Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Wat vinden jullie van:

“iedereen heeft talenten en is van goede wil”
“niemand heeft gebreken, alleen maar werkpunten”

Naiëf of realiteit?
Dikke zever. Dat iedereen (en zelfs dat is niet helemaal waar) goede eigenschappen of talenten heeft, tot daar aan toe. Maar dat iedereen van goede wil is, no way. Genoeg voorbeelden te vinden die dit ontkrachten.

En het tweede punt is gewoon een eufemisme om niet te moeten zeggen dat iemand een gebrek heeft, maar het neemt niet weg dat we er allemaal hebben.

Wat vinden jullie van:

“iedereen heeft talenten en is van goede wil”
“niemand heeft gebreken, alleen maar werkpunten”

Naiëf of realiteit?
Zever. Elk heeft z'n capaciteiten en eigenschappen, dat wel, maar die goeie wil is sowieso al onzin. De tweede zin lijkt me iets uit een seminarie waar alles positief moet zijn, iedereen heeft ergens wel een gebrek dat niet meer als werkpunt kan gezien worden, omdat er gewoon niet aan te werken valt.
Bij ons zeggen ze ook wel eens dat iedereen zijn talenten heeft, maar dat slaat dan puur op al wie er werkt. Er zijn er al genoeg gepasseerd die helemaal geen talent hebben en ik eigenlijk ook niet op een ander iets zie doen. Sommigen hebben dan wel weer een talent, maar zitten bij ons gewoon verkeerd, maar die zie je dan op een ander het wel weer goed doen.

Francophone collega's die steevast vergaderingen in het Frans beginnen terwijl het de regel is dat dit in het Engels gebeurt (tenzij iedereen francophone is natuurlijk). En dan zo met een diepe zucht: "ah DiffieHM is er ook, we zullen dan maar naar het Engels switchen zeker?" :sop:

Wanneer er meerdere Nederlandstalige collega's in de vergadering zitten durf ik zo al eens grappend zeggen "dat we het dan maar in het Nederlands gaan doen". Daar kan men dan _absoluut_ niet mee lachen :wallbash:

Ik zit al drie jaar en een half in een soortgelijke situatie

Hoewel de officiële politiek is dat iedereen Nederlands of Frans spreekt en verplicht Engels, zitten er hier nog altijd die een mentaliteit hebben dat Nederlandstaligen altijd ook Frans moeten kunnen spreken, maar niet dat Franstaligen ook Nederlands moeten kunnen spreken. Er zijn zelf collega's die enkel Frans kunnen (veelal oude krokodillen met 20 jaar anciënniteit).

Elke keer als het meeting is en er zitten een aantal Franstaligen vragen ze altijd of het in het "Frans mag". Waarop je dan quasi verplicht ja moet op antwoorden.

Als het een meeting is met meer Nederlandstaligen en ze vragen om het in het Nederlands te doen, dan wordt er gewoon eens gelachen en gezegd "dat is te moeilijk".

Bedrijfspresentaties worden ook altijd in het Frans en het Nederlands gedaan, dus alles in het Frans en daarna in het Nederlands en niet gewoon in het Engels omdat sommige Franstalige collega's het anders niet begrijpen.

Toen onze Franstalige manager het bedrijf verliet en de nieuwe manager een Nederlandstalige bleek te zijn is een collega zelf beginnen wenen. Nadat ik dan vroeg in het Frans uiteraard wat het probleem was (ik dacht dat ze de vorige manager zou missen) zei ze letterlijk dat ze schrik had dat ze Engels of Nederlands zou moeten leren.

Desalniettemin heb ik ook Franstalige collega's die spontaan Nederlands met mij praten en wiens niveau van het Nederlands ver boven mijn niveau van het Frans ligt !

Thuis werk en oplader op het werk vergeten...
Dan maar hele dag gewerkt met scherm op minimum licht niveau en minimale prestaties...Had nog 30 min batterij over

Dat van die talen merk ik ook vooral bij de oudere garde op. Ik heb ook al meegemaakt in een multinational in vlaanderen dat de directeur bewust de walen en buitenlanders uit de kwartaal update meetings liet.
Die selecte groep kreeg dan een verkorte presentatie erna in het engels met een gelimiteerde Q&A..
Als ik op die stoel zou zitten dan gaf ik gewoon de presentatie aan iedereen in het engels.

In mijn bedrijf is het ook een mix van vlamingen, brusselaars en walen, maar er wordt steevast in het engels vergaderd zodra 1 iemand de taal niet vloeiend machtig is. En dit zonder morren of opmerkingen, zoals het hoort dus.
Ikzelf ben gelukkig vloeiend drietalig.

In België moet iedereen engels kunnen in een professionele omgeving op bediende niveau. Althans, zo zou het moeten zijn.
Persoonlijk vind ik ook dat een belg het frans en het nederlands machtig moet zijn, maar ik kan begrip opbrengen als dit niet altijd het geval is. Maar het engels moet gekend zijn.

Van die massale whatsapp-groepen van het werk waarin iedereen het nodig vindt om voor elk individu een "gelukkige verjaardag" in de groep te gooien. Dag, nacht, weekend, verlof, ... gewoon blijven volspammen die handel. Als je weet dat er zo'n 100 man in die groep zit dan kun je je er wel iets bij voorstellen zeker?
Ik snap dat niet. Hoe je nu niet doorhebben dat dat irritant is? Vroeger ging toch ook niet elke werknemer in een bedrijf van 100 man voor elke verjaardag de intercom nemen om er "gelukkige verjaardag!!" door te roepen?
Dat het irritant is, dat is argument 1.

Argument 2 is dat het wensen van een gelukkige verjaardag ook alle betekenis kwijt geraakt wanneer je geen flauw benul hebt wie er nu wanneer verjaart, maar dat je het gewoon ziet passeren in een groep en uit puur conformisme dan ook maar gewoon "gelukkige verjaardag!!" in de groep gooit, of zelfs gewoon "HB". Ik durf wedden dat de helft niet eens weet voor wie ze nu precies "HB" in de groep gegooid hebben. Alsof de jarige dan zoiets zal hebben van: "Moh, kijk zeg, collega 137 wenst mij ook een gelukkige verjaardag toe. Zo attent! Nu voel ik mij echt gewaardeerd."

Stop die show.

Dat van die talen merk ik ook vooral bij de oudere garde op. Ik heb ook al meegemaakt in een multinational in vlaanderen dat de directeur bewust de walen en buitenlanders uit de kwartaal update meetings liet.
Die selecte groep kreeg dan een verkorte presentatie erna in het engels met een gelimiteerde Q&A..
Als ik op die stoel zou zitten dan gaf ik gewoon de presentatie aan iedereen in het engels.

In mijn bedrijf is het ook een mix van vlamingen, brusselaars en walen, maar er wordt steevast in het engels vergaderd zodra 1 iemand de taal niet vloeiend machtig is. En dit zonder morren of opmerkingen, zoals het hoort dus.
Ikzelf ben gelukkig vloeiend drietalig.

In België moet iedereen engels kunnen in een professionele omgeving op bediende niveau. Althans, zo zou het moeten zijn.
Persoonlijk vind ik ook dat een belg het frans en het nederlands machtig moet zijn, maar ik kan begrip opbrengen als dit niet altijd het geval is. Maar het engels moet gekend zijn.
Het is geweten dat vrijwel geen enkele Waal/Brusselaar NL spreekt. Soms gebeurd het wel eens, maar 't is eerder zeldzaam.
Regelmatig verstaat men er zelfs geen woord van, laat staan spreken.

Nu ... ik ga zeker niet beweren dat ik echt 'vloeiend' Frans kan klappen, maar ik trek redelijk goe mijne plan naar 't schijnt (according to the FR peeps). NL/EN is op moedertaal niveau.
Bij de Vlamingen zie je dat over 't algemeen NL & EN wel ca va zijn om op ondernemingsniveau, professioneel mee te babbelen.

Echter is het ook niet gegarandeerd dat een WN met moedertaal FR ... effectief vlot EN kan mee spreken.
Ik heb al trainingen gegeven aan een multi-cultureel publiek, waar er mensen waren met basistaal EN/FR/NL & DU (die zelfde sessie zelfs enkele keren gegeven met mensen uit Zweden/Zwitserland, no problem ... basistaal daar zal Zweeds & Zwiters geweest zijn wss).
Anyway ... enkel voor de FR mannen moest ik regelmatig iets proberen vertalen in 't FR (nuja ... niet alsof ik ooit zou proberen om het in pakweg 't Zweeds te vertalen natuurlijk :whistle: ).

So yeah ... it is what it is huh.

Privé laptop is met een pinnetje en werk met USB c.
Maakt niet zoveel uit het is gelukt 😅

Ik heb zo ontdekt dat in sommige laptops nog bijkomende schakelingen zitten die praten met de oplader. Geen 1 wire connectie met de lader is dan geen stroom. Ook al is het een perfecte benchtop supply :(

Screenshots pleazzzeeee
Nah :p

Het is vooral antivaxxer zever. Er linkt zelfs ene naar Cafe Weltschmerz op youtube. Die geloven ook niet in 9/11 en dergelijke maar is nuchtere en onderbouwde journalistiek tegen het "establishment". Sure...

Vaccinatie moet je zelf een geïnformeerde beslissing nemen maar volgens die personen ben je niet geïnformeerd als je je wel laat vaccineren.

Anyway, die zever wil ik niet op een intranet lezen :unsure:

Onze servers zijn vergast.

Brand alarm is (ten onrechte) afgegaan in ons datacenter en bij gevolg is er gas gelost om te blussen. Niet alle materiaal blijkt dat even goed verteerd te hebben.

Laatst bewerkt:
Onze servers zijn vergast.

Brand alarm is (ten onrechte) afgegaan in ons datacenter en bij gevolg is er gas gelost om te blussen. Niet alle materiaal blijkt dat even goed verteert te hebben.

Geen disaster recovery ? ( dan is het niet belangrijk genoeg :p )

Laatst bewerkt:
Onze server was eens gecrasht opt werk, den baas zijn pc was van zo nen houder aan de zijkant van den bureau gevallen en de harde schijf was kapot :unsure:

Geen disaster recovery ? ( dan is hetn iet belangrijk genoeg :p )
Ons tweede dc is in opbouw. Dit jaar eindelijk genoeg budget voor gekregen.
Voor de grootte van het bedrijf eigenlijk onvoorstelbaar.

An sich: we hebben wel backups maar hardware om van een tweede site te draaien is er nog ni.

Inefficiënt werken, tblijft hier toch een kunst op zich. Voorstellen om iets te vervangen want kans op breuk is groot, mag niet ( corona besparingen ). 2 weken later, zeg x, tis kapot. Ga je y eens rap sturen naar ginder en pak dat stuk mee.

En transporten die niet op tijd arriveren door tnt problemen in hun depo waardoor de zaal niet kan spelen. Nog geen grote ramp maar bon, weeral gezaag.

Ik zal het u morgen weten te zeggen. Alles terug up and running op één NAS na. En lange termijn effecten zijn nog te bekijken.

@JohnnyricoMC : bij jullie schade?

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan