Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Ze is vandaag voor de derde keer in slaap gevallen. We waren met weinig op de bureau en ik weet dat ze altijd rond 14u moeite heeft... Ik had totaal geen zicht op haar. Stuur ik om dat uur per toeval naar een collega via Teams "en slaapt ze al? Misschien tijd om haar wakker te maken 😂".
Collega "omg..ja ze slaapt 🤐😂".
Echt benieuwd hoe die stage gaat lopen..
Ik bedoel, eerste keer grappig, tweede keer grappig, derde keer lijkt het mij dat het eerder een onderliggende stoornis/ziekte is waar ze gewoon niet van op de hoogte is.

Ze is vandaag voor de derde keer in slaap gevallen. We waren met weinig op de bureau en ik weet dat ze altijd rond 14u moeite heeft... Ik had totaal geen zicht op haar. Stuur ik om dat uur per toeval naar een collega via Teams "en slaapt ze al? Misschien tijd om haar wakker te maken 😂".
Eet en drinkt die genoeg? Pakt die slaappillen? Dat is toch niet normaal? Is die anders moe en niet productief? Of valt die random in slaap in meetings?

I mean, ik ben ook ooit in slaap gevallen in de les vroeger of in een meeting op het werk. Maar misschien 5x op 20y. En dan was dat na een nacht waar kinderen 8x wakker zijn 3d na elkaar of een cantus die tot 6h duurt en 2h slapen en naar de les.

Daar zit misschien toch een medisch probleem bij? Ik heb daar zelf ook een tijdje moeilijkheden mee gehad maar ik kan ubgaranderen dat dat geen keuze of luiheid was.
Het kan misschien zo simpel zijn als dat kind in de middagpauze 20 min de tijd geven om een powernapke te doen

Het is ver gekomen dat men dit allemaal moet tolereren.
Ofwel gaat ze naar een dokter en wordt het probleem benoemd en eraan gewerkt (ze zal hier al langer last van hebben), ofwel moet dat C4 zijn.

Wat voor een voorbeeld is dat voor de andere collega’s?

Als ze op bureau is, valt ze in slaap? Wat moet dat dan zijn met thuiswerk? Bed en zetel?

Tijd voor een recessie waarbij zulke profielen op de uitkering komen!

Ik bedoel, eerste keer grappig, tweede keer grappig, derde keer lijkt het mij dat het eerder een onderliggende stoornis/ziekte is waar ze gewoon niet van op de hoogte is.
Denk ook wel dat het iets medisch is waar ze nog niet van op de hoogte is.
Ding is dat we een vrij zelfstandige structuur hebben. We kunnen mensen dus niet bij hun handje vastnemen.
Het is "hier het project" en een paar meetings om alles te kaderen..en daarna moet ze het project afwerken. En uiteraard moet ze aan onze mouw trekken als ze hulp nodig heeft. Maar ze doet het amper/niet. Ze heeft in een meeting met een collega gezegd dat ze veel meer omkadering verwacht had, zoals ze op school heeft.
Daar zit misschien toch een medisch probleem bij? Ik heb daar zelf ook een tijdje moeilijkheden mee gehad maar ik kan ubgaranderen dat dat geen keuze of luiheid was.
Het kan misschien zo simpel zijn als dat kind in de middagpauze 20 min de tijd geven om een powernapke te doen
Denk ook niet dat het luiheid is.
Ze komt ook altijd zeer zen en monotoon over. We staan er hier mee te lachen, maar denk wel dat het een probleem gaat worden hier in de stage.
Ze heeft haar dipke ook altijd na de lunch. Als onze CEO dat ziet, denk ik wel dat ze een zware uitbrander zou kunnen krijgen. Voorlopig dekken we het wel in.

Het is ver gekomen dat men dit allemaal moet tolereren.
Ofwel gaat ze naar een dokter en wordt het probleem benoemd en eraan gewerkt (ze zal hier al langer last van hebben), ofwel moet dat C4 zijn.

Wat voor een voorbeeld is dat voor de andere collega’s?

Als ze op bureau is, valt ze in slaap? Wat moet dat dan zijn met thuiswerk? Bed en zetel?

Tijd voor een recessie waarbij zulke profielen op de uitkering komen!
Dit vroeg ik me ook af.
En het is niet dat ze haar hoofd op de tafel legt. Die blijft al zittend precies als een standbeeld staan en haar ogen zijn dicht.

Collega die niet aanwezig was, liet gisteren ook uitschijnen dat dit een issue zou kunnen worden

Denk ook wel dat het iets medisch is waar ze nog niet van op de hoogte is.
Ding is dat we een vrij zelfstandige structuur hebben. We kunnen mensen dus niet bij hun handje vastnemen.
Het is "hier het project" en een paar meetings om alles te kaderen..en daarna moet ze het project afwerken. En uiteraard moet ze aan onze mouw trekken als ze hulp nodig heeft. Maar ze doet het amper/niet. Ze heeft in een meeting met een collega gezegd dat ze veel meer omkadering verwacht had, zoals ze op school heeft.

Denk ook niet dat het luiheid is.
Ze komt ook altijd zeer zen en monotoon over. We staan er hier mee te lachen, maar denk wel dat het een probleem gaat worden hier in de stage.
Ze heeft haar dipke ook altijd na de lunch. Als onze CEO dat ziet, denk ik wel dat ze een zware uitbrander zou kunnen krijgen. Voorlopig dekken we het wel in.
Ik had dat ook altijd na de lunch en dan is het ofwel even slapen en nog nuttig kunnen zijn daarna (soms ook niet) of proberen erdoor geraken voor uren aan een stuk tot ik naar huis ging

Dit vroeg ik me ook af.
En het is niet dat ze haar hoofd op de tafel legt. Die blijft al zittend precies als een standbeeld staan en haar ogen zijn dicht.

Collega die niet aanwezig was, liet gisteren ook uitschijnen dat dit een issue zou kunnen worden

Enfin ik ben zeker niet tegen thuiswerk, maar er is een reden waarom bepaalde profielen graag van thuis werken én ook waarom bedrijven (voorlopig nog niet in België) er op terugkomen en dat is omdat door sommige medewerkers niet al te veel wordt uitgestoken op werkvlak als ze thuis werken.
Voor thuiswerk moet je zelfdiscipline hebben (en de meeste mensen hebben dat niet) en het is ook nefast voor opleiding nieuwe medewerkers en de teamgeest.
Maar oké, ander onderwerp en veel te veel taboe rond.

Ik had dat ook altijd na de lunch en dan is het ofwel even slapen en nog nuttig kunnen zijn daarna (soms ook niet) of proberen erdoor geraken voor uren aan een stuk tot ik naar huis ging
Euh? Soms ook niet meer nuttig na de lunch? Wat was de reactie van de collega’s?
Ik zou evt wat minder eten of anders op de middag?
Dit meen je toch niet ?

Ik heb vroeger schildklierziekte gehad en moest geregeld vechten tegen de slaap in de les. 🤷‍♀️

Dat was niet uit luiheid of desinteresse. Nu, ik ben nooit echt in slaap gevallen, maar het lijkt me niet onmogelijk dat er ergere vormen van zijn. Of iemand die door privé issues veel op moet blijven. Je weet het niet, dus ik zou als leidinggevende gewoon dat gesprek aan gaan in plaats van te zitten gissen.

Ik heb vroeger schildklierziekte gehad en moest geregeld vechten tegen de slaap in de les. 🤷‍♀️

Dat is iets anders, als je er iets aan doet.
Maar met de war for talent zie je toch vaker dat men met meer wegkomt omdat men weet dat er lastig personeel gevonden wordt,
Gaat zelfs niet over goed personeel, het gaat over personeel.

Stel je voor dat een stielman laat komen voor een hele dag en die zet zich in de namiddag wat te slapen, maar rekent toch 8uren aan.

Of dat je op restaurant gaat, betaalt voor 4 gangen en de kok ineens zegt: “geen dessert, heb er geen zin in, maar geen refund”.

Normaal of abnormaal? Abnormaal zeker.

Maar een werkgever moet wel met alles akkoord gaan en er eieren onder leggen want er moet “begrip” zijn.

Rare wereld.

Maar ik weet wat de reacties zullen zijn: “je wordt betaalt voor de output en niet aantal uren”.

Ja, maar niet iedereen werkt freelance op projecten zonder directe collega’s of “zit” aan de staat waar de tolerantie voor zulk gedrag van nature al hoger is.

Het is de niveau's boven mij weer House of Cards/Game of Thrones. Een van de redenen waarom ik nooit naar dergelijk niveau zou willen is dat narcisme daar een effectieve tactiek is. Ik zit op het niveau dat ik zelf niet onder de metro of met mijn hoofd op een speer zal belanden, maar mogelijks sommige mensen waarmee ik heel graag samenwerk komen daar wel voor in aanmerking. Ontzettend jammer.

Dat gaat hier toch over een stagair? Lijkt me dat het probleem misschien gewoon eens gesignaleerd moet worden, aangezien het tot hiertoe misschien gewoon gecamoufleerd werd tijdens een studie met niet al te veel contacturen.

Dat gaat hier toch over een stagair? Lijkt me dat het probleem misschien gewoon eens gesignaleerd moet worden, aangezien het tot hiertoe misschien gewoon gecamoufleerd werd tijdens een studie met niet al te veel contacturen.
Dit. Het is een gratis werkkracht. Meer dan een opmerking kan je er imo niet over maken. Het is aan haar om het verder uit te zoeken.
Dat ze geen vast arbeidscontract wordt aangeboden na haar stage is iets anders.

Dit. Het is een gratis werkkracht. Meer dan een opmerking kan je er imo niet over maken. Het is aan haar om het verder uit te zoeken.
Dat ze geen vast arbeidscontract wordt aangeboden na haar stage is iets anders.

Ga je als bedrijf vragen aan de collega’s om zulk een stagiair verder te begeleiden?
Per direct einde aan maken lijkt mij gepaster.

Ga je als bedrijf vragen aan de collega’s om zulk een stagiair verder te begeleiden?
Het is niet omdat ze even in slaap valt dat ze niets van werk verzet?
Vindt maar eens een nieuwe stagiair nu, iedereen is opgestart, misschien zijn die extra handen nodig om een bepaald project te volbrengen.

Ik had vorig jaar op mijn project een stagiair die continu op haar gsm zat. Ik moest haar begeleiden, ik zat zelf als freelancer bij dat bedrijf. Moest het aan mij gelegen hebben, ze kreeg geen vast contract, omdat ik zelf van de overtuiging ben dat iemand die oprecht wil bijleren zich geïnteresseerd opstelt en niet uren op de werkvloer verslijt met privé-chatconversaties. Ze hebben haar echter wel aangenomen, simpelweg omdat ze geen cv’s van schoolverlaters binnenkregen en dringend extra handen nodig hebben. Het management spreekt liever uit dat ze het werk over x aantal (goedkope) FTE’s kunnen verdelen dan zich bezig te houden met de werkethiek van die FTE zelf. Voor het management is louter het feit dat er iemand extra is een geruststelling naar hun personeel toe.

Laatst bewerkt:

Ik zou dan toch nog eerst een waarschuwing geven vanuit de collega's dat dat niet goed overkomt en zien hoe zij dat dan zelf aanpakt.

Ik geef ook van die "grappige opmerkingen" aan sommige stagairs om hen op het rechte pad te zetten. (Covidperiode - zette zijn camera aan - zit daar half slaperig in zijn stoel.)

"Ohla, wat is er gebeurd? Zware nacht?"
En dan gewoon eens tussen smijten "zijde nog wakker?"

Het is niet omdat ze even in slaap valt dat ze niets van werk verzet?
Vindt maar eens een nieuwe stagiair nu, iedereen is opgestart, misschien zijn die extra handen nodig om een bepaald project te volbrengen.

Nog eens, het is ver gekomen op de arbeidsmarkt dat men zo redeneert: “ze doet eventueel toch nog iets”.
Lat wordt lager en lager gelegd, want beter iets dan niets.

Toxisch voor de andere werknemers.
Het is geen circus hè. Het is werk.

Terug
Bovenaan