Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Denk dat er weinig browsers zijn die dat niet zullen kunnen. Maar ik bezig er maar 3, nl. de Big 3. Edge/Chrome/FF.
Nooit geen goesting gehad om heel dat Brave migratie gedoe te gaan doen.

And yes I know, Google VS Data & all that. I'll live. 😅
Brave: pak minder last van ads & cookies. Ook: Youtube speelt standaard zonder reclame in Brave dus vervangt bij mij Spotify/YT Premium/whatever. Voor mij persoonlijk was er geen migratiewerk: bookmarks deed ik al met Raindrop (supermakkelijk organiseren/zoeken en werkt over browsers heen) en als password manager gebruikte ik al Apple Passwords (passwords samen met authentication codes in 1 app (i.t.t. Google) en combinatie hiervan gratis (i.t.t. in Bitwarden).

Migraine sinds gisteren. Vandaag iets beter maar het sluimert. Dus ik denk: pilletjes nemen en oogjes dicht op de trein...

Zit mij hier iemand in die wagon te stinken van de alcohol en uit volle borst te zingen. Echt waar. What the fuck. Ga weg.

Vandaag algemene mail binnen dat er een werknemer is die 16 jaar aan de slag is bij ons. Op zich niet zo speciaal buiten het feit dat hij 75 geworden is... Men durft dan te zeggen in onderschrift: Als je iets graag doet, voelt werken nooit als werken... Nee Genevieve, die mens heeft nog schulden en z'n partner is er niet meer.

Vandaag algemene mail binnen dat er een werknemer is die 16 jaar aan de slag is bij ons. Op zich niet zo speciaal buiten het feit dat hij 75 geworden is... Men durft dan te zeggen in onderschrift: Als je iets graag doet, voelt werken nooit als werken... Nee Genevieve, die mens heeft nog schulden en z'n partner is er niet meer.
Hoe gaat dat ook in zijn werk, dat is dan een flexijob bovenop pensioen ofzo? Want op pensioen gaan is in dit land toch geen suggestie?

Hoe gaat dat ook in zijn werk, dat is dan een flexijob bovenop pensioen ofzo? Want op pensioen gaan is in dit land toch geen suggestie?
Pensioen is geen verplichting, eerder een recht. Zolang de werkgever akkoord is dat je blijft werken, kan je blijven werken. Geen flexi of zo, fulltime met alles erop en eraan

Pensioen is geen verplichting, eerder een recht. Zolang de werkgever akkoord is dat je blijft werken, kan je blijven werken. Geen flexi of zo, fulltime met alles erop en eraan
Ahbon, ik dacht aan Paul De Grauwe die in Londen ging werken omdat hij hier op pensioen moest.

Algemene vergadering over ons besparingsplan.

Ik moest toch wel hardop lachen naar de oplossingen.

Omdat wij geen nieuw volk kunnen aannemen wegens geen budget, willen ze vliegende medewerkers inzetten. Dus voor een bepaalde periode kan je bijspringen in een andere afdeling. Dus jij moet jou werk doen en dan ook nog eens inspringen op andere afdelingen.

Je zou denken, dat je een vergoeding zou krijgen hiervoor ... nope niets.

Ze verwachten dat wij deze mensen volledig gaan opleiden en opvolgen en voor hetzelfde geld zijn die terug weg binnen een paar maand.

Geen normale persoon gaat zeggen "ah mijn work life balance is te goed laten we even nog meer werk doen voor hetzelfde geld".

MAAR tot onze verbazing hebben wij ene persoon gekregen die 1 dag per week komt helpen met routine werk. En dan heb ik het over gewoon bedragen in excel zetten, brieven versturen ...

Echt werk waar je, je knop op 0 kan zetten.

Dus ik dacht dat het een medewerker was van onze scan afdeling, die willen allemaal weg en ergens anders beginnen. Maar blijkbaar is hij handelsingenieur en reden waarom hij heeft gekozen om vliegende helper te zijn is: "het is eens iets anders."

:oops:

De overheid is echt 1 groot circus

Omdat wij geen nieuw volk kunnen aannemen wegens geen budget, willen ze vliegende medewerkers inzetten. Dus voor een bepaalde periode kan je bijspringen in een andere afdeling. Dus jij moet jou werk doen en dan ook nog eens inspringen op andere afdelingen.

Ze verwachten dat wij deze mensen volledig gaan opleiden en opvolgen en voor hetzelfde geld zijn die terug weg binnen een paar maand.

Geen normale persoon gaat zeggen "ah mijn work life balance is te goed laten we even nog meer werk doen voor hetzelfde geld".

MAAR tot onze verbazing hebben wij ene persoon gekregen die 1 dag per week komt helpen met routine werk. En dan heb ik het over gewoon bedragen in excel zetten, brieven versturen ...

Dus ik dacht dat het een medewerker was van onze scan afdeling, die willen allemaal weg en ergens anders beginnen. Maar blijkbaar is hij handelsingenieur en reden waarom hij heeft gekozen om vliegende helper te zijn is: "het is eens iets anders."

Uiteindelijk gaat iedereen vragen aan elkaar stellen, fouten gaan gemaakt worden, en zo versoept alles verder.

Zit er een noob naast u, die stoort u, krijg jij je werk niet gedaan. Laat die nog fouten achter, mag jij nadien alles oplossen.

Bepaalde pruttaken niet meer doen of wat efficientere processen uitwerken (met non-payroll budget - consultant) was geen optie ?

Vind het toch altijd vreemd dat de oplossing voor elk probleem "meer volk" en "meer geld" moet zijn.

Je weet, als je gras te traag gemaaid wordt, moet je niet meer mensen met een schaar in dienst nemen, he. Dan moet je het proces herwerken en een grasmachine kopen en die 4 andere die permanent gras knippen met een schaar maar iets anders laten doen.

Een project waarvan de deadline nu toch nadert zeer weldra.

Maar massa's van die stomme bugs. Echt stomme ondoordachte bugs.
Simpele vergelijkingen, maar waarbij de logica dan is omgedraaid.

Het werk van zo'n consultant kweep.
Met al 15 jaar ervaring of zo, zou je toch zulke bugs niet meer mogen maken.

Lost die eentje op, is er elders weer een ontstaan.

En zo blijft dat maar aanmodderen.

En vragen stellen over zaken die nu toch al lang moeten doorgedrongen zijn, reeds een jaar of 2 of zo.

Laatst bewerkt:
Een project waarvan de deadline nu toch nadert zeer weldra.

Maar massa's van die stomme bugs. Echt stomme ondoordachte bugs.

Het werk van zo'n consultant kweep.
Met al 15 jaar ervaring of zo, zou je toch zulke bugs niet meer mogen maken.

Lost die eentje op, is er elders weer een ontstaan.

En zo blijft dat maar aanmodderen.

En vragen stellen over zaken die nu toch al lang moeten doorgedrongen zijn, reeds een jaar of 2 of zo.
aed2k5.jpg

Twas hier vandaag ook comedy show. We hebben van het mgmt 3 dev consultants gekregen om ons project te versnellen. Colombianen en Mexicanen, om ons team met Duitsers te versterken. Ik verzin het niet. En ze zijn 'very experienced, solid devs'.

Bon, we zijn sprint 4 bezig van de geplande 10. Ondertussen zijn er al 10 van de 200 SP klaar. Zit cege elke Daily en Sprint review te neuten dat we wat moeten vooruitgang maken want dat we serieus behind schedule zitten.

Het probleem is evident. We hebben 1 deftige dev die al zijn tijd verschijt aan prut dev te helpen onboarden en triviale problemen oplossen.

Goed, vandaag in de daily schiet ik half uit mijn krammen. Die consultants zijn al een week bezig met de 'About' pagina van onze nieuwe applicatie. Dat is letterlijk 2h werk. Popup met logo en versie nummer en de legal bladiebla die ze moeten copy/pasten. Na 10 min gepalaver komt de aap uit de mouw. Ze hebben een merge conflict. Terwijl hij de About pagina text aan het updaten was, heeft een ander overal de finale logo's geupdated, ook op die About pagina placeholder die die andere sjarel aan het updaten was. Minimaal merge conflictje dus. Daardoor zit die consultant al een kleine week vast. Hij probeert elke dag opnieuw, maar elke dag merge conflict. duh. "Misschien moeten we een excelleke maken met wie op welke file werkt, zodat we geen conflicten hebben". Ja, of misschien moet je je collega bellen en het merge conflict gewoon oplossen, dweep.

Waar ze deze geniusses weer gevonden hebben, geen idee. Ik vermoed bij een doos Corn Flakes van den Aldi.

Vorige week kreeg ik van het mgmt nog de vraag "met de nieuwe resources, ga je voor increased delivery of expanded scope". Best dat ik geantwoord heb "Geef me 3 sprints om velocity impact te zien", :laugh:

Besparingen, ook hier op het werk. Ze hebben onze directeur buiten gezwierd en een consultant ingeschakeld om gedurende enkele maanden een doorlichting te doen en de processen te "optimaliseren" en efficiënter te maken. AKA na die maanden zeggen wie er buiten vliegt, meer werk met minder volk, da's efficiënter. Beangstigend klimaat. Ik slaap er zelf niet van. Ik heb op zich een mooie cv en kwalificaties, dus daarvan hoef ik niet wakker te liggen. Maar niet weten waar je naartoe gaat is toch wel niet gunstig voor je mentaal welzijn.

+ collega's van het hoger management die normaal de kantjes er van aflopen die zich nu ineens willen extra profileren (AKA... gatlekken), en elkaar lynchen om hun eigen hagje potentieel te redden. Walgelijk.

Besparingen, ook hier op het werk. Ze hebben onze directeur buiten gezwierd en een consultant ingeschakeld om gedurende enkele maanden een doorlichting te doen en de processen te "optimaliseren" en efficiënter te maken. AKA na die maanden zeggen wie er buiten vliegt, meer werk met minder volk, da's efficiënter. Beangstigend klimaat. Ik slaap er zelf niet van. Ik heb op zich een mooie cv en kwalificaties, dus daarvan hoef ik niet wakker te liggen. Maar niet weten waar je naartoe gaat is toch wel niet gunstig voor je mentaal welzijn.

+ collega's van het hoger management die normaal de kantjes er van aflopen die zich nu ineens willen extra profileren (AKA... gatlekken), en elkaar lynchen om hun eigen hagje potentieel te redden. Walgelijk.
Je kan alleen hopen dat die consultants capabel zijn en wel degelijk efficiëntie willen doorvoeren door procesoptimalisatie en niet gewoon platte ontslagen... Kan alle kanten opgaan en dus idd niet aangenaam om in het duister te moeten tasten de komende weken/maanden.

Stap caring en worrying.

Ik heb al door een hele hoop reorgs gegaan. Je kunt er niks aan doen, je kunt het niet voorspellen, je kunt het niet veranderen. Buiten je controle, dus stop worrying. Die reorgs zijn niet 'we gaan eens de non-performers zoeken en buiten zwieren'. Dat is 'we gaan eens zien welk werk we nog doen en welk niet'. Als je toevallig op de shitlijst staat, jammer, vliegen zul je. Ook al ben je primus #1 in dat werk.

Ivm de gatlekkerij. Mijn ervaring is dat gatlekkerij zonder inhoud uiteindelijk toch altijd het onderspit delft voor inhoud (al dan niet met gatlekkerij). En indien niet, dan wil je daar toch echt niet blijven werken ? Je kunt 10y aanmodderen niet compenseren door 2 weken gatlekkerij te doen.

Ik heb hier ook al dergelijke figuren zien rondlopen waarvan je weet 'die doet hier geen kloten'. Iedereen moet dan presentatie geven van 10 min van '5 accomplishments van de voorbije 5y'. Als je dan mensen ziet afkomen met 5 dingen type 'elke week wc rollen vervangen' en 'nieuwe procedure om intern te telefoneren', dan denk je ook snel 'euh ja, is dat op je 5y 1 van de belangrijkste dingen?'. Die vallen snel door de mand...

planningen voor volgende maanden zijn uit, en iedereen volop aan het wisselen. wat hebben we ondertussen:

- collega die zijn weekends probeert te ofloaden bij mij
- collega die vraagt een week van shift te wisselen, maar er dan niet bij zegt dat ik zijn weekend erna ook zou overnemen, maar dat wel zo doorgeeft
- collega die tegen mij zegt dat een bepaalde week niet wilt wisselen, omdat hij congé wilt pakken, en dat gaat gemakkelijker in de vroege dan in de late, en nu 2 dagen later tegen een àndere collega zegt dat hij die week vroeges wel wilt wisselen omdat hij toch congé gaat pakken

🖕

ik heb vorig jaar zo veel collega's van hun nachten afgeholpen, en amper iets terug gekregen, en nu dit...

Ik help niemand meer van andere collega's/departementen als het mijn verantwoordelijkheid niet is en als ik er niks voor terugkrijg.

Heb al een paar keer zo een mes in mijn rug gehad (bij kleine minderheid wel) en dat eindigt dan altijd in scheldmails/meetings. 😅
Grote voordeel is wel dat het een bepaald type uit mijn buurt houdt.

Laatst bewerkt:
37 minuten in de wachtbij om binnen te geraken bij een externe dienst. Waarvan minstens 35 minuten als volgende in de wachtrij. Gelukkig dat ik BG nog heb om mij in tussentijd bezig te houden. Stel u voor dat ik ondertussen iets anders afwerk, dan ben ik 2 dingen tegelijk aan het doen. Als ze dat hier te weten komen, ga ik het mogen horen dat ik het tempo te fel opdrijf en een stielbederver ben.

Terug
Bovenaan