Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Met de personeelsdienst afgesproken dat de jobstudenten die hun contract nog moeten tekenen mij telefonisch (tijdens de week) mogen contacteren om een moment in te plannen.

Dit gaat over een 30-35 tal studenten. Het "tijdens de week" deel zijn ze vergeten te melden in hun communicatie, vandaag al 15x opgebeld :crazy: :angry:
Positief blijven, ge zit dus al over de helft !!!
 
En IT-consultancy idd.
Veel lucht en poen scheppen.
Ik kan ook het omgekeerde voorbeeld geven hoor. Een interne collega die zijn werk doorgeeft aan mij (Ik ben een externe consultant) en een week later uit dienst gaat. Ik bekijk die mens zijn shit en ik denk "dat trekt echt op niks" (en dat blijkt nadien ook gewoon te kloppen). 3 jaar later heb ik een deftig werkend geheel gemaakt. Ik doe dan overdracht aan een paar interne collega's en mijn werk is af. Dus ik moest (terecht) vertrekken. (Dat laatste is ook zoals het hoort hé)

Er zijn zeker slechte externe IT consultants. En ja er zijn misschien wel meer slechte externe consultants dan slechte interne medewerkers. Maar om ze nu allemaal over 1 kam te scheren: Die indruk krijg je misschien wel eens maar dat klopt absoluut niet in de praktijk.

Maar ja wat ook wel zo is: "If you pay peanuts you get monkeys". Veel klanten zagen van: Dat tarief! Dat betalen wij niet! Wat krijg je dan? Juist ja: Ne junior consultant of ne slechte medior / senior. (En ja als je niet oplet dan kan dit ook een senior zijn die wél duur is maar die gewoon zichzelf goed & gebakken lucht verkoopt). En inderdaad: No offense ik ben zelf ook Junior consultant geweest maar iemand met geen of weinig ervaring consultant noemen is eerlijkheidshalve van de pot gerukt.

En natuurlijk wat ook wel zo is: Op een maand kan je moeilijk verwachten dat de externe alle kennis heeft van een interne die er al jaren zit.
 
Laatst bewerkt:
Met de personeelsdienst afgesproken dat de jobstudenten die hun contract nog moeten tekenen mij telefonisch (tijdens de week) mogen contacteren om een moment in te plannen.

Dit gaat over een 30-35 tal studenten. Het "tijdens de week" deel zijn ze vergeten te melden in hun communicatie, vandaag al 15x opgebeld :crazy: :angry:


Die jonge gasten bellen toch niet graag meer? Er zitten er toch geen tussen die berichten sturen ipv te bellen?
Want die interpreteren “telefonisch contact nemen met” als “SMS en whatsapp is ook telefonisch”.
 
Voormiddag telefoondienst, uurtje ver, 5 telefoons en nog maar 2 keer uitgemaakt voor rotte vis omdat ik niet wil/kan doen wat de heren wensen.
 
Ah oké, collega’s.

Ook herkenbaar.

Zijn ook vaak die collega’s (hier toch) die zichzelf profileren als “verbindend” en “collegiaal” (je weet wel, de marketing-HR anno 2024), die als het erop aankomt het meest toxisch zijn.
Nog erger, mensen die liever niets van ons horen, belastingplichtigen...

Maar de meesten zijn wel vriendelijk en houden hun fatsoen. Er zijn er spijtig genoeg wel bij die denken dat ze mij kunnen uitschelden.
 
Ik kan ook het omgekeerde voorbeeld geven hoor. Een interne collega die zijn werk doorgeeft aan mij (Ik ben een externe consultant) en een week later uit dienst gaat. Ik bekijk die mens zijn shit en ik denk "dat trekt echt op niks" (en dat blijkt nadien ook gewoon te kloppen). 3 jaar later heb ik een deftig werkend geheel gemaakt. Ik doe dan overdracht aan een paar interne collega's en mijn werk is af. Dus ik moest (terecht) vertrekken. (Dat laatste is ook zoals het hoort hé)

Er zijn zeker slechte externe IT consultants. En ja er zijn misschien wel meer slechte externe consultants dan slechte interne medewerkers. Maar om ze nu allemaal over 1 kam te scheren: Die indruk krijg je misschien wel eens maar dat klopt absoluut niet in de praktijk.

Maar ja wat ook wel zo is: "If you pay peanuts you get monkeys". Veel klanten zagen van: Dat tarief! Dat betalen wij niet! Wat krijg je dan? Juist ja: Ne junior consultant of ne slechte medior / senior. (En ja als je niet oplet dan kan dit ook een senior zijn die wél duur is maar die gewoon zichzelf goed & gebakken lucht verkoopt). En inderdaad: No offense ik ben zelf ook Junior consultant geweest maar iemand met geen of weinig ervaring consultant noemen is eerlijkheidshalve van de pot gerukt.

En natuurlijk wat ook wel zo is: Op een maand kan je moeilijk verwachten dat de externe alle kennis heeft van een interne die er al jaren zit.
No doubt. Hangt ook sterk af van het soort consultancy (bedrijf) lijkt mij.

Bedrijven a la RealDolmen die eerder aan bodyshopping doen trekken hun weinig aan van wat hun consultant uitsteekt eens die 'geplaatst' is.
Gewoon om de X-aantal weken/maanden eens een manager die bezoekje brengt aan die mannen & er eens mee gaat lunchen of zo.
Dus zij hebben zoals ik het zie weinig incentive om noodzakelijk kwaliteit te bieden. Alsook is de kwaliteit in vele gevallen heel afhankelijk van die ene persoon die men stuurt. Basically, er is geen fallback/validatie mechanisme.

Bedrijven die 'projecten' doen die gemanaged & opgevolgd worden door het consultancy bedrijf zijn over 't algemeen meer geneigd om kwaliteit te bieden. Niet dat men daar nooit junior consultants zal inzetten, maar omdat de kans groot is dat er een validatie mechanisme aanwezig zal zijn (bv. een senior DEV die validatie/opvolging doet van het project).

Uiteraard, hangt ook beetje af van waar je 'consultancy' gaat aflijnen.
Als je consultancy enkel ziet als bodyshopping dan jah ... dan is de kwaliteit van consultants gewoon een kwestie van geluk hebben dat ge ne goeien te pakken krijgt eh.
Je hebt uiteindelijk goeie & slechte presteerders in elke job. Idem voor de internen die 't zelfste doen als die externen.
 
Verlenging van mijn opdracht als consultant na 31/05 dat weer niet goed gecommuniceerd is binnen de opdrachtgever.

Geen toegang meer tot systemen. Kunnen remote niet helpen. Naar kantoor en kan natuurlijk ook niet meer binnen met de badge…
 
Je neemt iemand aan voor een functie wat significant duurder is dan periodiek een externe laten langskomen, maar vervolgens moet je die externe alsnog voor meer dan een jaar laten langskomen en betalen wegens gezinsplanning. We zullen het maar zien als investering voor binnen 10j.
 
Een collega die goed werk levert en die zelf beslist heeft om de stap van buitendienst naar binnendienst te maken.
Met personeelszaken was mondeling overeengekomen dat hij zijn GSM met abonnement mocht houden.

Nu, gezien men blijkbaar wil besparen kreeg die collega bericht dat hij alsnog zijn gsm met abonnement moet inleveren: “policy is gewijzigd”.

Veel bla bla over war on talent en “retention”, maar snapt men dat niet dat het intrekken van een (weliswaar mondelinge belofte/akkoord) gewoon not done is?
Ik versta dit niet, dit kost de werkgever peanuts, maar kan wel voor een heel slecht gevoel en vertrouwensbreuk zorgen bij de collega.
Met alle gevolgen van dien.

Soms denk ik dat men teveel bezig is met profileren en dure Engelse woorden, maar de basis (beloftes niet breken) eerst onder de knie moet krijgen.
Kar en het paard enzo.

Is personeelsbeleid niet meer marketing geworden tegenwoordig? Vorm vs inhoud?
 
Het probleem is dat hierdoor wel wrijving ontstaat onder de al bestaande werknemers die plots wel hun abonnement kwijt zijn en de nieuwe wél eentje krijgt.
 
Ik raad echt iedereen aan het boek "The Dilbert Principle" te lezen.
De voorbeelden uit het echte leven die je daar tegen komt, zijn zo onwaarschijnlijk dat je denkt dat het een grap is
Ik geef er drie uit mijn hoofd mee
  • Iemand die beslist dat het verboden is om de lift naar beneden te nemen, want dat is energieverspilling
  • Een bedrijf waar de employee of the month als beloning zich mag verkleden als konijn en met een karretje iedereen versnaperingen en een drankje aanbieden
  • Een bedrijf waar de CFO de nieuwe laptops van het sales team (toen een laptop nog iets nieuws was) liet vastlijmen op de bureau's van de verkopers (door een klusjesman), want die zijn duur en zouden gemakkelijk gestolen kunnen worden
Hier nog eentje: de coördinator van de dispatching stelde vast dat er een klein dispuut was over de radiozender op kantoor. Zijn oplossing: papiertje laten rondgaan met de favoriete radiozenders van de collega's en dan elke dag een andere radiozender met op donderdag radiostilte.
 
Hier nog eentje: de coördinator van de dispatching stelde vast dat er een klein dispuut was over de radiozender op kantoor. Zijn oplossing: papiertje laten rondgaan met de favoriete radiozenders van de collega's en dan elke dag een andere radiozender met op donderdag radiostilte.
Op mijn eerste werk stond constant Emmenem op. Moordneigingen kreeg ik daarvan. :puke:
 
Hier nen scrum master die al direct ticketjes op een retro bord begint af te kraken nog voordat de persoon die ze gezet heeft zijne uitleg heeft kunnen doen over wat hij juist bedoelde. Heeft achteraf z'n woorden ook weer mooi terug moeten inslikken.
 
Terug
Bovenaan