Lol.De vraag stellen, is ze beantwoorden. Ben je ook verantwoordelijk voor de Oekraine oorlog of het Gaza conflict ?
Hebben jullie geen risk record of een project plan opgesteld dat a) oplijst wat verantwoordelijkheden zijn b) de assumpties zijn waaronder je binnen time en budget blijft en c) een risk table die risico oplijst, probability inschatting en mogelijke impact/mitigation ?
Handtekeningetjes collecteren bij de piefen hogerop en aan de muur hangen. Gebruik nu toch eens je hiearchie ?
Hier is het standaard vb "unexpected holidays ==> timeline slips accordingly". Lo and behold, ze duwen een 5d verplichte verlof periode erdoor, 1 mailtje naar mgmt met het screenshotje en de mededeling dat alles 1 w opschuift. Doei *zwaai zwaai*.
Je weet dat er shit komt en je weet dat iedereen de shit naar ergens anders probeert te duwen.
Pro-actief nadenken en zorgen dat je ass covered is.
Wij hebben standaard project risk record:
- Lack of data (er is altijd te weinig data om bepaalde algos te maken): gedefinieerd wat we nodig hebben tegen wanneer. Als het er niet is, "out of scope without scope replacement"
- Unexpected holidays --> timeline slips accordingly
- Single point of failure sickness/absense --> Major impact, TBD timeline impact
- nog paar andere dingen
We hebben ook een project plan met een sectie 'assumptions', 'core team', 'extended team' met allocatie/budget.
De dikke dollars mogen aftekenen en oplossingen bedenken als shit hit the fan. Het is elke release 'shit hit the fan' en de dikke dollars mogen oplossen. Onze ass is altijd mooi gecovered.
En uiteraard gaan we telkens op zoek naar een excuus om de shit ergens anders te dumpen als we zelf timeline slippen of over budget gaan aan onze kant. #partofthegame
Ik denk liever pro-actief na om een project te doen werken, in plaats van pro-actief na te denken om mijn "ass te coveren".
- Ik zit niet zo in elkaar.
- Meer zelfs, ik erger mij verschrikkelijk aan anderen die wel zo in elkaar zitten.
- Meer zelfs, ik spendeer uuuuuren aan verslagjes en reports schrijven omwille van mensen uit puntje (2), m.a.w. om iedereens ass te coveren. Allemaal domme, overbodige tijd die aan nuttige dingen besteed kan worden.
- Combineer (3) en (1) en dan heb je misschien een idee waarom ik hier zoveel frustraties neerschrijf over mijn werk.
Allemaal teksten die geen hond leest. Meetings houden, verslagen schrijven aan de lopende band, in orde zetten, rondsturen, ... om digitale archieven mee te vullen en servers te belasten. En dan verschieten dat er zoveel mensen burnouts krijgen, depressief worden en zingeving verliezen.
Maar blijkbaar is dat allemaal collateral dammage, zolang iedereens ass maar gecoverd is. Zolang we de mogelijkheid maar hebben om de ander een kloot af te draaien en ergens een advocaat op te zetten.
Want daarvoor doen we het toch allemaal hé? Dan mag het volledige archief terug bovengehaald worden. Halleluja.

Succes morgen