Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Onze Duitse klanten gebruikten vaak nog de fax om vragen door te sturen. Dit was in 2017.

Toen heeft ons bedrijf gezegd dat we geen fax meer ondersteunen. Sindsdien typen sommigen onder hen hun orders in een word-document, dat printen ze af, dan scannen ze dat naar hun pc en die scan voegen ze als bijlage toe aan hun e-mail. En dan zijn ze boos op ons omdat wij hun proces "omslachtig" maken.
Wat O_o

Onze Duitse klanten gebruikten vaak nog de fax om vragen door te sturen. Dit was in 2017.

Toen heeft ons bedrijf gezegd dat we geen fax meer ondersteunen. Sindsdien typen sommigen onder hen hun orders in een word-document, dat printen ze af, dan scannen ze dat naar hun pc en die scan voegen ze als bijlage toe aan hun e-mail. En dan zijn ze boos op ons omdat wij hun proces "omslachtig" maken.

Wij laten het wel nog toe, fax to mail en dan rechtstreeks naar de orderboek in SAP

Een half uur liggen zoeken om in Excel een kolom waar straat + huisnummer staat op te splitsen zodanig dat ik enkel de straatnaam zonder huisnummer heb. Natuurlijk Google je dan, maar ik kon niet direct op een eenvoudige formule komen. Van macro's ken ik hoegenaams niets, dus dat was natuurlijk geen optie.
Na een half uur heb ik er niets beters op gevonden om in die kolom gewoon tien keer 'teken vervangen' te doen. Dat deed de klus in minuut. Ben dus boos op mezelf dat ik 1) op zo'n simpele oplossing niet eerder kon komen en 2) dat mijn Excelvaardigheden belabberder zijn dan ik dacht omdat ik in een bepaalde cel niet alles kan verwijderen wat na de laatste spatie/eerste spatie van rechts komt. :sop:
Functie "Trim" gebruiken om op te kuisen, dan eventueel met "Find", "Replace", etc. spelen?

Voorbeeld in België op het kantoor waar ik werk.
Een oudere collega vragen om een mailtje met bijlage door te sturen gaat als volgt:
1) druk de mail af
2) druk de bijlage af
3) scan de mail en de bijlage in en het liefst in de laagst mogelijke resolutie
4) mailtje typen: “in bijlage de mail die ik mocht ontvangen”
5) alles nog eens afdrukken

Hemeltergend. Het is een schat van een mens, maar ze is niet meer mee met de moderne tijd. 😂

Twee dagen opleiding die in het Engels moeten omdat een Waalse collega geen Nederlands begrijpt. De lesgever zijn Engels is dan ook nog echt van dat plat Vlaams Engels. Mijn concentratie is sowieso al niet dat maar nu is het echt 0,0
Ik was tot vorig jaar vakbondsafgevaardigde op mijn werk. Tijdens de vergadering zat er één Waal tussen die geen NL kon op 8 personen, dus gans die vergadering was telkens volledig in het Frans. Echt tof.

Zo kwam hij eens toe en meldde hij in volle vergadering dat hij een nieuw NL woord had geleerd : "J'ai appris un mot : Fluttenbluzer" (fluitenblazer). De gezamelijke cringe was heel zwaar onder de aanwezigen. Niemand durfde er op ingaan of hem corrigeren. We zijn toen gewoon naar het volgende punt op de agenda overgegaan.

Wij dienen ook regelmatig exportdossiers in bij SPW, de Waalse OVAM. Die willen bepaalde documenten ook per sé per fax of per post, e-mail is niet rechtsgeldig genoeg. Het probleem is dat per post moeilijk is aangezien de meeste mensen thuiswerken en als we eens op kantoor geraken ... blijkt dat onze nieuwe printers geen faxfunctie meer ondersteunen en we geen faxtoestellen meer hebben staan. Via hogerhand dan wel druk gezet op de Waalse overheid om niet zo onnozel te doen en de gevraagde documenten per mail te sturen.

Op 3 maanden is het nu de 4de directeur die vertrekt, maandag begint de 5de. Kijken hoe lang het deze gaat uithouden.

Nee, gewoon seveso bedrijf 🤓. Met nogal paranoïde management, dat wel.

Ik heb ook ooit zo bij een klant gezeten :lol:

elke 3 maand van wachtwoord veranderen, wachtwoord van minstens 12 chars, vanaf 40 dagen voor eind van die 3 maand kreeg je reminders... dus als je dat niet 40 dagen aan stuk wou krijgen, was je best dat je dan direct veranderde.
Wachtwoord mocht ook niet lijken op één van de voorgaande, dus je moest telkens iets compleet nieuws verzinnen.

En dan waren ze verbaasd dat er post-it's te vinden waren met wachtwoorden opgeschreven :lol:

Ik heb ook ooit zo bij een klant gezeten :laugh:

elke 3 maand van wachtwoord veranderen, wachtwoord van minstens 12 chars, vanaf 40 dagen voor eind van die 3 maand kreeg je reminders... dus als je dat niet 40 dagen aan stuk wou krijgen, was je best dat je dan direct veranderde.
Wachtwoord mocht ook niet lijken op één van de voorgaande, dus je moest telkens iets compleet nieuws verzinnen.

En dan waren ze verbaasd dat er post-it's te vinden waren met wachtwoorden opgeschreven :laugh:
Hmm klinkt verdacht hard als ons wachtwoord protocol enkele jaren geleden 🤔😆

Wij dienen ook regelmatig exportdossiers in bij SPW, de Waalse OVAM. Die willen bepaalde documenten ook per sé per fax of per post, e-mail is niet rechtsgeldig genoeg. Het probleem is dat per post moeilijk is aangezien de meeste mensen thuiswerken en als we eens op kantoor geraken ... blijkt dat onze nieuwe printers geen faxfunctie meer ondersteunen en we geen faxtoestellen meer hebben staan. Via hogerhand dan wel druk gezet op de Waalse overheid om niet zo onnozel te doen en de gevraagde documenten per mail te sturen.
Documenten per e-mail ontvangen zijn even rechtsgeldig als wanneer deze door de postbode worden afgeleverd. Dus ze moeten ni zeveren. :sneaky:

Je had ze moeten zien los gehen toen we door covid geen rapporten per post meer konden sturen.
Geen wonder dat je zo snel promotie kan maken in een bedrijf vol dergelijk incompetente boomers. Ik kan ook exporteren naar pdf maar hier worden zulke zotte skillzzz niet naar waarde geschat helaas.

Urban legend goes dat er ooit bij ons ene met een duitser aan de lijn hing ergens begin november en dat diene mens vroeg waarom de 11ste niet geleverd werd en dat onze collega zei dat we een feiertag hatten weil wir dem krieg gewonnen haben :laugh:

dat verhaal gaat al jaren de ronde.

Hier is het al moeilijk om te printen naar pdf. Gaan ze van de mail een snipping nemen, die eerst opslaan, om dan online te exporteren naar pdf. En probeer geen andere methode aan te wenden want hun methode is de beste.

Laatst bewerkt:
Hier is het al moeilijk om te printen naar pdf. Gaan ze van de mail een snipping nemen, die eerst opslaan, om dan online te exporteren naar pdf. Een probeer geen andere methode aan te wenden want hun methode is de beste.
Dat mag dan toch ook geen al te uit de kluiten gewassen mail zijn. Als em ni op uw scherm past zijt ge gejost.
Of als er wat images in zitten staat uw scherm rap vol ze.

Of ge moet al meerdere snips beginnen pakken & 'aan mekaar breien' in Paint of whatever. :cautious:

Terug
Bovenaan