Ik heb nog een bedrijf geweten waar collega's niet gelockte pc's gebruikten om een mailtje te sturen naar de afdeling met "koffiekoeken deze vrijdagochtend op mijn kosten". Lijkt me wel een leukere manier om mensen te leren van hun pc te locken
Natuurlijk, veel hangt af van hoe vertrouwelijk de info is die op dat scherm te zien is.
Op mijn vorige werk was dat ook de gangbare praktijk.
Op mijn huidig werk kraait geen haan daar naar.
Bij ons heeft dat ook een tijdje in het belachelijke getrokken geweest op die manier. Zo zijn er wel hier & daar wat koffiekoeken gepasseerd. Van mensen overheen alle treden v/d trap (tot de patron toe, als ik mij nog goe herinner had de sales hem 'te pakken').
Echter, op een bepaald moment waren er veel mensen gewoon bezig, echt mensen in de gaten houden voor 2 minuten onoplettendheid te vinden om met hun PC te prutsen en/of mailtjes te sturen etc.
TOT ... ja tot ... dat het TE VER gegaan is & er koppen gerold zijn. 1 iemand heeft het te ver getrokken, iets uitgestoken met een ander z'n PC dat niet door de beugel kon en is ervoor ontslagen. OK, het was mss niet de sterkste WN en 't was iemand die zelf graag ging gaan klagen over vanalles & nog wat en het zal mss de laatste druppel geweest zijn dus mss niet de enige reden voor z'n ontslag, maar jah ... die zeverderij heeft hem dus uiteindelijk toch z'n kop gekost.
Het is dus uiteraard altijd de regel geweest dat je uw PC zou locken indien je die verlaat, maar ik vind nu ook dat je in principe in een vertrouwde omgeving zit. Uw mede collega's die rondom u zitten zitten daar niet om PC's te hacken. Dus als zij van die fratsen uitsteken zijn zij in fout. En mensen van 'buiten de dienst' ... als er daar 10 man, 10 rechtstreekse collega's van die zelfde dienst rondom uw PC zitten ... dan lijkt het mij ook dat er weinig kans zal zijn dat een of andere rando aan uw PC zal kunnen klooien zonder dat dit opgemerkt wordt.
Na dat ontslag is dit ook heel duidelijk gemaakt van 't management uit dat die zeverderij geen school meer ging heten.
Ze hebben ook de 'time to lock' via group policy gepusht naar 3 minuten.
Persoonlijk vond ik dat echt kinderachtig gedoe. Ik zat precies in een kleuter speeltuin.
Ik heb na al die jaren bij klanten gewoon het automatisme ontwikkeld om m'n PC te locken als ik mij nog maar half recht zet om ergens naartoe te gaan, dus mij konden ze sowieso al nooit niet pakken, maar toch, ik deed er niet aan mee.