Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Is wat sectorgebonden zou ik denken!

Ik zit in de bouwsector, en de uitvoerende kant komt op dreef tussen 06:00 en 07:00.
Moest de ondersteunende kant (alles op kantoor) pas om 09:30 op gang komen (en tot 18:00 werken), dan heb je plots maar een dikke halve dag dat er overlapping is tussen uitvoerend en ondersteunend!

Mijn ergernis naar "uren" is vooral een totaal onbegrip van fysieke meeting request om 09:00 ergens in Brussel (of een andere grootstad).
Dat is een enorm tijdsverlies voor mij, doe dat ofwel ten laatste om 07:30 ofwel ten vroegste om 11:00.
Om zeker op tijd te zijn voor een meeting om 09:00 of 09:30 kan ik maximum een kwartiertje later vertrekken dan voor een meeting om 07:30!

Is gewoon 1 of 1,5 uur weggesmeten aan filezitten, of toch vroeg vertrekken en dan een uur met de duimen draaien...
Ja, dat snap ik. In mijn sector is dat gewoon onnodig.

Dat van die meetings in Brussel, daarvoor is corona toch een geweldig cadeau geweest. Sindsdien zijn bijna al dat soort meetings gewoon online. Geen 4 uur onderweg voor een meeting van een uurtje in Brussel, of godbetert van Brugge naar Limburg moeten rijden terwijl een call van drie kwartier hetzelfde bereikt.

Veel mensen die in korte tijd ontslag nemen, waaronder ook mijn work bestie :(
De zomer is de opstapperiode in audit eh :p. Degout opgelopen in busy season, geen zin in het volgend seizoen, net gepromoveerd en dus verbeterd cv op de markt, opzegperiode in low season en dus op adem komen voor volgende uitdaging.

De zomer is de opstapperiode in audit eh :p. Degout opgelopen in busy season, geen zin in het volgend seizoen, net gepromoveerd en dus verbeterd cv op de markt, opzegperiode in low season en dus op adem komen voor volgende uitdaging.
Ja en het motiveert ook niet voor mezelf om er komende busy weer een lap op te geven, ook omdat veel mensen die vertrekken momenteel in mijn teams zitten bij de grote klanten dus het zal er qua werkdruk voor mezelf ook niet op beteren, moest ik zelf blijven natuurlijk... Moest ik dit jaar niet zelf vertrekken weet ik wel zeker dat 2025 mijn laatste auditjaar zal worden (en komende busy ook de laatste busy, als ik hem nog doe).

Paar weken geleden nog een partner bij de planning, "ja we kunnen deze engagement wel geven aan een competente senior als karton, dan mag je senior x en manager y afplannen"... Oké dat is een compliment maar ik weet, ik voel langs alle kanten dat ik in een positie kom waarbij ik komende busy zwaar tegen mijn muil ga krijgen. Als de (vaak heel competente) mensen waar je goed mee overeenkomt dan vertrekken, en dat is te verwachten he, dan ben je uiteindelijk gewoon de loser die nog blijft.

Maar ik heb er al veel over nagedacht en ik zit ook in een betere "mindspace" dan veel collega's want ik heb er geen probleem mee om, als iemand naar me komt met extra werk, gewoon rechtuit te zeggen dat ik het er niet bij kan nemen en ze het aan iemand anders moeten geven. Als junior ben je nog kwetsbaar maar nu ik wat meer ervaring heb heb ik meer en meer het gevoel dat zij mij meer nodig hebben dan ik hen. Niet dat ik daarom mijn teams in de steek ga laten maar het moet nog redelijk blijven. Sommige collega's gaan echt wel te ver en trekken verschrikkelijk lange dagen maar ergens denk ik dat die het ook zichzelf aan doen. Volgens mij krijg je ook meer respect als je tegen een manager of zelfs partner zegt dat je het er gewoon echt niet bij krijgt en het dus niet gaat lukken ipv steeds maar "ja" te zeggen op alles en er vervolgens aan onderdoor te gaan.

Oa door @Renegadexxripxx weet ik nu wel vrij goed waar ik naartoe wil. Ofwel iets in de controlling, ofwel audit bij de Vlaamse of federale overheid. Want op zich vind ik audit wel leuk! En big 4 op zich vind ik ook wel plezant, die "big corp" is wel een omgeving waarin ik goed kan gedeien. Maar als je collega's/vrienden beginnen te vertrekken en je krijgt zelf steeds meer werk in je nek, dan houdt het ook ergens op he :p

Ja en het motiveert ook niet voor mezelf om er komende busy weer een lap op te geven, ook omdat veel mensen die vertrekken momenteel in mijn teams zitten bij de grote klanten dus het zal er qua werkdruk voor mezelf ook niet op beteren, moest ik zelf blijven natuurlijk... Moest ik dit jaar niet zelf vertrekken weet ik wel zeker dat 2025 mijn laatste auditjaar zal worden (en komende busy ook de laatste busy, als ik hem nog doe).

Paar weken geleden nog een partner bij de planning, "ja we kunnen deze engagement wel geven aan een competente senior als karton, dan mag je senior x en manager y afplannen"... Oké dat is een compliment maar ik weet, ik voel langs alle kanten dat ik in een positie kom waarbij ik komende busy zwaar tegen mijn muil ga krijgen. Als de (vaak heel competente) mensen waar je goed mee overeenkomt dan vertrekken, en dat is te verwachten he, dan ben je uiteindelijk gewoon de loser die nog blijft.

Maar ik heb er al veel over nagedacht en ik zit ook in een betere "mindspace" dan veel collega's want ik heb er geen probleem mee om, als iemand naar me komt met extra werk, gewoon rechtuit te zeggen dat ik het er niet bij kan nemen en ze het aan iemand anders moeten geven. Als junior ben je nog kwetsbaar maar nu ik wat meer ervaring heb heb ik meer en meer het gevoel dat zij mij meer nodig hebben dan ik hen. Niet dat ik daarom mijn teams in de steek ga laten maar het moet nog redelijk blijven. Sommige collega's gaan echt wel te ver en trekken verschrikkelijk lange dagen maar ergens denk ik dat die het ook zichzelf aan doen. Volgens mij krijg je ook meer respect als je tegen een manager of zelfs partner zegt dat je het er gewoon echt niet bij krijgt en het dus niet gaat lukken ipv steeds maar "ja" te zeggen op alles en er vervolgens aan onderdoor te gaan.

Oa door @Renegadexxripxx weet ik nu wel vrij goed waar ik naartoe wil. Ofwel iets in de controlling, ofwel audit bij de Vlaamse of federale overheid. Want op zich vind ik audit wel leuk! En big 4 op zich vind ik ook wel plezant, die "big corp" is wel een omgeving waarin ik goed kan gedeien. Maar als je collega's/vrienden beginnen te vertrekken en je krijgt zelf steeds meer werk in je nek, dan houdt het ook ergens op he :p
Ik zou zeker mijn eigen grenzen respecteren en op tijd aangeven als je het niet ziet zitten om de rol van manager EN senior op een dossier in te nemen.
Heb hier zo thuis ook ene lopen die zichzelf bleef voorhouden ‘jama nog 1 jaar doorbijten en ik ben director, als ik dan nog even doordoe heb ik de juiste papieren om te solliciteren/freelance te gaan’.

Dat laatste jaar heeft hem volledig genekt. Ook rollen boven zijn niveau moeten opnemen (lastige strategische discussies over internationale collega’s heen - letterlijk over partners van andere kantoren van dezelfde big four moeten lopen bij contractonderhandelingen) extra betrokken in proposals en interne initiatives bovenop het dagdagelijks werk. Hij kon niet meer, de motivatie was volledig weg. Dan toch de stap naar freelance gezet, waarvan hij zo vaak gezegd had dat hij er niet klaar voor was. Vandaag, een jaar later beklaagt hij zichzelf dat hij niet vroeger de stap gezet heeft. Zijn oud-collega’s zijn intussen in juni gepromoveerd tot director, als zij al een degelijke bonus kunnen opstrijken verdienen zij nog steeds 250€ per dag minder dan hem, om dubbel zo hard te mogen knocken en te moeten dansen naar de grillen van de partners boven hun.
Ze houden u een wortel voor, doen u geloven dat ieder jaartje extra u zoveel meer oplevert, om uiteindelijk gewoon een jaartje extra van u geprofiteerd te hebben. Het was louter door dien interne wortel/brainwash dat hij zo’n angst had om zelfstandig te gaan.

Al opent het wel poorten als de big four op uw cv staat. Zijn huidig project was amper een sollicitatie. Was een call van een half uurke. ‘Jah ik zie dat gij 12 jaar bij de big four gewerkt hebt, wie ben ik om u te challengen, ik ga ervan uit dat jij de nodige expertise hebt, ge kunt volgende week starten’.

Hah, hier is het juist omgekeerd, ik krijg de kriebels van het feit dat er bij ons in het team niets beweegt qua meetings voor 11u. Ik ben liever om 8u op kantoor om dan het vroeger af te bollen dan omgekeerd 🤷‍♂️

PWJxtaE.jpeg

Hah, hier is het juist omgekeerd, ik krijg de kriebels van het feit dat er bij ons in het team niets beweegt qua meetings voor 11u. Ik ben liever om 8u op kantoor om dan het vroeger af te bollen dan omgekeerd 🤷‍♂️
Idem..

Wij mogen inbadgen vanaf 7u. Mijn trein komt (normaal gezien) toe om 6:54, en het is 5 minuutjes stappen. We mogen uitbadgen om 15:30, en ik heb een trein naar huis om 15:36.

Ik vertrek thuis dus om 6u en ben terug thuis om 16:30. Dan hebt ge tenminste nog iets aan uw avond... En die uren is het een pak rustiger op de trein.

Stel dat ik om 9u zou beginnen, dan vertrek ik thuis om 8u en ben pas terug tegen 18:30. Dan nog koken, eten en het is al bijna tijd om te gaan slapen...

Het helpt van dat ook gewoon te zeggen hoor :)

Frustratie van gisteren. Onze meest recente collega (in dienst oktober 2023) werd aangenomen om ca. 40% schadegevallen te beheren (we zijn een verzekeringsmakelaar) en 60% aan marketing te werken, meer bepaald het beheren van onze social media, website beheren, als bijtaak mag ze het nodige doen om ons jaarlijks weekendje naar het buitenland mee te organiseren in samenspraak met het reisbureau.

Haar evaluatie van 3 weken terug was niet zeer positief. Ze is van nature uit zeer pessimistisch en en heeft moeite om te beseffen dat ze zelf haar situatie kan aanpakken, in haar ogen zijn het vooral andere elementen/derden die haar tegenzitten en is het niet zijzelf. Haar feedback was dat ze van schadegevallen beheren niet warm werd, ze doet dat niet graag en wil enkel marketing doen. We zijn een kantoor van 27 collega's, ikzelf vind niet dat we iemand voltijds voor marketing nodig hebben. Soit, de 2 bestuurders hebben met haar de afspraak gemaakt dat als ze kan bewijzen dat we via social media/online klanten kunnen werven, ze zich daarop mag storten en mag "afstappen" van schadegevallen.

Gisteren follow up meeting gehad, haar cijfers van schadegevallen te beheren zijn veel te laag (ze beheert dossiers die onze "traagste" schadebeheerder op 1 dag beheert, met andere woorden als we met onze traagste collega vergelijken beheert ze slechts de helft van wat ze zou moeten beheren). Ook Social Media posts zijn stilgevallen sinds enkele weken, we hebben momenteel dus geen zicht wat ze precies doet.

Haar feedback => Ja, ik krijg van de social media posts geen feedback van jullie, als ik een post klaarzet kijkt niemand dat na... "Ja maar euh... Hoe moeten wij weten dat je iets hebt klaargezet, we hebben precies nog geen seintje van je gekregen?" "Ja neen, dat moet je zelf in Figma nakijken hé".... Ik had haar na haar evaluatie 3 weken geleden al gezegd dat ze ons iets moet laten weten als ze een social media post klaarzet, wij werken niet met Figma en weten dus niet wanneer ze daar iets op zet. Die feedback is ze dus al vergeten.

Schadegevallen beheren cijfers veels te laag => "Ja ik had al gezegd dat ik daar niet warm van werd hé"... "Ja maar we hadden toch de afspraak dat je 40% schadegevallen zou beheren totdat we zien dat er nieuwe klanten binnenkomen via social media/online?" "Ja maar ik weet niet hoe ik dat moet doen want ik heb daar geen ervaring van voor een verzekeringsmakelaar"...... Had ze destijds ook wel mogen zeggen.

Finaal aan de lijn zei ze nog dat het weekendje van september plannen een groot deel van haar tijd opslorpt, geen flauw idee hoe gezien het reisbureau 90% van het werk doet (en ze de afgelopen jaren nooit zoveel tijd nodig hadden).

Soit, afspraak gemaakt dat ze dit weekend mocht nadenken over wat ze zelf wil van haar toekomst maar dat als ze bij ons wil blijven werken, ze zowel 40% schadegevallen moet gaan beheren alsook de social media weer actief moet maken, in het algemeen ook gewoon een meer "hands on attitude" moet vertonen en stoppen met altijd maar problemen te vinden... Ik verwacht en hoop eerlijk gezegd dat ze dat niet wil doen en onze wegen scheiden. Ook naar collega's toe kan je dat niet verantwoorden dat er iemand is die aan het slabakken is en de verwachte prestaties gewoon niet doet vanwege geen zin of geen kennis...
Vandaag samengezeten, zoals verwacht is haar energiepeil gewoon dezelfde... Ze krijgt geen kans om opgeleid te worden, niemand kijkt haar social media posts na, ze wordt depressief van schadegevallen te beheren en haar aantal dossiers opkrikken tot de afgesproken 40% van haar tijd wil ze en zal ze niet doen.

Uiteindelijk beslist om de samenwerking stop te zetten, we betalen ze 7 weken uit (tot en met augustus), moest ze tegen dan nog niets gevonden hebben kan ze terugvallen op een werkloosheidsuitkering. Ze begrijpt het denk ik wel, we hebben ze ook gezegd dat ze naar de toekomst toe best geen job vindt in haar "ervaring" gezien dat gaat over schadedossiers beheren maar ze er dus niet blij van wordt. Het ideale voor haar zou zijn dat ze ergens in een marketing team terecht komt waar ze zich kan losgooien met de nodige ondersteuning van marketingcollega's. Haar valkuil zal evenwel blijven van niet bij elke tegenslag de moed op te geven.

Toch ambetant, eerste keer dat "ik" iemand moet ontslaan, ook al is het behoorlijk amicaal zal ik vannacht toch behoorlijk slecht slapen potverdekke...

Quite funny. Zit nu in meeting over een SUPER BELANGRIJK EUROPEES project. Maar ze hebben juist iedereen buiten gesmeten.

HOE MOET DAT NU AFGEWERKT WORDEN.

*crickets*

"our sr manager is here, the manager can respond"

*crickets*

Boom - there goes 3M european money

Hoe spineless iemand kan zijn, het is ongelooflijk.

edit: ah, er komt geluid uit "we have the intention to fullfil best effort'. 'it's been a rough period'. 'I haven't had the opportunity to assess the situation'. bladiebladiebla.

They have no fucking clue. *boom* project implosion. Daar gaat 1 van de 3 company priorities.

Laatst bewerkt:
Opeens een teamsbericht van een medewerker van onze binnendienst

"Silence, ik heb gehoord dat jij de dossiers van x opvolgt en beheert tijdens zijn verlof. Ik heb hier een nieuw binnengekomen"

- Ik reageer "Dan weet jij meer dan mij"

(Voor het verlof heb ik tegen N+1 gezegd dat als er dringende zaken binnenkomen ik die wel zal doen - mijn verlof is pas na de zomer.
In geen 100j is afgesproken om nieuwe dossiers op te starten of oude (rommel) over te nemen)
Ra Ra, het is absoluut niet dringend, wel rotzooi uit het verleden

"Wat moet ik er nu mee doen?"
- Terugsturen naar diegene die u die zever heeft wijsgemaakt hè.
Het is nie dat die collega 3 maand in verlof is.

Van die bezoekers in een rusthuis die hunne kleine constant door heel het huis op zo een fluitje laten blazen, zodat de rest van de ouderlingen en het personeel er horendol van worden. En als je er iets op zegt, krijg je dan als antwoord, maar hij is nog zo jong, je moet dat begrijpen. HET IS EEN FUCKING RUSTHUIS.

Zou gedacht hebben dat die extra's gewoon vastliggen en duidelijk gedefinieerd zijn. Hier is het x euro per jaar dienst erbij, zoveel nog extra 50+, bonussen tellen x mee, wagen, verzekeringen, vrijstelling van prestaties vanaf moment van ontslag... Voor 12j dienst zou ik nu een ontslagvergoeding van 250k-300k hebben. Zal bij jullie niet veel minder worden aangezien uw loon nog beetje hoger leek.

Hoe en waar zouden die moeten vastliggen ? Er ligt hier niks of niemand vast. We hebben vorige week woensdag een Teams meeting gehad met 1 mgr uit USA en dat was 8 min. "Jullie liggen buiten". Gevolgd door 5 min HR pipo die zei 'dit is mijn eerste collectief ontslag'. Die kon op niks antwoorden.

HR zei 'ask the business'. Business zei 'ask HR'. Sindsdien hebben we niks of niemand nog gehoord. En cege werkt sindsdien in de tuin...

Als ik snel reken kom ik rond de 200k uit, maar alles hangt af van de modaliteiten. Ik kan er niet veel aan veranderen, dus no stress. Ik zie wel wat er uit de bus komt.

Hoe en waar zouden die moeten vastliggen ? Er ligt hier niks of niemand vast. We hebben vorige week woensdag een Teams meeting gehad met 1 mgr uit USA en dat was 8 min. "Jullie liggen buiten". Gevolgd door 5 min HR pipo die zei 'dit is mijn eerste collectief ontslag'. Die kon op niks antwoorden.

Hoe?

Jij hebt niet geantwoord met :

?

Tijdens een sollicitatie de volgende zaken horen:
- “we laten je volgende week iets weten”
- “er zijn nog andere sollicitanten”
En na een week niets horen.
Smoesjes om de sollicitant te ghosten?

Tijdens een sollicitatie de volgende zaken horen:
- “we laten je volgende week iets weten”
- “er zijn nog andere sollicitanten”
En na een week niets horen.
Smoesjes om de sollicitant te ghosten?
Wij hebben recent nog het probleem gehad dat we een week later pas iets hebben laten weten omdat niet de hele staf aanwezig kon zijn op de stafvergadering waar we de sollicitant gingen bespreken.

Wij hebben recent nog het probleem gehad dat we een week later pas iets hebben laten weten omdat niet de hele staf aanwezig kon zijn op de stafvergadering waar we de sollicitant gingen bespreken.

Dat is dan ook een kleintje om die sollicitant dat te laten weten zodat hij niet nodeloos zit te wachten op feedback imho.

Hier straks gaan praten met een advocaat om te kijken waarop ik recht heb als ik zelf ontslag neem, hopelijk kan ik mij inroepen op vertrouwensbreuk. Geen bonus uitbetaald ondanks er recht op, geen targets gecommuniceerd voor dit jaar, maar wel bonuspercentages erop plakken (zogezegd, we weten van niets), etc etc.
Ik ben sowieso aan het rondkijken voor iets anders, maar met 11 jaar dienst zou ik er wel graag nog iets uithalen qua ontslagpremie. Ik ben benieuwd. Wel jammer dat het zo moet eindigen, nochtans altijd graag gewerkt daar. 🤷‍♂️

Terug
Bovenaan