Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

1 iets wat ik geleerd heb. Alles op papier zetten en enkel bruto kiezen als je kunt kiezen. Al de rest verdwijnt als sneeuw voor de zon als ze nieuw mgmt binnen smijten.
Welja. Geen idee in hoeverre dat voor die mensen op papier is gezet. Maar je mag er in feite toch van uitgaan dat als men u extralegale voordelen biedt, dat men daarop niet zomaar kan terug komen.
Maar ik kan mij wel inbeelden dat hiervoor geen nieuw contract is opgesteld elke keer.

't Ding is dat 'bruto' gewoon beter wettelijk beschermd is. Want to be fair, ook een bruto opslag krijg je niet op papier eh.
Enige dat ik ooit getekend heb waar m'n bruto loon op stond zal m'n contract geweest zijn bij aanwerving. Maar nog een geluk dat dat cijfer gene waar meer is.
Je ziet dat nieuwe, post-opslag bedrag, gewoon verschijnen bovenaan uw volgende loonbrief. Maar een opslag zelf is ook altijd al gewoon mondeling afgesproken alvorens dit doorgevoerd wordt.

Anyway, het aantal verlofdagen dat je hebt is ook gewoon een onderdeel van uw loonpakket eh. 't Is gewoon toevallig capped op minimum 20d, wettelijk gezien.
Die mensen hebben ook expliciet NIET gekozen voor brutoloon eh. Dit omdat men net extra verlof wou hebben. 20d (wettelijk minimum) is nl. héél weinig als het er op aan komt (mits verplichte dagen is dat in feite zelfs geen 2 keer de volle 2 weken). Ya know, heel dat HR verhaaltje van 'gepersonaliseerd verlonen'.

Welja. Geen idee in hoeverre dat voor die mensen op papier is gezet. Maar je mag er in feite toch van uitgaan dat als men u extralegale voordelen biedt, dat men daarop niet zomaar kan terug komen.
Maar ik kan mij wel inbeelden dat hiervoor geen nieuw contract is opgesteld elke keer.

't Ding is dat 'bruto' gewoon beter wettelijk beschermd is. Want to be fair, ook een bruto opslag krijg je niet op papier eh.
Enige dat ik ooit getekend heb waar m'n bruto loon op stond zal m'n contract geweest zijn bij aanwerving. Maar nog een geluk dat dat cijfer gene waar meer is.
Je ziet dat nieuwe, post-opslag bedrag, gewoon verschijnen bovenaan uw volgende loonbrief. Maar een opslag zelf is ook altijd al gewoon mondeling afgesproken alvorens dit doorgevoerd wordt.

Anyway, het aantal verlofdagen dat je hebt is ook gewoon een onderdeel van uw loonpakket eh. 't Is gewoon toevallig capped op minimum 20d, wettelijk gezien.
Die mensen hebben ook expliciet NIET gekozen voor brutoloon eh. Dit omdat men net extra verlof wou hebben. 20d (wettelijk minimum) is nl. héél weinig als het er op aan komt (mits verplichte dagen is dat in feite zelfs geen 2 keer de volle 2 weken). Ya know, heel dat HR verhaaltje van 'gepersonaliseerd verlonen'.

Ik heb van elke scheet iets op papier. Al is het 1 of 2 % opslag. Opslag in verlofdagen, daar zou ik altijd voor passen. En zeker als ze niet structureel een specialleke zijn voor persoon X en niet op papier staan. Nieuwe manager en hop, weg ermee...

Dat is het eerste dat ze eruit duwen bij integraties en herstructureringen. Verschillende verlof en nettovergoeding systemen. Er is maar 1 iets waar ze niet gemakkelijk aan kunnen raken en dat is je bruto loon.

Ik heb van elke scheet iets op papier. Al is het 1 of 2 % opslag. Opslag in verlofdagen, daar zou ik altijd voor passen. En zeker als ze niet structureel een specialleke zijn voor persoon X en niet op papier staan. Nieuwe manager en hop, weg ermee...

Dat is het eerste dat ze eruit duwen bij integraties en herstructureringen. Verschillende verlof en nettovergoeding systemen. Er is maar 1 iets waar ze niet gemakkelijk aan kunnen raken en dat is je bruto loon.
Gohja, als er in zulk een gevallen niets van compensatie komt kan je natuurlijk al gemakkelijk eens tegen komen dat ze de personen mee buiten duwen.
Natuurlijk, in hoeverre men zich dat aantrekt is een ander paar mouwen. Zeker naar mate den boel groter wordt.

Nuja, ikzelf zit niet met dat verlof gedoe, maar zit ook wel met zo'n foefke waar ik vrees dat ze mij wel eens in 't zak zouden kunnen zetten & da's de wagen. 'k Heb nog 3 jaar met de huidige, maar naar wat ik al gehoord heb v/d collega's mag ik alvast verwachten dat ze mij daar in 't zak gaan zetten. TBD.

Maar met een dag of 3 is een controlearts nog interessanter.
Ik vraag mij altijd af hoe dit effectief is voor iemand die niet pretendeert zwaar ziek te zijn. Als je de boel wil belazeren en je zegt dat je buikpijn/hoofdpijn/duizeligheid hebt kan een arts toch niet simpel het tegendeel bewijzen lijkt me? Alleen als een controlearts je op heterdaad betrap en je bent net bezig je huis te verbouwen o.i.d. kan ik er mij iets bij inbeelden.

Geen dagelijkse ergernis, gelukkig, maar ik kreeg deze week te horen dat de kansen die er voor het grijpen liggen, niet voor mij zijn omdat ik in de productie niet kan gemist worden. Ik heb opleiding gehad, ben gemotiveerd en zou een body part afstaan om het te kunnen doen. Nu blijf ik zitten in een uitvoerende productiejob waarvan ik niet zeker ben of ik ze ooit goed en snel ga kunnen. Ik ben 50+ en panikeer me nu suf :)

M.a.w. ze zien het niet in u en proberen met een compliment (geleerd op één of andere managementcursus) u af te poeieren zonder een slecht gevoel te geven.

M.a.w. ze zien het niet in u en proberen met een compliment (geleerd op één of andere managementcursus) u af te poeieren zonder een slecht gevoel te geven.
Mogelijk. Dat is de conclusie die ik zelf trek ook maar ben niet 100% zeker. Ik heb nl. nog geen enkele kans gehad om iets te laten zien. Zero tijd gekregen voor die taken. Het is een totaal ander ding dan het productiewerk. Naar bon, mijn euro had moeten vallen toen de collega's lieten vallen dat ze niet wilden dat er iemand ging aangeworven worden met interesse in die taken.

Mail vanuit de opleidingsdienst aan honderden mensen, maar met foutieve inhoud en iedereen in cc in plaats van bcc. Een minuut na het uitsturen begint het spel: "dit lijkt me fout" en "dit is niet voor mij bedoeld".

Met iedereen in cc.

Waarom doet ge zoiets?

Collega van me:
- Stuurt mail naar Tijdloos
- Ontvangt mail dat Tijdloos op verlof is en vanaf x-datum terug zal antwoorden
- Krijgt ook geen antwoord van Tijdloos want mail was totaal niet dringend
- Besluit Tijdloos dan maar een whatsapp bericht te sturen met "Are you working or on holidays?"

Volgende out of office staat "I will charge you €10 for every text message, if it's deemed important you will get it back." héhé

Mail vanuit de opleidingsdienst aan honderden mensen, maar met foutieve inhoud en iedereen in cc in plaats van bcc. Een minuut na het uitsturen begint het spel: "dit lijkt me fout" en "dit is niet voor mij bedoeld".

Met iedereen in cc.

Waarom doet ge zoiets?
=> reply all
Collega's, ik denk niet dat deze mail voor mij bedoeld is

=> reply all
Nee, voor mij ook niet

=> reply all
Collega's het is niet de bedoeling dat iedereen op deze mail antwoordt

=> reply all
Gelieve mij uit dit mailverkeer te halen

=>reply all
WILT IEDEREEN NU GVD EENS STOPPEN MET OP IEDEREEN TE ANTWOORDEN

=>reply all
ok

chantage van sommigen....

éne vroeg een dag verlof voor vandaag.
ik zei "sorry er zijn er al 2 die vandaag thuis wilden zijn, we zijn maar met 6 , dus dat zal nie gaan".

Ok zegt em.
vandaag issem toch wel afwezig zeker...
ik bel hem "mjaaa heb iets slecht gegeten gisteren... sorry kan nie komen. maar morgen ben ik er terug hoor".

ik zeg: jaja en uw ziektebriefje?
"ja wel, ik wil vanavond nog naar de dokter gaan hoor als ge da wilt. maar ge moogt ook een dag congé inschrijven, das toch beter voor jullie? zo moeten jullie mn ziektedag niet betalen, en ben ik dag congé kwijt".

Tja hij heeft natuurlijk gelijk hé. beter voor ons als werkgever ja.
maar tis wel chantage praktijk natuurlijk.

zo zie je maar, hoe krom het hier allemaal in elkaar zit in België.
Beter die carensdag (eerste dag ziekte niet betaald) nooit afgeschaft.
Ik vind dat geen briefje voor een dag juist perfect. Ik was woensdag in de namiddag mij slecht aan het voelen. Donderdag ging het niet en heb ik gewoon gebeld. Vrijdag was ik 'wat beter' en ben terug gaan werken. Dus dat geen briefje kwam goed uit. Geen afspraak maken, want ge kunt toch pas maandag daar terecht. Tja, dan zijt ge helemaal niet meer ziek.

Ik vind dat geen briefje voor een dag juist perfect. Ik was woensdag in de namiddag mij slecht aan het voelen. Donderdag ging het niet en heb ik gewoon gebeld. Vrijdag was ik 'wat beter' en ben terug gaan werken. Dus dat geen briefje kwam goed uit. Geen afspraak maken, want ge kunt toch pas maandag daar terecht. Tja, dan zijt ge helemaal niet meer ziek.
+ 9/10 zal die dokter, als je op donderdag langs gaat, je voor donderdag+vrijdag thuis schrijven. Naar mijn ervaring ben ik net minder lang afwezig door die sporadische dag af en toe te kunnen nemen.

Met iedereen in cc.

Waarom doet ge zoiets?
Ik krijg zowieso het vliegend uitwerpsel van mensen die zoveel mogelijk collega's in cc zetten - want dan zijn ze zeker dat iedereen op de hoogte is en dan zal iemand het wel opvolgen zeker?
Resultaat: niemand doet iets.

Collega van me:
- Stuurt mail naar Tijdloos
- Ontvangt mail dat Tijdloos op verlof is en vanaf x-datum terug zal antwoorden
- Krijgt ook geen antwoord van Tijdloos want mail was totaal niet dringend
- Besluit Tijdloos dan maar een whatsapp bericht te sturen met "Are you working or on holidays?"

Volgende out of office staat "I will charge you €10 for every text message, if it's deemed important you will get it back." héhé
Collega op mijn vorig werk had eens een probleem met een klant die zijn gemailde bestelling niet had ontvangen. Ging ongeveer zo:

Klant: "Maar ik heb die bestelling op dag X naar u gemaild. Dat was toch ruim op tijd?"
Collega: "In principe wel, maar ik heb die niet gezien, want ik was die periode afwezig."
Klant: "Ge liegt, ge waart er toen wel."
Collega: "Excuseer, maar dat kan niet. Ik was toen afwezig, had geen toegang tot mijn mailbox, dus ik kon die toen niet gezien hebben."
Klant: "Jawel, ge waart er wel. Ge hebt me zelfs toen direct een antwoord gestuurd om te zeggen dat ge er niet waart, dus ge hebt die e-mail wel gezien. :eviltongue:"

:wallbash: x éénmiljoenmiljard...

=> reply all
Collega's, ik denk niet dat deze mail voor mij bedoeld is

=> reply all
Nee, voor mij ook niet

=> reply all
Collega's het is niet de bedoeling dat iedereen op deze mail antwoordt

=> reply all
Gelieve mij uit dit mailverkeer te halen

=>reply all
WILT IEDEREEN NU GVD EENS STOPPEN MET OP IEDEREEN TE ANTWOORDEN

=>reply all
ok
Oh zoiets hebben wij ook ooit eens gehad, maar dan echt naar heel de firma internationaal. Elke keer je er dan bijna door bent wordt een ander land wakker en begon die shizzle opnieuw.

Ik word een beetje ambetant van mijn leidinggevende. In de periode dat die bij ons werkt, zijn van mijn geplande vergaderingen er *tromgeroffel* 0 doorgegaan op de datum waarop ze ingepland waren. Het start-uur is ook nog maar zelden gehaald, er is quasi altijd vertraging. Ik begrijp het best dat er soms dingen tussen komen, maar dit getuigt toch van weinig respect voor (de tijd van) je ondergeschikten.

Na 2 maanden kom ik terug op mijn werk:
  • Quasi elke overdrachtsmeeting met mijn collega's eindigt met "Oh ja, by the way, ik heb mijn ontslag ingediend en zal de organisatie verlaten." Tot u spreekt het quasi enige overblijvende teamlid. Aangenaam. Zoals ik perfect had voorspeld, is de ontslaggolf als een sneeuwbaleffect verder aangezwengeld. Maar in plaats van te luisteren? Neen, liever blijven neuten op iedereen wat iets vraagt: of het nu een opleiding is of opslag. Niets geven. Kennis en expertise is intussen allemaal weg. Ik zie een tsunami van projecten op mij afkomen die ik zal moeten overnemen.
  • Blijft oorverdovend stil over de opslag wat ze mij beloofd hebben.
  • IT: "we hebben besloten om full cloud te gaan met het principe van least privilege". Heel mijn computer binnenste buiten gekeerd, gereset, terug naar fabrieksinstellingen, etc. Maar "je zal er niets van merken hoor".
    • Gigantisch veel tijdsverlies om alles terug recht te zetten. Daar wordt geen tijdsbudget voor voorzien. Deadlines moeten gehaald worden en bij elke stap op mijn computer moet alles opnieuw ingesteld worden, werken zaken niet meer, credentials niet opgeslaan, etc.
    • Mijn computer is gewoon een volledig vastgeketend nutteloos ding geworden waar enkel Office mag op draaien. Hoezo moet ik nog steeds VAA blijven betalen voor mijn persoonlijk gebruik? Welk persoonlijk gebruik? Hij is helemaal vastgetimmerd.
Tof terugkomen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan