Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Chapeau dat je het op deze manier aanpakt, velen zouden blijven voortploeteren maar wel elke dag slechtgezind zijn en mekkeren, anderen zouden dan weer stilaan ander job gaan zoeken en ondertussen hun voeten vegen aan hun werk. Ik zou idem gedaan hebben, opzeg geven en we zien wel. Job zal je altijd vinden, zeker in de jobmarkt van vandaag waarbij talent gegeerd wild is.

Succes met de zoektocht!
Goh, ikzelf zou nooit éérst mijnen bon geven & dan pas beginnen zoeken. But that's just me.
Of 't moet al écht serieus ambras zijn natuurlijk, dat het onwerkbaar wordt of zoiets. Maar in dat geval zou ik veel liever ze mij mijn ontslag laten geven, dan dat ik mijn ontslag moet indienen. Komt financieel nl. veel beter uit.

Suc6 met je zoektocht! En idd chapeau, maar ik vermoed dat je met dergelijk profiel wel vrij snel iets gevonden zult hebben in eoa privé bedrijf.
Mag ik vragen wat je bruto loon was? Ik vermoed dat je wel tegen de 9k zult gezeten hebben?

Goh, ikzelf zou nooit éérst mijnen bon geven & dan pas beginnen zoeken. But that's just me.
Of 't moet al écht serieus ambras zijn natuurlijk, dat het onwerkbaar wordt of zoiets. Maar in dat geval zou ik veel liever ze mij mijn ontslag laten geven, dan dat ik mijn ontslag moet indienen. Komt financieel nl. veel beter uit.
Mja, ik dus totaal niet hé. "Uw ontslag laten geven", wat is dat dan, een paar maanden de luierik/degoutante mens uithangen in de hoop dat ze u buitenshotten? Wat als ze uw luiheid niet erg vinden en het laten aanmodderen? Mee aanmodderen?

Als werkgever vind ik het ook een veel sterker verhaal als je uitlegt dat je zelf de stap genomen hebt om ergens weg te gaan en dan je zoektocht hebt aangevat om een nieuwe job te vinden dan wanneer je moet uitleggen dat je bent ontslagen, maar dat je eigenlijk dat wat geforceerd hebt... Getuigt van iemand die stevig in zijn schoenen staat.

Ik heb in deze situatie wel effectief mijn ontslagbrief gekregen doordat men mij niet aan de huidige voorwaarden wou verlengen op huidig project. Dan is het kwestie van de overige dagen nog te presteren tot het ontslag en that's it. In dit geval lag er weliswaar een nieuw contract klaar (aan slechtere voorwaarden wegens lagere anciënniteit) waar ik uiteindelijk heb besloten niet meer op in te gaan.

De academische wereld is er eentje van vaste barema's, en de VUB steekt in slechte papieren, dus daar is 0,0 onderhandelingsmarge.

Mag ik vragen wat je bruto loon was? Ik vermoed dat je wel tegen de 9k zult gezeten hebben?
Haha I wish :oi22: Nee, ik zit momenteel (op eigen verzoek) maar met een 4/5 contract dus het is sowieso al een pak minder.
Full-time zou ik met de huidige anciënniteit bruto 6,4k hebben. Zou op korte termijn wel naar de volgende trede gaan van 6,6k. Het voorstel zou mij terugplaatsen naar 6,2k.
Die barema's zijn trouwens dezelfde voor alle (Vlaamse) universiteiten en zijn openbaar beschikbaar. Misschien dat andere universiteiten daar bovenop wat meer extraatjes aanbieden, dat weet ik niet.

Voor de jaren dienst en met die kennis in dat domein is dat netto gezien zeker geen toploon aangezien er zowat 0,0 fiscale optimalisatie is.

Als je net van de schoolbanken komt krijg je (destijds toch) een mooi startloon door te doctoreren (ook omdat als bursaal bruto = netto en je daarnaast nog recht hebt op sociale voordelen want officieel heb je geen loon... Dikke loophole in de wetgeving... ) en ook vooral omdat starterslonen in de privé typisch vrij laag zijn (maar als ingenieur / IT wel al direct een firmawagen onder uw gat steken). Alleen stijgt het loon in de privé dus véél sneller dan in de academische wereld, toch alleszins voor de harde werkers die regelmatig job hoppen.

Laatst bewerkt:
Mja, ik dus totaal niet hé. "Uw ontslag laten geven", wat is dat dan, een paar maanden de luierik/degoutante mens uithangen in de hoop dat ze u buitenshotten? Wat als ze uw luiheid niet erg vinden en het laten aanmodderen? Mee aanmodderen?

Als werkgever vind ik het ook een veel sterker verhaal als je uitlegt dat je zelf de stap genomen hebt om ergens weg te gaan en dan je zoektocht hebt aangevat om een nieuwe job te vinden dan wanneer je moet uitleggen dat je bent ontslagen, maar dat je eigenlijk dat wat geforceerd hebt... Getuigt van iemand die stevig in zijn schoenen staat.
Goh, in beide gevallen ga je een hele tijd aanmodderen. Opzeg geven duurt nog altijd weken/maanden eer je kan vertrekken. En niemand komt nog met z'n volle goesting tijdens z'n opzegperiode.

Wat is uw ontslag laten geven? Zoals ik al aanhaalde, als het echt zo zwaar ambras is dat het daarop moet aankomen, dan zul je wss al met 1 been buiten liggen & niet al te veel moeten forceren. En als het zover gekomen is denk ik dan ook dat ik het mij niet meer zou aantrekken.

Mor soit, zoals ik al aangaf, mijn voorkeur is zoeken & tekenen bij een ander, DAN pas m'n ontslag geven.
Je weet dan wat uwen opzeg is & kan dat regelen met uw nieuwe WG.

Of je probeert het eens freelance, who knows.
Ik heb in deze situatie wel effectief mijn ontslagbrief gekregen doordat men mij niet aan de huidige voorwaarden wou verlengen op huidig project. Dan is het kwestie van de overige dagen nog te presteren tot het ontslag en that's it. In dit geval lag er weliswaar een nieuw contract klaar (aan slechtere voorwaarden wegens lagere anciënniteit) waar ik uiteindelijk heb besloten niet meer op in te gaan.

De academische wereld is er eentje van vaste barema's, en de VUB steekt in slechte papieren, dus daar is 0,0 onderhandelingsmarge.
Da's ideaal natuurlijk. Da's financieel de beste uitkomst. Zeker als men niet wil dat je uwen opzeg uitdoet is dat ineens een zakje geld om op te rotten (zijnde heel wat maanden loon in enen trok).
Dus jah, lichtpuntje in een donkere situatie dan.
-- Ale soit, da's er van uit gaande dat je daar op de payroll stond & niet freelance was natuurlijk. --

Dat je niet wou 'demoveren'/lager loon incasseren kan ik zeker wel inkomen trouwens.

Als je net van de schoolbanken komt krijg je (destijds toch) een mooi startloon door te doctoreren (ook omdat als bursaal bruto = netto en je daarnaast nog recht hebt op sociale voordelen want officieel heb je geen loon... Dikke loophole in de wetgeving... ) en ook vooral omdat starterslonen in de privé typisch vrij laag zijn (maar als ingenieur / IT wel al direct een firmawagen onder uw gat steken). Alleen stijgt het loon in de privé dus véél sneller dan in de academische wereld, toch alleszins voor de harde werkers die regelmatig job hoppen.

Hmmz. Ik ken de wereld niet, maar mijn broer heeft een postdoc gedaan (en dan nog 2-tal jaar op unief blijven hangen denk ik) en werkt nu voor de Europese Commissie. Doordat die bijna niet belast worden, gaat dat loon toch richting de 9k net. Denk dus dat er in die zin voor jou toch ook mogelijkheden moeten zijn.
Wat ik altijd wel vreemd vindt aan zulke "topjobs" (dat mag ik ze toch noemen denk ik) dat die toch aan heel veel regeltjes gebonden zijn. Ik werk bvb thuis wanneer ik wil en zoveel ik wil, mijn broer bvb heeft maar 2 thuiswerkdagen per week. Toch vreemd: ik zou verwachten hoe beter je job is, hoe meer je ook allerhande "priviliges" geniet.

Hmmz. Ik ken de wereld niet, maar mijn broer heeft een postdoc gedaan (en dan nog 2-tal jaar op unief blijven hangen denk ik) en werkt nu voor de Europese Commissie. Doordat die bijna niet belast worden, gaat dat loon toch richting de 9k net. Denk dus dat er in die zin voor jou toch ook mogelijkheden moeten zijn.
Wat ik altijd wel vreemd vindt aan zulke "topjobs" (dat mag ik ze toch noemen denk ik) dat die toch aan heel veel regeltjes gebonden zijn. Ik werk bvb thuis wanneer ik wil en zoveel ik wil, mijn broer bvb heeft maar 2 thuiswerkdagen per week. Toch vreemd: ik zou verwachten hoe beter je job is, hoe meer je ook allerhande "priviliges" geniet.
Zijn job is/was postdoc aan een Vlaamse universiteit hé, zoals gezegd zijn die salarisschalen openbaar. Als postdoc is dat barema 535 ofzo. Moest hij dit blijven doen eindigt hij fin de carrière met 8000 EUR bruto.

De "hoogste" graad is gewoon hoogleraar en die eindigt op 12138,33 bruto per maand, 9000 netto is inderdaad meer iets voor de EU-bubbel en mooie functies in de privé. Dat is ook een beetje het probleem, aan de universiteit zijn er maar een beperkt aantal posities voor proffen (eerst docent, dan hoofddocent, dan hoogleraar, dan gewoon hoogleraar). Dat zijn de jobs met jobzekerheid, als postdoc werk je op korte contracten met een deftig brutoloon, zonder iets van fiscale optimalisering. Ik snap @Slayerbe zijn frustratie dus wel. Zelfs als prof zijn die lonen niet echt top gezien het feit dat je wordt geacht onderzoek, onderwijs, management en een hoop administratieve nest te combineren. Ook daar 0 optimalisatie, en binnenkort wordt het royaal pensioen ook aangepakt.

Laatst bewerkt:
Zelfs als prof zijn die lonen niet echt top gezien het feit dat je wordt geacht onderzoek, onderwijs, management en een hoop administratieve nest te combineren.

Veel proffen doen het net exact voor die combinatie (nu niet admin, maar wel onderwijs + onderzoek). De ex-vrouw van mijn broer is prof, maar ik weet dat die vroeger al aanbiedingen uit de privé afsloeg die grootorde verloning maal 2 of maal 3 zaten.
En zij had dan het geluk dat ze heel snel docent is kunnen worden omdat er net een positie vrijkwam. Had ze moeten blijven aanmodderen als assistent/postdoc kan ik me niet voorstellen dat ze de lokroep van de privé had kunnen weerstaan.

Als voormalig leidinggevende uit de privé naar gewoon teamlid gaan bij de overheid... Het is niet echt aan te raden.
Wat is het wat mensen soms zo passief maakt? Wel de baas genoemd willen worden en er naar betaald worden, maar in uw broek schijten om uw job te doen en mensen hun gebrek aan prestaties te durven aanpakken waar nodig? Wat gaan ze doen, u opeten? Doe iets!

In mijn vrijwilligerswerk van het zelfde. Opportuniteiten grijpen om uw werking in de kijker te zetten en op een hoger niveau mee te draaien? Oh nee, bang, schrik, wat als dit en wat als dat...

Het is zo lastig als je zelf een heel duidelijke visie hebt maar niet het mandaat om dat tot uitvoering te brengen...

Veel proffen doen het net exact voor die combinatie (nu niet admin, maar wel onderwijs + onderzoek). De ex-vrouw van mijn broer is prof, maar ik weet dat die vroeger al aanbiedingen uit de privé afsloeg die grootorde verloning maal 2 of maal 3 zaten.
En zij had dan het geluk dat ze heel snel docent is kunnen worden omdat er net een positie vrijkwam. Had ze moeten blijven aanmodderen als assistent/postdoc kan ik me niet voorstellen dat ze de lokroep van de privé had kunnen weerstaan.
Yeah, I know, ik ben er zelf een. Ik doe mijn job wel graag hoor, maar de "randvoorwaarden" worden er niet echt beter op. De geweldige vrijheid om je eigen ding te doen wordt minder, het is meer en meer spelen op metrics en altijd maar voor geld bedelen, en vooral: al die snerttaken waarvoor ik 20% "overhead" afgeef aan mijn instelling op binnengehaald geld komen meer en meer gewoon terug in mijn bak terecht. Nu goed, het is overal wel wat natuurlijk.

Ik zit in een gelijkaardige situatie als de vrouw uit je voorbeeld trouwens, ik had veel geluk dat er een positie vrijkwam net op het goede moment. Zo heb de ik befaamde "postdoc trap" kunnen ontwijken.

Zijn job is/was postdoc aan een Vlaamse universiteit hé, zoals gezegd zijn die salarisschalen openbaar. Als postdoc is dat barema 535 ofzo. Moest hij dit blijven doen eindigt hij fin de carrière met 8000 EUR bruto.

De "hoogste" graad is gewoon hoogleraar en die eindigt op 12138,33 bruto per maand, 9000 netto is inderdaad meer iets voor de EU-bubbel en mooie functies in de privé. Dat is ook een beetje het probleem, aan de universiteit zijn er maar een beperkt aantal posities voor proffen (eerst docent, dan hoofddocent, dan hoogleraar, dan gewoon hoogleraar). Dat zijn de jobs met jobzekerheid, als postdoc werk je op korte contracten met een deftig brutoloon, zonder iets van fiscale optimalisering. Ik snap @Slayerbe zijn frustratie dus wel. Zelfs als prof zijn die lonen niet echt top gezien het feit dat je wordt geacht onderzoek, onderwijs, management en een hoop administratieve nest te combineren. Ook daar 0 optimalisatie, en binnenkort wordt het royaal pensioen ook aangepakt.
Hoe je 't ook draait of keert 12K bruut is gigantisch veel eh. Fiscale optimalisatie of niet.

Dunno wat de tegenhangende functie in de privé is voor een IT-focused onderzoeker, maar ik ben nog niet veel software posities tegen gekomen die nog maar in de buurt komen van 6K bruut, laat staan 9K (uitvoerend, management laat ik in 't midden).
Dus zelfs +6K bruut lijkt mij al een redelijk serieus loon.

Hoe je 't ook draait of keert 12K bruut is gigantisch veel eh. Fiscale optimalisatie of niet.
Dat is voor een gewoon hoogleraar met maximale ancienniteit hé zeg ik net. Dat is dus voor iemand die er een hele carrière heeft opzitten aan een universiteit en doorgaans een onderzoeksgroep leidt, dus een hoop doctoraten begeleiden, administratie, in een hoop facultaire raden zetelt, bakken funding heeft binnengehaald en projecten gecoördineerd, ... Om heel dat traject te beginnen spreken we ook over een doctoraat halen en minstens een jaar in het buitenland werken.

Je moet dan ook al intern bevorderd raken tot aan die graad, een dichte collega van mij is op zijn 55ste hoogleraar geworden (een graad lager dan gewoon hoogleraar dus). Die mens heeft denk ik de 6-dagenwerkweek als standaard aangenomen.
Dunno wat de tegenhangende functie in de privé is voor een IT-focused onderzoeker, maar maar ik ben nog niet veel software posities tegen gekomen die nog maar in de buurt komen van 6K bruut, laat staan 9K (uitvoerend, management laat ik in 't midden).
Dus zelfs +6K bruut lijkt mij al een redelijk serieus loon.
Het punt was nu ook wel dat de extra-legale voordelen zowat beperkt zijn tot een hospitalisatieverzekering en een treinabbo. Binnen de IT denk ik dat allerhande voordelen nu wel vaak voorkomen. En in zijn geval als postdoc is dat werken op contracten van 1-2 jaar vermoed ik.

Mijn punt is trouwens niet dat we slecht betaald worden, maar voor mensen met een doctoraat in IT, ingenieurswetenschappen, chemie, fysica, wiskunde, EW, ... zijn dat ook geen toplonen.

Yeah, I know, ik ben er zelf een. Ik doe mijn job wel graag hoor, maar de "randvoorwaarden" worden er niet echt beter op. De geweldige vrijheid om je eigen ding te doen wordt minder, het is meer en meer spelen op metrics en altijd maar voor geld bedelen, en vooral: al die snerttaken waarvoor ik 20% "overhead" afgeef aan mijn instelling op binnengehaald geld komen meer en meer gewoon terug in mijn bak terecht. Nu goed, het is overal wel wat natuurlijk.
Ik zit in een situatie die raakt aan deze. De constante stroom aan e-mails van aankondigingen van calls voor fondsenwerving. Het feit dat daar ondertussen een heel ecosysteem op is ontstaan van administratie aan de universiteit of consultants zou bij de overheden toch ook eens lichtjes moeten doen branden. x% overhead die niet dient om de lichten aan de houden of ondersteuning te bieden, maar voornamelijk om al dat administratief middenkader bezig te houden. Tegelijk de steeds grotere push naar valorisatie, want je onderzoek moet geld opbrengen. Vreselijk irritant en dat gaat veel academici naar industrie duwen. Als je dan toch moet valoriseren, dan liever tegen een beter loon met minder administratieve hordes.

Laatst bewerkt:
Ik overweeg om te veranderen van werk en in een giga international te gaan werken die alles te zeggen heeft, gewoon om tegen leveranciers te kunnen zeggen dat ze een telefoonnummer op hun mail moeten zetten of dat ze het anders kunnen afbollen als leverancier.

Ik zit een situatie die raakt aan deze. De constante stroom aan e-mails van aankondigingen van calls voor fondsenwerving. Het feit dat daar ondertussen een heel ecosysteem op is ontstaan van administratie aan de universiteit of consultants zou bij de overheden toch ook eens lichtjes moeten doen branden. x% overhead die niet dient om de lichten aan de houden of ondersteuning te bieden, maar voornamelijk om al dat administratief middenkader bezig te houden. Tegelijk de steeds grotere push naar valorisatie, want je onderzoek moet geld opbrengen. Vreselijk irritant en dat gaat veel academici naar industrie duwen. Als je dan toch moet valoriseren, dan liever tegen een beter loon met minder administratieve hordes.
Dit zeer zeker. Als je volgens mij eens kijkt naar hoeveel middelen er worden verspild zodat honderden zo niet duizenden wetenschappers aanvragen indienen met <10% kans op slagen (sommige funding zit aan 2%), kan dit veel nuttiger besteed worden. Allemaal manuren die naar andere zaken kon gegaan zijn. Zeker als je gaat kijken hoe er hele consultancy-bureaus bestaan om bv. alles in het juiste EU-lingo te schrijven. Al die deadlines zijn ook lukraak, of zeker niet in het voordeel van de onderzoeker, gekozen. Deadlines in september, want wie wil er uiteindelijk verlof tijdens de zomer. Of in januari, ook zo'n leuke. Ik heb het mezelf zo eens aangedaan een project te coördineren met deadline 30 september, mijn dochter werd op 7 september geboren. Chance dat ik het heb gehaald.

En inderdaad: valorisatie. Minder en minder geld voor cruciaal fundamenteel onderzoek, maar om wat -soms debiel- te gaan testen voor bedrijven is er dan wel subsidie want de industrie betaalt wel een deel.

De promotor van mijn promotor, we spreken dan over jaren '60 of '70, kreeg gewoon een groot jaarlijks budget uit het Marshall plan waarmee hij zijn zin kon doen met hier en daar eens een verslag om toch te zeggen dat het wat relevant was. Nu ben ik soms projecten aan het schrijven zodat ik 2 jaar een onderzoeker kan betalen, maar werkingsbudget voor een PC of chemicaliën, neen dat moet van elders komen.

/rant

Goh, in beide gevallen ga je een hele tijd aanmodderen. Opzeg geven duurt nog altijd weken/maanden eer je kan vertrekken. En niemand komt nog met z'n volle goesting tijdens z'n opzegperiode.

Wat is uw ontslag laten geven? Zoals ik al aanhaalde, als het echt zo zwaar ambras is dat het daarop moet aankomen, dan zul je wss al met 1 been buiten liggen & niet al te veel moeten forceren. En als het zover gekomen is denk ik dan ook dat ik het mij niet meer zou aantrekken.

Mor soit, zoals ik al aangaf, mijn voorkeur is zoeken & tekenen bij een ander, DAN pas m'n ontslag geven.
Je weet dan wat uwen opzeg is & kan dat regelen met uw nieuwe WG.

Of je probeert het eens freelance, who knows.

Da's ideaal natuurlijk. Da's financieel de beste uitkomst. Zeker als men niet wil dat je uwen opzeg uitdoet is dat ineens een zakje geld om op te rotten (zijnde heel wat maanden loon in enen trok).
Dus jah, lichtpuntje in een donkere situatie dan.
-- Ale soit, da's er van uit gaande dat je daar op de payroll stond & niet freelance was natuurlijk. --

Dat je niet wou 'demoveren'/lager loon incasseren kan ik zeker wel inkomen trouwens.
Bij sommige bedrijven hoef je uw opzegperiode niet uit te doen, die wordt gewoon uitbetaald.
Ik overweeg om te veranderen van werk en in een giga international te gaan werken die alles te zeggen heeft, gewoon om tegen leveranciers te kunnen zeggen dat ze een telefoonnummer op hun mail moeten zetten of dat ze het anders kunnen afbollen als leverancier.
Waarom moet er eigenlijk een telefoonnummer bij externen staan? E-mail volstaat toch. Wie vindt het nu leuk om gebeld te worden…

Waarom moet er eigenlijk een telefoonnummer bij externen staan? E-mail volstaat toch. Wie vindt het nu leuk om gebeld te worden…

Het is geen kwestie van leuk of niet hé, het is een kwestie van resultaat/tijd/bereikbaarheid/feedback.

Das zoals een schadegeval met de verzekering: 5 min via telefoon of 5000 mails om hetzelfde te zeggen.

Ik ben ook minder voorstander van telefoneren. Ik zeg niet dat ik helemaal nietmeer wil telefoneren. Probleem is als je teveel je tel nummer verspreid, dat er misbruik van gemaakt wordt en m'n voor vanalles en nog wat belt omdat ze vinden dat voor hun mini issue een mail te lang gaat duren.
Ik bel idd ook liever even 10 minuten om een issue op te lossen <> 50 mails.

Maar de trend de dag van vandaag is dat mensen geen geduld meer hebben, alles onmiddellijk moeten hebben en dan wordt er van telefoon misbruik gemaakt.

Terug
Bovenaan