daar welbepaalde voordelen voor de samenleving, bv. artistieke vaardigheden behouden (muzieklessen), kennis delen (bibliotheken) aan zijn of de nodige economische return, ben ik daar op gegronde redenen tegen. De mensen die naar de opera gaan kunnen dat gerust zelf betalen, bijvoorbeeld. Ik betaal m'n cinema ook zelf.
En zou overigens gerust ook terug (zoals vroeger) hoger lidgeld willen betalen voor de bibliotheek (dat is quasi gratis geworden hier).
Lijkt mij ook dat wanneer je overheden tekort op tekort stapelen dat je prioriteit geeft aan kerntaken.