Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Daily scrums.

Wat heb je gisteren gedaan?
Wat ga je vandaag doen?
Wat ga je morgen doen?

x 5 elke dag opnieuw. En daarnaast ook nog 1 tot 2x per week nog een extra meet van: Wat heb je deze week gedaan?

Agile way of working: Fijn maar die daily meets: Soms zegt iemand eerlijk wat hij of zij aan het doen is maar de helft van de tijd is het letterlijk "zever in pakskes / ne collega die iets ter plaatse gewoon verzint om er vanaf te zijn".

En de baas knikt alleen maar eens goed en vinkt zijn checklistje af: Daily meet? DONE! 😩

Laatst bewerkt:
Daily scrums.

Wat heb je gisteren gedaan?
Wat ga je vandaag doen?
Wat ga je morgen doen?

x 5 elke dag opnieuw. En daarnaast ook nog 1 tot 2x per week nog een extra meet van: Wat heb je deze week gedaan?

Agile way of working: Fijn maar die daily meets: Soms zegt iemand eerlijk wat hij of zij aan het doen is maar de helft van de tijd is het letterlijk "zever in pakskes / ne collega die iets ter plaatse gewoon verzint om er vanaf te zijn".

En de baas knikt alleen maar eens goed en vinkt zijn checklistje af: Daily meet? DONE! 😩
Toen ik nog bij IRD werkte was dat ook elke ochtend 45 min stand-up :sop: Dat waren ook allemaal losse projecten per consultant dus dat was imo ook totaal niet interessant om dagelijks te weten waar iedereen mee bezig was.

Nu is dat één keer per week op maandagvoormiddag met de klant en ene keer op dinsdagmorgen een kwartier met mijn collega’s. Veeeeel beter

Uiteindelijk is 5 jaar ervaring op helpdesk al gewoon een waarschuwing in zichzelf. Niemand die competent is blijft daar zo lang zitten
Kgoh ik ken mensen die dat graag en goed doen en zijn blijven doen.

En tbh, toen ik nog (bij een ander bedrijf) service desk deed (al was dat ni puur puur helpdesk, ook kleine projecten en veel naar klanten), deed ik dat ook graag, als men loon mee had gestegen had ik dat mss nog gedaan
Anders eens polsen bij dat ander bedrijf? Je weet nooit of er toch nog iets mogelijk is. Tenzij de bruggen zijn opgeblazen omdat je niet getekend hebt
Kgoh is half jaar geleden en de 2 andere bedrijven waar ik naar contracten toeging hebben de vacature niet meer openstaan.

+ Ik wil niet na een half jaar weg zijn... Bang dat ik het imago van job hopper zou krijgen (mijn lijst van werkgevers tot nu toe: 8jaar telenet, 4 jaar it bedrijf 1 (sysadmin en netwerk helpdesk en kleine projecten), 2 jaar it bedrijf 2 (implementatie consultant), 2 jaar it bedrijf 3 (sysadmin en netwerk maar dan puur grote projecten) en nu half jaar it bedrijf 4 (service delivery manager).

En anderzijds wil ik verder ervaring opdoen als sdm

Toen ik nog bij IRD werkte was dat ook elke ochtend 45 min stand-up :sop: Dat waren ook allemaal losse projecten per consultant dus dat was imo ook totaal niet interessant om dagelijks te weten waar iedereen mee bezig was.

Nu is dat één keer per week op maandagvoormiddag met de klant en ene keer op dinsdagmorgen een kwartier met mijn collega’s. Veeeeel beter
Bij ons lappen ze ons dat 2 keer in de week. Dat duurt meestal nog niet eens het kwartier dat ervoor gepland is weliswaar.
Persoonlijk heb ik daar idd niets aan. Een oor in, 't ander weer uit. 5 minuten na die meeting ben ik weer vergeten waar een ander mee bezig was als het mij niet toucheert.

Recent managerrol opgenomen.
In wat voor zever ben ik verzeild geraakt. Allerlei rapportages voorbereiden die niemand leest, allerlei compliance/audit checks die gewoon bestaan als 'tick the box'. Collega's die over het minste zagen maar ook geen voorstellen doen om het te verbeteren.

Daarnaast heeft mijn directe collega ontslag genomen waardoor heel zijn day-to-day pakket bij mij komt te liggen omdat het te complex is voor iemand anders in het team (en niemand in het team wilt dat ook opnemen).

Eersteklas treinticketje richting burnout?

Bij hulp vragen van hoger management krijg ik de adviezen om corporate prutserij in te voeren a la daily scrum @makila :unsure:
gelukkig ben ik nu in een positie om van die initiatieven gewoon af te ketsen of te negeren :unsure:

Laatst bewerkt:
Voor het 5de jaar op rij (van de 6 dat ik bij mijn werkgever werk) geen noemenswaardige opslag gehad buiten de index en soms een miniscule afronding naar boven.

"Ja maar de index maakt het ons moeilijk"
"Ge verdient al meer dan het gemiddelde in het team"
"Volgens de Hudson schaalt zit je goed hoor"
"Maar we doen wat we kunnen want ge zijt nog steeds heel goed bezig hoor, alle klanten zijn content"

Maar elk jaar mogen we wel applaudisseren omdat targets zijn gehaald en er weer mooie winst werd gemaakt.

Tijd om eens rond te kijken denk ik dan.

Laatst bewerkt:
Voor het 5de jaar op rij geen noemenswaardige opslag gehad buiten de index.

"Ja maar de index maakt het ons moeilijk"
"Ge verdient al meer dan het gemiddelde in het team"
"Volgens de Hudson schaalt zit je goed hoor"
"Maar we doen wat we kunnen want ge zijt nog steeds heel goed bezig hoor"

Maar elk jaar mogen we wel applaudisseren omdat targets zijn gehaald en er weer mooite winst is gemaakt.

Tijd om eens rond te kijken denk ik dan.
Dus omdat er een jaar winst gemaakt wordt moeten de loonvorken genegeerd worden en uitzonderingen gecreëerd worden? Wat dan met jaren dat het minder zou gaan? Loon inleveren zal je wel niet willen zeker? :)

Dat staat meestal gelijk aan zever... Dus voila, je bent niet content met je verloning => Elders beter.

Recent managerrol opgenomen.
In wat voor zever ben ik verzeild geraakt. Allerlei rapportages voorbereiden die niemand leest, allerlei compliance/audit checks die gewoon bestaan als 'tick the box'. Collega's die over het minste zagen maar ook geen voorstellen doen om het te verbeteren.

Daarnaast heeft mijn directe collega ontslag genomen waardoor heel zijn day-to-day pakket bij mij komt te liggen omdat het te complex is voor iemand anders in het team (en niemand in het team wilt dat ook opnemen).

Eersteklas treinticketje richting burnout?

Bij hulp vragen van hoger management krijg ik de adviezen om corporate prutserij in te voeren a la daily scrum @makila :unsure:
gelukkig ben ik nu in een positie om van die initiatieven gewoon af te ketsen of te negeren :unsure:

1768855062512.png

Dus omdat er een jaar winst gemaakt wordt moeten de loonvorken genegeerd worden en uitzonderingen gecreëerd worden? Wat dan met jaren dat het minder zou gaan? Loon inleveren zal je wel niet willen zeker? :)

Dat staat meestal gelijk aan zever... Dus voila, je bent niet content met je verloning => Elders beter.
In het verlengde hiervan.

Algemeen gesprek gehad met werknemer die 8 maand bij ons is, ik had enkele verbeterpunten voor hem en enkele zaken van werk die hij na 8 maand nog steeds niet kan/wilt opnemen (opleiding is voorzien).
ik vraag of hij nog vragen heeft, zegt die doodleuk ja ik wil opslag, ik met mond vol tanden want hem net ´de les gespeld´. Ik leg uit dat hij al pak boven barema zit + dat we bij de aanwerving al 500 bruto meer + auto gegeven hebben omdat we potentieel zagen (wat er uiteindelijk nog steeds niet uit komt).
Ik vraag waarom hij dat vindt, ahja omdat ik lange uren doe en ga verbouwen..., ik leg uit dat we dat ook gemerkt hebben en vraag wat hij dan zoal nog doet na de uren, die betaald zijn, daar kon hij niet op antwoorden...

Dus meneer doet 60% van het afgesproken werk, het belangrijkste deel van aanwerven doet hij (nog) niet, krijg commentaar dat hij beter moet doen, kan zijn overuren niet uitleggen, 30 uur in december en januari tot nu toe samen, maar wilt wel opslag want ja hij gaat verbouwen...

Sommige mensen....

Bijkomstig, hoe weinig mensen kennen het verschil tussen bruto en netto loon??

Ik heb te weinig info om aan een project te beginnen, dus contacteer de salespersoon (in dit geval head of sales) met de nodige vragen.
Das al nen ambetante om iets gedaan te krijgen, want eenmaal verkocht moet ge de CEO of de klant in CC zetten voor hij in gang schiet.
Maar in dit geval stuurt hij mijn mail met vragen dus gewoon door naar de klant. Waarop ik een semi venijnig antwoord krijg van de klant dat onze head of sales aanwezig was op de vergadering en alle antwoorden weet en dat we dit eigenlijk intern moeten communiceren.

100% gelijk van de klant en dat was dus ook mijn bedoeling, alleen had mr. head of sales weer geen goesting om iets te doen en heeft hij er zich weer gemakkelijk van af gemaakt. Echt elke keer. Verkopen en de pluimen in zijn gat steken (en bij de helft mogen wij dan de shit opkuisen omdat hij iets verkocht heeft wat eigenlijk niet kon), maar als het gaat om dan mee te werken met de rest of the chain: daar is meneer te goed voor. Maar ja, goed bevriend met de CEO en hij verkoopt goed.

Dat ge u dan belachelijk maakt bij de klant zoals in dit geval: meh, blijkbaar is dat oké.

Ge weet dat het een goeie dag gaat zijn als je toekomt op je werk als IT'er en je wordt door letterlijk iedereen vrolijk onthaald/aangesproken...
Gelukkig had ik de Teams chat al gezien.

Weer een interne user die mij als persoonlijke helpdesk ziet. Die entitlement en complete onkunde om zelf hun plan te kunnen trekken... Dit zijn dan hoogopgeleide mensen.

Ik stel een shared file ter beschikking waar ze validaties van een nieuwe tool moeten loggen. Dat is een week bezig, bericht op teams: "all my entries from last week are deleted." Het is eentje die een vorige file ook al naar de kloten had geholpen.

Ik ga kijken in version history: 0 edits van de persoon in kwestie voor gisteren, dus niets van vorige week. Ik vermoed dat ze de file heeft gedownload ipv in de shared file te werken. Ik zeg haar dat.

"What do I do now?"

Mens echt waar...

Advocaten die ingeschakeld worden tegen onze instantie moeten toch denken van allé weer een easy payday.

Beeld u in mensen vragen mij meermaals een uitleg
Ik stuur een uitleg
Mensen gaan niet akkoord met mijn uitleg
Mensen dreigen met advocaat
Ik zeg doe maar
Advocaat vraagt mij voor een uitleg
Ik geef dezelfde uitleg aan de advocaat
Advocaat bedankt mij voor de uitleg en zegt dat hij het zal uitleggen aan zijn cliënt

Cliënt is xxx € kwijt voor dezelfde uitleg :oi22:

Je kan het vergelijken met een trump supporter die het concept van tarieven niet begrijpt. Sommige mensen willen het gewoon niet begrijpen.

In het verlengde hiervan.

Algemeen gesprek gehad met werknemer die 8 maand bij ons is, ik had enkele verbeterpunten voor hem en enkele zaken van werk die hij na 8 maand nog steeds niet kan/wilt opnemen (opleiding is voorzien).
ik vraag of hij nog vragen heeft, zegt die doodleuk ja ik wil opslag, ik met mond vol tanden want hem net ´de les gespeld´. Ik leg uit dat hij al pak boven barema zit + dat we bij de aanwerving al 500 bruto meer + auto gegeven hebben omdat we potentieel zagen (wat er uiteindelijk nog steeds niet uit komt).
Ik vraag waarom hij dat vindt, ahja omdat ik lange uren doe en ga verbouwen..., ik leg uit dat we dat ook gemerkt hebben en vraag wat hij dan zoal nog doet na de uren, die betaald zijn, daar kon hij niet op antwoorden...

Dus meneer doet 60% van het afgesproken werk, het belangrijkste deel van aanwerven doet hij (nog) niet, krijg commentaar dat hij beter moet doen, kan zijn overuren niet uitleggen, 30 uur in december en januari tot nu toe samen, maar wilt wel opslag want ja hij gaat verbouwen...

Sommige mensen....

Bijkomstig, hoe weinig mensen kennen het verschil tussen bruto en netto loon??

Ook ooit zo'n sjarel gehad. "Ik wil opslag want ik heb net een huis gekocht". Ja, vriendschap, not my problem, he. In het vervolg eerst opslag scoren en dan zaaien naar de zak...

Ook ooit zo'n sjarel gehad. "Ik wil opslag want ik heb net een huis gekocht". Ja, vriendschap, not my problem, he. In het vervolg eerst opslag scoren en dan zaaien naar de zak...
Ooit een collega gehad.
Ging scheiden van zijn vrouw en wou het huis overnemen, bank gaf hem geen lening want te weinig inkomen.
Is aan de baas opslag gaan vragen, maar dat moest enkel maar op papier, dat extra geld moest hij niet hebben of gaf hij wel terug... het was enkel maar om de lening te krijgen.

Ik wist niet wat ik hoorde.

Ooit een collega gehad.
Ging scheiden van zijn vrouw en wou het huis overnemen, bank gaf hem geen lening want te weinig inkomen.
Is aan de baas opslag gaan vragen, maar dat moest enkel maar op papier, dat extra geld moest hij niet hebben of gaf hij wel terug... het was enkel maar om de lening te krijgen.

Da's buiten mijne scope natuurlijk. Maar ik kan mij inbeelden dat HR wel vaak eens van die grapkes moet tegen komen.
Lijkt mij alleszins 'prime entertainment' te zijn voor zij die erbij betrokken zijn. :devilish:

Ooit een collega gehad.

oh hier ook zo eentje.
"ja ik heb opslag gevraagd want ik word nu alleenstaande moeder"

Niet. hoe. het. werkt.

If anything gade minder productief zijn na u zwangerschapsverlof, gade niet meer de uren kunnen trekken die ge er voor deed, minder op locatie gaan.
Dus ge word ne slechtere werknemer maar wilt wel meer verloning.

Terug
Bovenaan