Nochtans is het zeer duidelijk dat de mensen die onderuit gaan in een burnout vaak de mensen zijn die onvoldoende 'resilience' hebben (veerkracht/weerstand) om de steeds bijkomende druk af te wimpelen.
De harde werkers die alles blijven slikken branden gewoon op.
Leren neen zeggen op tijd en stond is gewoon een noodzaak. Beseffen dat niet alle problemen jouw probleem zijn en dat jij zelf niet alles alleen kunt oplossen is dat ook.
Ik heb ook enkele naaste collega's die altijd en voor iedereen in de bres sprongen 't zelfde zien meemaken, wanneer je iemand bent die graag anderen helpt, moet je gewoon leren grenzen trekken, anders ga je er gewoon aan ten onder. En ja, sommige mensen zijn dan weken of maanden weg, soms scheiden paden op dat ogenblik.
Ik heb de Managing Director van een grote business divisie van onze groep zien opbranden. Neen, dat was geen luierik, of sukkelaar, integendeel, die verzette enorm veel werk, tot hij onder de druk van onze aandeelhouder implodeerde.
@cege stelt het misschien erg cru voor, maar hij heeft het wel bij 't rechte eind.
Bwa, dat is maar te zien hoe je het bekijkt natuurlijk.
Die zienswijze neigt voor mij namelijk nét iets teveel naar: "Ja, we hebben dat meisje misschien wel aangerand nadat ze 9 keer 'neen' zei, maar als ze 10 keer 'neen' had gezegd was het allemaal niet gebeurd! Wat een domme geit, ze had meer op haar strepen moeten staan!".
Ik bedoel: ik zeg al maanden dat ik overvol zit. Ik heb gradueel mijn "neen's" opgebouwd van een zachte neen, naar een iets hardere 'neen' en tot slot een keiharde 'neen' en alle deuren op slot gooien. Wat moet ik nu nog doen? Moet ik het godverdomme in zijn oren staan roepen tot hij er de tinnitus van krijgt?!
En ja, ik (en wellicht veel ingenieurs met mij) ben een problem solver. Ik wil dingen aanpakken. Getting shit done. Projecten doen slagen. Maar in de ogen van managers klinkt dat wellicht als: "easy target", "makkelijk te manipuleren" en "goed uitpersbaar".
En dat is (volgens mij) exact wat @Oldskooler hier ook telkens aanklaagt. Technische mensen zijn het slachtoffer van hun eigen (goede) eigenschappen. De vraag is of we dat willen accepteren als maatschappij.
Maar het is niet helemaal uniek aan onze sector. Hetzelfde (en wellicht zelfs nog erger) zie je in de zorg. Verpleegkundigen zijn van nature ook eerder de zorgzame types, zij worden ook uitgeperst.
Maar in plaats van dat probleem aan te pakken (en dus te "caren")? Neen, laat ons de don't care mentaliteit nog wat meer ophemelen en laat ons bashen op de laatsten die wél nog problemen willen aanpakken.


.
