Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Al een paar dagen aan het mailen met een nieuwe contact die ik doorgekregen heb voor een installatie binnenkort.

In onze branche is meneer/mevrouw familienaam nog altijd de richtlijn...

Nu is deze persoon zijn mailadres in de vorm: [email protected]

ja... hoe noemt diene nu? Dus gegokt dat het tweede deel in zijn mailadres zijn familienaam is. -> wrong 🤦‍♂️

En diene corrigeert mij dus niet hé, hij laat mij hem maar aanspreken met meneer voornaam, meerdere dagen op rij :laugh:

Al een paar dagen aan het mailen met een nieuwe contact die ik doorgekregen heb voor een installatie binnenkort.

In onze branche is meneer/mevrouw familienaam nog altijd de richtlijn...

Nu is deze persoon zijn mailadres in de vorm: [email protected]

ja... hoe noemt diene nu? Dus gegokt dat het tweede deel in zijn mailadres zijn familienaam is. -> wrong 🤦‍♂️

En diene corrigeert mij dus niet hé, hij laat mij hem maar aanspreken met meneer voornaam, meerdere dagen op rij :laugh:
Ik heb ook zo’n naam en e-mailadres.
Na een tijdje geeft je dat corrigeren echt wel op.
Maakt me ook echt niets uit als iemand daar in mist, ik snap het wel.
Uw contactpersoon zal hier wel hetzelfde ovee denken, no worries.

Sommige contacten lossen dat op door in hun handtekening het Voornaam ACHTERNAAM formaat te hanteren. Een achternaam in drukletters maakt dit dan duidelijk, zodat je die fout maar 1 keer kan maken.

Tegenwoordig nog ergens op inloggen.

User + pw
Code op uw gsm ontvangen, code overtypen.
Wederom user + pw ingeven.

En voila. Sluit het systeem af. Shit, ik moest toch nog iets nakijken. Opnieuw.

Helpdesk IT.... ik probeer altijd vriendelijk te blijven, maar soms maken ze het toch wel erg moeilijk hoor.

Mijn Onedrive wil niet meer opstarten. Ik zie dat hij geeft dat een synchronisatiefout is, maar het lukt mij niet om dat zelf op te lossen.

Fase1:
Ik maak een ticket, waarin ik dat uitleg. Dus start niet, zie synchronisatiefout, maar ik zie niet hoe ik dit kan oplossen.
Mijn ticket wordt afgesloten met als commentaar dat ik de synchronisatiefout moet oplossen en het dan wel weer zal werken.

Fase2:
Ik maak een nieuw ticket, verwijzend naar het voorgaande afgesloten ticket. Ik vermeld heel duidelijk dat ik zelf de synchronisatiefout niet kan oplossen. Ik word opgebeld, vriendelijke jongen neemt mijn scherm over en weet mij te vertellen dat het niet een van de standaardzaken is die fout loopt en hij dit niet kan oplossen. Maar hij escaleert naar 2de lijn.

Fase3:
Iemand van 2de lijn stuurt mij een teamsbericht: "Hallo, ivm uw ICT ticket, je moet gewoon even de synchronisatiefout oplossen. Dan gaat het wel weer werken. Laat je even weten als dat gelukt is, dan kan ik je ticket afsluiten."

Ik probeer echt mijn sarcasme onder controle te houden. Maar in zo'n gevallen.... het weegt op mij wat ik allemaal wilde zeggen en toch maar niet gedaan heb.

Helpdesk IT.... ik probeer altijd vriendelijk te blijven, maar soms maken ze het toch wel erg moeilijk hoor.

Mijn Onedrive wil niet meer opstarten. Ik zie dat hij geeft dat een synchronisatiefout is, maar het lukt mij niet om dat zelf op te lossen.

Fase1:
Ik maak een ticket, waarin ik dat uitleg. Dus start niet, zie synchronisatiefout, maar ik zie niet hoe ik dit kan oplossen.
Mijn ticket wordt afgesloten met als commentaar dat ik de synchronisatiefout moet oplossen en het dan wel weer zal werken.

Fase2:
Ik maak een nieuw ticket, verwijzend naar het voorgaande afgesloten ticket. Ik vermeld heel duidelijk dat ik zelf de synchronisatiefout niet kan oplossen. Ik word opgebeld, vriendelijke jongen neemt mijn scherm over en weet mij te vertellen dat het niet een van de standaardzaken is die fout loopt en hij dit niet kan oplossen. Maar hij escaleert naar 2de lijn.

Fase3:
Iemand van 2de lijn stuurt mij een teamsbericht: "Hallo, ivm uw ICT ticket, je moet gewoon even de synchronisatiefout oplossen. Dan gaat het wel weer werken. Laat je even weten als dat gelukt is, dan kan ik je ticket afsluiten."

Ik probeer echt mijn sarcasme onder controle te houden. Maar in zo'n gevallen.... het weegt op mij wat ik allemaal wilde zeggen en toch maar niet gedaan heb.
Heb je je laptop al herstart?

😏🤡

Peppol. Tot begin deze week nog nooit van gehoord maar ik heb het gevoel dat ik de term nog vaak in de mond ga nemen, meestal met een stevige vloek erbij.

Waarom met een vloek?
Als zelfstandige/ondernemer hoop ik dat iedereen het zo rap mogelijk gebruikt.
Ik krijg tussen de 100 en 150 facturen per maand binnen, sommige per e-mail, sommige op papier (rechtstreeks of per post).
Berg administratie, ge moet die manueel inboeken, betalen, en occasioneel een mail die per ongeluk verwijderd wordt, dus ook niet ingeboekt en betaald, dan krijgt ge weer een herinnering...
Met peppol komt alles digitaal binnen en wordt het automatisch ingeboekt en in de betaallijst opgenomen...

Hebben jullie al meegemaakt dat HR van een potentiële werkgever tijdens het sollicitatieproces vraagt naar welke job uw ouders uitvoeren? Ik snap niet wat het doel is?

Hebben jullie al meegemaakt dat HR van een potentiële werkgever tijdens het sollicitatieproces vraagt naar welke job uw ouders uitvoeren? Ik snap niet wat het doel is?
Bij mij vroegen ze eens hoe ik voor mijn vorige job gesolliciteerd had. I guess dat ze op den duur random vragen beginnen te stellen :laugh:

Ik heb dat een kleine 20 jaar geleden eens gehad, toen ik voor mijn eerste echte job ging solliciteren. Ik werd uiteindelijk niet aangenomen omdat mijn vader voor de concurrentie werkte. :lol:
Ik vermoed dat het dus in die richting is dat je de reden moet zoeken.

Bij mijn eerste job heb ik die vraag gekregen. Hudson leidde die gesprekken. Volgende vraag was of er thuis aan de eettafel economische thema’s aan bod kwamen en welke standpunten mijn ouders innamen. Ze wouden heel bewust een beeld van de thuissituatie krijgen.

Bij mij vroegen ze eens hoe ik voor mijn vorige job gesolliciteerd had. I guess dat ze op den duur random vragen beginnen te stellen :laugh:
Ja

Hij gaf eerlijk toe: het doet er niet toe, maar ik wil gewoon de persoon voor mij beetje proberen beeld te vormen waar die vandaan komt. En het was ook duidelijk een informeel deel van het gesprek.

99% kans dat het opgelost is door je OneDrive te resetten:

Thank me later.
En ja, ik lever ook interne IT support...
Merci, maar uiteindelijk heeft hij het toch opgelost. :)

Ergernis is vooral dat dat hun job is om uit te zoeken wat er mis is en vooral om dat dan op te lossen. Ik hoef mijn tijd niet te steken in googlen hoe je een computerprobleem oplost of dingen uit te testen. Ik moet gewoon een ticketje maken, verder werken aan mijn taken en wachten tot iemand het voor mij oplost.

En zelfs al zou blijken dat ik een totale noob ben die niet op 'synchroniseer' kan klikken, doe dat dan gewoon. En wees blij dat die totale noob niet zelf begint dingen te proberen terwijl hij er niks van snapt.

Bij mijn eerste job heb ik die vraag gekregen. Hudson leidde die gesprekken. Volgende vraag was of er thuis aan de eettafel economische thema’s aan bod kwamen en welke standpunten mijn ouders innamen. Ze wouden heel bewust een beeld van de thuissituatie krijgen.

Ronduit belachelijk om dat aan een afgestudeerde grown-up sollicitant te vragen.
Ik ben verbijsterd van die middeleeuwse vraag.

Laatst bewerkt:
Merci, maar uiteindelijk heeft hij het toch opgelost. :)

Ergernis is vooral dat dat hun job is om uit te zoeken wat er mis is en vooral om dat dan op te lossen. Ik hoef mijn tijd niet te steken in googlen hoe je een computerprobleem oplost of dingen uit te testen. Ik moet gewoon een ticketje maken, verder werken aan mijn taken en wachten tot iemand het voor mij oplost.

En zelfs al zou blijken dat ik een totale noob ben die niet op 'synchroniseer' kan klikken, doe dat dan gewoon. En wees blij dat die totale noob niet zelf begint dingen te proberen terwijl hij er niks van snapt.
Hmm, dat is één zienswijze, waarvan ik vermoed dat die uit een corporate omgeving komt. Een andere zienswijze is dat er toch van je verwacht wordt dat je zelf in staat bent om eenvoudige problemen op te lossen, bijvoorbeeld door snel even te Googlen. Dat zie je meer in een KMO.

Waarom met een vloek?
Als zelfstandige/ondernemer hoop ik dat iedereen het zo rap mogelijk gebruikt.
Ik krijg tussen de 100 en 150 facturen per maand binnen, sommige per e-mail, sommige op papier (rechtstreeks of per post).
Berg administratie, ge moet die manueel inboeken, betalen, en occasioneel een mail die per ongeluk verwijderd wordt, dus ook niet ingeboekt en betaald, dan krijgt ge weer een herinnering...
Met peppol komt alles digitaal binnen en wordt het automatisch ingeboekt en in de betaallijst opgenomen...

Ik ben eindverantwoordelijke voor de meeste uitgaande facturen. Dus die implementatie wordt een project waar ik niet op zat te wachten.

Maar waar ik weet dat ik stenen kloten van ga krijgen: niet alle facturen (zowel inkomend als uitgaand) gaan naar bedrijven in landen waar peppol verplicht wordt. Dus wij gaan gewoon met twee parallelle systemen zitten, elk met hun eigen workflow en controlling. Dus peppol invoeren als instrument tegen fraude, akkoord. Maar administratieve vereenvoudiging? Not quite.

Terug
Bovenaan