Het Vlaams begrotingsakkoord (September 2025)

Van de stijging van ons nettoloon waar de politiekers zo fier op waren mogen we alweer een deeltje terug storten :laugh:
Van 115 euro voor alleenstaanden tot 247 euro extra netto voor een gezin met 2 kinderen: hoeveel loon mag u extra verwachten in 2029?

Die zorgpremie is natuurlijk wel 'maar' een stijging van € 35 jaarlijks, die € 115 (die er niet gaat komen, toch niet dat bedrag) zou maandelijks zijn. Dat is op zich geen faire vergelijking.

Dat gezegd zijnde, ik vind de Vlaamse zorgverzekering één van de meest irritante en oneerlijke belastingen die ze zijn, forfaitair, ze is er vooral op maat/ten voordele van de vergrijzende babyboomers, en onnodig inefficiënt.

Zet liever zoals men nu deels doet, het mes in de bedrijfssubsidies allerhande en schaf de dienstencheques gewoon af, of maak die fors duurder. Tof om als alleenstaande plat belast te worden zodat tweeverdieners die minder belast worden wél voordelig hun huishouden nog door een ander kunnen laten doen. 😂😂😂

En voor cultuur en onderwijs worden het weer magere jaren, en 't is niet dat we de afgelopen jaren nog veel vet hadden.

Cultuur moet dan ook geen kerntaak van de overheid zijn, toch niet in de huidige vorm.

Onderwijs blijft iedereen maar vergeten dat we daar verhoudingsgewijs tot andere OESO landen ruim in investeren, het geld wordt gewoon inefficiënt besteed. Meer middelen is daar niet altijd de oplossing (bij een aantal deelverhalen wel uiteraard).

Dat is een mening, geen vaststaand feit. Ik denk daar anders over.

Daar mag jij een andere mening over hebben. Ik zie in cultuursubsidies vooral mensen die hun hobby willen subsidiëren ten koste van die van anderen, kwestie van mijn mening kort en krachtig te onderbouwen.

En tenzij daar welbepaalde voordelen voor de samenleving, bv. artistieke vaardigheden behouden (muzieklessen), kennis delen (bibliotheken) aan zijn of de nodige economische return, ben ik daar op gegronde redenen tegen. De mensen die naar de opera gaan kunnen dat gerust zelf betalen, bijvoorbeeld. Ik betaal m'n cinema ook zelf.
En zou overigens gerust ook terug (zoals vroeger) hoger lidgeld willen betalen voor de bibliotheek (dat is quasi gratis geworden hier).

Lijkt mij ook dat wanneer je overheden tekort op tekort stapelen dat je prioriteit geeft aan kerntaken.

Voor iedereen behalve weer onze verhoogde tegemoekomers.

Fantastisch schoolvoorbeeld van belastingcreep trouwens.

Ingevoerd in 2001 als 10 euro per jaar. Vanaf 2002 al meteen 25 euro per jaar. Kort daarna 50 euro per jaar. Indexaties de jaren daarop tot vandaag 64 euro per jaar. En binnenkort dus 100 euro per jaar.

Getekend, de vergrijzing.

Van mij mag cultuur best gesubsidieerd worden, maar gezien dat zo een subjectief iets is, is het zeer moeilijk om ergens een grens te trekken.

Want de filmindustrie wordt niet langs alle kanten ondersteund met belastingsgeld? Beetje serieus blijven hé.

Je bedoelt serieus blijven als in letterlijk één zin isoleren uit één grotere post?

Er gaan in Vlaanderen ongetwijfeld ook subsidies naar de filmindustrie, tax shelters allerhande... maar wie zegt dat dit de films zijn waar ik naar ga kijken? Doorgaans als er in het buitenland dergelijke subsidies zijn, vallen die net onder economische return, omdat de filmproductie ook belastingen binnenbrengt, men geeft gewoon belastingskorting.

Dus in de mate dat de overheid cultuur alsnog subsidieert, valt daar wat mij betreft bij een groot aantal projecten die weinig mensen aanspreken en/of die weinig return hebben, gerust geld te snoeien.

Fantastisch schoolvoorbeeld van belastingcreep trouwens.

Ingevoerd in 2001 als 10 euro per jaar. Vanaf 2002 al meteen 25 euro per jaar. Kort daarna 50 euro per jaar. Indexaties de jaren daarop tot vandaag 64 euro per jaar. En binnenkort dus 100 euro per jaar.

Getekend, de vergrijzing.

Zeer mooi uitgelegd trouwens. En of je nu € 2500 netto of € 5000 netto verdient, je betaalt evenveel...

En de boomers/gepensioneerden hebben ongetwijfeld véél meer recht op die korting tot € 35 (de belastingskorting wordt dus in plaats van € 32 zomaar even € 65) ook al hebben ze die niet nodig.

Zeg ik overigens niet zomaar, als artsen het zelf al zeggen:

Extra eigendom hebben maar toch korting op je belastingen als ware je een armoezaaier... denk dat er nog veel efficiëntieoefeningen mogelijk zijn.

Van mij mag cultuur best gesubsidieerd worden, maar gezien dat zo een subjectief iets is, is het zeer moeilijk om ergens een grens te trekken.

Dat gaat steeds een lastige blijven, zeker wanneer men gaat vergelijken met andere prioriteiten: cultuur VS verkeersveiligheid VS gezondheidszorg ... maar ook vergelijkingen genre cultuur VS voetbal - het, naast oorlogen en natuurrampen, gemiddeld het belangrijkste nieuwsfeit waar men spreekt over miljoenen alsof ze aan de bomen groeien.

Aantal jaren terug was er bvb. in Aalst wat commotie m.b.t. kunstwerken in de stad - menig mens wat geneigd te stellen dat er toch wel wat andere prioriteiten zijn, maar anderzijds zou je ook kunnen zeggen dat Parijs zonder zijn toren toch net iets minder Parijs zou zijn.

Zeer mooi uitgelegd trouwens. En of je nu € 2500 netto of € 5000 netto verdient, je betaalt evenveel...

En de boomers/gepensioneerden hebben ongetwijfeld véél meer recht op die korting tot € 35 (de belastingskorting wordt dus in plaats van € 32 zomaar even € 65) ook al hebben ze die niet nodig.

Zeg ik overigens niet zomaar, als artsen het zelf al zeggen:

Extra eigendom hebben maar toch korting op je belastingen als ware je een armoezaaier... denk dat er nog veel efficiëntieoefeningen mogelijk zijn.
Mijn grootouders van mijn beide ouders zijn de perfecte voorbeelden. Grootgrondbezitters, ettelijke miljoenen op de rekening, maar vollop genoten van de zorgpremie (en andere voordelen). Wie betaald het gelach nu? Wij natuurlijk. Daarbovenop hebben we nu een dochter van 4 jaar en wat verdwijnt er vanaf volgend schooljaar? De schoolpremie. Nu, het is niet dat we het echt nodig hebben, dus ok, maar toch weeral het zoveelste voordeel dat er decenia was, zoals bv. de woonbonus dat we verliezen om toch maar de ouderen te ontzien.

Doorgaans als er in het buitenland dergelijke subsidies zijn, vallen die net onder economische return, omdat de filmproductie ook belastingen binnenbrengt, men geeft gewoon belastingskorting.
Belastingskortingen zijn even goed een indirecte subsidie en zorgen er dus voor dat je een deel van de productiekosten niet verwerkt ziet in de prijs van een cinematicket.
Dus in de mate dat de overheid cultuur alsnog subsidieert, valt daar wat mij betreft bij een groot aantal projecten die weinig mensen aanspreken en/of die weinig return hebben, gerust geld te snoeien.
Culturele waarde is nu eenmaal zeer moeilijk te meten. Snoeien op basis van bezoekersaantallen of (economische) return leidt sowieso tot verschraling van het aanbod. En ja, dat betekent dat er onvermijdelijk kunst zal worden gesubsidieerd die dat label niet verdient. So be it.

Graag extra duiding en meningen formuleren bij het posten van links.
Daar mag jij een andere mening over hebben. Ik zie in cultuursubsidies vooral mensen die hun hobby willen subsidiëren ten koste van die van anderen, kwestie van mijn mening kort en krachtig te onderbouwen.

En tenzij daar welbepaalde voordelen voor de samenleving, bv. artistieke vaardigheden behouden (muzieklessen), kennis delen (bibliotheken) aan zijn of de nodige economische return, ben ik daar op gegronde redenen tegen. De mensen die naar de opera gaan kunnen dat gerust zelf betalen, bijvoorbeeld. Ik betaal m'n cinema ook zelf.
En zou overigens gerust ook terug (zoals vroeger) hoger lidgeld willen betalen voor de bibliotheek (dat is quasi gratis geworden hier).

Lijkt mij ook dat wanneer je overheden tekort op tekort stapelen dat je prioriteit geeft aan kerntaken.

De economische waarde van cultuur.
Fyi

De verbouw premie wordt afgeschaft voor de hoogste inkomens.
Dat wordt puur berekend op bruto loon, terwijl het netto loon onderling heel weinig verschilt (enkele 100 max).
De andere lonen hebben dus recht op een voordeel van enkele duizenden euros terwijl de hogere inkomens daarvoor enkele jaren moeten werken.
Pure kafka.

Heb je dan liever een cultuurlandschap zoals in de VS @KnightOfCydonia? Waar alles in handen zit van commerciële bedrijven? Onafhankelijke cultuur is volgens mij belangrijk net omdat het meer geneigd is contrair te zijn.

Terug
Bovenaan