Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

We zijn een nieuw corporate dieptepunt/hilarische top aan het bereiken.

Er komt eindelijk schot in de collectief ontslag ronde, maar nog sltijd niks officieel en niks op papier....

Ondertussen zijn we het einde van fiscaal jaar gepasseerd waardoor iedereen nog eens een bonus ronde casht. Voor de meeste ook een jaar anciënniteit extra omdat ze meestal hiren in begin van FY. :laugh: thanks for the money.

Corporate begint ook nerveus te worden omdat er sinds augustus basically niks meer gebeurd is in onze projecten - die hadden moeten opgepikt zijn door de US collega's, didn't happen... Nu komen die deadlines dichterbij en gaan ze 2 3 4w voor we buitenliggen plots toch onze hulp nodig hebben.

Ze zitten in allerlei rechtzaken verwikkeld omdat ze de product discontinuation crapp doen en dan krijg ik emails van head sales/marketing "cege, weet jij of er een contracten DB is, probleem met project abc". Well, I should ask you... geantwoord met "geen idee" (ik heb nooit iets customer facing gedaan) en een YouTube video link naar titanic die zinkt. Reply was "wow, you're working late. Hoe lang blijf je nog". Daarop was de reply "show me the money" meme gif van Jerry Maguire. :laugh:

Oh boy, heel hun shit is aan het instorten.

Ondertussen is de externe partner waar ze mee verder gaan ipv ons intern team aan het proberen om ons team basically grotendeels integraal te hiren omdat ze een contract getekend hebben met mijn huidige werkgever maar zelf niks intern hebben. This shit is funny.

Show me the 💰 en byebye.
Zou het kunnen dat ze het bedrijf in de afgrond aan het rijden zijn, omdat er dan faillissement uitgesproken wordt, en dan moeten ze AFAIK niets uitbetalen.

Zou het kunnen dat ze het bedrijf in de afgrond aan het rijden zijn, omdat er dan faillissement uitgesproken wordt, en dan moeten ze AFAIK niets uitbetalen.

Unlikely.

Global draaien we 3mrd winst en 30% marge.

Het is gewoon onze divisie waar ze het verkloot hebben. Op 5y tijd revenue /2 en marge van 30% naar 7%. Niet echt verwonderlijk als je elk nieuw product killt 1y na lancering omdat je ramp up van 100k naar 500k naar 1M gaat in maand 1 6 12... in een divisie met 200M omzet waar al de old school stuff elk jaar 10 15% verliest...

Alles is geconsolideerd in 1 global sales apparaat, enkel de development en support zit in divisies.

Kans op failliet is 0%.

Op globaal niveau is elk kwartaal sinds 2018 of zo een record kwartaal (omzet en winst) - 1 of 2 kwartalen covid uitgesloten. Zelfs vorig jaar was -1 of -2 % revenue, maar +7% winst.

TLDR, er is geld genoeg om te dokken.

Ze zitten in allerlei rechtzaken verwikkeld omdat ze de product discontinuation crapp doen en dan krijg ik emails van head sales/marketing "cege, weet jij of er een contracten DB is, probleem met project abc". Well, I should ask you... geantwoord met "geen idee" (ik heb nooit iets customer facing gedaan) en een YouTube video link naar titanic die zinkt. Reply was "wow, you're working late. Hoe lang blijf je nog". Daarop was de reply "show me the money" meme gif van Jerry Maguire. :laugh:

Geen schrik dat je daarin te ver gaat?
Ik zou me gewoon kalm houden ipv uit te dagen (nu niet negatief bedoeld)

Geen schrik dat je daarin te ver gaat?
Ik zou me gewoon kalm houden ipv uit te dagen (nu niet negatief bedoeld)

Nah. Die dingen zijn nooit erg genoeg om te ontslaan om dwingende reden. Mind that er geen (Country) HR is in Belgie en mijn manager ook collectief zal ontslaan worden. Dus zelfs als ze dat zouden willen, is er geen enkele manier omdat effectief en praktisch gedaan te krijgen.

En gewoon ontslaan, all fine. De CAO dekt alle ontslagen tussen datum X en Y.

Ze hebben natuurlijk ook geen poot om op te staan. Ze doen de ene na de andere illegale stoot, dus als ze het uithangen, zal het een korte trip naar de rechtbank worden. Eerst zitten ze te zagen dat we nog moeten werken (maar er is niks meer te doen). Zijn ze zo onnozel van dat op mail te zetten. Dan trekt iedereen zijn verlof in, die intrekking wordt goedgekeurd door mgmt in US (lol). En dan beginnen ze 2 maand later te neuten dat we niet werken maar wel betaald worden. Als je vraagt 'wat moeten we doen' --> *crickets*. We duwen er dan nog een update door begin oktober. Krijgen we van mgmt wat hypocriete email (lol) 'thanks for the continued hard work' om dan te horen dat ze die 3-4mnd (tussen aankondiging ontslag en nu) waar we weinig doen maar betaald werden willen aftrekken van de ontslag premies en het verlof retro actief willen ontannuleren. Beetje serieus blijven en weten wat je wilt... :laugh: Bon ja, daar is de business in US al op het matje geroepen door HR Europa, dus go figure hoe goed je bent als je tijdens een ontslag door je eigen HR op het matje geroepen wordt...

Het voordeel aan wet Renault procedure is dat je een consultatie/informatie ronde hebt waar je formele vragen naar je business kunt sturen en ze MOETEN er op antwoorden. Dusja, alle problemen die nu opduiken zijn voorgelegd geweest aan het mgmt met een voorstel tot oplossing van onze kant. Meestal in de trant van 'dit project - shit will hit the fan. Voorstel is X FTE voor 6-12mo post-discontinuation - en dat is adequaat en realistisch ingeschat'. En dan kunnen ze nog de afweging maken of ze daar op ingaan of het project laten ontploffen. Op al die vragen hebben - op papier met handtekening uiteraard - formeel antwoord gekregen 'Alles gaat van Europa naar US vanaf vandaag en we hebben 0 FTEs nodig van de impacted employees'. Er is ook een formele vraag geweest ivm rechtzaken en het formele antwoord was 'we anticipate no litigation and 0 USD revenue/fine/other impact bladiebladiebla'.

OK dan. Maar dan krijg je de middelvinger als je 2d later zit te mekkeren bij me (random foot soldier in R&D) als nota bene 'head of marketing en sales' achter een sales contract omdat je in legal shit zit.

Soms heb je van die onnozele discussies van iets dat niet eens 20 euro kost waar er met 5 man een half uur over gepraat wordt alsof het iets dramatisch is
Terwijl de week voordien op een enorme lakse wijze over iets van een paar honderduizend euro te beslissen ergens snel tussen de soep en de pattaten alsof het niets is.

Er zijn er toch een aantal waar de balans pragmatiek/perfectionisme verstoord is geraakt.

Soms heb je van die onnozele discussies van iets dat niet eens 20 euro kost waar er met 5 man een half uur over gepraat wordt alsof het iets dramatisch is
Terwijl de week voordien op een enorme lakse wijze over iets van een paar honderduizend euro te beslissen ergens snel tussen de soep en de pattaten alsof het niets is.

Er zijn er toch een aantal waar de balans pragmatiek/perfectionisme verstoord is geraakt.
Ik heb al meermaals gezegd bij ons "het is het niet waard om het te factureren want de factuur opmaken kost meer aan loon dan wat ze opbrengt". Gelukkig al 2 keer gelijk gekregen. Ze gingen een externe factureren voor wat kopietjes te maken... hallo.

Gisteren ging het in een ander topic over multinationals vs KMO, nog een voordeel van bij een (grote) multinational te werken => Je kan indien een groot genoeg bedrijf/afdeling volledig verdwijnen in de mist... Dan zeggen ze iets van ambtenarij.

Een Belgische top 5 verzekeraar die tevens bank doet (en zich best gewoon bij bank zou houden) heeft op de schadedienst aansprakelijkheid een achterstand van potverdekke 4 maanden... Dat moet je als KMO eens aan uw klant proberen uit te leggen dat je 4 maanden achterstand zou hebben. Waanzin.

Zijn er eigenlijk ook ergernissen in andere sectoren? Ik zou graag ook eens wat lezen van mensen die geen projectmanagers e.d. zijn, of is dat de sector die de meeste frustraties met zich meebrengt?

Nieuwe collega, zit nog meer zijn neus op te trekken dan een peuter.
Snuit toch gewoon u neus.

Is veel te sociaal,
Alles wat hij denkt moet blijkbaar ook zijn mond passerend: "ooh de zon schijnt, ei het regent, tijd voor koffie, ooh nee op wat druk ik nu weer, ..."

Vraagt 5 seconden na binnenkomst "hoe was uw weekend"

Is bij ons bedrijf weggegaan omdat hij ruzie had,
Op zijn nieuwe job lagen de mensen hem ook niet.
Is dan maar terug gekomen bij ons (wij zijn wel een andere afdeling)

Zijn uitleg is wel geloofwaardig, al begin ik toch te twijfelen of het een praatjes maker is.

Voelt zich onmiddelijk thuis, als in zomaar andere mensen hun dokking station afbreken omdat ge denkt dat daar niemand zit.
Iets vragen is blijkbaar niet nodig.

Die mens doet opzich ni veel verkeerd, maar ik voel mij steeds meer onverdraagzamer worden tov die mens, ben al blij dat hij in verlof is.

Ik ben echt een zure pruim opt werk, en nog meer als ik op zijn stomme muil moe zien

Nieuwe collega, zit nog meer zijn neus op te trekken dan een peuter.
Snuit toch gewoon u neus.
Bij een lopende neus helpt snuiten niet altijd hé.
Of is dat iets dat hij chronisch doet? Week in week uit? En maar snuiven !!! *snif snif*!

Vraagt 5 seconden na binnenkomst "hoe was uw weekend"
Liever bovenstaande dan dat hij 5 sec na binnenkomst vraagt hoelang het nog duurt vooraleer uw stukje code af is zodat hij verder kan werken en hij al een beetje ongeduldig wordt. :tongue:

Alle ik wil maar zeggen: Het kan altijd erger.

Voelt zich onmiddelijk thuis, als in zomaar andere mensen hun dokking station afbreken omdat ge denkt dat daar niemand zit.
Iets vragen is blijkbaar niet nodig.
Als er een bureau is en daar hangt om 10 uur in de ochtend gene jas / vest aan de bureaustoel, daar ligt nergens een (akten)tas en er hangt tevens geen apparatuur (waaronder een laptop) aan de docking station dan ga je toch echt niet aan een collega 2 bureaus verder vragen of daar niet iemand vast zit op die plaats waar je wenst te gaan zitten?

Dat heb ik op tientallen jaren tijd ook letterlijk 0 keer gedaan. Tenzij daar bepaalde afspraken rond gemaakt zijn.

Die docking station afbreken vind ik wel vreemd. Je gebruikt die toch gewoon voor uw eigen spullen en je gaat deze toch niet afbreken?

Ik heb wel eens de vraag gekregen van: hey dit is mijn plaats kan je aub .. no problemo. Maar dat zelf vragen. Nooit, nada, never.

Laatst bewerkt:
Bij een lopende neus helpt snuiten niet altijd hé.
Of is dat iets dat hij chronisch doet? Week in week uit? En maar snuiven !!! *snif snif*!

Liever bovenstaande dan dat hij 5 sec na binnenkomst vraagt hoelang het nog duurt vooraleer uw stukje code af is zodat hij verder kan werken en hij al een beetje ongeduldig wordt. :tongue:

Als er een bureau is en daar hangt om 10 uur in de ochtend gene jas / vest aan de bureaustoel, daar ligt nergens een (akten)tas en er hangt tevens geen apparatuur (waaronder een laptop) aan de docking station dan ga je toch echt niet aan een collega 2 bureaus verder vragen of daar niet iemand vast zit op die plaats waar je wenst te gaan zitten?

Dat heb ik op tientallen jaren tijd ook letterlijk 0 keer gedaan. Tenzij daar bepaalde afspraken rond gemaakt zijn.

Die docking station afbreken vind ik wel vreemd. Je gebruikt die toch gewoon voor uw eigen spullen en je gaat deze toch niet afbreken?

Ik heb wel eens de vraag gekregen van: hey dit is mijn plaats kan je aub .. no problemo. Maar dat zelf vragen. Nooit, nada, never.

Was op dag 1 of 2.
Geen flexi desks. Gewoon vaste plaatsen.
Gewoon ergens gaan zitten is zelf geen probleem.
Maar zomaar iets nemen geeft mij toch wel een gevoel van “zolang het mijne hier maar in orde is”

Het is gewoon een zeer aanwezig persoon.

Als ik enkel met hem ergens naartoe moet kan ik er wel beter met overweg.

Als ik binnenkom wil ik gewoon ff klimatiseren.
Hier gaat iedereen ook altijd half ons verdiep rond voor goeiendag te zeggen.
Ik ben de enige die da niet doet, gewoon hallo als ik binnenkom.
En terug groeten doe ik wel, en mij aanspreken over werk gerelateerde zaken kan uiteraard onmiddelijk, voor derest laat mij gewoon 5 min met rust

Was op dag 1 of 2.
Geen flexi desks. Gewoon vaste plaatsen.
Gewoon ergens gaan zitten is zelf geen probleem.
Maar zomaar iets nemen geeft mij toch wel een gevoel van “zolang het mijne hier maar in orde is”

Het is gewoon een zeer aanwezig persoon.

Als ik enkel met hem ergens naartoe moet kan ik er wel beter met overweg.

Als ik binnenkom wil ik gewoon ff klimatiseren.
Hier gaat iedereen ook altijd half ons verdiep rond voor goeiendag te zeggen.
Ik ben de enige die da niet doet, gewoon hallo als ik binnenkom.
En terug groeten doe ik wel, en mij aanspreken over werk gerelateerde zaken kan uiteraard onmiddelijk, voor derest laat mij gewoon 5 min met rust
Ik ben zelf nu ook wel zo, als ik op kantoor binnen komen wil ik even rustig gaan zitten, PC alvast opstarten, ... Ik word er horendol van als er enkele collega's om 8u20 staan te sjouwelen over dat ze de avond ervoor stamppot gegeten hebben... Vaak zijn dat dan wel collega's die mekkeren dat ze vandaag extra vroeg binnen kwamen en het zonde is dat we geen glijdende werkuren hebben, anders konden ze om 16u50 reeds stoppen met werken.

Tip, geef dat gewoon aan dat je bij het binnenkomen liever 10 minuten - kwartiertje voor jezelf hebt om wat op temperatuur te komen. Zal denk ik niemand erg vinden.

Sorry hoor, maar in 80% van de tijd heb ik liever dat er onder collega's gesproken wordt over werk gerelateerde zaken ipv die onnozele smalltalk. Mijn persoonlijke mening is dat je op het werk bent om productief te zijn en resultaten te boeken en accountability naar elkaar toe helpt daarbij alvast. Waarom niet elkaar aanspreken over werk gerelateerde zaken zelfs op een informele manier?

Sorry hoor, maar in 80% van de tijd heb ik liever dat er onder collega's gesproken wordt over werk gerelateerde zaken ipv die onnozele smalltalk. Mijn persoonlijke mening is dat je op het werk bent om productief te zijn en resultaten te boeken en accountability naar elkaar toe helpt daarbij alvast. Waarom niet elkaar aanspreken over werk gerelateerde zaken zelfs op een informele manier?
Ik spreek nu wel over de eerste 5 seconden op ne maandagochtend terwijl je nog uw laptop enzovoorts aan het aansluiten bent hé :D (rond bijvoorbeeld 7 uur). Dat was toch vrij duidelijk als je de hele conversatie gelezen hebt.

Uw post spreekt mijn post ook helemaal niet tegen. Ik snap je punt natuurlijk wel en in 80% van de scenario's heb je ook gewoon gelijk hoor. ;)

Tip, geef dat gewoon aan dat je bij het binnenkomen liever 10 minuten - kwartiertje voor jezelf hebt om wat op temperatuur te komen. Zal denk ik niemand erg vinden.
Dit dus. Na die 10 min mag men mij vragen wat men wil (liefst werk gerelateerd) maar laat mij eerst even mij placeren.

Vandaag een mail gekregen van de personeelsdienst van mijn vorige werkgever. Ik ben daar een jaar geleden ontslagen op ‘n lelijke manier. Het verhaal stond hier destijds, maar kwam er op neer dat ik m’n ontslag kreeg een maand nadat ik uit zwangerschapsverlof kwam zonder in die 6 jaar ooit een negatieve evaluatie te hebben gehad.
Ik had toen recht op x-aantal warrants en nu komen ze af dat ik daar nog bedrijfsvoorheffing op zou moeten betalen, zij hebben dat doorgestort aan de fiscus en nu vragen ze dat ik dat aan hun betaal. Een bedrag van 30(!) euro. Boek dat eens gewoon weg hè zeg 🙄

Vandaag een mail gekregen van de personeelsdienst van mijn vorige werkgever. Ik ben daar een jaar geleden ontslagen op ‘n lelijke manier. Het verhaal stond hier destijds, maar kwam er op neer dat ik m’n ontslag kreeg een maand nadat ik uit zwangerschapsverlof kwam zonder in die 6 jaar ooit een negatieve evaluatie te hebben gehad.
Ik had toen recht op x-aantal warrants en nu komen ze af dat ik daar nog bedrijfsvoorheffing op zou moeten betalen, zij hebben dat doorgestort aan de fiscus en nu vragen ze dat ik dat aan hun betaal. Een bedrag van 30(!) euro. Boek dat eens gewoon weg hè zeg 🙄
Ik zou die mail gewoon bij mijn spamfolder plaatsen en klaar. Dat ze hun plan trekken. But that is just me.
Ze mogen daar dan eerst ne aangetekende (herinerings)brief voor sturen.

Terug
Bovenaan