Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

We zitten met een deel van ons werk al weken geblokkeerd omdat de rechten om dit op te lossen bij een ander team zit.
Dat team heeft helaas echter de ingesteldheid: Ons eigen team kan verder dus 'we dont care'.

Ze reageren niet op je chatberichten of mails. Ze negeren meeting requests. Je krijgt ze nooit fysiek te pakken.
Als dit uitzonderlijk toch lukt wordt die mens van dat team kwaad en zegt ie zoiets als: "Ik heb het druk en het team komt eerst dus rot gewoon op".
Als ik dit escaleer naar de baas dan zegt ie: Ik kan hier niks aan doen Makila. Tot de volgende.

Ja dan stopt het voor mij ook he. Als men weer eens zaagt dat ik X niet doe dan wijs ik gewoon naar dat team.

Het is over wel iets zeker?

Obvious fraudulente e-mail komt binnen bij collega vanuit een megaraar e-mail adres en gaat over aanvraag tot offerte aankoop industrieel materiaal terwijl wij zo'n spullen niet eens verkopen.
In paniek wordt dat dan naar mij gestuurd met de vraag "oeioei wat moet ik hiermee doen, ik snap er niks van. Wij verkopen dat toch helemaal niet? Kan jij het overnemen?"

ohjee toch

Obvious fraudulente e-mail komt binnen bij collega vanuit een megaraar e-mail adres en gaat over aanvraag tot offerte aankoop industrieel materiaal terwijl wij zo'n spullen niet eens verkopen.
In paniek wordt dat dan naar mij gestuurd met de vraag "oeioei wat moet ik hiermee doen, ik snap er niks van. Wij verkopen dat toch helemaal niet? Kan jij het overnemen?"

ohjee toch
-> Click message
-> Delete

[-- The end -- ]

collega die al lang op pensioen kan, vriendelijke jongen, maar zo incompetent, heeft door rode en gouden lopers uit het verleden dan nog het hoogste loon op afdeling, vandaag weer geen beslissingen kunnen nemen, maar enfin uiteindelijk de staatskas wel goed kunnen spekken, maar als het aan hem lag, had hem die kans ook nog laten liggen...

ohjee toch
Ik vind da wel altijd kei goei..

"Ja wij willen superzottepomp met dit zéér specifiek partnumber bij u bestellen"
en dan is er maar 1 bedrijf ter wereld da superzottepomp verkoopt die uiteraard 100k VOOR levering moeten ontvangen. :D

Die en dan de
"hier is de betaalnota voor software product X"
en dan in kleine letterkes onderaan "dit is geen factuur maar een productvoorstel, bij betaling gaan we er van uit da ge het wilt en sturen we u de info"

In mijn sector is het beduidend rustiger dan anders - gevolg is dat klanten gigantisch veel werk creëren:
  • Tekeningen komen terug met +50 commentaren waarvan 90% letterlijk punten en komma's zijn en niets te maken hebben met de machine op zich.
  • Documentatie wordt grondig doorgenomen en komt bijgevolg ook terug
  • Niettegenstaande productie weken voorloopt op schema wil iedereen plots elke week een gedetailleerde status -update, uiteraard met 2 miljoen foto's
  • ...
Met de meeste zaken kan ik goed omgaan maar 1 ding staat vast: met documentatie kan je heel de wereld aan het werk zetten zonder noemenswaardig verschil te merken, documenten van significante spelers (Emerson, E+H, ABB ...) worden vakkundig met de grond gelijk gemaakt - dus niet enkel een probleem van werkgever. Mochten onze klanten ook de klanten van IKEA zijn - die gasten zijn morgen zo failliet als maar kan zijn.

Ik begin het te haten dat je voor iedere klein onbenulligheid gedetailleeerde instructies moet schrrijven want anders schiet de andere in paniek.

Alsof ze geen logica willen gebruiken of zelf een klein beetje nadenken?

"Oh, wat moeten wij doen in dit geval?" ->: euh, melden aan degene die het gedaan heeft? Wtf zou je anders doen? Waarom moet ik een instructie schrijven in X talen daarvoor, dat rondsturen aan duizenden mensen voor iets dat 90% zelf al weet wat die moet doen.

Als je voor iedere scheet "instructies" vraagt, dan ben je vervangbaar door AI.

We zitten met een deel van ons werk al weken geblokkeerd omdat de rechten om dit op te lossen bij een ander team zit.
Dat team heeft helaas echter de ingesteldheid: Ons eigen team kan verder dus 'we dont care'.

Ze reageren niet op je chatberichten of mails. Ze negeren meeting requests. Je krijgt ze nooit fysiek te pakken.
Als dit uitzonderlijk toch lukt wordt die mens van dat team kwaad en zegt ie zoiets als: "Ik heb het druk en het team komt eerst dus rot gewoon op".
Als ik dit escaleer naar de baas dan zegt ie: Ik kan hier niks aan doen Makila. Tot de volgende.

Ja dan stopt het voor mij ook he. Als men weer eens zaagt dat ik X niet doe dan wijs ik gewoon naar dat team.

Het is over wel iets zeker?
Hangt er vanaf of er iemand zaagt dat het geblokkeerd zit. Als het niemand iets kan schelen dan blijft het gewoon liggen.

als er iemand tegen u zit te zagen waarom dat niet vooruitgaat? Verder escaleren en @cege gewijs meer mensen onder de bus kegelen.

Genre "team X reageert niet op die zaken op datum dit, dat en het andere, hun manager zegt dat het niet relevant is, mijn manager zegt dat hij het niet kan oplossen kan n+2 / +3 whatever even bevestigen dat dit mag blijven liggen"

Het zal rap ofwel opgelost zijn of van de baan zijn.

Onze QA is zo dramatisch slecht. In het begin was ik daar nog tamelijk lief tegen omdat ik dacht dat ze nog moesten groeien in hun job, maar intussen is het al lang duidelijk dat die gewoon incompetent zijn. Daar zit niets van verbetering in. Verschillende business mensen hebben al geklaagd bij hun managers, maar die blijven volhouden dat er geen issues zijn.

Ik heb daar dus ook geen geduld meer mee en laat dat ook blijken als ze weer op erbarmelijke wijze een demo geven van de tests die ze hebben gedaan (en vooral niet hebben gedaan). Ik zou eens op die manier presentaties moeten geven... we zouden nogal psychedelische applicaties afleveren.

In een vergadering met IT ers, die denken dus echt dat ik als simpel ambtenaarke snap als ze hun vakjargon en afkortingen boven halen. Ze hadden een term gevonden voor planning, waar ik nu niet meer op kan komen maar het stond dus gepland over 3 weken en dan ging het nog over 2 keer een sprint van 3 weken.

Mijn vraag was gewoon wanneer we het programma konden krijgen. Is het zo moeilijk om te zeggen binnen 9 weken?

In een vergadering met IT ers, die denken dus echt dat ik als simpel ambtenaarke snap als ze hun vakjargon en afkortingen boven halen. Ze hadden een term gevonden voor planning, waar ik nu niet meer op kan komen maar het stond dus gepland over 3 weken en dan ging het nog over 2 keer een sprint van 3 weken.

Mijn vraag was gewoon wanneer we het programma konden krijgen. Is het zo moeilijk om te zeggen binnen 9 weken?
Scrum ?

PS : ja dat is moeilijk

Scrum ?

PS : ja dat is moeilijk
Ik ging ervan uit dat het Scrum. Heb het hier een tijd geleden nog gevraagd dat iemand het mij kon uitleggen nadat een kennis van de vrouw mij probeerde uit te leggen dat hij een Scrum master was en ik er niets van begreep.

Maar uw taal af stemmen op uw publiek zou toch een beetje mogen.

Nieuwjaarsrecepties met concept “walking diner”.
Heel den avond rechtstaan, en masse rond veel te kleine tafels staan met bordje eten.
Op den duur ook niet meer weten van wie welk glas is (want a ja iedereen zet zijn glas op dat tafeltje).

1 van de big chiefs die blij is dat er op vrijdag veel volk op kantoor is, "teken dat home working eruit gaat".
Nee, we hebben audits dus redelijk wat afdelingen hebben geen andere keuze. En daarnaast plant hij zelf wat fysieke meetings op vrijdag, wat ook weer een aantal mensen naar het werk brengt.

Een aantal van de minst efficiënte en productieve teams zitten trouwens het meest op kantoor. Bovenop een uur woon-werkverkeer komt er dan nog eens minstens 1u per dag klagen en 1u per dag over voetbal of het nieuws leuteren. Maar fantastisch dat er meer volk op kantoor zit 🥳

Toch normaal dat men de vrijdag wil “heractiveren” als werkdag,
Probeer nog maar eens iets georganiseerd te krijgen, alleen dinsdag en donderdag schieten nog over,
Op maandag wil men rusten van het weekend, op woensdag zijn de kinderen thuis dus die zijn heilig en op vrijdag(namiddag) begint het weekend al.

Iedereen zijn taak !!!!! Dat is de taak van de project manager (of de sales), niet van de IT'ers die het uitvoerend werk doen.
Ge moogt als IT'er toch ook wat rekening houden met uw publiek?

Ik heb ooit (als programmeur) in een vergadering gezeten met de eindgebruiker (administratief in de zorgsector), en mijne collega programmeur begon daar uit te leggen over een bug waarbij blobs werden ingeladen werd bij de pageload, wat tot een. Ge kon al na 10 seconden zien dat die eindgebruiker het in Keulen hoorde donderen, maar die programmeur bleef vrolijk technische termen uitspuwen. Ik was nog even aan het wachten tot de projectleider of analist wel zouden zien wat er gaande was, maar na een minuut of zo heb ik mijn collega toch maar onderbroken en op 20 seconden uitgelegd dat het traag was omdat we alle brieven inladen als we het scherm tonen, en dat we dat gaan aanpassen zodat we enkel de hoofding inladen, waarbij we de brief pas inladen als we hem tonen. Toen volgde er een "aaaah", en we konden door naar het volgende topic.

Ge kunt toch niet verwachten van een niet-technisch persoon dat die weet wat een blob, een compiler of een stacktrace is?

Terug
Bovenaan