Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Tijdje geleden wat verschuivingen binnen de organisatie. 3 nieuwe mensen begonnen op eerste lijn. Maar die hun kennis en mentaliteit is zo meh.
Meest basic problemen worden naar ons doorgeschoven zonder enige vorm van troubleshooting.

Access point offline -> ticket bij ons. Blijkt dat er nen elentrieker in de winkel aanwezig was en dat kabeltje had uitgetrokken om iets te testen.
Printer werkt niet -> ticket bij ons. Stroom stak niet meer in.

Eén van die mannen is blijkbaar soms gewoon 2 of 3 uur niet te bereiken op Teams. Nen andere staat gewoon constant offline.
Die delete dan iets op ne server, vraagt om ne restore. We doen dat, die kerel laat niks meer horen. Twee weken latern: ah, het werkt nog niet, kan je nog eens kijken?

Ik gok dat die haar ziek gaat schrijven, maar we zullen zien.
Kort op de bal spelen dan. Na 1 maand ziekte moet je bij veel werkgevers ook de bedrijfswagen inleveren. Geen idee wat de policy is bij jullie, maar je moet ze echt raken waar ze het voelen. Ik zou er niet van schrikken dat haar vriend gaat werken met die wagen. Wie weet klust ze zelf in het zwart bij om van 2 walletjes te eten.

Die 2 van mij gaan duidelijk ingeprent krijgen dat dat later geen optie gaat zijn. Ze gaan werken voor hun centen.
Dat meisje zal zelf ook wel geloven dat ze werkt voor haar centen. Dat is net de clou, sommige jongeren geloven dat ze hard werken terwijl ze eigenlijk bitter weinig doen en ik vraag mij soms af of ze in hun hoofd effectief niet bezig zijn met hun werk maar gewoon niks gedaan krijgen. Ik heb soms de indruk dat ze maar half weten waar beginnen en helemaal geen overzicht hebben.

Dat meisje zal zelf ook wel geloven dat ze werkt voor haar centen. Dat is net de clou, sommige jongeren geloven dat ze hard werken terwijl ze eigenlijk bitter weinig doen en ik vraag mij soms af of ze in hun hoofd effectief niet bezig zijn met hun werk maar gewoon niks gedaan krijgen. Ik heb soms de indruk dat ze maar half weten waar beginnen en helemaal geen overzicht hebben.

Dat is het inderdaad, ik ben ervan overtuigd dat ze denkt dat ze genoeg doet en de dingen die ze mis doet niet aan haar liggen.

Ik begrijp uw frustraties 100%, Kay-Gell, maar ik heb wel het gevoel dat ge dit echt heel persoonlijk neemt. Wat ik ergens ook wel kan begrijpen, maar probeer het vooral droog-zakelijk te bekijken. Anders steekt ge veel te veel mentale energie in mensen die dat niet verdienen. Ze is inderdaad arrogant, maar in essentie is het gewoon een signaal dat ze haar werk niet goed doet. Documenteren, aanspreken met feiten, conclusies nemen. Klaar.

Oh, doe ik se. Ik kan dat gelukkig van mekaar scheiden, maar kan nu hier niet echt ergens ventileren op het werk dus doe het hier maar.
Heb ooit nog eens zo een situatie mee gemaakt en toen zat die WN in kwestie voor mij, ook gewoon met de feiten kunnen confronteren. Ik ben dan niet echt emotioneel se.
Maar ik had wel uit dat gesprek wel een voldoening gehaald, dat wel. Omdat ik weet dat ze allerlei leugens/excuses over zou verzinnen waarvan ik dan de bewijzen al klaar heb liggen om haar ermee te confronteren.
Brief is weg per mail en aangetekend, ik wacht vol spanning af.

Zelf in vorige jobs van die situaties aan de lopende band meegemaakt, maar ook wel met een publiek gewerkt waarin vaak sociaal moeilijke situaties speelden. En daarom ben ik zo blij dat ik nu in mijn huidige job geen LG meer ben. Was al die BS grondig beu.

Brief is weg per mail en aangetekend, ik wacht vol spanning af.
Benieuwd!

Zo iemand zou ik toch niet in m'n bedrijf meer wensen hoor, het vetrouwen is geschokt!

Wat ik al heb gedaan om ene te ontslaan die ook z'n werk niet deed, kwestie van voldoende bewijzen te hebben :

- 3 verschillende feiten als aparte zaken aanzien en in de 2de en 3de brief verwijzen naar die feiten als eerdere waarschuwingen.
- Telkens aanmanen dat 'm op kantoor moet afkomen (en hopen dat ze incl. eventuele laptop en bedrijfswagen afkomen).
- 3 aangetekende brieven opgestuurd met telkens 1 dag tussen elke aangetekende brief.

Waarvan de 3de aangetekende het ontslag om dringende redenen was.

Als je het goed kan voorbereiden en timen (dus letterlijk vooraf alle brieven opmaken), dan stuur je de vrijdag de 1ste brief (krijgen ze dan normaal maandag erop), maandag de 2de en woensdag de 3de met ontslag dringende redenen.

Het lastigste is dan wel als ze een bedrijfswagen hebben en alsnog afkomen met een ziektebriefje dittes en dattes van zever...

Dat is het inderdaad, ik ben ervan overtuigd dat ze denkt dat ze genoeg doet en de dingen die ze mis doet niet aan haar liggen.
Iedereen heeft wel eens ne baaldag en een dagje waarop men doet alsof men werkt maar in praktijk helemaal niks of het absolute minimum doet. :tongue:
Dat is allemaal niet zo erg (De big chief zal anders beweren, maar just is just) zolang het werk op het einde van de rit gedaan is en er geen of bitterweinig klachten zijn. En zolang je de deadlines maar haalt.
Het wordt echter een probleem als het iets chronisch is, het collega's hindert in hun werk, het werk op geen klote trekt enzovoorts hé 😥

Het ergste dat ik heb meegemaakt was trouwens ne "micromanager" die elke keer brulde op mij dat ik moest stoppen koffie te drinken (als ik eens een minuutje pauze nam) en ik gewoon moest werken. Ik ben hem dan zelf gaan controleren en die gast las heel de dag op het werk de online krant, bekeek non stop uren lang youtube videokes, zat zelf altijd aan de koffie ... buiten anderen controleren en bekritiseren deed die pipo letterlijk NIKS. Nada. Rien de kloot. Dat was juist zijn job zeker? :ROFLMAO:

Op een bepaald moment was het knallende ruzie met ne naaste collega en ik hoorde hem bezig: Gij doet zelf geen enkele r**t! Hij had na een tijdje ruzie met quasi iedereen. Ergens logisch.

Laatst bewerkt:
Benieuwd!

Zo iemand zou ik toch niet in m'n bedrijf meer wensen hoor, het vetrouwen is geschokt!

Wat ik al heb gedaan om ene te ontslaan die ook z'n werk niet deed, kwestie van voldoende bewijzen te hebben :

- 3 verschillende feiten als aparte zaken aanzien en in de 2de en 3de brief verwijzen naar die feiten als eerdere waarschuwingen.
- Telkens aanmanen dat 'm op kantoor moet afkomen (en hopen dat ze incl. eventuele laptop en bedrijfswagen afkomen).
- 3 aangetekende brieven opgestuurd met telkens 1 dag tussen elke aangetekende brief.

Waarvan de 3de aangetekende het ontslag om dringende redenen was.

Als je het goed kan voorbereiden en timen (dus letterlijk vooraf alle brieven opmaken), dan stuur je de vrijdag de 1ste brief (krijgen ze dan normaal maandag erop), maandag de 2de en woensdag de 3de met ontslag dringende redenen.

Het lastigste is dan wel als ze een bedrijfswagen hebben en alsnog afkomen met een ziektebriefje dittes en dattes van zever...
Welkom bij een west-vlaamse Zwitserse KMO.
Ik vind dit nogal lame om te doen met personeel. Je kan mensen ook veel sneller een waarschuwing geven ipv het zo ver te laten komen dat je ze eigelijk stante peee wil buitenduwen. Imo ben je hier evenzeer in fout als dat personeelslid.

Wij hebben 41 dagen verlof, maar onze nieuwe line manager wilt dat we maximaal twee weken op rij afwezig zijn. Gedaan met mooie tripjes naar Azië en Zuid-Amerika.

Wij hebben 41 dagen verlof, maar onze nieuwe line manager wilt dat we maximaal twee weken op rij afwezig zijn. Gedaan met mooie tripjes naar Azië en Zuid-Amerika.
Dan neem ik aan dat dit is opgenomen in een CAO of arbeidsreglement? Anders kan die line manager veel willen maar weinig afdwingen.

Dan neem ik aan dat dit is opgenomen in een CAO of arbeidsreglement? Anders kan die line manager veel willen maar weinig afdwingen.
Ben ik toch nog zo zeker niet van. Verlof moet nog steeds goedgekeurd worden door 't bedrijf.
Dus net zoals men vaak aangeeft dat uw verlof X-aantal tijd op voorhand moet aangevraagd & goedgekeurd worden, kan ik mij maar al te goed inbeelden dat het bedrijf zich het recht kan behouden om geen verlof goed te keuren langer dan 2 weken.

Anyway, nog niet voor een WG gewerkt die dat proberen forceren heeft, noch heb ik zelf ooit langer dan 2w verlof gevraagd. Mss wat experten hier die er bevestiging kunnen over geven.

Ben ik toch nog zo zeker niet van. Verlof moet nog steeds goedgekeurd worden door 't bedrijf.
Dus net zoals men vaak aangeeft dat uw verlof X-aantal tijd op voorhand moet aangevraagd & goedgekeurd worden, kan ik mij maar al te goed inbeelden dat het bedrijf zich het recht kan behouden om geen verlof goed te keuren langer dan 2 weken.

Anyway, nog niet voor een WG gewerkt die dat proberen forceren heeft, noch heb ik zelf ooit langer dan 2w verlof gevraagd. Mss wat experten hier die er bevestiging kunnen over geven.
Tenzij de arbeidsovereenkomst iets anders zegt heb je volgens mij wettelijk gezien recht op 1 keer per jaar minstens 2 weken aan elkaargesloten verlof. 3 weken is geen recht tenzij anders beschreven, de werkgever kan dus wel degelijk gewoon weigeren vermoed ik. De vraag is natuurlijk of dat een goed idee is... veel hangt ook af van wanneer je die 3 weken wil nemen imo. Als je die 3 weken wil nemen in een periode in het jaar waarop het klassiek ontploft op het werk dan snap ik 100% dat de werkgever dat weigert. Of bijvoorbeeld als er permanentie nodig is... als je op een dienst werkt waar steeds minstens 4 van de 6 mensen aanwezig moeten zijn dan snap ik wel dat je geen volledige maand juli krijgt bv, maar daar zouden mensen zelf slim & collegiaal genoeg voor moeten zijn.

Heb mij hier weer geërgerd aan een interne collega (gelukkig van een andere afdeling aan de andere kant van Vlaanderen).
We hebben hier recent 2 laadpaal projecten verkocht, aan 2 verschillende klanten. Die klanten waren vroeger ooit 1 bedrijf maar zijn nu 2 gesplitste entiteiten, enkel het eerste deel van de naam is nog hetzelfde (generisch voorbeeld: BG WIT en BG ZWART). Ik heb die mens dus 4 (ja VIER) keer uitgelegd dat dat NIET dezelfde klant is en dat beide projecten, ondanks 90% gelijkaardig, volledig los van elkaar staan. En dan nog stuurt die dus mailtjes recht naar de eindklant hier in Gent "Is dat dan dezelfde contactpersoon als in de Kempen?". :angry: :angry: :angry: NEE GAST. TWEE---VERSCHILLENDE---KLANTEN. :wallbash::S Genant ook dat de eindklant dat allemaal ziet passeren.

Welkom bij een west-vlaamse Zwitserse KMO.
Ik vind dit nogal lame om te doen met personeel. Je kan mensen ook veel sneller een waarschuwing geven ipv het zo ver te laten komen dat je ze eigelijk stante peee wil buitenduwen. Imo ben je hier evenzeer in fout als dat personeelslid.
In mijn specifieke geval was de bewijslast zó sterk dat er geen andere uitweg meer overbleef.

Als er geen wederzijds respect meer is en een werknemer de werkgever of HR recht in het gezicht staat te liegen, zoals bij @kay-gell is gebeurd, dan beschouw ik dat als een ernstige fout die ontslag om dringende redenen kan rechtvaardigen. Net zoals werkweigering zonder geldige reden dat doet, wat hier duidelijk ook speelt.

Dan hoeft het voor mij niet meer. Of het nu om West-Vlaanderen, Zwitserland of om het even welke regio gaat, dat maakt me allemaal niet uit. Als men al niet eerlijk kan communiceren en bewust de waarheid verdraait en mijn tijd verdoet, dan is de grens voor mij bereikt.

In Zwitserland heerst er veel minder gedoe rond werknemersrechten. Men denkt daar twee keer na over de gevolgen voordat men zulke fouten zou durven maken.

Tenzij de arbeidsovereenkomst iets anders zegt heb je volgens mij wettelijk gezien recht op 1 keer per jaar minstens 2 weken aan elkaargesloten verlof. 3 weken is geen recht tenzij anders beschreven, de werkgever kan dus wel degelijk gewoon weigeren vermoed ik. De vraag is natuurlijk of dat een goed idee is... veel hangt ook af van wanneer je die 3 weken wil nemen imo. Als je die 3 weken wil nemen in een periode in het jaar waarop het klassiek ontploft op het werk dan snap ik 100% dat de werkgever dat weigert. Of bijvoorbeeld als er permanentie nodig is... als je op een dienst werkt waar steeds minstens 4 van de 6 mensen aanwezig moeten zijn dan snap ik wel dat je geen volledige maand juli krijgt bv, maar daar zouden mensen zelf slim & collegiaal genoeg voor moeten zijn.

Die twee weken aansluitend is inderdaad een recht, langer niet. Maar simpelweg claimen dat niemand tout court langer dan twee weken aaneensluitend mag nemen is volgens mij niet wettelijk. Er moeten gegronde redenen zijn om te weigeren. Die kunnen niet telkens hetzelfde zijn dus niet telkens zomaar afwimpelen op personeelstekort of dergelijk. Dan lijkt er mij ook gewoon structureel een probleem binnen dat bedrijf te zijn.

Juridisch heb je dus volgens mij wel iets te halen als het niet vermeld staat in een CAO of arbeidsovereenkomst. Je kan altijd de vakbond eens contacteren erover?

Waarmee ik natuurlijk niet gezegd wil hebben dat de sfeer wat gespannen zou kunnen worden als die discussie gevoerd wordt, maar goed; als je vlakaf weigeringen krijgt op langdurig verlof, dan zal die spanning sowieso gaan opbouwen.

Die twee weken aansluitend is inderdaad een recht, langer niet. Maar simpelweg claimen dat niemand tout court langer dan twee weken aaneensluitend mag nemen is volgens mij niet wettelijk. Er moeten gegronde redenen zijn om te weigeren. Die kunnen niet telkens hetzelfde zijn dus niet telkens zomaar afwimpelen op personeelstekort of dergelijk. Dan lijkt er mij ook gewoon structureel een probleem binnen dat bedrijf te zijn.

Juridisch heb je dus volgens mij wel iets te halen als het niet vermeld staat in een CAO of arbeidsovereenkomst. Je kan altijd de vakbond eens contacteren erover?

Waarmee ik natuurlijk niet gezegd wil hebben dat de sfeer wat gespannen zou kunnen worden als die discussie gevoerd wordt, maar goed; als je vlakaf weigeringen krijgt op langdurig verlof, dan zal die spanning sowieso gaan opbouwen.
Niet per sé toch? Hoe groter het bedrijf hoe groter de kans dat bepaalde posten ontdubbeld zijn of tijdelijk kunnen opgevangen worden door een N-1 oid. Maar zeker in kleine KMO's zijn er vaak geen backups voor posten waardoor bepaalde taken wrs niet of moeilijk over te dragen zijn naar andere collega's. Dan is het niet echt wenselijk dat werk echt 3 weken gewoon blijft liggen...

Dat zijn ook van die dingen die sterk afhangen van bedrijf en ook van niveau van werknemers imo. Van iemand in een hogere, zekere leidinggevende functie kan je max 2 weken imo wel vragen om de continuïteit zoveel mogelijk te waarborgen, als dat gaat over puur voetvolk (cru gezegd) dan zou dat minder een issue mogen zijn.

Terug
Bovenaan