Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Ah, ego's. Ze zijn van alle sectoren thuis. Sinds ik in een management positie zit (gezondheidszorg) valt het me ook op hoeveel volwassen mensen kunnen tegendraads doen puur om hun eigen ego.
Grootste vergissing was om hem een senior-titel te geven (was een eis van hem). In onze zeer vlakke bedrijfsstructuur bestonden die niveau’s tot dan niet. Met als gevolg dat hij zich nu beter voelt als de rest van het team en iedereen commandeert “want ik ben wel de senior hier!”. De ironie is dat hij amper iets kent van de specificiteiten van onze niche.

Een van de teamleads zei onlangs nog: "maar dit kan toch allemaal niet meer, leren ze op school dan echt niks meer?" Dat ging dan over een andere dweep in een ander team trouwens.
Wij hadden hier vroeger ook zo iemand in dienst rondlopen. Dubbele master in de economische kant, Vlerick,… kon geen indexatie berekenen of een jaarrekening begrijpen. Hier hebben ze op een moment gezegd: “ja, wat moet ik ermee doen? Ze ne kleurboek geven?!?”. Ze lag na 6 maand dan toch buiten.

En sindsdien zijn er dus praktische proeven bij de sollicitaties.

Laatst bewerkt:
Ik krijg maandag de vraag van één van onze Project Managers of ik voor hem in AutoCad even snel een paar dingen kan intekenen op een file die we aangeleverd gekregen hebben van de eindklant. Het is zo'n hele vreemde file met allerhande rare dingen erin waar kop nog staart aan te krijgen is maar na wat zoeken toch gevonden wat er moet aangepast worden, uurke werke dus cava nog. Onze PM stuurt dat door naar de hoofdaannemer die er tussen zit...

Hoofdaannemer: "Er staat vanalles bij in die file dat er eigenlijk niet in mag staan, gelieve dat te verwijderen, anders kunnen wij de file niet goed importeren in onze hoofdtekening (of iets dergelijks). Doe dat even, is maar 5 minuten werk."
Wij: "Dat stond al in de file die we aangeleverd gekregen hebben van de eindklant. Kunnen jullie dat niet zelf? Jullie weten wrs beter wat er exact moet gebeuren?"
Hoofdaannemer: "Jullie hebben er nu in getekend dus dit is jullie verantwoordelijkheid."
:confused: :unsure:

Dit is echt Volvo all over again: je krijgt een schema met 318 fouten in (die eigenlijk totaal niet relevant zijn voor technische correctheid), je past 1 klein dingetje aan. "Wij wensen een schema te ontvangen dat 100% vrij is van fouten. Los het maar op." :sarcastic: Over ego's gesproken... het huftergedrag van sommigen ten aanzien van contractors is soms echt mindblowing.

Laatst bewerkt:
Hoofdaannemer: "Er staat vanalles bij in die file dat er eigenlijk niet in mag staan, gelieve dat te verwijderen, anders kunnen wij de file niet goed importeren in onze hoofdtekening (of iets dergelijks). Doe dat even, is maar 5 minuten werk."
Wij: "Dat stond al in de file die we aangeleverd gekregen hebben van de eindklant. Kunnen jullie dat niet zelf? Jullie weten wrs beter wat er exact moet gebeuren?"
Hoofdaannemer: "Jullie hebben er nu in getekend dus dit is jullie verantwoordelijkheid."

Ook al eens ne keer voorgehad op de vorige job. Wij hebben dat simpelweg opgelost door onze bijkomende tekening in een aparte, lege .dwg te steken, zonder iets van underlay van externen, met de origin op dezelfde plaats, en dat doorgestuurd met “tirez votre plan”

Ook al eens ne keer voorgehad op de vorige job. Wij hebben dat simpelweg opgelost door onze bijkomende tekening in een aparte, lege .dwg te steken, zonder iets van underlay van externen, met de origin op dezelfde plaats, en dat doorgestuurd met “tirez votre plan”
Gohja, dit is nu een specifiek voorbeeld van in den bouw. Maar in feite is dat een generische klassieker.
Bij ons in de IT branche is dat ook schering & inslag. Alleen dat dit dan niet over AutoCAD gaat, maar over [whatever else].

De laatste die iets getoucheerd heeft zal de bonen fretten als uiteindelijk blijkt dat het 'kapot' is.
Ook al heeft die laatste er gewoon scheef naar gekeken of een kleureke veranderd of zoiets. Ge zijt er aan geweest? You killed it! YOU fix it!

Gohja, dit is nu een specifiek voorbeeld van in den bouw. Maar in feite is dat een generische klassieker.
Bij ons in de IT branche is dat ook schering & inslag. Alleen dat dit dan niet over AutoCAD gaat, maar over [whatever else].

De laatste die iets getoucheerd heeft zal de bonen fretten als uiteindelijk blijkt dat het 'kapot' is.
Ook al heeft die laatste er gewoon scheef naar gekeken of een kleureke veranderd of zoiets. Ge zijt er aan geweest? You killed it! YOU fix it!
In de basis is dat hetzelfde maar ik veronderstel dat je dan eerder over code spreekt wat toch een abstracter gegeven is waarbij het ook moeilijker is van de te zeggen "ik heb enkel in dit kleine stukje iets aangepast dat geen invloed heeft op al de rest".
In een programma kan je waarschijnlijk ergens iets wijzigen helemaal bovenaan uw code waardoor er helemaal onderaan iets misloopt met een verwijzing oid.
In een tekening (zeker Autocad waar meestal weinig smart functionaliteit aan is) is het veel gemakkelijker om te zeggen "jullie probleem heeft met 100% zekerheid NIKS te maken met wat ik net gedaan heb". Eplan is op dat gebied wel kut, je kan ergens 1 aftakking verkeerd zetten en plots 489 fouten generen waar letterlijk niemand in de hele wereld zich ooit iets van aantrekt... buiten die ene klant die echt alle nutteloze puntjes op de i wil.

Wij hadden hier vroeger ook zo iemand in dienst rondlopen. Dubbele master in de economische kant, Vlerick,… kon geen indexatie berekenen of een jaarrekening begrijpen. Hier hebben ze op een moment gezegd: “ja, wat moet ik ermee doen? Ze ne kleurboek geven?!?”. Ze lag na 6 maand dan toch buiten.

En sindsdien zijn er dus praktische proeven bij de sollicitaties.
Die zat hier nu al zolang.

Een recent voorbeeld.
Hij kreeg een NullPointerException, 1 v.d. meest voorkomende programmeerfouten, maar tevens 1 v.d. simpelste om op te lossen.
Zat hij dan weer uren op te sakkeren.
Toont hij mij een screenshot van de foutmelding.
Met een typisch heel epistel bijgeschreven, wat hij allemaal al had geprobeerd, en zaken zitten terugdraaien en... had er allemaal niks mee te maken.
In de foutmelding stond gewoon het object en de coderegel opgegeven. Gewoon gaan kijken naar die coderegel, zag je zo welk veld in de databank gewoon leeg was.
Complete basics van de basics.

En zo met alles.
Vond hij een databankveld niet in de entiteitclasses, had al alles afgezocht. Maar dat zijn velden die in de baseclasses zitten, inheritance & co, snapte die ook geen kloten van.

Bij elke stapje dat die moest zetten, had die hulp nodig. Terwijl het niet meer was van kijk af bij een bestaand voorbeeld, en aap het wat na. Voorbeelden genoeg. Echt niet het vermogen om gewoon eens door de bestaande schermen te gaan, en het eens te laten bezinken: "van ah ja zoiets heb ik nodig."

Gewoon compleet hulpeloos dartelen in het oneindige.

Laatst bewerkt:
Windows update en mijn docking werkt niet meer. 30 min in de helpdeks om een live agent te krijgen. Wordt een topdag.

Toch maar eens investeren in een goede docking station want degene die ik heb van mijn werk heb valt te vaak uit. Het is een goedkope van hama en die werkt wel maar vaak valt een scherm uit en als je met een slachtoffer aant praten bent en ineens valt u scherm uit is dat niet ideaal.

And...het ligt eruit.

Tot nooit meer! Je mag anderen hun leven ellendig gaan maken, maar dat van ons niet meer.

Holy shit, het blijft nog nazinderen. Zo een incompetent iemand.
Op een gegeven moment is de verstomming zo groot, dat zelfs de strafste cocktail van innerlijk cynisme geen verweer meer biedt.
Ik weet nog toen ze eerst zeiden: "je gaat er echt wel iets aan hebben, want dat is een kei slimme." Holy shit, mogen jullie ook vervloekt zijn.

Zo'n dweepke met nihil capaciteiten.
Zijn notitieboekje erbij telkens, net precies alsof hij nog in de unief-aula’s zat, alles braafjes noteren.
Destijds op de schoolbanken in de waan levend dat de wereld aan zijn voeten lag. "Nu hard studeren, later de vruchten plukken."

Die zag zichzelf precies ook nog steeds als een student, en dat wij de mentors waren.
Maar zo werkt het niet he. En al helemaal niet als consultant die meteen moet renderen.

Een collega zei al: "we zijn vooral bezig met liefdadigheid."

Gewoon de laatste dagen nog hier, die zorgde voor awkward stiltes. "Van ja, daar gaat het echt aan liggen."

Eruit!:

Nu iets anders vinden om op te kakken.
Er is een reden dat het woord "sul" in consultant zit. Je kan "consultant" niet uitspreken zonder eerst "sul" te zeggen. :unsure:

Maar ook niet zonder sultan…of “con” (schoon Frans voor “domme, naïeve nietsnut”).

Komt er dus op neer: een sullige con die denkt dat hij de sultan is…

Iets met vlag en lading enzo!
:fingerguns:

Laatst bewerkt:
Hebben ze bij jullie ooit om een attest van gezinssamenstelling bij tekenen contract gevraagd?
Vind dat al redelijk vergaand en wil dat eigenlijk niet geven gezien mijn vriendin en zoon beide actief zijn in de media en heb geen zin in heel dat gedoe dat eruit komt.
Ik heb dat nog nooit gevraagd aan iemand (en doe al bijna 15 jaar personeelsdienst).
Stel dat ik dit wel zou vragen en daarop een naam zie die mij bekend voorkomt, dan zou il daar enkel iets over zeggen tegen de werknemer zelf. Er bestaat nog altijd zoiets als privacy en als hr-medewerker is het een onoverkomelijke handicap als je niet kan omgaan met vertrouwelijke informatie.

Maar ook niet zonder sultan…of “con” (schoon Frans voor “domme, naïeve nietsnut”).

Komt er dus op neer: een sullige con die denkt dat hij de sultan is…

Iets met vlag en lading enzo!
:fingerguns:
Tussen baas en dwaas zijn er natuurlijk ook maar enkele letters verschil. Ik vind het nogal ridicuul om mensen te gaan beoordelen op hun jobomschrijving.

Toch maar eens investeren in een goede docking station want degene die ik heb van mijn werk heb valt te vaak uit. Het is een goedkope van hama en die werkt wel maar vaak valt een scherm uit en als je met een slachtoffer aant praten bent en ineens valt u scherm uit is dat niet ideaal.

Is nochtans een HP met HP schermen en HP laptop. Je zou vermoeden dat het werkt.

Bijna uur scherm share. Probleem niet gefixt. Dan chatgpt gevraagd....

Alles uit de stekker gedaan, terug in. Driver van HP gedownload en geinstalleerd. Thanks IT helpdesk... :cautious:

Mailtje van 'je moet level 2 niet escaleren'.

- Toestel uitrol met Intune getest een paar weken geleden: werkt perfect, alles gedocumenteerd, top
- Vandaag willen we live test doen met enkele toestellen in prod, Intune rollout, bug na bug... foert het is voor na de verlof :sop:

Is nochtans een HP met HP schermen en HP laptop. Je zou vermoeden dat het werkt.

Alles uit de stekker gedaan, terug in. Driver van HP gedownload en geinstalleerd. Thanks IT helpdesk... :cautious:

Ah de joys om IT support toch maar te kunnen exporteren naar een of ander 3de wereld land. Ondertussen qua loonkost meer betaald aan de persoon die een uur niet kon werken dan uitgespaard door een of andere callcenter in India in te schakelen die ondertussen nog voor 4 andere klanten bezig zijn.

Qua kennis on par met het aan uw grootmoeder te vragen.

Laatst bewerkt:

Misschien heb je per ongeluk een DY gekocht?

1752077690071.jpeg

2x deze week al een gesprek gehad met N+2, 2x waarbij ze me iets willen opdringen.

1.
"Silence, in dossier van onderneming A, dat moet je herbekijken."
Ik zou niet weten waarom
"Je hebt iets fout gedaan, ons standpunt is blablabla, je moet deze lijn volgen en er niet afwijken, gelieve opnieuw te behandelen"

*Tromgeroffel* tadaaa, mailtje van vorig jaar waarbij het hoofdkantoor mij bevestigde: het standpunt van onze organisatie is xxx (het tegenovergestelde).

Indien je van mening bent dat het standpunt moet gewijzigd worden dit eerst af te toetsen met het hoofdbureau

Schaak.mat. 😂

2.
"Silence, als je 's avonds of op zondag onregelmatige (over)uren maakt, dan moet je het onregelmatig gedeelte opnemen en niet opsparen"

"Er moeten x (11) aantal uren rust tussen 2 prestatiedagen zitten, wettelijk en natuurlijk voor je eigen gezondheid

Ik reageer: als ik op zondag ga werken en je wilt dat ik die uren op maandag inzet als recup.. dan blijf ik wel op zondag thuis 😂

"Je kan je overuren ook laten uitbetalen"

Dus als ik mij overuren laat uitbetalen dan moet ik geen rust nemen voor mijn gezondheid?

"..."
🤫

Beetje arrogant aan het worden, maar er zitten clowns in ons team die je (zoals hierboven ook gezegd) best gewoon een kleurboek geeft onder het motto: als je niks doet, kan je niks fouts doen..
hou u daar maar mee bezig ipv met de bekwame mensen in uw team, ik trek men plan wel, doe men job (goed) en zal zelf mijn rust wel inschatten

2.
"Silence, als je 's avonds of op zondag onregelmatige (over)uren maakt, dan moet je het onregelmatig gedeelte opnemen en niet opsparen"

"Er moeten x (11) aantal uren rust tussen 2 prestatiedagen zitten, wettelijk en natuurlijk voor je eigen gezondheid

Ik reageer: als ik op zondag ga werken en je wilt dat ik die uren op maandag inzet als recup.. dan blijf ik wel op zondag thuis 😂

"Je kan je overuren ook laten uitbetalen"

Dus als ik mij overuren laat uitbetalen dan moet ik geen rust nemen voor mijn gezondheid?

"..."
🤫

Beetje arrogant aan het worden, maar er zitten clowns in ons team die je (zoals hierboven ook gezegd) best gewoon een kleurboek geeft onder het motto: als je niks doet, kan je niks fouts doen..
hou u daar maar mee bezig ipv met de bekwame mensen in uw team, ik trek men plan wel, doe men job (goed) en zal zelf mijn rust wel inschatten
oppassen dat ze de arbeidsinspectie niet op u afsturen :unsure:

Terug
Bovenaan