Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

So yeah, voor deze feature set (zijnde document sharing) lijkt het mij vooral een dure oplossing om een hele custom portal te bouwen VS OneDrive/SharePoint.
Komaan man, alsof er enkel keuze zou zijn tussen maatwerk en SharePoint. Er zijn heus wel wat kant-en-klaar pakketten of zelfs SaaS oplossingen beschikbaar hiervoor.

Komaan man, alsof er enkel keuze zou zijn tussen maatwerk en SharePoint. Er zijn heus wel wat kant-en-klaar pakketten of zelfs SaaS oplossingen beschikbaar hiervoor.
Da hebbe'k ook ni gezegd eh, dat er niets anders gekocht kan worden. Maar OneDrive krijgt iedereen in z'n strot geramd by default als ge Windows bezigt, dus is ongetwijfeld de gemakkelijkste als eerste stap.

Dus zelfs al heb je geen Office 365 licenses, dan kan je u nog steeds uit de nood helpen met wat uw users krijgen via hun Windows license.
En ondanks dat ik weinig ervaring heb met OneDrive in de 'personal space', verwacht ik dat je gewoon (veel) minder storage gaat hebben, maar dezelfde basic features.

Ik heb een bloedhekel aan collega's die zaken zeggen tegen mij als ik aan de telefoon ben. Kan aan mij liggen. Er is zo'n headset voorzien waar er een oor altijd vrij is. Dus ben je rustig aan het praten met een chauffeur om mee te geven waar hij vervolgens moet zijn, waarna er 3 verschillende zich mengen in dat gesprek omdat ze iets horen van mijn gesprek...

Ik heb al meermaals aangegeven dat dit niet een manier van werken is waar ik me goed bij voel. Bijkomstig vraagt een van de 3 waarom ik niet zoveel bel en altijd mails stuur... My guy, JIJ BENT een van de redens... Ik heb een overplaatsing aangevraagd en hoop dat die er snel doorkomt voor ik echt eens uitvlieg
Bloed irritant inderdaad.

Op de trein naar huis nu. Hier zit een vrouw die zichzelf zo ontzettend interessant vindt. Stopt gewoon niet met praten. En de man waar tegen ze spreekt heeft er ook duidelijk genoeg van en reageert superkort, maar ze blijft gewoon tateren. Kind echt, no one cares.

Haha die kan de parking niet betalen met haar veel te dikke lease BMW.
Maar dus gebeld, eerlijke mensen, hebben het meteen doorgegeven aan hun verzekering etc.

Derde keer dat ik dit voor heb, eerste keer dat er een briefje ligt.

Maar ik heb het wel gehad met deze dag. Cynisme lichtelijk aanwezig...

In de laatste rechte lijn voor een tender voor een project. Ne mail gehad van den aankoop: op basis van andere aanbiedingen en ons "extreem gelimiteerd budget" moete 25% van uwe prijs doen om het te hebben :laugh: Die kerel moet echt denken dat wij dozen zeep verkopen aan 200% marge ofzo, idioot.

Onze Sales Manager heeft intussen wat telefoontjes gedaan om te vragen hoe het kan dat we heel de tijd in-line zitten en op sommige subposten zelfs gevraagd werden om te herrekenen omdat we te goedkoop leken om dan plots zoveel te duur zijn. Dat we tegen een aantal kleinere concurrenten zaten wisten we al maar blijkbaar zit er ook nog een soort Joint Venture van zelfstandigen en KMO'tjes op die samenspannen voor dit project :wallbash: serieus: zo'n firma, zo'n project en dan zo'n toeren uitsteken... :crazy:
Dat ze daar volgend jaar dan misschien weer ene van de hoogspanning mogen gaan afkrabben of er weer ene van hoogte valt omdat hij geen harnas aanheeft of stelling niet correct gebouwd/gekeurd is daar gaan we nu natuurlijk geen rekening mee houden. Pay peanuts, get monkeys...

In de laatste rechte lijn voor een tender voor een project. Ne mail gehad van den aankoop: op basis van andere aanbiedingen en ons "extreem gelimiteerd budget" moete 25% van uwe prijs doen om het te hebben :laugh: Die kerel moet echt denken dat wij dozen zeep verkopen aan 200% marge ofzo, idioot.

Onze Sales Manager heeft intussen wat telefoontjes gedaan om te vragen hoe het kan dat we heel de tijd in-line zitten en op sommige subposten zelfs gevraagd werden om te herrekenen omdat we te goedkoop leken om dan plots zoveel te duur zijn. Dat we tegen een aantal kleinere concurrenten zaten wisten we al maar blijkbaar zit er ook nog een soort Joint Venture van zelfstandigen en KMO'tjes op die samenspannen voor dit project :wallbash: serieus: zo'n firma, zo'n project en dan zo'n toeren uitsteken... :crazy:
Dat ze daar volgend jaar dan misschien weer ene van de hoogspanning mogen gaan afkrabben of er weer ene van hoogte valt omdat hij geen harnas aanheeft of stelling niet correct gebouwd/gekeurd is daar gaan we nu natuurlijk geen rekening mee houden. Pay peanuts, get monkeys...
Als pay peanuts, get monkeys je motto is moet je vooral ver wegblijven van tenders... Daar wordt zeer zelden gekeken naar de "kwaliteit" van de offerte als beslissende factor en zal de prijs 9/10 het bepalen (tenzij er andere zaken spelen...)

Ennnn ik kom aan mijn auto. Zijflank aan frut gereden. Briefje met een nummer, hopelijk een echt...
Bij mij hebben ze vorig jaar ergens tegen m'n achterbumper gezeten. Ik heb geen papierke gezien hoor.
't Is vrij licht & valt niet te hard op, tenzij net door de carwash gereden ofzo. Al zeker niet 'frut vaneen' natuurlijk, juust wa krassen.
Dus der is uiteindelijk nog niets mee gedaan. Maar als de leasing er om komt hebbe'k het vlaggen, dus euuuh ... jah ... uitstel is geen afstel.

Dunno wat het zal kosten. Beste geval kan het er uit gepolierd worden. Maar franchise hebbe'k toch aan m'n been, dus goed mogelijk dat ik het volledig in m'n maag gesplitst zal krijgen. Wat ook ineens de reden is dat er nog niets aan gedaan is. 't Zal zoiets zijn om aan te pakken 't jaar dat die terug moet naar de leasing.

Ja begrijpelijk, zou het ook zo doen.
Die van mij is gewoon eigen wagen. Die gaat bijna al rondom vervangen panelen hebben als dit hersteld is... Deze keer drie panelen: achterdeur, stuk boven wielkas en achterbumper.

Als pay peanuts, get monkeys je motto is moet je vooral ver wegblijven van tenders... Daar wordt zeer zelden gekeken naar de "kwaliteit" van de offerte als beslissende factor en zal de prijs 9/10 het bepalen (tenzij er andere zaken spelen...)
Je moet wel ergens je projecten halen natuurlijk... :tongue: We kunnen moeilijk draaien op enkel wat raamcontracten links & rechts en het beetje extra business dat daaruit af en toe eens voort komt.

Eén keer per jaar organiseer ik een opleiding voor het werk.
Geïnteresseerden kunnen zich inschrijven via de website, op die website zet ik duidelijk: van zodra de nieuwe cursusdatum beschikbaar is, kan u zich op deze site inschrijven. Zolang hier geen datum staat, is de datum nog niet bekend.

En toch, elk jaar opnieuw, dezelfde mails en telefoons: "weet u al wanneer de nieuwe cursusdatum is???"

Doet mij denken aan deze bit van Jeff Foxworthy:

Hier is het toch weer comedy show de laatste tijd. Maar niet op mgmt niveau maar op sector en execution niveau.

1) Ons bedrijft "verkoopt" een API aan de klant omdat hij rechstreeks data uit onze software wil halen ipv door de UI. Ze willen een process automatiseren (lees: nu typen ze veldjes over en dat moet automatisch van het ene naar het andere programma gaan).
2) Eigenlijk is 'de API verkopen' gewoon een manual met API documentatie aan de klant geven (adres en API calls). Kost dus <10k... maar je krijgt de volledige documentatie + voorbeelden. Schijtegoedkoop, maar goed, it is what it is.
3) De klant - een top5 pharma - zit na wat weken proberen vast
4) De klant neemt een externe consultant in dienst die geen noemenswaardige ervaring heeft met de API
5) Na 2 weken zit de consultant ook vast
6) De klant zijn consultant contacteert ons voor extra consulting (de consultant neemt dus ons in dienst voor consulting)
7) Onze sales verkoopt '5d expert consulting' (nota bene aan 3000 USD/dag). Na 2 weken blijkt er niemand hiervan op de hoogte te zijn, noch iemand ermee bezig te zijn
8) Cege had vorige weken als side side side project wat python (met AI) scriptjes gemaakt die data uit die API trekken. Letterlijk van scratch begonnen, die manual gepakt en 2 halve dagen wat geprutst. (ze hadden mij gevraagd als SME van andere software om eens de API docu te checken - TLDR: trok op niks, maar goed, na wat prutsen vind je wel wat je moet vinden)
9) Mijn scriptjes zijn verkocht voor dunno how much aan die klant en ik mag nu als 'expert' opdraven en elke week beetje gaan uitleggen a rato 3000 per dag. :laugh:

Het is echt niet moeilijk hoor, het zijn gewoon 5 standaard REST API calls die een 12 jarige volgens mij conceptueel volledig snapt en zelf kan implementeren. Ik programmeer al 10y niet meer behalve heel heel heel af en toe wat gepruts. En mijn Python skills zijn misschien 5 op 10. Hoe ik in heel de divisie de enige kan zijn die het snapt en bij de klant, mij een mysterie.

"Maar, cege, je bent in de zak gezet". Nope. Ik moest een cost time sheet invullen en heb er net voor vorige week 18h werk in gezet terwijl ik het in 4h gedaan heb en de vrijdag heel de dag in de tuin gewerkt heb. Het antwoord was "thanks man, amazing, this helps us a lot". Factuurtje naar de klant en iedereen content omdat het project 'dat al 2 maanden vast zat' eindelijk weer los is. Ik heb uiteraard heel het mgmt laten weten dat ik bereid ben om iedereen die wil uitleg kan krijgen over het Python dingetje en dat het best in een interne training terecht komt (jaja, je moet je performance flashen). Djeeezes. Dit is gewoon ridicuul hoeveel onkunde er bij ons en hen rondloopt.

Kleren van de keizer aan 300 per uur. Shht, mondje toe en gewoon freewheelen met minimal effort. Ik dacht dat "The Pretenders" een muziekgroep was. Maar nee, het is de schuilnaam van ons bedrijf.

Rant 2.

Ik weet dat thuiswerken leuk is en we moeten flexibel zijn. Maar komaan, gasten.

Elke meeting die je hier intern doet draaft de helft gewoon niet op. Worst case, zonder notice er niet zijn. Best case krijg je een bericht 'ik zal er niet zijn wegens personal matter'. Of - nu net - 'ik moet mijn moeder naar de dokter doen'. Of de favoriet vorige week 'ik moet naar de winkel'.

Doe toch een beetje alsof gasten. Het is 15h in je tijdzone. 15h. En iedereen zit elke meetings uit te skippen. Ze zijn allemaal al te tam om meetings zelf te organiseren. De project manager - ik dus - doe het dan al uit miserie. En dan komen ze naar hun eigen meeting niet opdagen. Dat zijn toch allemaal dingen die je op voorhand weet, dan moet je die meeting niet accepteren he, worsten.

Ik heb voor morgen al escalation meeting gepland met het team en hoger management dat 'een comitted timeline is comitted'. En dat ze iets moeten deliveren op hun zelfgekozen deadline. Antwoord op voorhand was al 'er zal niks veranderen, we hebben al 10y geen deadlines gehaald'. 🤡

Nuja, verrassend is het allemaal niet. Als er sjarels op verlof zijn, laten die al hun recurring meeting invites allemaal staan. Als organisator, niks laten weten, meeting gewoon laten staan. Als attendee, gewoon op accept laten staan, niks laten weten. A-MA-TEURS.

En toch draait die divisie 30% marge. Heb me altijd afgevraagd hoe dat kan. Maar na 6 maanden interacties met klanten - zoals onder andere deze hierboven - begint het mysterie zich toch te ontrafelen. Groot mysterie waarom startups de grote pharma links en rechts voorbij steekt. Moeilijk lijkt het me niet...

Hier is het toch weer comedy show de laatste tijd. Maar niet op mgmt niveau maar op sector en execution niveau.

1) Ons bedrijft "verkoopt" een API aan de klant omdat hij rechstreeks data uit onze software wil halen ipv door de UI. Ze willen een process automatiseren (lees: nu typen ze veldjes over en dat moet automatisch van het ene naar het andere programma gaan).
2) Eigenlijk is 'de API verkopen' gewoon een manual met API documentatie aan de klant geven (adres en API calls). Kost dus <10k... maar je krijgt de volledige documentatie + voorbeelden. Schijtegoedkoop, maar goed, it is what it is.
3) De klant - een top5 pharma - zit na wat weken proberen vast
4) De klant neemt een externe consultant in dienst die geen noemenswaardige ervaring heeft met de API
5) Na 2 weken zit de consultant ook vast
6) De klant zijn consultant contacteert ons voor extra consulting (de consultant neemt dus ons in dienst voor consulting)
7) Onze sales verkoopt '5d expert consulting' (nota bene aan 3000 USD/dag). Na 2 weken blijkt er niemand hiervan op de hoogte te zijn, noch iemand ermee bezig te zijn
8) Cege had vorige weken als side side side project wat python (met AI) scriptjes gemaakt die data uit die API trekken. Letterlijk van scratch begonnen, die manual gepakt en 2 halve dagen wat geprutst. (ze hadden mij gevraagd als SME van andere software om eens de API docu te checken - TLDR: trok op niks, maar goed, na wat prutsen vind je wel wat je moet vinden)
9) Mijn scriptjes zijn verkocht voor dunno how much aan die klant en ik mag nu als 'expert' opdraven en elke week beetje gaan uitleggen a rato 3000 per dag. :laugh:

Het is echt niet moeilijk hoor, het zijn gewoon 5 standaard REST API calls die een 12 jarige volgens mij conceptueel volledig snapt en zelf kan implementeren. Ik programmeer al 10y niet meer behalve heel heel heel af en toe wat gepruts. En mijn Python skills zijn misschien 5 op 10. Hoe ik in heel de divisie de enige kan zijn die het snapt en bij de klant, mij een mysterie.

"Maar, cege, je bent in de zak gezet". Nope. Ik moest een cost time sheet invullen en heb er net voor vorige week 18h werk in gezet terwijl ik het in 4h gedaan heb en de vrijdag heel de dag in de tuin gewerkt heb. Het antwoord was "thanks man, amazing, this helps us a lot". Factuurtje naar de klant en iedereen content omdat het project 'dat al 2 maanden vast zat' eindelijk weer los is. Ik heb uiteraard heel het mgmt laten weten dat ik bereid ben om iedereen die wil uitleg kan krijgen over het Python dingetje en dat het best in een interne training terecht komt (jaja, je moet je performance flashen). Djeeezes. Dit is gewoon ridicuul hoeveel onkunde er bij ons en hen rondloopt.

Kleren van de keizer aan 300 per uur. Shht, mondje toe en gewoon freewheelen met minimal effort. Ik dacht dat "The Pretenders" een muziekgroep was. Maar nee, het is de schuilnaam van ons bedrijf.

Haha, welcome to my world. Ik heb ook zo een pruts connector met rest api moeten op poten zetten om dat de provider geen output kon aanleveren in de datamanager van mijn klant :lol:

Wel geen 3k per dag :( hulp nodig? :D

Haha, welcome to my world. Ik heb ook zo een pruts connector met rest api moeten op poten zetten om dat de provider geen output kon aanleveren in de datamanager van mijn klant :laugh:

Een beetje basic API call shizzle aun 3K/dag? Ja, daar wille'k mij ook wel eens wat verlof voor pakken om da eens naast mijn uren te doen. :devilish:
Zeker als de 'correcte' info over den interface in de docs staat, al is het maar een of ander PDF ding i.p.v. een professionele OpenAPI documentatie (e.g. echte technische docs).

Dan is meestal authenticatie nog 't grootste probleem met zo'n dingen. 'k Heb regelmatig geweten dat het langer aansleept om authenticated te geraken dan de uiteindelijke implementatie van alle relevante 'calls'.

Ook al genoeg meegemaakt dat er enkel wat tekst docs zijn, maar dat dan uiteindelijk de beschreven interface ni correct is. Als er dan ook niets van endpoint metadata is ... jah ... tush wordt het altijd een over & weer ping pong van mails met de leverancier van die dingen.

As for Python ... da's ondertussen toch gemakkelijk 5, 6j geleden da'k dat nog gebezigd heb. Nog niet zo lang als @cege zelf, maar 't scheelt toch niet veel. :p

Mor soit ... alle gekheid op een stokje ... dat moeten dan toch écht wel crappy consultants zijn. Als men als technisch consultant nog geen API call kan geregeld krijgen op 2 weken tijd.

Een beetje basic API call shizzle aun 3K/dag? Ja, daar wille'k mij ook wel eens wat verlof voor pakken om da eens naast mijn uren te doen. :devilish:
Zeker als de 'correcte' info over den interface in de docs staat, al is het maar een of ander PDF ding i.p.v. een professionele OpenAPI documentatie (e.g. echte technische docs).

Dan is meestal authenticatie nog 't grootste probleem met zo'n dingen. 'k Heb regelmatig geweten dat het langer aansleept om authenticated te geraken dan de uiteindelijke implementatie van alle relevante 'calls'.

Ook al genoeg meegemaakt dat er enkel wat tekst docs zijn, maar dat dan uiteindelijk de beschreven interface ni correct is. Als er dan ook niets van endpoint metadata is ... jah ... tush wordt het altijd een over & weer ping pong van mails met de leverancier van die dingen.

As for Python ... da's ondertussen toch gemakkelijk 5, 6j geleden da'k dat nog gebezigd heb. Nog niet zo lang als @cege zelf, maar 't scheelt toch niet veel. :p

Mor soit ... alle gekheid op een stokje ... dat moeten dan toch écht wel crappy consultants zijn. Als men als technisch consultant nog geen API call kan geregeld krijgen op 2 weken tijd.

Hell, dat krijgt een AI engine zelf zonder veel moeite inééngeboxed als ge hem de juiste bearer token en url kunt aanleveren.

Klucht is, ik ben totaal geen API kenner. Ik ken het concept - moeilijk is het niet. Ik zou denken iemand anders ook...

Welja, dat was vb crappy gedocumenteerd en geen voorbeeldje van. Maar je krijgt een code 200 terug en een lange string. Ja, dat zal dan wel 1 of andere key zijn vermoedelijk. Hey Chatgpt "blabla" . Probeer dit eens. En het lukt na 5x proberen.

Dan de volgende call, er was een mandatory field niet gedocumenteerd en de error code was wat obscuur. Maar in de volgende call in de documentatie was iets wat op de error code leek wel een mandatory field. Dusja, genius cege had het door.

Funny thing. Ik heb 10y in Perl gewerkt (ondertussen bijna 10y geleden dat ik er veel mee bezig was). 10 op 10 daar. In professionele setting zo goed als niks python gedaan (behalve wat kleine S3 API zaken). Dat ik met AI iets kan in elkaar flansen in 2 namiddagjes, een ander zou het ook moeten kunnen.

Ja, ook niks gedocumenteerd nergens. Geen requirements. Geen architectuur docs. Niet bij ons, niet bij hen. Ik heb de consultant via mail zien ranten links en rechts en niemand had a clue. Wij niet, zij niet. We zijn beide geen software bedrijven, dus ja, altijd dolle pret.

Om een idee te schetsen van de crappyness. Er is officiele API documentatie die we verkopen. Blijkbaar gebruikt niemand intern die. Er is ook nog een openAPI docu die ze om de zoveel tijd eens genereren en op een sharepoint ploffen. Er is kennis over de API, namelijk het R&D team. Maar die smijten de stront gewoon over de muur. Random thought. Misschien moet mgmt eens mandateren dat R&D een deftige docu maakt die we kunnen verkopen ipv dat over de muur te flikkeren naar een intern afgesneden API docu team...

Haha, welcome to my world. Ik heb ook zo een pruts connector met rest api moeten op poten zetten om dat de provider geen output kon aanleveren in de datamanager van mijn klant :laugh:

Ik wil dat niet doen. Ik ben Project manager en PO van een ander product. Ik ben officieel marketing, geen dev. Hoe kan dat nu dat een random huurling die problemen kan oplossen en niemand anders intern...

Ik zou zeggen, ik ga je als consultant aannemen. Maar helaas. Consultants moeten langs global procurement en blabalbla. 1 van de redenen waarom onze consultants (en ook bij onze concullega's die wegens compliancy redenen dezelfde nonsens hebben) op geen hol trekken.

Wel, anderzijds wil dat zeggen dat die 'crappiness' & incompetentie gewoon aanvaard wordt eh. Dat er, gelijk hoe dan ook, géén gevolg aan gegeven wordt.
En dan krijg je natuurlijk genoeg mensen die er de kantjes aflopen. Lijkt mij weliswaar iets typisch voor zulk een grote bedrijven, waar dat meer onder de radar gaat zeker?

En als noch management, noch de klant zelf die incompetentie opmerkt ... jah ... dan zit de incompetentie ook gewoon tot op dat management niveau eh.
En als je stelt dat ze dan toch nog altijd 30% marge draaien, dan heeft management ook wss zoiets van 'meh, who cares'.

Natuurlijk, kijk naar de grote spelers in de USA momenteel. De échte tech 'forward' spelers. Ya know, de 'Go fast & Break things' gasten.
Die smijten ze met de duizenden tegelijk buiten. 't Is kwestie van tijd zeker vooraleer andere sectoren 't zelfste door hebben?
Zeker daar in de VS.

Heck, gerucht gaat dat Amazon er 14K op korte termijn wil vervangen door AI. Allemaal 'white collar' jobs. Microsoft knalt ze ook met de duizenden tegelijk buiten. Etc.

Echter, als dat de kwaliteit van die mensen is, dan kan ik maar al te goed begrijpen waarom men er zovele duizenden kan buiten shotten & er geen last van hebben.

Ik sla mijn bestanden toch ook steeds op met 'YYYYMMDD - onderwerp bestand'.
Dit gebruik ik nu al enkele jaren voor bv. fotomappen en archivering van interventies bij klanten, en eigenlijk bijna alles die nuttig kan zijn om volgens datum te klasseren...

Veel overzichtelijker omdat je dat op naam kunt gaan sorteren en het elkaar dan mooi opvolgt in beide richtingingen, in 1 klik, vs mappen te moeten gaan sorteren volgens DDMMYYYY of MMYYYYDD whatever.

Het is bij ons de laatste jaren een groot probleem om documentatie van machines door te sturen - daarvoor gaan die USB's gebruikt worden - als de klant ze niet kan gebruiken is het pech voor hen, ik heb het helemaal gehad met de transfer van grote files - de volgende stap is 1 miljoen € vragen en dan druk ik alles af en doe ik het gewoon op de post.

Bijkomend heeft die documentatie een gigantische impact op de cash -flow want die docu is belangrijker dan de machines zelf, bijgevolg wordt de betaling meestal compleet geblokkeerd.

Ongelofelijk hoe iets banaals zo kan escaleren.
Gewoon een hosting pakket afnemen bij een of andere provider, daarop die handleidingen hosten. Done... Bv. Hetzner (Storage Share (Nextcloud) of Box) of OVHcloud met iets gelijkaardig... vanaf 3.20 eur per maand...

Als ik dat 16 jaar geleden kon bij een West-Vlaamse KMO die niet eens een half miljoen omzet draaide, dan moet dat bij u toch ook kunnen zonder USB sticks te moeten aanschaffen. Das zo jaren 2000, nen usb stick...
Voor systeembeheerders dan misschien wel nog courant...

Terug
Bovenaan