Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Vrees toch dat de werkmentaliteit er niet beter op wordt.

"Wij" hebben er eens ene gehad die een foto had gepakt van zijn scherm en die had gedeeld op Snapchat. Met persoonlijke gegevens uit een ziektedossier van iemand die hij kende. Datalek dus interne GDPR-bewaker helemaal op de achterste poten. Op staande voet ontslagen.

Tsjah, denk je dat dat iets modern is?

Op de pensioendienst hebben ze eind jaren '90 mensen ontslagen die het dossier van Dutroux hadden gekopieerd.
Mevrouw Parabellum heeft even voor de overheid gewerkt en daar liep een ex-politieman rond die schijnbaar geen taak had en tussen diensten werd gepingpongd omdat niemand hem moest hebben. Bleek achteraf dat zijn voornaamste tijdverdrijf het opzoeken van vrouwelijke collega's in de databases en rijkregister was.

Gohja. Wij hebben vele jaren geleden (like seriously, 15+ eh) ooit ne gast gehad die min of meer de recordhouder is geworden in 'snelste ontslag'.
  • Moest studeren & was aangegeven dat de papieren cursus morgen overgedragen ging worden (iemand had die mee). Maar kon al digitaal beginnen. Half uur daarna was die toch wel niet heel dat ding aan het afprinten zeker.
  • Gaan klagen bij den baas dat hij een deadline kreeg voor die studie. Alsof die 6 jaar wou krijgen om die cursus te doorlopen of zoiets.
    • A propos, iedereen die startte bij ons kreeg die cursussen in z'n nek eh (tenzij je somehow al veel ervaring zou hebben gehad met die content, which ... almost never happens).
  • Over 't algemeen ook constant ne groten bek opzetten. Bv. met die cursus, want dat was wél absoluut nodig eh, om da ding stante pede af te printen. Zo werkt hij nu eenmaal. Zo van die dingen.
  • Na nog genen dag stond WOW al op die laptop. Had nog Local Admin rechten toen.
  • ...
Anyway, d'een farce na d'andere ... dag nadat hij is gestart lag hij al buiten.
Ik heb ooit ene zien ontslagen worden enkele minuten nadat hij was begonnen. Hij was toegekomen en deed met een ploegbaas de rondgang in productie. Productieproces in enkele stappen en de arbeiders deden meestal elke dag een andere post in een doorschuifsysteem. Die gast komt aan de laatste post en krijgt uitleg, en antwoordt droogweg "pff, ik weet niet of ik dat ga willen doen ze". De ploegbaas heeft gezegd "weet ge wat, pak dan uw zak en ga maar weer naar huis" :lol:

Ik heb veel respect voor het werk van verpleegkundigen, maar het is toch de enige groep die systematisch het werk van anderen minimaliseert en tegelijk vindt dat alle andere collega’s veel te veel verdienen. Ik vraag me altijd af hoe je zo wordt.

Ik heb veel respect voor het werk van verpleegkundigen, maar het is toch de enige groep die systematisch het werk van anderen minimaliseert en tegelijk vindt dat alle andere collega’s veel te veel verdienen. Ik vraag me altijd af hoe je zo wordt.
Meestal door een 4-jarige bacheloropleiding.
Voor meer info verwijs ik je graag door naar, https://www.ucll.be/nl/bachelor/verpleegkunde

Zonder dank

Heeft niets met de beroepen te maken, iedereen zaagt. De ene persoon is gewoon meer pessimistisch dan de andere en negativiteit sleurt andere personen mee... Dan is mijn persoonlijke mening dat vrouwen over het algemeen meer de neiging hebben tot pessimisme en negativiteit (merk ik toch op de werkvloeren waar het aandeel vrouwen een stuk groter zijn), wat een verklaring kan zijn voor zorgpersoneel, waar het overgrote merendeel vrouw is.

Zelf verpleegkundige hier... Geen idee waar je die ´dat anderen te veel verdienen´ vandaan haalt. Er zijn binnen verpleegkundige ook heel veel verschillende soorten.

In de psychiatrie is 80% gewoon een luie doos, dat is zowat de groendienst van de zorg, verschrikkelijk (voor mij dan toch) om in te werken. Crisis of jeugdpsychiatrie is iets anders natuurlijk.

Dan thuisverpleging, waar het zowat 50/50 is. Roturen, maar mits je zelfstandig bent en het goed aanpakt kun je hier serieus goed uwen boterham mee verdienen.

Ziekenhuisverpleegkundige: voor mij de échte verpleegkunde. Hangt ook enorm af van de dienst, maar meestal is dit uzelf te pletter werken maar met enorm veel voldoening als resultaat.

Zelf verpleegkundige op een zeer intensieve dienst, waar je altijd aan 100 per uur werkt. En ik moet toegeven dat ik vaak mensen nodig heb en ik die zie werken ik denk van 'als ik op dit tempo zou werken zouden er nogal slachtoffers vallen'. Je komt ook vaak in aanraking met zo´n vreemde situaties dat je ze echt niet uitgelegd krijgt aan anderen.

Dus ja, ik ga niet zeggen dat andere beroepen nutteloos zijn, want dat zijn ze niet. Maar zonder gezondheidszorg is er ook geen bouw, geen it, geen geneeskunde an sich, geen handel, geen ... En als ik dan mensen hoor klagen over hun beroep lach ik dit toch ook vaak weg hoor.

Wat wel klopt is dat er enorm veel verzuring is, want onze zorg gaat aan een razendsnel tempo achteruit, iets waar we allemaal mee gaan geconfronteerd worden in de komende decennia.

Zelf verpleegkundige hier... Geen idee waar je die ´dat anderen te veel verdienen´ vandaan haalt. Er zijn binnen verpleegkundige ook heel veel verschillende soorten.

In de psychiatrie is 80% gewoon een luie doos, dat is zowat de groendienst van de zorg, verschrikkelijk (voor mij dan toch) om in te werken. Crisis of jeugdpsychiatrie is iets anders natuurlijk.

Dan thuisverpleging, waar het zowat 50/50 is. Roturen, maar mits je zelfstandig bent en het goed aanpakt kun je hier serieus goed uwen boterham mee verdienen.

Ziekenhuisverpleegkundige: voor mij de échte verpleegkunde. Hangt ook enorm af van de dienst, maar meestal is dit uzelf te pletter werken maar met enorm veel voldoening als resultaat.

Zelf verpleegkundige op een zeer intensieve dienst, waar je altijd aan 100 per uur werkt. En ik moet toegeven dat ik vaak mensen nodig heb en ik die zie werken ik denk van 'als ik op dit tempo zou werken zouden er nogal slachtoffers vallen'. Je komt ook vaak in aanraking met zo´n vreemde situaties dat je ze echt niet uitgelegd krijgt aan anderen.

Dus ja, ik ga niet zeggen dat andere beroepen nutteloos zijn, want dat zijn ze niet. Maar zonder gezondheidszorg is er ook geen bouw, geen it, geen geneeskunde an sich, geen handel, geen ... En als ik dan mensen hoor klagen over hun beroep lach ik dit toch ook vaak weg hoor.

Wat wel klopt is dat er enorm veel verzuring is, want onze zorg gaat aan een razendsnel tempo achteruit, iets waar we allemaal mee gaan geconfronteerd worden in de komende decennia.
Waarom is dat het geval in de psychiatrie? (Oprechte vraag)

Volgens mij gaat die "zonder X heb je geen Y" voor heel wat basisberoepen op wel.

Waarom is dat het geval in de psychiatrie? (Oprechte vraag)
Dit is zuiver subjectief, maar ik zie nog altijd niet zo goed in waarom er zoveel verpleegkundige werken in de psychiatrie, want puur qua verpleegkundige handelingen (wondzorg, medicatiebeleid, ...) is er daar quasi niks te doen. Dat is eigenlijk een stiel waarin minder verpleegkundige en meer psychologen en opvoeders aan de slag zouden moeten gaan.

Ik heb lang getwijfeld om ook richting psychiatrie te gaan omdat de samenwerking met de patiënten echt fantastisch is, maar ik heel vaak in de clinch lag met collega's.

Dagrooster in de psychiatrie:
7u: starten met een briefing waarin niks belangrijks wordt gezegd
7u30: wachten tot 8 uur en de patiënten wakker zijn
8u: mee ontbijten met de patiënten en ondertussen wat op uw gsm tokkelen
8u30: ochtendvergadering, wederom niks interessants
9u30: patienten zijn naar hun therapie, dus we vullen de boekskes in. In werkelijkheid duurt dit 10 minuten, dus staren we maar een uur naar ons scherm
10u30: in de verpleegpost zitten en roddelen over de patiënten
11u30: nog steeds in de verpleegpost zitren, roddelen over de luie patiënten terwijl ze zelf al aan hun 3e sudoku zitten
12u: lunchpauze en een sigaret of 4.
13u: klapke doen met de patiënten, nog vlug wat observaties in het dossier zetten zodat het toch lijkt alsof je iets gedaan hebt
14u: briefing naar de collega´s van de late. Zou 10 minuten moeten duren maar duurt telkens bijna een uur.
15u: binnen een half uur naar huis dus nu gaan we ook niks meer doen.
15u10: wachten tot ze naar huis mogen.

Dagrooster in een ziekenhuis:
7u: uitgebreide briefing over ofwel uw patienten, ofwel de hele dienst. Meestal heeft een vpk tussen de 8 en de 10 patiënten. Sommige diensten staan er om 7u ook al nieuwe opnames op de vloer.
7u30: start ochtendronde, parameters, wondzorgen, zien dat uw patienten naar hun onderzoeken zijn, medicatieronde (vaak 2 keer), soms nog een onverwachte opname erbij.
10u: mits veel geluk een kwartier koffiepauze
10u15: verder doen met de ochtendzorgen, vaak overlopen met collega´s wat er nog moet gebeuren en bijspringen aangezien niet elke kamer dezelfde zorgzwaarte heeft
12u30: middagpauze, dewelke vaak minder lang duurt dan dat het zou horen
13u15: middagronde van de medicatie, patienten die terug bovenkomen na hun operatie installeren en boekskes invullen (een tienvoud van in de psychiatrie, elke handeling moet geregistreerd worden).
14u: briefing aan de late, duurt 20 tot 30 minuten.
14u30: opnames voor morgen komen al binnen, dus anamnese afnemen, vaak bloednames en heel een uitleg aan patient en familie
15u30: tijd om naar huis te gaan maar de boekskes zijn nog niet ingevuld
16u15: had eigenlijk al drie kwartier naar huis moeten gaan maar vertrek nu pas. Groot deel van het zorgpersoneel durft ook hun overuren er niet in te zetten.

Het is niet voor niks dat in de psychiatrie er nog altijd wordt gewerkt met een tiksysteem, terwijl ze dit in het ziekenhuis heel sterk afhouden omdat ze beseffen dat als ze alle overuren moeten uitbetalen ze veel slechter af zijn.

Tldr: naar mijn aanvoelen zijn verpleegkundige die in de psychiatrie werken vaak niet in staat om in een ziekenhuis te werken omdat ze de druk niet aankunnen/de job veel te zwaar is. En dan is het natuurlijk makkelijker om te kiezen voor een job met quasi geen uitdaging waarbij je een hele dag op een stoel zit commentaar te geven op mensen die onder u staan en hiermee hun zorgprogramma in diskrediet brengt. Mijn laatste stage kon ik het echt niet meer verbergen dat ik absoluut geen hoge pet op heb van hun. Nu, mijn beeld is uiteraard ook vertekend omdat ik zelf een echt ´ziekenhuiskind´ ben en dit type van werken gewoon ben.

Vroeger 101 jobs gehad en telkens mijn ontslag gegeven, en per toeval in de zorg beland. Extreeeeeem zwaar, maar de eerste job ooit waarbij ik me nooit heb afgevraagd ´wat doe ik nu eigenlijk toch met mijn leven?'

Volgens mij gaat die "zonder X heb je geen Y" voor heel wat basisberoepen op wel.
Exact, zonder bouwvakker geen ziekenhuis, zonder loodgieter geen hygiëne, zonder elektricien geen liften of licht voor in een operatiekwartier. Maar die kunnen hun job ook alleen maar doen omdat ze gezond zijn.

Klinkt cliche, maar gezondheid boven alles. Zeker als je elke dag geconfronteerd wordt met hoe snel het gedaan kan zijn.

Exact, zonder bouwvakker geen ziekenhuis, zonder loodgieter geen hygiëne, zonder elektricien geen liften of licht voor in een operatiekwartier. Maar die kunnen hun job ook alleen maar doen omdat ze gezond zijn.

Klinkt cliche, maar gezondheid boven alles. Zeker als je elke dag geconfronteerd wordt met hoe snel het gedaan kan zijn.
Ik denk dat voor het grootste deel van onze geschiedenis dat allemaal lukte zonder "gezondheidszorg", tenzij je de barbier die ook tanden trok meerekent. Na de gigantische kindersterfte die daarbij hoort waren mensen doorgaans wel 30-60 jaar "gezond" tot ze "iets" kregen en doodgingen.

En ik denk dat als de maatschappij rondom instort we ook snel terug die richting uitgaan.

Ik denk dat voor het grootste deel van onze geschiedenis dat allemaal lukte zonder "gezondheidszorg", tenzij je de barbier die ook tanden trok meerekent. Na de gigantische kindersterfte die daarbij hoort waren mensen doorgaans wel 30-60 jaar "gezond" tot ze "iets" kregen en doodgingen.

En ik denk dat als de maatschappij rondom instort we ook snel terug die richting uitgaan.
Zoals je zelf aangeeft was er toen enorme kindersterfte (hetgeen eigenlijk nog niet zo lang gestabiliseerd is) en was de levensverwachting + levenskwaliteit toen een pak lager.

Maar ja, teruggaan naar de tijd waarbij je werkte tot je erbij neerviel is natuurlijk beter. Ikzelf was zonder gezondheidszorg al lang dood geweest (moeilijke bevalling, hemofilie, zwaar ongeval met wagen ...) en ik vermoed dat dit voor veel mensen zo is.

Zoals je zelf aangeeft was er toen enorme kindersterfte (hetgeen eigenlijk nog niet zo lang gestabiliseerd is) en was de levensverwachting + levenskwaliteit toen een pak lager.

Maar ja, teruggaan naar de tijd waarbij je werkte tot je erbij neerviel is natuurlijk beter. Ikzelf was zonder gezondheidszorg al lang dood geweest (moeilijke bevalling, hemofilie, zwaar ongeval met wagen ...) en ik vermoed dat dit voor veel mensen zo is.
Helemaal akkoord, anderzijds is overbevolking ook een dingetje, de medicalisering van de maatschappij met een grote economie achter enz.

Wat je zegt over psychiatrie, daar heb ik toch andere ervaring mee. Mijn vader zaliger werkte als psychiatrisch verpleegkundige en kloeg steen en been dat hij niet had aan de opvoeders en psychologen op zijn dienst. Is trouwens in burn-out gegaan door het werk, maar dat is dan weer bijna 20 jaar geleden. Het kan veranderd zijn.

Helemaal akkoord, anderzijds is overbevolking ook een dingetje, de medicalisering van de maatschappij met een grote economie achter enz.

Wat je zegt over psychiatrie, daar heb ik toch andere ervaring mee. Mijn vader zaliger werkte als psychiatrisch verpleegkundige en kloeg steen en been dat hij niet had aan de opvoeders en psychologen op zijn dienst. Is trouwens in burn-out gegaan door het werk, maar dat is dan weer bijna 20 jaar geleden. Het kan veranderd zijn.
Overbevolking is een ding, hoe ver we gaan in bepaalde zorgen is een ding, medicalisering komt voornamelijk door welvaartsziekten, ...

Zoals ik zei kan ik niet spreken over crisispsychiatrie (heb ik zeer goede ervaringen mee) of jeugdpsychiatrie. Wat ik wel kan zeggen is dat verpleegkundige totaal niet de juiste opleiding hebben gehad om als therapeut aan de slag te gaan, en de zuiver verpleegkundige taken (wondzorg, medicatie, algemene zorg,...) zijn amper aanwezig in de psychiatrie.

Dat ze niks hebben aan de opvoeders snap ik, want die zijn ook niet therapeutisch opgeleid, maar wel meer dan verpleegkundige. Er werken tegenwoordig ook veel sociologen en criminologen, en het valt duidelijk op dat deze hier ook niet echt een taak hebben. En de psychologen houden zich zuiver bezig met de therapeutische kant maar kennen dan idd niets van ´de zorg´ an sich. En naar mijn persoonlijke ervaring zijn psychologen ook afschuwelijk om mee samen te werken, want als je constant bezig bent met anderen te analyseren blijft er nog weinig tijd over om aan zelfreflectie te doen.

Nogmaals: dit is een mening, geen feit. Ik heb in mijn leven al veel gehad aan psychologen, maar ik werk er liever niet mee samen. Maar ze hebben wel kennis van therapie...

Heel de zorg zouden ze is grondig mogen hervormen. Terug meer inzetten op ziekenhuizen en hun personeelsverloop (ziekenhuizen worden gemanaged als bedrijven maar werken zo helemaal niet want zorg kan geen dag blijven liggen bij uitval), en bij de psychiatrie een grondige hervorming moeten doen qua personeel en meer inzetten op opleidingen op de werkvloer en naar mijn mening kunnen ze daar gerust 20% van hun personeel missen, of hun zorg verbeteren met meer dan 20% als ze het personeel van dichterbij zouden opvolgen.

Mijn wederhelft heeft jaren in de psychiatrie als verpleegkundige gewerkt en dat was een mixed bag. Zoals in alle beroepscategoriën denk ik?

Eerste jaren op een dienst waar verslavingen werden behandeld maar dat was inderdaad heel saai werk. Daarna naaar crisisopvang verhuisd en dat was veel interessanter en intenser. En op beide diensten had je zowel mensen die hun voeten er aan veegden en wegstaken als diegene die zich 100% inzetten. Al was het op de eerste dienst wel gemakkelijker om jezelf te verstoppen omdat je minder impact had.

Idem met de psychologen daar: sommigen waren absolute blazen die niets wilden aannemen van de verpleeg- en zorgkundigen, anderen luisterderden en deden iets met je input. Sommigen zaten iets in met hun collega's verpleegkundigen, anderen totaal niet.
Mijn vriendin is nog altijd heel lovend over bepaalde geneesheren daar.

Uiteindelijk is ze vertrokken omwille van de werkdruk. Bedden moesten constant bezet worden dus werd quasi iedereen opgenomen.
Verslaafden bijvoorbeeld werden meer en meer in crisis gestoken dan bij de afdeling die daar voor bedoeld was.

De druppel was de uitbraak van Corona waar toen letterlijk gezegd werd dat ze maar hun plan moesten trekken en ze verwacht werden gewoon hun job te doen, zonder beschermend materiaal.

Bijgelezen.

Ik wil verpleger in de psychiatrie worden. "groendienst van de zorg"

Maar wacht, is weekendwerk dan ook zeker? Bah.

Laatst bewerkt:
Mmmm, tweede keer in mijn leven dat iemand mij op mijn plaats zet op het werk. Oofff ...niet leuk. Zeker niet de manier waarop.
Die roadshows aka goed nieuws shows zijn niks voor mij :(

Entertain the ambtenaar.

Figuren die ze maar een jobke geven om die bezig te houden. (Ik heb zonet de halve overheid beschreven besef ik ineens.)

Geef ze een lijstje met data, dat jij dan mag maken, zodat ze zich weken in een hoekje kunnen amuseren.

Wetende dat ze het toch maar half ze gat gaan doen. Dan nog de kans dat ze bij het minste hulp nodig hebben.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan