Cultuur staat niet los van het economische weefsel waar het deel van uitmaakt. Cultuur heeft ook een economische waarde.
www.vlaanderen.be
De economische waarde van cultuur.
Fyi
Als je zelf géén enkel inhoudelijk argument kunt aanbrengen, maar enkel doodleuk een link dropt, en verwacht dat ik even een hele website ga uitpluizen, think again... treed dan niet in discussie. Reported voor linkdropping dan ook by the way.
Ik betwist helemaal niet dat er belangrijke delen van de culturele sector economische waarde hebben, wél de huidige manier waarop men het subsidieert, waarbij gehele projecten enkel en alleen op overheidsmiddelen kunnen teren.
Heb je dan liever een cultuurlandschap zoals in de VS
@KnightOfCydonia? Waar alles in handen zit van commerciële bedrijven? Onafhankelijke cultuur is volgens mij belangrijk net omdat het meer geneigd is contrair te zijn.
Neen, maar contraire, niche-hobby's/meningen/experimenten moeten niet door de overheid betaald worden. Er moet ofwel een reeds bestaande waarde zijn om te 'conserveren' (noem me gerust conservatief op dat vlak) ofwel moeten er andere belangen mee gediend worden, maar nieuwe projecten mogen zelf eerst hun bestaansrecht bewijzen ja.
Dat je vanuit sociale/maatschappelijke/andere invalshoek bepaalde culturele activiteiten nog toegankelijk wilt houden, ben ik ook niet eens tegen, maar mijn mening is op dat vlak hetzelfde als die bij sport.
Actieve sportbeoefening subsidiëren? Prima. Je wilt een gezonde bevolking.
Voetbalclubs die miljoenen en miljoenen verdienen? Einde maken aan elke vorm van rechtstreekse of onrechtstreekse subsidie. Factuur politiebewaking risicowedstrijden ook graag doorsturen.
Erfgoed moet behouden blijven, dus ook daar geen probleem. Ben zelf iemand die regelmatig ook nog een museum bezoekt (eerder een natuurhistorisch, wetenschappelijk of technisch, maar toch, ook regelmatig al eens kunst/erfgoed), maar ik betaal daar ook gerust een inkomprijs voor, verwacht ook niet dat dat gratis is.
Experimentele of avant-garde kunst, of elitaire opera of theatertoonstellingen, daarbij verwacht ik eigenlijk dat die in eerste instantie zelfbedruipend zijn. Dat verdient géén andere behandeling dan een populaire cinémafilm, een muziekoptreden (in weze zijn verlaagde BTW-tarieven daar al een gunst) of een videogame (21% BTW daar is wat mij betreft een type-voorbeeld van 'hobby-discriminatie').