Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Ja als uw app / tool cloud based is.

Maar niet elke app / tool is cloud based en niet elke app / tool supporteert MFA.
Als uw app / tool dat niet ondersteunt en je hebt geen service account waar die MFA uitstaat (en die account krijg je niet zomaar) dan werkt uw app niet of niet goed.

Dat is het grootste issue. Alles van Microsoft zelf werkt gewoon (en de azure cloud is ook gewoon van Microsoft he). Maar alles wat niet microsoft is = dat is een héél ander verhaal.
Da's waar. Heel draait 90% op Cirtix dat maakt het ook makkelijker.

Da's vreemd. Ge zou denken dat ge alleen maar moet aanmelden en dat ge dan vertrokken zijt aangezien alles cloud based is?

Hier is dat bv zo: GPO zorgt ervoor dat bepaalde standaard mappen zoals My Documents naar OneDrive worden gesynced.
Sinds kort ook Intune uitgerold. Vroeger zaten alle standaard apps mee in den deploy en dat is nu ook nog. De bonus is dat we een company app store hebben waarop je dan de specifieke software die je nodig hebt, kan vinden.

Voor zowel IT als gebruikers is dat echt wel een verbetering.
Ik zie dat bij ons ook. Ik weet niet waarom ICT dit allemaal doet, maar ik kan op mijn ziekenhuiscomputer mijn e-mail/Teams account van de universiteit zelfs niet meer bereiken. Ik kan me niet voorstellen dat dit incompetentie is, maar dit moet een keuze zijn. We zijn hier met te veel dubbele gebruikers om dit als 'bug' te laten bestaan.
Ik hààt Citrix met een passie. Alles van documenten staat op een netwerkschijf, maar als je remote inlogt zit je op Citrix en heb je natuurlijk geen toegang tot tools die lokaal geïnstalleerd staan, zoals Endnote.

Citrix heeft zijn voor en nadelen. (zie ook de post van Exorikos)

Bij de vorige klant zaten we op een Citrix workspace te werken.
Daar konden we dan alles uitvoeren maar admin waren we natuurlijk niet he.
We hadden dan een VM box waarin we admin waren maar vanuit die VM box kon je wel weer niet aan de Cloud. :S
Die omgeving was gewoon virtueel hé en afgeschermd.
En als ik dan app X nodig had voor mijn werk en ik vroeg daarachter dan werd dit 10/10 afgekeurd. Zucht.

Bij de huidige klant werken we gewoon in een windows omgeving waar we niets kunnen aanspreken van de cloud.
Alle we kunnen wel op de cloud inloggen maar dat is het dan ook. Alleen inloggen gaat. Iets uitvoeren niet.
We hebben dan een azure devbox waar we wél zaken kunnen aanspreken van de cloud. Dus ok.

Zowel op de windows omgeving als op de devbox zijn we dan wél weer geen admin.
Dus heb ik iets nodig van app of tool dat niet cloud based is? Dan moet ik daar achter vragen.
Gelukkig wordt dit hier wel altijd goedgekeurd in tegenstelling tot de vorige klant.

Het issue is echter dat alles loopt via MFA. En via de devbox moet je dan telkens weer opnieuw dat scherm doorlopen bij elke scheet dat je opstart. Dat inloggen wordt daar niet onthouden. Microsoft eist dat je telkens opnieuw dit uitvoert. De oplossing is een service account via de devbox waardoor we wel alles kunnen mee doen zonder MFA. Maar ja tegen dat ik deze krijg met de correcte config is het volgens mij 2026. Dat duurt en dat duurt ..

En ja zo blijven we dus continue aanmodderen. :)

Laatst bewerkt:
Ik zie dat bij ons ook. Ik weet niet waarom ICT dit allemaal doet, maar ik kan op mijn ziekenhuiscomputer mijn e-mail/Teams account van de universiteit zelfs niet meer bereiken. Ik kan me niet voorstellen dat dit incompetentie is, maar dit moet een keuze zijn. We zijn hier met te veel dubbele gebruikers om dit als 'bug' te laten bestaan.

Ik hààt Citrix met een passie. Alles van documenten staat op een netwerkschijf, maar als je remote inlogt zit je op Citrix en heb je natuurlijk geen toegang tot tools die lokaal geïnstalleerd staan, zoals Endnote.
Dat eerste zal inderdaad wel een keuze zijn.
Dat tweede is inderdaad lastig als ge gaat werken met lokale infrastructuur en Cloudbased. Dat is hier ook (nog) niet optimaal.
Maar je kan wel van je lokale machine op de networkshares, die kan je ook bereiken via Citrix. Daarnaast kan je je OneDrive ook bereiken via beiden. Ik werk bij een retailer dus echt zotte dingen moet dat allemaal niet kunnen.

In basis functioneert het, al krijgen we regelmatig wel vervelende en "onverklaarbare" issue.
Zo is er een specifieke applicatie en hadden we ingesteld dat winkels alleen de printers op hun locatie te zien kregen wanneer ze moeten printen. Maar ineens zegt Citrix "fuck you" en toont die gewoon alle beschikbare printers.

Moeten uitleggen dat als je een join doet tussen 2 tabellen, een 1 op meer relatie, en er zijn effectief situaties waarbij je meerdere records hebt in tabel B voor 1 record in tabel A. Dat je dan ook de waardes van tabel A ziet herhalen.
Vorige week het tegenovergestelde gehad hier...
Ik merk dat een bepaald veld, dat uit een 2e tabel komt, maar voor 50% is opgevuld en vraag dus aan de implementator of het kan dat voor een bepaald type ik in een andere tabel moet zijn. Krijg als antwoord dat hij altijd alles ingevuld ziet en het dus is zoals hij beschreven heeft.
Ik vraag zijn script ter verduidelijking en het blijkt dat hij gewoon met een inner join aan het werken was 😅

Sta op de lijst voor promotie, maar kan er nog steeds afgesmeten worden.
Dus in de voorbije maanden gewoon op alles ja aan het zeggen en maar workload erbij nemen.
Wordt stilaan wel iets teveel, maar we blijven zwemmen en kopje boven water houden.

En om dan constant gestoord te worden door collega's die steeds validatie nodig hebben voor hun eigen job..
"is het ok als ik dit doe" --> ja want zo doen we het altijd
"die persoon antwoordt niet, wat moet ik doen?" --> bel hem op, of als je niet wilt zal ik het wel oppakken
"We hebben dit net binnen gekregen" --> ok dan, leuk om te weten. Wat wil je dat ik doe :unsure:

uggh tijd voor vakantie

Hou u allemaal vast aan uw bretellen want de wereld gaat vergaan na 31/12! Doe zeker al uw business nu het nog kan!

Elk jaar opnieuw :biglaugh: ik word er elk jaar resistenter tegen maar het vraagt echt moeite om de dingen goed te managen en de juiste prioriteiten te stellen, maar met klanten werken is altijd gezever...

Vorige week het tegenovergestelde gehad hier...
Ik merk dat een bepaald veld, dat uit een 2e tabel komt, maar voor 50% is opgevuld en vraag dus aan de implementator of het kan dat voor een bepaald type ik in een andere tabel moet zijn. Krijg als antwoord dat hij altijd alles ingevuld ziet en het dus is zoals hij beschreven heeft.
Ik vraag zijn script ter verduidelijking en het blijkt dat hij gewoon met een inner join aan het werken was 😅
Ik gebruik ook zelden meer dan een inner join en een left (outer) join. Soms ne union. Of ne select in ne select.
Ik ben best wel goed met SQL queries MAAR ik ben gene (SQL) developer.

Ik kreeg een tijdje geleden echter 1 keertje een boze baas die echt wilde dat IK een ferm SQL script zou schrijven. Ik strubbelde tegen maar hij stond er op. OK dan maar zeker ?? :unsure:

Na een week had ik +- 20 lijnen geschreven en het begon de baas te dagen dat hij het beter aan de dev zou vragen.
Niet dat ik dat dus niet kan maar ik ben dat niet gewoon en ik kan dat niet zo snel opstellen.
Ne standaard SQL gaat vanzelf maar zo van die enorm grote scripts is nog iets anders.

Die mens heeft dan het scriptje (+-200 lijnen) volledig geschreven op amper 1 dag tijd. Dat was voor mij wel een WTF momentje.
Maar goed de les van de baas was: laat dit door iemand schrijven die dat dagelijks doet ipv ne Test Engineer dit te laten doen. :tongue:

Een van onze auto's start niet meer, daar komen een hele hoop meldingen op als je 'm wil starten.

Eergisteren heeft een collega die willen starten met startkabels, maar merkte al vrij snel na het openen van de motorkap dat de batterij aan het smeulen was en heeft logischerwijs zijn idee afgebroken. Ik ben daarstraks gaan checken en het ijzer waar je uw startkabels op moet plaatsen is half tot zelfs quasi volledig gesmolten.

Nu krijg ik hier een bericht van degene die alle afspraken regelt voor onze bedrijfswagen dat deze morgen tijdens mijn shift zonder afspraak naar de garage mag gedaan worden.

Ik zeg: "ja, die auto moet wel gesleept worden hé". Waarop ik reactie krijg dat ik 'm aan de startkabels moet hangen en tot aan de garage geen probleem mag zijn (nochtans 40tal km geloof ik)

Ik antwoord dat ik dat liever niet doe, want op zo'n vlak neem ik sowieso al geen onnodige risico's en ik heb daar ook gewoonweg amper de tijd voor. Krijg je natuurlijk een geïrriteerd antwoord, ja manneke doe het dan zelf :laugh:

Ik ben me niet populair aan het maken. Ik denk dat het intussen voor iedereen wel duidelijk is dat mijn humeur onder het vriespunt zit en dat ik geen geduld meer heb. Vandaag heb ik een aantal mensen hun neus eraf gebeten in meetings. Ik zou liever mijn pokerface behouden, maar het gaat me niet af.

Project manager van mijn voeten ook die enerzijds zegt dat ik veel meer werk moet weigeren, maar dan anderzijds dat negeert en blijft werk naar mij duwen. Ach ja, zij kan afvinken dat ze voldoende aan people management heeft gedaan op haar evaluatie zeker. Woorden > daden.

Project manager van mijn voeten ook die enerzijds zegt dat ik veel meer werk moet weigeren, maar dan anderzijds dat negeert en blijft werk naar mij duwen. Ach ja, zij kan afvinken dat ze voldoende aan people management heeft gedaan op haar evaluatie zeker. Woorden > daden.

Duw het terug? Conform het besprokene op datum x en y dat ik de limiet moet aangeven en werk moet weigeren, dien ik deze opdracht voorlopig te weigeren.

Ze heeft u de perfecte uitvlucht gegeven om het te doen!

Senior in zijn huidige rol is toch voldoende info op zich. Het is grotendeels dezelfde job inhoud, maar met de verwachting dat hij junior profielen extra coaching biedt (wat hij nu ook al doet). Alleen wordt hij er dan extra voor vergoed en is het voor mensen die wat verder van het directe team staan ook duidelijker wat de verwachtingen van hem mogen zijn.

Moraal van 't verhaal? 't Staat kan u altijd bij uw pietje hebben.

In de privé hebben bedrijven ook 'wetten'. Ze noemen dat meestal policies wete wel. Zij het car policy, hiring policy, compensation policy, whatever.
Nu, in 't geval dat er hier fouten gebeuren & men geeft u 'per ongeluk' een hoger loon bij aanvang dan heeft het bedrijf dat op papier moeten zetten & is men contractueel gebonden aan die regeling. Pech voor hun. Zo van 'hoe, ik mocht geen wagen kiezen 2 klassen hoger dan gij dacht? Zie hier eens naar mijn contract'.
Het lijkt mij niet dat men hier zomaar gaat kunnen stellen van 'Sike!'. Laat staan na 2j.

Moest het écht volledig scheef zitten & duidelijk foutief is & je zou dat moeten weten, bv. i.p.v. 4000 EUR/mnd staat er 40K/mnd kan ik mij voorstellen dat men wel iets zal willen/kunnen regelen of u gewoon ontslaan. Maar dan wel onmiddelijk & niet na 2j.

't Staat?
'Meh, wete nog 2j terug? We hebben ni goe gekeken madam ... een of ander wetboek stelt dat gij minder loon moest krijgen de laatste 2 jaar. Verder staat er toch niets op papier eh. Oh & by the way ... geef ons eens 6000 EUR terug a.u.b.'

Oh well, de situatie is gewoon kafkaiaans wete.
Waarom denk je dat de privé en de overheid hierin verschillen? Indien er geen loon staat in je contract is het afgesproken loon het minimumloon en mag je ook alles terugbetalen (maar ook dan kan een rechter eventueel ervan afwijken)

Ik ben pro korte en duidelijke antwoorden. Maar dit is een beetje als op café gaan en als de patron vraagt wat je wilt dat je gewoon ”drinken” zegt.

Op zich geen verkeerd antwoord, maar iets meer detail is wel handig eh. :unsure:

Senior in zijn huidige rol is toch voldoende info op zich. Het is grotendeels dezelfde job inhoud, maar met de verwachting dat hij junior profielen extra coaching biedt (wat hij nu ook al doet). Alleen wordt hij er dan extra voor vergoed en is het voor mensen die wat verder van het directe team staan ook duidelijker wat de verwachtingen van hem mogen zijn.

100% correct, jobinhoud blijft zelfde, naar buitenwereld toe lijkt het alsof ik dan een 'belangrijkere' rol heb, maar in se blijft het altijd hetzelfde. Ik gebruik mijn titel ook nooit naar de buitenwereld omdat ik dat maar quatsch vind om eerlijk te zijn :unsure:
Ben voornamelijk geïnteresseerd in het monetaire aspect van de promotie :unsure:

"Aaah, Pada, kunt gij keer x doen tegen datum y?"

How about no. Ik ga echt geen taken meer opnemen uit een functie die ik al 3 jaar niet meer uitoefen en waarvoor al 2 mensen na mij zijn aangeworven.

Waarom denk je dat de privé en de overheid hierin verschillen? Indien er geen loon staat in je contract is het afgesproken loon het minimumloon en mag je ook alles terugbetalen (maar ook dan kan een rechter eventueel ervan afwijken)
Nog nooit een contract gezien waar de verloning (incl. eventuele extralegale voordelen) niet is in opgenomen. 'k Zou dat dan ook niet vertrouwen, but that's just me I guess.
Mor soit, buiten interims als ik jong was heb ik dan ook nog nooit voor een leefloon/minimumloon gewerkt.

Terug
Bovenaan