Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

de liften waren gisteren kapot, collega's hebben meer dan een half uur vast gezeten. Was op het einde van de werkdag, dus wel een paniekske onder de collega's.

Vandaag zitten er terug collega's vast, maar daar is dan geen paniek. We zijn op het begin van de werkdag en ze zijn al ingetikt.
Kon je maar kiezen welke collega’s vast zitten in de lift, dan kan je in het glimlach van de dag topic posten.

Kon je maar kiezen welke collega’s vast zitten in de lift, dan kan je in het glimlach van de dag topic posten.
Als ik er deze morgen inzat was het mijn glimlach van de dag, mogen ze mij gerust een paar uur laten zitten. Dan is het voor een keer geoorloofd om een hele dag niets te doen.

Mensen die me snel even contacteren via teams met een kleine vraag zonder deftige context te geven.

Je krijgt dan een vraag waar je wel een antwoord op kan geven, maar dan achteraf blijkt dat die vraag kaderde in een veel uitgebreidere context waardoor mijn antwoord in die situatie dan weer compleet anders zou geweest zijn. Geef toch eens meer duiding bij het stellen van een vraag.

Vorig week

Baas (namiddag): Makila is het werk al gedaan dat ik je deze ochtend gevraagd heb? Dat is wel dringend hé!
Makila: Je ziet toch ook dat ik sinds deze ochtend chronisch héél belangrijke meetings heb gehad?
Baas: Dat zal wel!
Makila: Heu, jij waart er telkens bij. En ze zijn ook allemaal door u georganiseerd met een tag 'hoogste prioriteit'. Ik kan niet alles tegelijkertijd doen hé!
Baas: :unsure:

Vorig week

Baas (namiddag): Makila is het werk al gedaan dat ik je deze ochtend gevraagd heb? Dat is wel dringend hé!
Makila: Je ziet toch ook dat ik sinds deze ochtend chronisch héél belangrijke meetings heb gehad?
Makila: Heu, jij waart er telkens bij. En ze zijn ook allemaal door u georganiseerd met een tag 'hoogste prioriteit'. Ik kan niet alles tegelijkertijd doen hé!
Meetings zijn vaak de momenten dat ik doorwerk.

Tot ze iets vragen:

"Eh?"

Vorig week

Nu ook niet aan de manager om hele tijd jouw agenda te bekijken.
Geef hem dan op voorhand de keuze "meeting of taak".

Ach, doet er mij aan denken.
Ik had een one-to-one met iemand van het team hier vorige week.

Ik zit te wachten en ze is er na 15 minuten niet, ik stuur een whatsapp met de vraag waar ze uithangt.
"Ja, ik had een dag verlof ingezet en gij hebt dat toch geaccepteerd".

Dus die verwacht dat ik, als ze bij mij mijn verlof aanvraagt, ga nakijken of ik er die dag toevallig geen afspraak mee heb en dat dan zelf annuleer. Normale werkwijze lijkt me dat, als ge verlof pakt ge die afspraak ff vraagt te verplaatsen ipv er van uit te gaan dat ik dan weet dat onze one-to-one dan opstaat en ik die moet annuleren.

Lijkt met toch als u collega/werknemer u vraagt of ze verlof kan krijgen jij checkt of ze niets belangrijk gepland hebben voor haar die dag. Zoja had jij verlof moeten weigeren of zelf die meeting verzetten.

Hij ziet 'chronisch' mijn gezicht toch? We zijn namelijk verplicht onze camera op te zetten. :)
En ik was ook heel de tijd aan het mee praten.

Swoit ik heb hem van antwoord gediend. Dat is toch wat ik min of meer gezegd heb hé? Dat ik niet alle twee tegelijkertijd kan doen.

Meetings zijn vaak de momenten dat ik doorwerk.

Tot ze iets vragen:

"Eh?"
Als er iets héél belangrijk is dan doe ik hetzelfde. Maar iets wat voor de baas belangrijk is, is niet altijd hetzelfde als wat voor mij belangrijk is.

Voorbeeld op het sprint / agile bord -->
Hij bekijkt alle zaken op feature niveau, ik bekijk zaken op Task en Bug niveau.

Hij vraagt wel eens zaken aan mij op feature niveau en dan doe ik ze wel. Maar het is niet mijn hoofdtaak. (Tenzij hij mij die opdracht geeft)

Laatst bewerkt:
Meh, bij ons gebeurt dat toch ook in vertrouwen. Als ik mijn verantwoordelijke om een dag vraag, gaat die er ook wel van uit dat ik zorg dat ik geen meetings heb die dag of ze verleg... Het zou zelfs een beetje aanvoelen alsof die mij niet vertrouwt als die mijn agenda gaat checken vooraleer ik een dag verlof toegewezen krijg. Precies of ik mijn werk niet weet te organiseren.

'Ik vraag een dag aan en hij gaat het wel zien dat we normaal een one-to-one hadden', getuigt toch eerder van een lakse houding. Meldt dat gewoon direct, ge hebt een beter zicht op uw agenda en ge kunt niet verwachten dat uwe verantwoordelijke eerst alle agenda's gaat bekijken.

Hier is het nog erger.

In Google Workspace kan je bij het plannen van verlof ervoor kiezen om reeds ingeplande meetings te weigeren gedurende die periode. Nu is dat blijkbaar ook het geval voor meetings die je zelf georganiseerd hebt. Die blijven dus staan in de agenda's van alle deelnemers, maar bij de organisator staat er dan "geweigerd" naast z'n naam.

Na het verlof van onze teamlead ga ik hem dus onder zijn voeten geven dat hij zijn eigen meetings ook moet annuleren of de organisator-rol moet overdragen als hij weg is, want nu staat er bij 10 man een namiddag zogezegd geblokkeerd in de agenda omdat meneer een meeting heeft ingepland die hij uiteindelijk zelf geweigerd heeft. :wallbash:

Hij ziet 'chronisch' mijn gezicht toch? We zijn namelijk verplicht onze camera op te zetten. :)
En ik was ook heel de tijd aan het mee praten.

Swoit ik heb hem van antwoord gediend. Dat is toch wat ik min of meer gezegd heb hé? Dat ik niet alle twee tegelijkertijd kan doen.

OP VOORHAND.

Chef geeft dringende taak aan M.
M. weet in zijn agenda dat M heel de ochtend bezet is met meetings.
M. vraagt aan chef: Wat is belangrijker: Taak of Meetings
Chef antwoordt:
M weet wat waar de prioriteit ligt:

Toch niet moeilijk?

Dat ging nooit nodig zijn om iemand "van antwoord" te dienen. Dat kon je perfect op voorhand regelen. Dat is gewoon de asshole spelen wat je doet.

Lijkt met toch als u collega/werknemer u vraagt of ze verlof kan krijgen jij checkt of ze niets belangrijk gepland hebben voor haar die dag. Zoja had jij verlof moeten weigeren of zelf die meeting verzetten.

dit is toch echt compleet de omgekeerde wereld. Exact het tegenover gestelde van hoe jij het omschrijft is toch pure logica in deze. De medewerker die zélf checkt of er niets belangrijk gepland was op het moment dat ze verlof wil nemen en indien dit wél het geval is even minimale actie onderneemt om het te verplaatsen (indien mogelijk) of gewoon geen verlof neemt (indien geen verplaatsing mogelijk).

Misschien wat knullig van die werknemer maar als je een wekelijkse one-to-one hebt staan, dan kan je die al eens vergeten te annuleren.

Vraag me wel af waarom je 15min zit te wachten in een meeting. Een persoon kan toch ook onverwacht ziek/afwezig zijn?
Na 2min zou ik al zitten checken als die persoon al dan niet online is, en de zijn/haar agenda.

Misschien wat knullig van die werknemer maar als je een wekelijkse one-to-one hebt staan, dan kan je die al eens vergeten te annuleren.

Vraag me wel af waarom je 15min zit te wachten in een meeting. Een persoon kan toch ook onverwacht ziek/afwezig zijn?
Na 2min zou ik al zitten checken als die persoon al dan niet online is, en de zijn/haar agenda.

We doen dat één keer per maand.
En inderdaad, ik vind het ook wel de verantwoordelijkheid van de WN om mij ff te verwittigen als ge dan verlof inzet. Ik ga heus niet heel de agenda elke keer uitpluizen om te kijken wat ze dan op hebben staan en al zeker niet als het met mij is. Dan verwacht ik eerst echt wel een mailtje met de vraag of die one to one verplaatst kan worden voor verlof...

Ik zeg nu 15 minuten, maar het zal wel wat minder geweest zijn. Ik zit daar ook niet in een meeting room op te wachten maar ben gewoon aan het werk en dan valt ineens op dat het wel lang duurt voor die persoon het kantoor komt binnen gelopen

dit is toch echt compleet de omgekeerde wereld. Exact het tegenover gestelde van hoe jij het omschrijft is toch pure logica in deze. De medewerker die zélf checkt of er niets belangrijk gepland was op het moment dat ze verlof wil nemen en indien dit wél het geval is even minimale actie onderneemt om het te verplaatsen (indien mogelijk) of gewoon geen verlof neemt (indien geen verplaatsing mogelijk).
idd, maar past wel goed in huidige tijdspanne om nooit zelf verantwoordelijk op te nemen.
Er iets ingepalnd op voorhand, je neemt later verlof op diezelfde dag en dan er maar vanuit gaan dat de andere het er allemaal wel door heeft met een beetje fatsoen, een klein berichtje proactief om zelf dat gesprek te verplaatsen, is te veel gevraagd.

Terug
Bovenaan