Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Het zalige leven van een 'gebruiker'.

Vaak bedenk ik me dat ik aan de verkeerde zijde van het verhaal sta.

"Als je ze zo ook kunt verdienen?"

Effectief types die al 25 jaar achter een pc zitten, en het horen donderen als je over de c-schrijf begint.

Die kennen hun aangeleerde routine, en bij alles wat ervan afwijkt: BLOCK#ERROR#

Zalig enerzijds.
Ik heb het me ook al bedacht. Ze weten op welke knop ze moeten klikken op elk scherm, net genoeg om hun taken te volbrengen. Verzet de knop 1 pixel of de PC doet iets onverwacht, en het is paniek.
Ik heb hier al meermaals gezegd dat ze cursussen moeten geven over algemene vlotheid met de PC. Als je ziet hoe lang sommigen er over doen om pakweg een prompt te lezen en 3 klikken uit te voeren, jawadde.

Misschien is het probleem bij velen net dat er weinig oppervlakkig lijkt veranderd te zijn, op wat herpositioneringen van menu's en knopjes na.

Ik heb er nu ook niet echt last van moet ik zeggen, na een kleine interventie van IT (partitie besturingssysteem was kennelijk te klein om die update te slikken) is dat allemaal vlekkeloos verlopen.
Toch een klacht: sinds de "upgrade" naar Windows 11 gebeurt het zeer vaak dat:
- De Outlook search niets kan vinden, alsof die connectie met de server even weg is.
- Allerhande office programma's bij het opslaan blijven hangen op "contacting the server for more information".
- Windows explorer soms gewoon blijft hangen bij het openen van een map, ik vermoed dat dit samenhangt met hierboven en terug te brengen is tot OneDrive.

Maar dat zijn dus zaken die mijn laptop van 2022 met Windows 10 allemaal vlot kon doen, en nu dus niet meer. Frustrerend.

Het zalige leven van een 'gebruiker'.

Vaak bedenk ik me dat ik aan de verkeerde zijde van het verhaal sta.

"Als je ze zo ook kunt verdienen?"

Effectief types die al 25 jaar achter een pc zitten, en het horen donderen als je over de c-schrijf begint.

Die kennen hun aangeleerde routine, en bij alles wat ervan afwijkt: BLOCK#ERROR#

Zalig enerzijds.

De c-schrijf?

Toch een klacht: sinds de "upgrade" naar Windows 11 gebeurt het zeer vaak dat:
- De Outlook search niets kan vinden, alsof die connectie met de server even weg is.
- Allerhande office programma's bij het opslaan blijven hangen op "contacting the server for more information".
- Windows explorer soms gewoon blijft hangen bij het openen van een map, ik vermoed dat dit samenhangt met hierboven en terug te brengen is tot OneDrive.

Maar dat zijn dus zaken die mijn laptop van 2022 met Windows 10 allemaal vlot kon doen, en nu dus niet meer. Frustrerend.
Office kan OneDrive bestanden op twee manieren openen: direct vanuit de cloud, of vanuit je lokaal gesyncte OneDrive map. Die laatste kan dan ook nog eens "niet echt" op je lokale schijf staan, afhankelijk van hoe je OneDrive instelt (per sync map te kiezen zelfs denk ik). Misschien is er in een van deze stappen iets veranderd bij je Windows 11 upgrade. Volgens mij werken deze dingen op dezelfde manier in Windows 10.

Vergeet niet dat Office heel sterk is in collaboratie en zeker in conjunctie met OneDrive/SharePoint er bvb meerdere mensen tegelijkertijd aan een bestand kunnen werken. Als die "contacting the server" lang duurt moet je ofwel uw verbinding ofwel uw server (indien je file hosting van SharePoint of OneDrive ergens anders dan de Microsoft Cloud geregeld is) eens nakijken/upgraden/oliën.

Vergeet niet dat Office heel sterk is in collaboratie en zeker in conjunctie met OneDrive/SharePoint er bvb meerdere mensen tegelijkertijd aan een bestand kunnen werken. Als die "contacting the server" lang duurt moet je ofwel uw verbinding ofwel uw server (indien je file hosting van SharePoint of OneDrive ergens anders dan de Microsoft Cloud geregeld is) eens nakijken/upgraden/oliën.
Vermits het mijn bestanden zijn die al dan niet lokaal of op mijn eigen OneDrive staan, is het gewoon frustrerend hoe een "upgrade" zaken slechter maakt. Als je dan voor de rest enkel wat random knoppen van plaats ziet veranderen is dat redelijk zuur (uiteraard zie je als standaardgebruiker niet of pakweg de veiligheid verbeterd is).

Ergernis van een vriendin - en eigenlijk zit haar werkgever er echt mee verveeld:

Ze werkt in het examencentrum voor rijbewijzen in de Vlaamse rand, nu komen daar reeds een aantal maanden mensen examens afleggen uit de regio Verviers - en die slagen altijd. Iedereen vermoed dat er wordt gefraudeerd op de één of andere manier want het is niet normaal om +2 uur te rijden naar centrum en bovendien een slaagpercentage van 100% voor te leggen. Bijkomend zijn ze daar echt wel wat gewend met fraude (gsm, oortjes, camera's, fraude met identiteitskaarten, verkleedpartijen, speciale brillen, ...) maar hier kan men niets vinden. Komen steeds in groep van 5-6 met een busje.
Dat is geen onbekende, in Oostende ook al enkele keren gezien. Die gasten betalen een 150 euro om enkele uren snelcursus te krijgen over hoe ze kunnen slagen zonder het reglement effectief te kennen. Een groot deel van de vragen is gelekt door fraudeurs met camera's en voor andere vragen krijgen ze tips om te gokken. Dat werkt wonderwel blijkbaar. Vorig jaar of zelfs twee jaar terug was er sprake om die praktijk te verbieden, maar de politiek loopt weer achter natuurlijk. Als je dan zoeen in je auto krijgt voor de praktijk, weet je na 1 les al bij wie ze hun theorie "opleiding" hebben gedaan.
Het enige voordeel is dat die u nooit gaan durven aanspreken als het druk is en je steekt de rij voorbij om je als eerste in te schrijven. :unsure:

Elke dag pop-ups in de MS app om met hun Copilot geintegreerde app te werken :angry::angry:
Onlangs deze binnen gekregen:
NEW Microsoft 365 companion apps: a suite designed to enhance productivity

MC************

Introduction

Starting in late October 2025, Microsoft will begin automatically installing the Microsoft 365 companion apps—People, Files, and Calendar—on Windows 11 devices that already have Microsoft 365 desktop client apps. These taskbar-integrated apps are designed to streamline everyday workflows, helping users stay focused, reduce context switching, and complete tasks faster.

With Copilot integration, users can ground their prompts in the right context—whether it’s a shared file, a meeting, or a collaborator. This integration allows users to catch up, summarize, and take action more efficiently.

This message is associated with Microsoft 365 Roadmap ID 486856 <https://www.microsoft.com/microsoft-365/roadmap?filters=&searchterms=486856> .

When this will happen:

General availability: Rollout begins late October 2025 and is expected to complete late December 2025.
Er lijkt geen ontsnappen aan. Al gaan we dat intern nog wel eens bekijken.

De laatste 200 asbestinventarissen die ik voor mijn neus heb gekregen werd de pleister negatief getest voor asbest.

Begin zelf al te denken dat de controlebedrijven gewoon graag zoveel mogelijk staaltjes testen. Tikt de rekening lekker door.
Sorry dat ik reageer op een post van 2 jaar geleden.

Maar wij zijn op onze bovenverdieping begonnen met een vrij grote renovatie. Zaterdag was er een dakwerker thuis om naar iets te kijken. Op een gegeven moment ziet hij een stuk plafond dat al deels afgebroken is. Dat bestaat uit een soort grijze vezelplaat (zéér waarschijnlijk Heraklith), waarop gepleisterd is (bruine lemen onderlaag met witte bovenlaag). En die zegt terloops, "oei daar zou wel eens asbest kunnen in zitten".

Waarop mijn vrouw en ik elkaar zijn beginnen opnaaien tot we in een soort van paniekmodus zaten. De kosten van sanering, de gevolgen van eerdere breekwerken op onze kinderen, de waarde van ons huis,.... Zelf een vlamtest gedaan en natuurlijk bleven bepaalde vezels gloeien. De schrik zat er goed in. De dag erna stalen genomen en afgeleverd bij BE consult. Vandaag het resultaat ontvangen en beide stalen zijn negatief op asbest. Zowel de grijze vezelplaat als het pleisterwerk zijn asbestvrij. Toch wel een behoorlijke opluchting.

Enifn, ik zet het hier maar voor mensen die gelijkaardige platen of oud stucwerk tegenkomen. Voor wat het waard is, zeker ben je toch pas na testen. Bij oudere huizen toch aan te raden denk ik. In tegenstelling tot ons ook beter voor je eraan begint.

Edit: enkele jaren geleden hebben we overigens wel in de kelder witte, bepleisterde isolatie rond leidingen professioneel laten verwijderen. Daar zat wel asbest in bleek na een test. Maar van dat soort leidingisolatie wist ik wel dat de kans groot was dat er asbest zou inzitten, dus ook zelf vanaf gebleven. Van gewoon pleisterwerk tegen muur/plafond wist ik dat eigenlijk niet.

Laatst bewerkt:
We worden geclusterd met Nederland in onze organisatie waarbij België in de lead komt. Hele hoop onrust daar, hun manager is het afgetrapt (kon niet verkroppen dat hij moest rapporteren aan wat vroeger zijn gelijke was) etc.
Daarbij ook 2 van hun mensen die zich nu ziek gezet hebben wegens mentale belasting. Ik kan het ergens nog begrijpen, maar wel vervelend.

Nu de echte ergernis: onze manager zit steen en been te klagen dat ze daar in Nederland 2 jaar voor moeten betalen en dat ze hier in België direct op de ziekenkas zouden vliegen etc etc.
Tegelijkertijd heb ik zijn zoon nog nooit gezien die officieel ook bij ons werkt.
De officiële reden is een burn-out, de officieuze reden is dat het een lamzak is die meer zat dan nuchter op het werk kwam. Maar die blijft op de boeken staan, want 't is toch de ziekenkas die mag betalen.

Kutmentaliteit, bah

Vonnissen lezen wanneer de overlevende partner een overlevingspensioen aanvraagt is toch iets anders.

Ik kan mij niet inbeelden hoe gruwelijk het moet zijn om verplet te worden onder een bulldozer. Ten eerste hoe gebeurt zoiets? In beste geval is er nog een moeder/vader voor de kinderen maar er zijn ook gevallen dat het een alleenstaande moeder of vader is en de tegenpartij is niet meer in het verhaal.

Office kan OneDrive bestanden op twee manieren openen: direct vanuit de cloud, of vanuit je lokaal gesyncte OneDrive map. Die laatste kan dan ook nog eens "niet echt" op je lokale schijf staan, afhankelijk van hoe je OneDrive instelt (per sync map te kiezen zelfs denk ik). Misschien is er in een van deze stappen iets veranderd bij je Windows 11 upgrade. Volgens mij werken deze dingen op dezelfde manier in Windows 10.

Daarbij ook wel melden dat onedrive ne zeer middelmatigen app is.
Een massa zeer kleine files? moeilijk te verwerken
Een zeer grote file? moeilijk te verwerken.

'tis goed voor office bestandjes, en dan nog..
Ik hoop dat de aangekondigde Win11 App voor 1D een pak beter werkt want daar is toch wel wat miserie mee.

Moet reserveringssysteem opzetten
=> Google form aangemaakt, werkt makkelijk en alle info die je wilt
Goh, toch liever Booking van Microsoft want hebben daar account
=> Booking bekeken, veel mogelijkheden, maar om 1 of andere reden wilt dat een dienst/service niet aanmaken voor 1 specifieke datum!!!
Ik word er zot van, als iemand de gouden tip heeft...

=> Booking bekeken, veel mogelijkheden, maar om 1 of andere reden wilt dat een dienst/service niet aanmaken voor 1 specifieke datum!!!
Giogle form gebruiken

Giogle form gebruiken
100% akkoord.

Maar op zich heeft Booking wel meer mogelijkheden (tenzij ik Google Form nog verder moet uitdiepen) zoals bevestigingsmail, heringeringsmail en namail met vragen om een recatie wat wel handig is in dit geval. Alsook het limiteren van het gewenste aantal in de Booking zelf ipv met adon te werken via Google Form.

't Is weer zover. De ergernis die elk jaar weerkeert. Een of anderen teambuilding (van een specifieke klant, dus on-site & overdag).
Niet enkel moet ik daarvoor per sé vroeg in Brussel staan. 't Is dan ook weeral gegarandeerd van die zever da'k liever kwijt dan rijk ben.

Tush mijne wekker maar al extra extra vroeg zetten morgen ochtend & uitpluizen hoe de treinen tegenwoordig nog marcheren. :cautious:
Dan hopen dat er plaats is om te parkeren aan 't station hier.

https://www.bookedscheduler.com - zowel cloudbased als selfhosted.

Terug
Bovenaan