Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Da's gewoon slecht geregeld.
@Minimum den IT dienst moet voldoende rechten hebben om zulk een dingen te doen, ya know ... om hun werk uit te voeren nl. het beheer van de IT infrastructuur & software.
Meestal zijn het ook zij die support moeten bieden aan de gebruikers, wat ook niet noodzakelijk een optie is in vele gevallen als ze niets kunnen/mogen.

Heel het neven 'gedacht' van 'cloud' is in dit verhaal weliswaar compleet irrelevant.

Side NOTE: Het moet dan toch een wreed klein bedrijfke zijn of een wreed kleine afdeling dat een zaakvoerder zich hier mee wil bezig houden als 'enige' die het kan. Die mens heeft niets anders te doen mss dan 't werk van z'n IT medewerkers over te nemen zodat zij met hun vingers kunnen zitten draaien terwijl ze wachten op hem. :thinking:
Wij zijn geen it bedrijf hoor, kmo van +/-30personen.
Buiten ons gewoon werk, proberen we veel van ons werk voor onszelf makkelijker en automatisch te maken en hier stoten we vaak op de beperkingen.

We hebben ook geen interne it dienst of verantwoordelijke.

Slecht geregeld is het zeker, de zaakvoerder(s) weet merendeel van zijn tijd ni wat doen volgens mij, ze zijn niet meer mee met hoe we ons werk doen, machines, programma's,... heeft voor en nadelen.

Het is ook maar sinds de integratie van de cloud dat we al deze beperkingen hebben gekregen, ervoor konden we installeren wat we wilden.

Side NOTE: Het moet dan toch een wreed klein bedrijfke zijn of een wreed kleine afdeling dat een zaakvoerder zich hier mee wil bezig houden als 'enige' die het kan. Die mens heeft niets anders te doen mss dan 't werk van z'n IT medewerkers over te nemen zodat zij met hun vingers kunnen zitten draaien terwijl ze wachten op hem. :thinking:
Wij zijn geen it bedrijf hoor, kmo van +/-30personen.
Buiten ons gewoon werk, proberen we veel van ons werk voor onszelf makkelijker en automatisch te maken en hier stoten we vaak op de beperkingen.

We hebben ook geen interne it dienst of verantwoordelijke.

Slecht geregeld is het zeker, de zaakvoerder(s) weet merendeel van zijn tijd ni wat doen volgens mij, ze zijn niet meer mee met hoe we ons werk doen, machines, programma's,... heeft voor en nadelen.

Het is ook maar sinds de integratie van de cloud dat we al deze beperkingen hebben gekregen, ervoor konden we installeren wat we wilden.
Kleine KMO's hebben idd vaak geen eigen IT dienst. In het beste geval is er een contract met een IT dienst verlener. Maar afhankelijk van hoe het contract eruit ziet zal men daar niet altijd beroep op willen doen. IT wordt in KMO's quasi altijd als "kost" gezien, zeker omdat de centen vaak rechtstreeks uit de zak van de zaakvoerder komen. In dit geval spendeert de zaakvoerder er dus zijn eigen tijd aan, want die is toch "gratis" :sarcastic:

Ik heb in een ver verleden voor een bedrijf gewerkt dat zo'n full service IT dienstverlening deed voor KMO's. Wat je daar allemaal zag... amateurisme troef en elke cent moest 10 keer omgedraaid worden. Ik ben na 6 maanden gillend weggelopen.

Kleine KMO's hebben idd vaak geen eigen IT dienst. In het beste geval is er een contract met een IT dienst verlener. Maar afhankelijk van hoe het contract eruit ziet zal men daar niet altijd beroep op willen doen. IT wordt in KMO's quasi altijd als "kost" gezien, zeker omdat de centen vaak rechtstreeks uit de zak van de zaakvoerder komen. In dit geval spendeert de zaakvoerder er dus zijn eigen tijd aan, want die is toch "gratis" :sarcastic:

Ik heb in een ver verleden voor een bedrijf gewerkt dat zo'n full service IT dienstverlening deed voor KMO's. Wat je daar allemaal zag... amateurisme troef en elke cent moest 10 keer omgedraaid worden. Ik ben na 6 maanden gillend weggelopen.
Goh opzich doet de ut dienst het nodige als we dit vragen, maar neemt allemaal onnodig tijd in beslag. Ben nog steeds aan het wachten op ofwel de toelating het zelf te doen ofwel iemand van hen die de WOL aanmaakt, had gisteren al klaar geweest mocht ik het zelf doen.

En inderdaad, kosten, opslag,... komt rechtstreeks van hun winst dus elke euro wordt 3 keer omgedraaid. Terwijl we op andere vlakken geld buitensmijten...

Hier zijn we maar met twee voor IT, bedrijf van 150 man. Nu doet mijn collega enkel de meetings en de grote zaken.
Alle andere dingen zijn voor mij. Op zich geen probleem maar er moet hier zodanig veel gedaan worden + alle support issues dat het echt enorm veel begint te worden voor mij alleen. Alles is ook on prem waardoor ik voor veel dingen echt fysiek aan iemand zijn bureau moet gaan.

Dan heb je ook nog het feit dat dit een ja, semi industrieel bedrijf is en je dus een soort van fabrieksafdelingen hebt. Die stoppen graag laptops en desktops weg in kasten zodat ik die nog mag gaan zoeken ook. Ik moet nu bvb 170 devices omzetten van MBR naar GPT en bij 100 ervan de TPM naar 2.0 brengen om te kunnen updaten naar Windows 10 20H2. Maar holy fuck wat een klotewerk om te doen.

Het is ook echt wel wennen dat je als support niet veel dingen op voorhand kunt plannen en systematisch kunt werken. Er komt altijd wel iets tussen of plots krijgt hij ideeën en moet ik alles laten vallen of komt het er nog bovenop. Vermoeiend.

+ krijg dan te horen dat hij vindt dat mijn motivatie de laatste weken minder is. Ook motiverend.

Hier zijn we maar met twee voor IT, bedrijf van 150 man. Nu doet mijn collega enkel de meetings en de grote zaken.
Alle andere dingen zijn voor mij. Op zich geen probleem maar er moet hier zodanig veel gedaan worden + alle support issues dat het echt enorm veel begint te worden voor mij alleen. Alles is ook on prem waardoor ik voor veel dingen echt fysiek aan iemand zijn bureau moet gaan.

Dan heb je ook nog het feit dat dit een ja, semi industrieel bedrijf is en je dus een soort van fabrieksafdelingen hebt. Die stoppen graag laptops en desktops weg in kasten zodat ik die nog mag gaan zoeken ook. Ik moet nu bvb 170 devices omzetten van MBR naar GPT en bij 100 ervan de TPM naar 2.0 brengen om te kunnen updaten naar Windows 10 20H2. Maar holy fuck wat een klotewerk om te doen.

Het is ook echt wel wennen dat je als support niet veel dingen op voorhand kunt plannen en systematisch kunt werken. Er komt altijd wel iets tussen of plots krijgt hij ideeën en moet ik alles laten vallen of komt het er nog bovenop. Vermoeiend.

+ krijg dan te horen dat hij vindt dat mijn motivatie de laatste weken minder is. Ook motiverend.
Uw motivatie? Da's toch irrelevant zolang je uw werk uitvoert op een correcte manier en dat je niet 'den ambetanterik' uithangt natuurlijk want 'ik heb geen goesting en het staat mij niet aan, etc.'

Al die zelf-hulp boeken emo zeverderij die velen uit kramen tegenwoordig jong ... pfffft. Wat betekent dat feitelijk in de realiteit 'geen motivatie'? 🤷‍♂️
Anyway ... gelukkig is dat iets waar ze bij ons niet echt achter zitten. Ze hebben zo een of ander 3rd party bedrijf aangesteld om zich bezig te houden met die emo zeverderij 🤨, buuuuuut ... it's optional. 👏

De radio die hier op het werk vast op Nostalgie staat. Al die tjingeltjangel van de jaren stillekens. Plz!

Als ik Stubru op zet en er passeert eens een metal nummer ist direct commentaar. Want ja, 10 x per dag Clouseau is zo veel beter natuurlijk. :mad:

Uw motivatie? Da's toch irrelevant zolang je uw werk uitvoert op een correcte manier en dat je niet 'den ambetanterik' uithangt natuurlijk want 'ik heb geen goesting en het staat mij niet aan, etc.'

Al die zelf-hulp boeken emo zeverderij die velen uit kramen tegenwoordig jong ... pfffft. Wat betekent dat feitelijk in de realiteit 'geen motivatie'? 🤷‍♂️
Anyway ... gelukkig is dat iets waar ze bij ons niet echt achter zitten. Ze hebben zo een of ander 3rd party bedrijf aangesteld om zich bezig te houden met die emo zeverderij 🤨, buuuuuut ... it's optional. 👏
Hij gaf ook geen concreet voorbeeld ofzo... Wat hij wel verwacht is élke keer dat iemand iets vraagt, ik meteen recht spring en ga kijken.
Maar als ik dat bij elke vraag die ik krijg moet doen. Ik moet momenteel 3 nieuwe laptops deployen, 200 laptops uit elkaar halen, 50 oude pc's uit elkaar halen, 50 HDD's "verantwoord" vernietigen, de bureau opruimen, heel die update nest doen die ik hierboven beschreef + mijn openstaande tickets.

Mentaal gewoon slopend, zeker omdat ik iemand ben die graag dingen in een planning giet.
Tanden bijten zeker? :)

Hij gaf ook geen concreet voorbeeld ofzo... Wat hij wel verwacht is élke keer dat iemand iets vraagt, ik meteen recht spring en ga kijken.
Maar als ik dat bij elke vraag die ik krijg moet doen. Ik moet momenteel 3 nieuwe laptops deployen, 200 laptops uit elkaar halen, 50 oude pc's uit elkaar halen, 50 HDD's "verantwoord" vernietigen, de bureau opruimen, heel die update nest doen die ik hierboven beschreef + mijn openstaande tickets.

Mentaal gewoon slopend, zeker omdat ik iemand ben die graag dingen in een planning giet.
Tanden bijten zeker? :)
Goh ... prioriteiten bepalen.

Je kan dan wel geen vaste planning hebben van 'nu dit, morgen om 15u dat', maar je kan wel bepalen (evt. samen met uwe patron) wat prio krijgt & dit dan in volgorde uitvoeren.

Maar als er dan zaken tussen komen van een hogere prio, dat echt niet kan wachten, dan switch je even om daarna terug te schakelen.
Maar niet voor elke vraag moet je noodzakelijk alles laten vallen normaal gezien.

Nu ... anderzijds ... echt vaste planning in een support rol is nu eenmaal niet echt evident, men kan op elk moment met gelijk wat af komen eh. Dus een beetje deel v/d job lijkt mij.
Je kan moeilijk zeggen als iemand belt van 'den boel ligt plat' dat je het wel even zal inplannen om te komen kijken morgen om 10u.

Maar 100 dingen tegelijkertijd? Da marcheert niet al te goe. Dan probeer je zo goed mogelijk een backlog op te stellen om terug in volgorde van prio te verwerken. Beetje 'orde in de chaos', voor zover het mogelijk is.

Het is eerder van...

"Geef x en y maar een nieuwe laptop he"
"Ja seg die 200 laptops die in het magazijn staan moeten vernietigd worden"
"Begin maar met de uitrol van 20H2 nu er veel met verlof zijn he"
"Kom we gaan netwerkkabels gaan leggen, kijk maar eens mee"
"Update jij de database eens met de nieuwe aankopen?"

Op den duur denk ik echt van... kerel, ik heb er ook maar twee he.

Zal wel aan mij liggen, maar echt vermoeiend als je dat niet gewend bent.

Het is eerder van...

"Geef x en y maar een nieuwe laptop he"
"Ja seg die 200 laptops die in het magazijn staan moeten vernietigd worden"
"Begin maar met de uitrol van 20H2 nu er veel met verlof zijn he"
"Kom we gaan netwerkkabels gaan leggen, kijk maar eens mee"
"Update jij de database eens met de nieuwe aankopen?"

Op den duur denk ik echt van... kerel, ik heb er ook maar twee he.

Zal wel aan mij liggen, maar echt vermoeiend als je dat niet gewend bent.
En is die kerel dan ook uw line manager? Ik zou dat zeker toch eens aankaarten om enige stramien in uw werk te krijgen. En ook wanneer er weer iets nieuws uit de lucht valt, telkens overleggen welke prioriteit dit heeft tov de 8 andere topics die nog op uw to do staan. Misschien beseft hij dat niet?

Anders is dit volgens mij op termijn een excellent recept voor burn-out als je het mij vraagt. Ik zou er in ieder geval zot van komen.

En is die kerel dan ook uw line manager? Ik zou dat zeker toch eens aankaarten om enige stramien in uw werk te krijgen. En ook wanneer er weer iets nieuws uit de lucht valt, telkens overleggen welke prioriteit dit heeft tov de 8 andere topics die nog op uw to do staan. Misschien beseft hij dat niet?

Anders is dit volgens mij op termijn een excellent recept voor burn-out als je het mij vraagt. Ik zou er in ieder geval zot van komen.
Ik werk als vaste consultant hier en hij is de interne IT manager.
Ik heb het al aangekaart maar hij zegt gewoon dat dat IT is en het niet gemakkelijk is.

Gelukkig heb ik al aangegeven bij mijn werkgever dat ik graag op termijn een nieuwe klant zou willen.
Wel voor andere redenen dan degene die ik nu opsom, maar bon.
Eind dit jaar zou ik normaal gezien elders heen mogen.

Overheidsinstanties.

Ditmaal is de Nederlandse overheid de boeman. Om een vergunning te finaliseren hadden zij een bankgarantie nodig. Kopie hebben ze aanvaard, maar ze moeten per sé een origineel document hebben per post. Dat is gewoon een afgedrukt exemplaar van die kopie. Dat ding is wel per aangetekende zending verstuurd, maar blijkbaar zijn die Nederlandse ambtenaren die de post uitsorteren wegens covid maar 1 x week op kantoor om die documenten te registreren. En die dag is al gepasseerd. Dus ik mag nog een week wachten tot mijn vergunning formeel is goedgekeurd ...

Jongens toch ... de ironie is die vergunning in opdracht van een andere overheidsinstantie is. :p

Overheidsinstanties.

Ditmaal is de Nederlandse overheid de boeman. Om een vergunning te finaliseren hadden zij een bankgarantie nodig. Kopie hebben ze aanvaard, maar ze moeten per sé een origineel document hebben per post. Dat is gewoon een afgedrukt exemplaar van die kopie. Dat ding is wel per aangetekende zending verstuurd, maar blijkbaar zijn die Nederlandse ambtenaren die de post uitsorteren wegens covid maar 1 x week op kantoor om die documenten te registreren. En die dag is al gepasseerd. Dus ik mag nog een week wachten tot mijn vergunning formeel is goedgekeurd ...

Jongens toch ... de ironie is die vergunning in opdracht van een andere overheidsinstantie is. :p
zelf een jaar voor de belastingdienst van Nederland gewerkt EN net een jaar voor de Nederlandse Rijkswaterstaat afgerond, die mannen weten echt cirkels draaien soms.

Als applicatie ontwikkelaar moesten wij brieven laten printen zodat ze konden gepost worden, terwijl nog een mail sturen met exacte inhoud. Ik vraag mij af hoeveel keren dat die brief nutteloos is gebleken.

En veel van de anciens daar weten echt laaaange koffiepauzes en middagpauzes te nemen, dat even terzijde ;)

Een open source ticket systeem maar dat is meer voor de rest van het bedrijf.
Mijn collega is nogal iemand die heel impulsief iets in zijn hoofd krijgt.

Natuurlijk, het is mijn eerste job in IT dus misschien is dat gewoon de manier van werken?
Ik heb het al aangekaart maar hij zegt gewoon dat dat IT is en het niet gemakkelijk is.

Gelukkig heb ik al aangegeven bij mijn werkgever dat ik graag op termijn een nieuwe klant zou willen.
Wel voor andere redenen dan degene die ik nu opsom, maar bon.
Eind dit jaar zou ik normaal gezien elders heen mogen.
Neen dat is niet "gewoon den IT", dat is gewoon niet efficient en achterlijk werken. Dat vindt ge in alle departementen, net zoals de chocos die terechte verbeteringen wegwuiven als "dat is gewoon zo 🤷‍♂️".

Wat ik zou doen:
  1. Situatie toelichten aan uwe werkgever (= IT consultancy firma veronderstel ik?) en zeggen dat ze hier een trajectje moeten verkopen.
  2. Aankaarten bij alle verantwoordelijken (dus uwe collega, zijn baas, en als ge daar toegang toe hebt de CIO en CFO) dat ze eens een maand meten waar ze eigenlijk mee bezig zijn.
  3. Daarna / in parallel een proces uittekenen en dat volgen, al dan niet via de bestaande tool.
Haal gerust aan dat dit waarschijnlijk zowel de kwaliteit van de dienstverlening zal verhogen, als de kost drukken.

Eventueel kunt gij dat zelf trekken en is het interessant / leerrijk voor u. En zoniet zal uwe werkgever wel iemand hebben die dit kan?

Zoals @Lint al aangeeft, dit is niet normaal. Maar inderdaad als consultant is dat wel anders. Praat hier zeker met uw account manager over en zorg dat deze weet dat je bedolven wordt onder het werk. Is eventueel een opportuniteit om meer volk daar te verkopen en verbeteringstrajecten te starten.

Op het randje af beledigd worden door één of andere grijze bestuurder van een debiel immokantoor dat klant is bij ons. Was zever aan het verkopen tot en met dat elke eerstejaarsstudent rechten kan doorprikken. Begon al over een rechtszaak en klachten (gaat over een bedrag van 900 EUR :sleep:).

Soms heb ik eens te maken met de vastgoedsector en het is maar zelden een plezierige ervaring. Kan er ook niet bij dat elk Vlaamse dorpke 5 van zo'n kantoren heeft.

Op het randje af beledigd worden door één of andere grijze bestuurder van een debiel immokantoor dat klant is bij ons. Was zever aan het verkopen tot en met dat elke eerstejaarsstudent rechten kan doorprikken. Begon al over een rechtszaak en klachten (gaat over een bedrag van 900 EUR :sleep:).

Soms heb ik eens te maken met de vastgoedsector en het is maar zelden een plezierige ervaring. Kan er ook niet bij dat elk Vlaamse dorpke 5 van zo'n kantoren heeft.
Ben een tijdje geleden enorm uitgescholden door een makelaar. Ik had een kennis die 85 jaar is geholpen had om de exclusiviteitsovereenkomst voor de verkoop van zijn woning juridisch correct te maken. Had het via mijn mail verstuurd omdat die man zelf geen pc had.

Makelaar heeft mij uiteindelijk gebeld en volledig uitgekafferd. Ik heb hem uitgelegd dat ik die mens gewoon een plezier deed en daar niets voor gevraagd had, maar hij bleef volhouden dat ik die man had gemanipuleerd om zelf makelaar te kunnen gaan spelen en de woning te verkopen.

Hij heeft zelfs gedreigd om de originele documenten die bij hem op kantoor lagen te verscheuren.

Volledig crazy die mannen.

Terug
Bovenaan