Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Ben sinds dinsdag thuis met ziekteverlof burn out vandaag arbeidsinspectie op men dak. Mag een week eerder terug beginnen.
Dat lijkt me géén gezonde situatie ALS je echt een burn out hebt. Wat heeft de werkgever er dan aan dat je een week eerder terugkomt?
Ik zou als ik jou was gewoon terug naar de huisarts gaan en opnieuw een extra week voorschrijven. (volgens mij kan dit? Iemand die dat kan bevestigen?)

Zowiezo kan je de beslissing wel aanvechten

Laatst bewerkt:
Dat lijkt me géén gezonde situatie ALS je echt een burn out hebt.
Ik denk dat een (controle)arts het best geplaatst is om dat hier vast te stellen he. Er is redelijk wat ziekteverzuim door zieken die burnout opgeven als reden en van wat ik heb gehoord spelen ze daar nu korter op de bal.

Goh ... 'k moet zeggen dat het bij mij sterk verminderd is sinds de Corona.

Voor de Corona werkte ik gelijk al jaren aan een stuk zo goed als 7 op 7. Zo wel met perioden, maar telkens vele weken, soms maanden na mekaar.
...
Ik hou mij ook veel meer aan mijn uren, waardoor ik niet meer met een chronisch overschot aan onbetaalde overuren zit.
Bij mij is het nu ook wat kalmer, sinds een dikke maand ben ik nu na een jaar wel volledig ingewerkt en heb heel wat rommel kunnen opruimen van mijn voorganger. Het voorbije jaar (vooral vorige zomer) ook wel meestal rond 06:45 naar mijn werk vertrokken en vaak pas terug thuis rond 20:30 (meestal alles alle winkels al dicht waren). Op zaterdag en zondag vaak ook nog een paar uren erbij. Nu heb ik wel redelijk wat kunnen automatiseren en nu pak ik het rustiger aan.

Ik denk dat een (controle)arts het best geplaatst is om dat hier vast te stellen he. Er is redelijk wat ziekteverzuim door zieken die burnout opgeven als reden en van wat ik heb gehoord spelen ze daar nu korter op de bal.
Ik kan een voorbeeld geven waarbij de controlearts het bij het foute eind had

Dat is natuurlijk géén bewuste fout hé, maar een controlearts blijft natuurlijk zelf ook een mens en mensen kunnen (beoordelings)fouten maken ;)
(OK het gaat hier over een burn-out, maar het principe blijft hetzelfde)

Topper:

x: Je staat nog achter met een paar dossiers, daar is geen enkel spoor van.
i: Volgens mij wel, ik heb ze digitaal, op papier en ze staan in mijn outbox verzonden naar jou zonder foutmelding
x: Toch niets gekregen
i: Bizar, je hebt nog gereplied met de vraag om aanpassingen te doen en daarna nog eens om de aanpassingen niet te doen omdat het toch van de eerste keer correct was

Geen zinnig antwoord meer, denk total system shutdown :ROFLMAO:

Collega die na anderhalf jaar nog steeds bijna niet, maar dan echt niet kan. Zelfstandig werken is moeilijk. Ondanks alle opleidingen, begeleiding etc. ... . En dat is het antwoord altijd "jamaar ik ben daar niet voor opgeleid", ja no shit, want je kan direct alles na je opleiding. Het gaat echt over simpele zaken in excel, easy formules en een powerpoint presentatie maken. Zelfs dat is na al die tijd nog steeds te moeilijk.

Ik kan geen pollekes blijven vasthouden he!

Bij mij is het nu ook wat kalmer, sinds een dikke maand ben ik nu na een jaar wel volledig ingewerkt en heb heel wat rommel kunnen opruimen van mijn voorganger. Het voorbije jaar (vooral vorige zomer) ook wel meestal rond 06:45 naar mijn werk vertrokken en vaak pas terug thuis rond 20:30 (meestal alles alle winkels al dicht waren). Op zaterdag en zondag vaak ook nog een paar uren erbij. Nu heb ik wel redelijk wat kunnen automatiseren en nu pak ik het rustiger aan.
Huisarts had 2 weken voorgeschreven, baas was daar behoorlijk pissed voor (en liet dat ook HEEL duidelijk blijken, blijkbaar was vervanging vinden ook mijn probleem) en stuurt een controle-arts.

Die komt binnen, treft me in pyjama met duidelijke "bleitsmoel" (opgezwollen gezicht, bloeddoorlopen ogen,..) en zegt rustig: "ik denk dat er wel wat meer aan de hand is, mevrouw. Vraag maar aan uw huisarts om je tot einde schooljaar thuis te zetten want dit komt niet goed..."
Er zijn ze dus ook goeie bij! 💪

Huisarts had 2 weken voorgeschreven, baas was daar behoorlijk pissed voor (en liet dat ook HEEL duidelijk blijken, blijkbaar was vervanging vinden ook mijn probleem) en stuurt een controle-arts.

Die komt binnen, treft me in pyjama met duidelijke "bleitsmoel" (opgezwollen gezicht, bloeddoorlopen ogen,..) en zegt rustig: "ik denk dat er wel wat meer aan de hand is, mevrouw. Vraag maar aan uw huisarts om je tot einde schooljaar thuis te zetten want dit komt niet goed..."
Ik ben er zelf nog niet mee in aanraking gekomen, maar ik ga er ook van uit dat die gasten hun werk doen. Ze hebben er echt geen baat bij om niet professioneel te werk te gaan.

Pfff,

alsof een vrouw geen meester is in het faken van een "bleitsmoel". Dat is masterclass 1 in womanhood.

:p

Ik ben er zelf nog niet mee in aanraking gekomen, maar ik ga er ook van uit dat die gasten hun werk doen. Ze hebben er echt geen baat bij om niet professioneel te werk te gaan.
Heb zelf nog nooit een van die mannen aan de deur gehad. Heb ook nog vrijwel geen ziekenverlof opgenomen sinds ik werk, mor soit.

Nu ... 't is wel zo dat ik ook wel mensen gekend heb die er serieus de kantjes van af liepen, maar zelfs geen controle arts tot bij hen kregen.
Heb zelfs iemand geweten bij de Volvo die dan uiteindelijk ergens anders al maanden werkte terwijl die nog ziek stond bij Volvo. Nooit control op geweest. En dat voor zo'n gigantische boîte, de kost voor die arts is toch peanuts zou je dan denken, maar dan doet men gewoon niet de moeite.

So yeah. 't Is ni alles e.

Lijkt me ook moeilijk voor een controle-arts om een correcte diagnose te doen.
Allee, uw huisarts kent uw dossier normaal toch beter om in te kunnen schatten of er tijd nodig is voor mentale rust dan iemand die u nog nooit gezien heeft.

Lijkt me ook moeilijk voor een controle-arts om een correcte diagnose te doen.
Allee, uw huisarts kent uw dossier normaal toch beter om in te kunnen schatten of er tijd nodig is voor mentale rust dan iemand die u nog nooit gezien heeft.
Gohja, da's ook ni noodzakelijk. Mijnen huisarts heeft mij de laatste jaren mss 1 keer om de 2/3j gezien. En da's dan eens voor een kleinigheid dat ge dan te horen krijgt van 'jah ... paar dagen uitzieken eh ... gaat u ineens een doos Dafalgan gaan halen'.
En da's enkel als het zwaar genoeg is dat ge een briefje wilt om thuis te blijven (to be fair ... in COVID tijden zult ge al sneller eens gaan omdat, in tegenstelling tot voor de Corona, men u al sneller scheef zal bekijken als ge met een valling naar den buro komt).

Anyway ... om dan te zeggen dat die mens zoveel beter in staat is om een diagnose te stellen is veel gezegd.

Nuja ... iemand die thuis gezet is voor die'n burn-out zal daar wss meer passeren. 😑

Bwoa heb er ook nog ene gehad die het toppunt van gemakzucht was!
Ik zat met een niercrisis, dokter had me 3 dagen voorgeschreven. 3de dag nog steeds koorts en pijn dus terug naar de huisarts. Ik was letterlijk 10 minuten thuis, deurbel gaat.
Hij vraagt me de thermometer onder mijn oksel te steken.
"bon, morgen terug gaan werken! Je hebt geen koorts!"
"euh... Neen! Ik heb 2u geleden ne gram paracetamol genomen waardoor ik nu koortsvrij ben en de dokter heeft me net tot einde deze week thuis geschreven, bel haar gerust op als je het niet eens bent met haar!"
"ah... Okee, dan zet ik je ook thuis tot vrijdag."

Salut en de kost, dat is dan 100 euro dacht ik die de werkgever moet betalen daarvoor?

Salut en de kost, dat is dan 100 euro dacht ik die de werkgever moet betalen daarvoor?
Inderdaad. Als de ziekteperiode korter is dan 1 week, dan zie ik het nut hiervan niet in. En al zeker niet als de werknemer van kwade wil is.
Het is net de werknemer van goede wil die je daarmee dan gaat kloten.

Een controlearts lijkt me wel nuttig voor profiteurs die weken pogen thuis te zitten op de kap van de baas terwijl ze niet echt ziek zijn.

Ik snap niet hoe een dokter goed of slecht is gebaseerd op de diagnose die hij zou stellen. Dat kan je als leek toch onmogelijk beoordelen?

Ik snap niet hoe een dokter goed of slecht is gebaseerd op de diagnose die hij zou stellen. Dat kan je als leek toch onmogelijk beoordelen?
Achteraf gezien had hij het helemaal bij het juiste eind, heeft me 2 jaar ipv 2 weken geduurd om er bovenop te geraken. 😉
(eind mei uitgevallen dus nog 1 maand vooraleer mijn contract afliep)
Wat mijn werkgever had verwacht, is dat ik ZO geïntimideerd zou zijn door de controle-arts dat ik zo snel mogelijk terug zou keren (ik had dankzij haar intimidatie al 2x eerder ziek blijven werken) en zij "geen probleem" zou hebben.

Ipv controleartsen en wat nog allemaal te sturen zou men meer moeten inzetten op preventie.
Volk dat langdurig ziek is door het werk en daar dan nog eens zou profiteren doet dat niet (snel) bij een werkgever die hun gezondheid ook respecteert.

Wanneer ik zie in wat voor situaties sommigen hier moeten werken, vaak in KMO's, vind ik het jammer dat er niet meer geprofiteerd wordt van zulke werkgevers.

Als ze weken thuis zitten, is het niet de werkgever maar de ziekenkas die betaalt (vanaf 1 maand?, niet zeker). Het is dus net voor de korte periodes dat het interessant is voor de werkgever om controle te sturen.
Vandaar dat ik het woordje maanden gewijzigd heb naar weken. ;) Het is interessant tussen 1 en 4 weken. Tot 1 week heeft het echt géén zin hoor (als je van kwade wil bent).

Ipv controleartsen en wat nog allemaal te sturen zou men meer moeten inzetten op preventie.
Volk dat langdurig ziek is door het werk en daar dan nog eens zou profiteren doet dat niet (snel) bij een werkgever die hun gezondheid ook respecteert.

Wanneer ik zie in wat voor situaties sommigen hier moeten werken, vaak in KMO's, vind ik het jammer dat er niet meer geprofiteerd wordt van zulke werkgevers.
En zoals AndriesVanWesele zegt: Na een maand maakt het géén moer meer uit. (voor de werkgever)

Want een controlearts kan niet verplichten dat een werknemer terug gaat werken hé.
Hij/zij kan er alleen maar voor zorgen dat de werkgever de ziektedagen vanaf de dag na een negatief oordeel, niet meer moet uitbetalen, moest de werknemer zich nog steeds ziek melden.

Laatst bewerkt:

Dat lijkt me géén gezonde situatie ALS je echt een burn out hebt. Wat heeft de werkgever er dan aan dat je een week eerder terugkomt?
Ik zou als ik jou was gewoon terug naar de huisarts gaan en opnieuw een extra week voorschrijven. (volgens mij kan dit? Iemand die dat kan bevestigen?)

Zowiezo kan je de beslissing wel aanvechten

Het is geen burnout zoals Mulan het beschreef. Eerder over vermoeidheid door stress op het werk.

Korte samenvatting sinds januari zitten we aan onze 7de directeur/coördinator. Van de 10 man personeel is op 1 na iedereen langere tijd in ziekte verlof gegaan. Waarvan er momenteel nog 3 in ziekte verlof zijn, 2 hebben ontslag genomen, 2 zijn ontslaan.

De huidige coördinator is 3 weken bezig, evenals een nieuwe collega. Beide hebben nog altijd geen toegang tot een eigen email adres, toegang tot de cloud en ons registratiesysteem.

De ITer (externe vrijwilliger) heeft maanden geleden zijn ontslag gegeven omdat er constant veranderingen binnen onze IT omgeving werden doorgevoerd door een externe procesverbeteraar. Echter heeft deze het zo verprutst blijkbaar dat niemand nog over de juiste codes en inloggegevens beschikt, waardoor er niemand extra toegang kan gegeven worden.

Waardoor ik de enige ben die toegang heeft tot alles, maar zelf geen admin rechten heb om ook maar iets te kunnen delen, en dus maar alles mag oplossen.

Huidige coördinator zit maar cliënten te boeken, maar heeft geen toegang tot agenda, waardoor er constant mensen op kantoor staan, waar we niets vanaf weten of op sommige momenten 3 dubbele boekingen hebben. Cliënten die telefoneren, die niet terug te vinden zijn in het registratie systeem enz...

Maandag was het de spreekwoordelijke druppel die overliep toen ik heel de voormiddag kwade cliënten telefooneerden omdat de coördinator had laten weten dat ze vorige week gingen opgebeld worden door hem, maar dit niet had gedaan en hij blijft herhalen dat er heel binnenkort een it oplossing gaat komen. Ze zijn dit nu al maanden aan het zeggen.

Dus nee het is geen echte burnout en het probleem is niet opgelost binnen 2 weken, wanneer ik terug moet gaan werken volgens de controle arts, maar het is niet opgelost na 1 maand.

Het enige zekere is hoe langer ik thuis ben, hoe meer werk er op mij ligt te wachten als ik terug begin.

Terug
Bovenaan