Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Euh, wat extra verlof? Dat is dan toch ouderschapsverlof of iets dergelijks?
(Ter info, ik werk ook in het onderwijs)
Het is een behoorlijke lijst met officiële opties zoals idd ouderschapsverlof of mantelzorg/zorg voor behoevend kind of voor bijscholingen (geen verlof-verlof natuurlijk) maar er is ook optie:

* ……………….

Zeg alsjeblieft dat je voor een grote multinational werkt en dan nog liefst iets van subcontracting in aerospace of defensie ofzo. Kan weinig andere scenario's zien waar men binnen IT ernstig moet rekening houden met dergelijke op het eigen bedrijf gerichte phishing.
Tot het bedrijf gehackt wordt , de servers geblokkeerd en er bitcoins dienen betaald te worden.
Lijkt me eerlijk gezegd een goed initiatief van de IT dienst.

Bij ons is dat alle 2 -3 maand zo van die phishing tests. Ik vind dat wel enorm goed voor de awareness.

Bij ons is het de zaakvoerder zelf die de echte phishingmails opent en zorgt voor de virussen met bijkomende dreigingen.
Al een geluk dat we elke paar uur automatische backups hebben.

Bij ons is het de zaakvoerder zelf die de echte phishingmails opent en zorgt voor de virussen met bijkomende dreigingen.
Al een geluk dat we elke paar uur automatische backups hebben.

Yep, heb zo een paar kmo's als klant. Niks nadenken, gewoon klikken en bam, den boel encrypt en dan ist "toooooooooooooooom, kan jij onze backup van gisteren terugzetten?"

probleem is met die easyness dat die Veeam backups teruggezet worden dat ze een gevoel krijgen van "er kan ons eigenlijk niks gebeuren" en ze klikken maar.

Bij die ene klant heb ik al 5 keer de volledige data van de dag terug kunnen terugzetten. Ik zou eigenlijk mijn dagtarief es boven die die ransom-som moeten zetten :lol:

Zeg alsjeblieft dat je voor een grote multinational werkt en dan nog liefst iets van subcontracting in aerospace of defensie ofzo. Kan weinig andere scenario's zien waar men binnen IT ernstig moet rekening houden met dergelijke op het eigen bedrijf gerichte phishing.
Ik werk in banking en wij doen ook dit soort oefeningen. En dit is wel degelijk een reëel gevaar. Ik heb bij ons al voorbeelden gezien van spear phishing waarbij attackers oa social media afschuimen om specifieke informatie te harvesten en daarmee dan zéér geloofwaardige emails construeren (echt op een specifieke persoon gericht). Dit is totaal iets anders dan de 13 in een dozijn standaard phishing mails die iedereen wel eens binnenkrijgt.

gezien die hackings en gijzelingen big business zijn (amerikaanse pijpleiding, bealieu hier in BE) is het zeer goed dat alle bedrijven daar heel veel rond werken. Hoe meer awareness hoe beter.

De melissa virussen van vroeger zijn echt wel geêvolueerd

Zelf nu geen helpdeskmedewerker -gelukkig- maar op mijn vorige job was er ook zo'n figuur. Die kwam dan opeens bij u binnenvallen met "heBdeMiJneMAilAlGelEZeN???"
"Euh nee"
En op dát moment pas verscheen die mail pas in mijn inbox. :sop:
Wij hebben ook zo iemand op de facturatiedienst. Die klikt op SEND en belt dan meteen via Teams dat ze een mail heeft gestuurd. Dan moet je alles laten vallen om die mail te bekijken.

gezien die hackings en gijzelingen big business zijn (amerikaanse pijpleiding, bealieu hier in BE) is het zeer goed dat alle bedrijven daar heel veel rond werken. Hoe meer awareness hoe beter.

De melissa virussen van vroeger zijn echt wel geêvolueerd
Beaulieu was wel geen hacking dacht ik. Het was zelfs eens niet bij Beaulieu zelf, maar bij 1 van hun klanten of leveranciers dacht ik.
Dat gezegd zijnde, genoeg voorbeelden hier in BE waar de productie stil lag, met Asco op kop.

Beaulieu was wel geen hacking dacht ik. Het was zelfs eens niet bij Beaulieu zelf, maar bij 1 van hun klanten of leveranciers dacht ik.
Dat gezegd zijnde, genoeg voorbeelden hier in BE waar de productie stil lag, met Asco op kop.
was het zij niet die een week stil hadden gelegen omwille van een hack/loss of data/...? Was snel even uit het hoofd.

Ik denk dat we ondertussen elke week wel een bedrijf in het nieuws hebben, en niet altijd de kleinste.

Wij hebben ook zo iemand op de facturatiedienst. Die klikt op SEND en belt dan meteen via Teams dat ze een mail heeft gestuurd. Dan moet je alles laten vallen om die mail te bekijken.
Je mag al blij zijn dat ze nog een mail sturen. Ik heb het idee dat sommige mensen gewoon Teams gebruiken als mailprogramma. Alle vragen gewoon via teams, bestanden doorsturen via teams, hele teksten in teams plakken die jij moet reviewen,...

Yep, heb zo een paar kmo's als klant. Niks nadenken, gewoon klikken en bam, den boel encrypt en dan ist "toooooooooooooooom, kan jij onze backup van gisteren terugzetten?"

probleem is met die easyness dat die Veeam backups teruggezet worden dat ze een gevoel krijgen van "er kan ons eigenlijk niks gebeuren" en ze klikken maar.

Bij die ene klant heb ik al 5 keer de volledige data van de dag terug kunnen terugzetten. Ik zou eigenlijk mijn dagtarief es boven die die ransom-som moeten zetten :laugh:

Ja tot die lockers delayed zijn en mee in de backups sijpelen.

was het zij niet die een week stil hadden gelegen omwille van een hack/loss of data/...? Was snel even uit het hoofd.

Ik denk dat we ondertussen elke week wel een bedrijf in het nieuws hebben, en niet altijd de kleinste.
Picanol in Ieper

Je mag al blij zijn dat ze nog een mail sturen. Ik heb het idee dat sommige mensen gewoon Teams gebruiken als mailprogramma. Alle vragen gewoon via teams, bestanden doorsturen via teams, hele teksten in teams plakken die jij moet reviewen,...
Idd ook hatelijk. Dan vragen ze het via Teams, maar ben je met iets totaal anders bezig waardoor je het vergeet. Of als je dan niet snel reageert:
"jAmAAr, kHadDeT tOCh gEvRaAGd vIA tIEmS!!!!"

Inderdaad.

ik heb liever dat ze eerst eens bellen en dan een mail sturen.

Picanol in Ieper
Vergeet gemeente Willebroek niet -> https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/01/25/willebroek-cyberaanval/

Overheid blijft niet gespaard.

Ik werk in banking en wij doen ook dit soort oefeningen. En dit is wel degelijk een reëel gevaar. Ik heb bij ons al voorbeelden gezien van spear phishing waarbij attackers oa social media afschuimen om specifieke informatie te harvesten en daarmee dan zéér geloofwaardige emails construeren (echt op een specifieke persoon gericht). Dit is totaal iets anders dan de 13 in een dozijn standaard phishing mails die iedereen wel eens binnenkrijgt.
Ik werk sinds maart dit jaar ook als freelancer bij een bank en dat was het eerste waar ik attent op werd gemaakt. Een paar weken daarna zie ik zo'n verdachte mail opduiken in m'n mailbox en no fokking way dat ik daar op klik. Ging over een incident waar ik de fabrikant niet kende en de content ook niet. Bleek dus later dat dit wel degelijk echt was...

Na 5 directeurs op 6 maanden vallen er hier regelmatig lijken uit de kast. Betalingen en aanmeldingen van cliënten die niet zijn doorgegeven geweest door vroegere directeurs enz... En wie kan al die brandjes blussen...

Bij mijn pa doen ze dat ook. "Gewoon" marketingbedrijf...

Terug
Bovenaan