Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

I fixed that for you. (worst case scenario)

Wat ik eigenlijk wil zeggen: Niks is van zelfsprekend op ne werkvloer. Play it hard man en laat je niet rollen.
Op een gegeven moment wordt die bij het management geroepen.
Krijgt daar lof over zijn inzet te horen.
Krijgt een envelop in zijn handen geduwd. Die mag hij pas later openen. Mag zeker niet meegedeeld worden aan collega's.

Hij gaat terug naar zijn bureau, enthousiast met een grijns van hier tot ginder doet hij die envelop open:
"Wegens uw goede verdiensten...blabla 50 euro bruto opslag."

Hij denkende: "is that all?" Meteen naar netto omgerekend in zijn hoofd, de grijns helemaal weg.

In tussentijd komen de shitmailtjes maar binnengestroomd. Als enige techneut weten ze hem wel te vinden natuurlijk.
"Dat werkt niet, het is dringend."
"Hallo, heb je dit nu al kunnen bekijken?"
De shitcarousel die nooit stopt.

Management + al de waardeloze collega's: "'t is toch een goede jongen he."

Voor de zoveelste keer een nieuwe N+2 die natuurlijk weer zijn stempel moet drukken. Na 15 jaar word je dat circus wel stilaan beu. Ik trek me dan wel een beetje op aan het cringefest waar je N+1 en zijn peers ziet kruipen om de nieuwe N+2 te pleasen. Blijft grappig om te zien, al zal ik het nooit echt begrijpen.

Ergernis niet echt, maar toch een moeilijke situatie.
Er is hier iemand op de boekhouding van wie collega's hem beschuldigde op zijn laptop strips te lezen. Ik heb hem hier nooit op kunnen betrappen en spreek mensen daar dan ook niet over aan.
Gisteren merkte ik wel iets en kon inderdaad een glimp opvangen van strips. Dat gekoppeld aan het feit dat ik onlangs al een gesprek met hem had over zijn werkachterstand is natuurlijk geen goede combo.

Ik spreek hem erover aan en geef hem eerst de kans om eerlijk te zijn:
"Doe je nog zaken buiten werk tijdens de uren?" Waarop hij antwoordt dat hij soms wel eens wat opzoekt, wat ook echt geen probleem is hier.

Dan heb ik hem geconfronteerd en gaf hij ook toe wel erg lange periodes te lezen. Ik zag ook dat hij tot bloedens vellekes van zijn nagels aan het trekken was en plots werd hij heel wit.
Hij moest kokhalzen en ging dan erg wankel naar het toilet.

Erna met hem gebabbeld en gezegd dat we er zijn om te helpen omdat hij wijst op concentratieproblemen en hij is ook wel érg introvert en kan moeilijk met bepaalde situaties om.
Hij vermoedt zelf ADHD, maar heb hem dus gezegd naar de dokter te gaan.
We hadden zijn uren al wat aangepast om te helpen in een eerder gesprek maar goed.
Ik zit er wel wat mee in, maar je kan zo een mensen natuurlijk ook niet laten wegkomen met alles terwijl anderen tot over hun oren in het werk zitten. Dus je kan ook maar zoveel tegemoetkomen natuurlijk.

Update hiervan.
Het is een tijd beter gegaan maar dan is hij terug afgegleden. Een maandje geleden opnieuw betrapt op strips lezen én (veel belangrijker) zijn werk begon opnieuw méér dan ondermaats te worden.
Hij had al eens een aangetekende waarschuwing gekregen en een maand geleden heb ik hem dan gezegd dat dit zijn aller-aller-aller laatste waarschuwing was.
Opnieuw: dat je tussendoor wat anders op je pc doet dat stoort me niet, maar niet als het constant is, het anderen ergert én je werk blijft liggen.

Soit, ik zie de laatste weken dus niet veel verbetering, integendeel en nu komt het beste.

We hebben gisteren een opleiding, ik zit daar langs de C-suite in een zaal met 20 man.
Ineens zie ik hem iets uithalen en wat mee prullen, bleek een klein kaartspel te zijn.
Fine, sommige mensen tekenen wat op een papier tijdens zo een opleiding dus als je dat helpt op een of andere manier om wat te prullen I don't care.

Begint die gvd ineens patience te spelen in plain view van mij en de C-suite. Ik daarnaar toe.
"Zeg dat doet ge toch niet, stop daar es mee"
- Ahja, ok nee dat versta ik.

Hij vouwt dat pakje bij elkaar en legt dat aan de kant.

10 fucking minuten later ligt hij die kaarten weer te leggen.
Dus ik opnieuw er naar toe:

"Wat zijt ge nu aan t doen in hemelsnaam?"
- Aan het ordenen zodat ik die kan terugsteken
"Steek dat is direct weg in uw tas, dat trekt toch op niks?"
- Ahja, oei sorry.

Erna hem niet meer kunnen spreken, maar morgen komt daar dus een exit-gesprek mee he.

Allee, ik heb veel begrip voor mensen en ook als je op een of andere manier autisme hebt. Maar om in een volle zaal waar het management bijzit én uw collega's die alles zien tot twee keer toe beginnen te kaarten....

Ik dacht echt dat ik alles had gezien.

Update hiervan.
Het is een tijd beter gegaan maar dan is hij terug afgegleden. Een maandje geleden opnieuw betrapt op strips lezen én (veel belangrijker) zijn werk begon opnieuw méér dan ondermaats te worden.
Hij had al eens een aangetekende waarschuwing gekregen en een maand geleden heb ik hem dan gezegd dat dit zijn aller-aller-aller laatste waarschuwing was.
Opnieuw: dat je tussendoor wat anders op je pc doet dat stoort me niet, maar niet als het constant is, het anderen ergert én je werk blijft liggen.

Soit, ik zie de laatste weken dus niet veel verbetering, integendeel en nu komt het beste.

We hebben gisteren een opleiding, ik zit daar langs de C-suite in een zaal met 20 man.
Ineens zie ik hem iets uithalen en wat mee prullen, bleek een klein kaartspel te zijn.
Fine, sommige mensen tekenen wat op een papier tijdens zo een opleiding dus als je dat helpt op een of andere manier om wat te prullen I don't care.

Begint die gvd ineens patience te spelen in plain view van mij en de C-suite. Ik daarnaar toe.

- Ahja, oei sorry.

Erna hem niet meer kunnen spreken, maar morgen komt daar dus een exit-gesprek mee he.

Allee, ik heb veel begrip voor mensen en ook als je op een of andere manier autisme hebt. Maar om in een volle zaal waar het management bijzit én uw collega's die alles zien tot twee keer toe beginnen te kaarten....

Kon erger: hij had collega's mee kunnen trekken voor een potje wiezen.

Update hiervan.

- Ahja, oei sorry.

Hoe sommige werkgevers het soms zo ver laten komen, mij toch een mysterie. Ik heb nog nooit geweten dat dergelijke randfiguren consistent hun gedrag beteren na de eerste opmerking. Misschien eventjes, misschien een beetje. Maar ze worden nooit goed. Het rekken en proberen is een waste of time voor iedereen.

Hier is het ook niet altijd pijs en vree, maar dergelijke situaties zijn bij ons ondenkbaar. Niet voor de eventuel straf die er uit zou volgen, maar gewoon omdat de atmosfeer dergelijke farcen gewoon niet toelaat. Er zijn er genoeg die geen poot uitsteken, maar doe het dan subtiel en doe alsof je hard werkt. Wie het slechts kan doen alsof, ligt er onmiddellijk uit.

Hier was het maandag weer bijltjesdag voor een reorg en net geleerd dat een naaste collega buiten ligt zonder reden. "Ja, er waren maar X aantal slots over nadat de consultant langsgekomen was om het organogram te analyseren en er waren X+25 mensen. Ja, sorry, reorgs zijn nooit leuk". Om dan te eindigen met de dooddoener "it's not a reflection of personal performance but a business decision". En dat was het dan. Denk niet dat je dan in een meeting met C suite begint te kaarten :laugh: :laugh:

Hoe sommige werkgevers het soms zo ver laten komen, mij toch een mysterie. Ik heb nog nooit geweten dat dergelijke randfiguren consistent hun gedrag beteren na de eerste opmerking. Misschien eventjes, misschien een beetje. Maar ze worden nooit goed. Het rekken en proberen is een waste of time voor iedereen.

Hier is het ook niet altijd pijs en vree, maar dergelijke situaties zijn bij ons ondenkbaar. Niet voor de eventuel straf die er uit zou volgen, maar gewoon omdat de atmosfeer dergelijke farcen gewoon niet toelaat. Er zijn er genoeg die geen poot uitsteken, maar doe het dan subtiel en doe alsof je hard werkt. Wie het slechts kan doen alsof, ligt er onmiddellijk uit.

Hier was het maandag weer bijltjesdag voor een reorg en net geleerd dat een naaste collega buiten ligt zonder reden. "Ja, er waren maar X aantal slots over nadat de consultant langsgekomen was om het organogram te analyseren en er waren X+25 mensen. Ja, sorry, reorgs zijn nooit leuk". Om dan te eindigen met de dooddoener "it's not a reflection of personal performance but a business decision". En dat was het dan. Denk niet dat je dan in een meeting met C suite begint te kaarten :laugh: :laugh:
Bij jullie smijten ze gasten aan de lopenden band buiten. Bij anderen is het moeilijk volk te vinden.

So yeah, ik kan mij inbeelden dat de WG's het soms zo ver laten komen omdat men gewoon al content is dat er überhaupt iets van werk verzet wordt, ook al is het ondermaats.

Uiteraard, alles heeft z'n limieten.
"it's not a reflection of personal performance but a business decision".
En anderzijds, als je ziet of letterlijk te horen krijgt, dat mensen toch buiten gekegeld worden, ondanks hun inzet & capaciteiten, dat motiveert ook niet eh.

"it's not a reflection of personal performance but a business decision".
Pff, dan ben je inderdaad toch echt een nummer en is er niets persoonlijk aan.
Zoals @ThekillingGoku ook zegt: ik leefde in de veronderstelling dat goed personeel moeilijk te vinden is. Ik zie het bij ons toch alleszins zo. Zijn al een tijdje naar versterking op zoek maar moeilijk te vinden. OP zich al beperkt reactie en wat er dan soms op reageert...

Er zijn er genoeg die geen poot uitsteken, maar doe het dan subtiel en doe alsof je hard werkt. Wie het slechts kan doen alsof, ligt er onmiddellijk uit.
Dus wat leren we hieruit: speel die Patience gewoon op de PC in het vervolg terwijl er wat spreadsheets of Teams meetings openstaan?

Besloten om aan Syntra een opleiding tot vastgoedmakelaar te volgen.

In september werd er gecommuniceerd dat er stage mocht gelopen worden bij een syndicus. Toen werd plots meegedeeld dat het traject tot syndicus niet zou opstarten maar er wel stage mocht gelopen worden bij een syndicus.

Ik ga ondertussen langs bij een syndicus om een stage te regelen en contract te ondertekenen (ook al binnengebracht bij Syntra). Fastforward naar maandagochtend, ik ga nog eens horen hoe het zit met mijn stagecontract en wanneer ik deze terugkrijg. Er was geen vuiltje aan de lucht en zou snel mijn contract terugkrijgen. Nog geen 5 minuten later, letterlijk, komt diezelfde persoon naar de les om toch maar iedereen op de vingers te tikken dat er geen stage mag gelopen worden bij een syndicus. :wallbash:

De communicatie loopt zo stroef... Je moet langer dan 2 weken wachten vooraleer je een nutteloos antwoord krijgt. Er wordt hard aangemoedigd om vrijstellingen aan te vragen die ze dan afkeuren met 1001 redenen die eigenlijk niet geldig zijn. Docenten die niet weten dat de opleiding hervormd is waardoor je in meerdere lessen hetzelfde te zien krijgt.

Maar goed niets aan te doen, wilde even mijn frustratie kwijt.

Dus wat leren we hieruit: speel die Patience gewoon op de PC in het vervolg terwijl er wat spreadsheets of Teams meetings openstaan?

Ja, zoiets.

Toch niet open en bloot de luiaard uithangen. Dat is toch duidelijk een gebrek aan basic corporate verstand.

Hoe kan je leidinggevende je nu verdedigen naar boven toe als je voor iedereen zijn neus wat zit te kaarten? Iedereen heeft een baas waar hij/zij verantwoording aan af te leggen heeft. Ook je baas. Ook de baas van je baas. Etc. Iedereen moet comfortabel zijn. Patience met echte kaarten spelen maakt het moeilijk om comfortabel te zijn, he...

Get this, class...

Opgestart eind februari dit jaar. Je zou denken van mensen zullen je wel uitleggen wat en hoe of toch zeker een soort opleiding geven over hoe precies de job uit te voeren... We zijn eind oktober, I'm still waiting...

Daarbij komt nog eens dat overgrote deel van collega's ergerlijk volk is die zich voor niks kunnen opjagen en dan 5 minuten later al schaterlachend aan de telefoon kunnen hangen. De humor is ook van onder de onderste plank gehaald dus ik ga me niet wagen om smartass opmerkingen te maken.

Je vraagt dan eens iets krijg je een snak en beet van hoezo? weet je dat niet? je mag toch wel al iets beginnen leren eh... Ook daarbij hou ik wijselijk mijn mond.

Dus meestal zit ik na een uur werken ofzo rond te scrollen en te vervelen. Veelal afspraken aan het maken voor mijn kinderen, solicitatiegesprekken en testen te plannen en op dit forum rond te kijken. Ik ga niet op men stoel blijven zitten en letterlijk niks doen want dat is een recept om gestoord van te worden :D

Ja, zoiets.

Toch niet open en bloot de luiaard uithangen. Dat is toch duidelijk een gebrek aan basic corporate verstand.

Hoe kan je leidinggevende je nu verdedigen naar boven toe als je voor iedereen zijn neus wat zit te kaarten? Iedereen heeft een baas waar hij/zij verantwoording aan af te leggen heeft. Ook je baas. Ook de baas van je baas. Etc. Iedereen moet comfortabel zijn. Patience met echte kaarten spelen maakt het moeilijk om comfortabel te zijn, he...

Ja, dat dus.
Allee, ik geef die gast nog de kans om zich te verbeteren. Ik heb er begrip voor dat niemand perfect is en inderdaad iedereen doet al eens andere dingen tijdens zijn uren, IDGAF.
Zolang niemand klaagt en ge uw werk doet.
Maar allee, ge wordt al op het matje geroepen en dan haalt ge gvd twee keer in volle meeting uw kaartspel boven.
Waarom hebt ge überhaupt zelfs zo een mini kaartspel op zak?

Mja, 3-4 weken geleden ook ene die oortjes in doet en zijn smartphone horizontaal op de bureau. Ik zag het niet goed maar leek een stream dus die sprak ik ook aan. Geen sorry of oei maar "mijn werk is toch in orde" antwoord en geen enkele move om ermee te stoppen. Toch maar eens aangedrongen maar totaal geen besef dat zoiets niet kan. Zijn werk was trouwens niet in orde.

Twee dagen later wééral en dat was dus een of ander spel op de smartphone. Wéér aangesproken. Die heeft chance dat door wisselende shiften we amper samenwerken...

Ja, dat dus.
Allee, ik geef die gast nog de kans om zich te verbeteren. Ik heb er begrip voor dat niemand perfect is en inderdaad iedereen doet al eens andere dingen tijdens zijn uren, IDGAF.
Zolang niemand klaagt en ge uw werk doet.
Maar allee, ge wordt al op het matje geroepen en dan haalt ge gvd twee keer in volle meeting uw kaartspel boven.
Waarom hebt ge überhaupt zelfs zo een mini kaartspel op zak?
Gohja. Wij hebben vele jaren geleden (like seriously, 15+ eh) ooit ne gast gehad die min of meer de recordhouder is geworden in 'snelste ontslag'.
  • Moest studeren & was aangegeven dat de papieren cursus morgen overgedragen ging worden (iemand had die mee). Maar kon al digitaal beginnen. Half uur daarna was die toch wel niet heel dat ding aan het afprinten zeker.
  • Gaan klagen bij den baas dat hij een deadline kreeg voor die studie. Alsof die 6 jaar wou krijgen om die cursus te doorlopen of zoiets.
    • A propos, iedereen die startte bij ons kreeg die cursussen in z'n nek eh (tenzij je somehow al veel ervaring zou hebben gehad met die content, which ... almost never happens).
  • Over 't algemeen ook constant ne groten bek opzetten. Bv. met die cursus, want dat was wél absoluut nodig eh, om da ding stante pede af te printen. Zo werkt hij nu eenmaal. Zo van die dingen.
  • Na nog genen dag stond WOW al op die laptop. Had nog Local Admin rechten toen.
  • ...
Anyway, d'een farce na d'andere ... dag nadat hij is gestart lag hij al buiten.

Ja, zoiets.

Ik vond het gewoon grappig hoe je begint met "ik snap niet hoe sommige werkgevers het zo ver laten komen" om dan te zeggen dat bij jullie er ook een hoop volk niets uitsteekt en het probleem niet is dat een werknemer niet werkt, maar dat hij openlijk niet werkt.

Update hiervan.

- Ahja, oei sorry.

Ontslag is gebeurd.
Hij zag het wel aankomen, natuurlijk.
Had em gezegd dat hij niet mee mocht naar de teambuilding en hij op het hoofdkantoor verwacht werd vandaag.

Jammer, die heeft net zijn lening voor z'n huis rond.
Blijft toch echt kak om doen se, ik lig daar toch echt wel wakker van.
Ik hoop dat hij nu wat aan zichzelf werkt.

Ontslag is gebeurd.
Hij zag het wel aankomen, natuurlijk.
Had em gezegd dat hij niet mee mocht naar de teambuilding en hij op het hoofdkantoor verwacht werd vandaag.

Jammer, die heeft net zijn lening voor z'n huis rond.
Blijft toch echt kak om doen se, ik lig daar toch echt wel wakker van.
Ik hoop dat hij nu wat aan zichzelf werkt.
Nooit leuk zulke dingen. Maar probeer het u niet aan te trekken. Ik weet het, gemakkelijker gezegd dan gedaan.
Spreek anders over een week of 2 eens af met die man om eens samen te kaarten ofzo, dan kan je polsen hoe het gaat?

Maar dat is toch gewoon bewust uitlokken om ontslagen te worden. Dan krijg je nog een ontslagvergoeding en direct recht op werkoosheidsuitkering, tenzij je het echt te bont hebt gemaakt.

Maar dat is toch gewoon bewust uitlokken om ontslagen te worden. Dan krijg je nog een ontslagvergoeding en direct recht op werkoosheidsuitkering, tenzij je het echt te bont hebt gemaakt.
confused-so.gif

Vrees toch dat de werkmentaliteit er niet beter op wordt.

"Wij" hebben er eens ene gehad die een foto had gepakt van zijn scherm en die had gedeeld op Snapchat. Met persoonlijke gegevens uit een ziektedossier van iemand die hij kende. Datalek dus interne GDPR-bewaker helemaal op de achterste poten. Op staande voet ontslagen.

Terug
Bovenaan