Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Misschien een rare vraag maar, weiger je ooit bepaalde taken op het werk?

Nu is de leverancierspoort kapot, zo'n groot industrieel hekken dat open en dicht schuift.
Elke keer het open gaat, kan het niet meer vanzelf dicht. Dan moet er iemand aan gaan trekken en prutsen en de wieltjes gaan goed zetten.
Nu willen ze dat ik dat doe elke keer er iemand binnen en buiten gaat na het leveren van goederen.

Heb nu toegezegd omdat ik niet de indruk wil geven dat ik niet gemotiveerd ben + ze betalen veel geld voor mij.
Maar langs de andere kant denk ik dan van... moet IT nu de poort gaan dicht doen?

Mijn ergernis is een beetje dat bepaalde posten bij mijn klant ingekleed worden door 1 persoon. Dus als die met verlof is dan blijven jobs 3 weken liggen. Op zich heb ik daar nu niet zoveel last van maar structureel vind ik het gewoon eigenaardig.

De laatste tijd dikwijls erg vuile wc’s (toevallig recent ook een paar nieuwe mensen gestart). Bij de ene de bril ondergepist, in de andere lag de stront nog doodleuk te drijven (heeft die zijn gast dan eigenlijk wel afgekuist, er lag geen papier in) en de laatste wc zat nog onder de remsporen. Heb me dan maar ingehouden tot thuis. Vuil vies volk, echt waar, ik snap écht niet hoe je een wc zo vuil kunt achterlaten.

Een pakketje met een staal in dat ik dringend door een lab buiten Europa moest laten testen. Pakket zit nu al meer dan een week vast bij de douane. Blijkt nu dat de collega’s van verzending er een factuur hebben bijgestoken en een waarde van 1000 euro hebben vermeld terwijl die dingen nog geen 5 euro waard zijn. Serieus, waar haal je het??? Zo ga ik mijn deadline wel halen!!

Nu is de leverancierspoort kapot, zo'n groot industrieel hekken dat open en dicht schuift.
Elke keer het open gaat, kan het niet meer vanzelf dicht. Dan moet er iemand aan gaan trekken en prutsen en de wieltjes gaan goed zetten.
Nu willen ze dat ik dat doe elke keer er iemand binnen en buiten gaat na het leveren van goederen.

Heb nu toegezegd omdat ik niet de indruk wil geven dat ik niet gemotiveerd ben + ze betalen veel geld voor mij.
Maar langs de andere kant denk ik dan van... moet IT nu de poort gaan dicht doen?

Mijn ergernis is een beetje dat bepaalde posten bij mijn klant ingekleed worden door 1 persoon. Dus als die met verlof is dan blijven jobs 3 weken liggen. Op zich heb ik daar nu niet zoveel last van maar structureel vind ik het gewoon eigenaardig.
Uiteraard kan je bepaalde taken weigeren op het werk. Het komt bij mij meermaals voor dat ze dingen vragen die niet tot mijn takenpakket behoren. Ik antwoord dan gewoon dat dat niet mijn taak is en meldt het wat later in een overleg aan mijn manager, die op zijn beurt alle andere managers nog eens toelicht wat de taken van ons team zijn.

Heel uitzonderlijk zal ik dat wel eens doen, maar dan moet het ofwel héél dringend of héél belangrijk zijn. En die occasionele persoon waar ik een goede klik mee heb of die me ooit een gunst verleende, die maakt ook meer kans :) Maar ik zeg hier wel altijd bij dat ik dit normaal gezien niet hoef te doen en dat het geen gewoonte moet worden.

Trouwens, in uw geval. Gewoon iemand laten komen om te laten repareren? :sop:

Uiteraard kan je bepaalde taken weigeren op het werk. Het komt bij mij meermaals voor dat ze dingen vragen die niet tot mijn takenpakket behoren. Ik antwoord dan gewoon dat dat niet mijn taak is en meldt het wat later in een overleg aan mijn manager, die op zijn beurt alle andere managers nog eens toelicht wat de taken van ons team zijn.

Heel uitzonderlijk zal ik dat wel eens doen, maar dan moet het ofwel héél dringend of héél belangrijk zijn. En die occasionele persoon waar ik een goede klik mee heb of die me ooit een gunst verleende, die maakt ook meer kans :) Maar ik zeg hier wel altijd bij dat ik dit normaal gezien niet hoef te doen en dat het geen gewoonte moet worden.
Merk wel dat ik het moeilijk heb met zoiets te zeggen, zeker omdat ze mij inhuren om daar te werken.

Zoiets zou ik toch ook weigeren, het is toch logischer van onderhoud of één of andere externe firma dat te laten fixen ipv om het even wie (en zeker een -duur betaalde- IT-er) zo'n onnozel manueel werk te laten doen?

Niet zo raar, ik doe dat ook. Toevallig ook onlangs gehad met een poort. Soms kan je niet echt anders omdat je de productiviteit van het bedrijf wil vrijwaren. En net zoals bij u ontbreekt het ons ook aan geschikt personeel soms (door verlof etc.). Het loopt op electriciteit en er hangt software aan vast dus wordt er al gauw naar IT gewezen. 'T is niet uniek denk ik :)

Ik ben aan het overwegen om volgend jaar een maand ouderschapsverlof op te nemen als vakantie 😀 + mijn gewoon verlof. Nu dat nog verkocht krijgen aan m'n baas...
Indien je een bedrijfswagen hebt, normaal moet je deze in leveren vanaf 1 maand ouderschapsverlof, even ter info.

Merk wel dat ik het moeilijk heb met zoiets te zeggen, zeker omdat ze mij inhuren om daar te werken.
Normaalgezien zal je wel een account manager hebben die jou daar "verkoopt" (allez zo was het vroeger in mijn tijd toen ik ook dit soort werk deed). Schakel die gerust in om dit soort zaken met de klant te overleggen en wat wel en niet tot jouw takenpakket behoort. Is deel van zijn job om zowel de klant als u tevreden te houden. Want hoe meer tevreden beide partijen zijn, hoe langer hij zijn contractjes elke maand kan verlengen en commissie opstrijken.

Niet altijd zelf de kastanjes uit het vuur willen halen ;)

Als dat vaak is laat je ze gewoon open staan hè. Je bent geen portier, wat is het volgende. Leveringsbon aannemen?

Als het een magazijn poort zal wel iemand ze dichttrekken als die het koud/warm krijgt

Ding is dat er niemand aanwezig is bij inkomende goederen de komende 3 weken (is ook maar 1 persoon) dus als iemand door de poort rijdt, blijft die open staan. Wat nu ganse dagen gaande is, is dat FedEx of DHL of DPD passeren, binnen rijden omdat ze zien dat de poort open is, en gewoon pakjes dumpen aan de deur van het magazijn.

Normaalgezien zal je wel een account manager hebben die jou daar "verkoopt" (allez zo was het vroeger in mijn tijd toen ik ook dit soort werk deed). Schakel die gerust in om dit soort zaken met de klant te overleggen en wat wel en niet tot jouw takenpakket behoort. Is deel van zijn job om zowel de klant als u tevreden te houden. Want hoe meer tevreden beide partijen zijn, hoe langer hij zijn contractjes elke maand kan verlengen en commissie opstrijken.

Niet altijd zelf de kastanjes uit het vuur willen halen ;)
Is blijkbaar een contract dat al jaren loopt via mijn werkgever. Nu is de vorige vertrokken na een jaar, die daarvoor na 2 maanden en die daarvoor na 3 maanden. Ik wist van bij de start dat het geen leuke werkgever was, hadden ze mij ook duidelijk gezegd. Bij mijn evaluatie heeft mijn klant aangegeven dat ze zeer tevreden zijn van mij maar dat ik te ambitieus ben.

Ik had mijn beklag al gedaan in mijn persoonlijke evaluatie met zowel klant als werkgever. Dus ik heb de belofte gekregen dat ik na 3 verlengingen een nieuwe klant krijg. Dus ten laatste januari 2022 zou ik toch elders aan de slag mogen. Ik ben ook wel voorzichtig omdat die vacature die ik invul, al 4-5 jaar intern open staat + op de website en er regelmatig iemand voor op gesprek komt. Ik wil niet dat mijn werkgever die klant verliest uiteindelijk.

Maar zo dingen weigeren, ja... Ik vind het moeilijk omdat ik nog niet die autoriteit heb binnen het werkveld om dingen af te wijzen. Ook al hebben ze 0,0 te zien met mijn job.

Los van @Dr. Sheldon Cooper zijn verhaal (want daar zijn wel meer problemen dan dat dus in het kader daarvan vind ik het wel meer een probleem)

Maar ik vind zomaar zeggen dat het niet tot uw takenpakket behoort of dat het "manuele arbeid" is toch ook redelijk onnozel.

Mocht zoiets hier op het werk gebeuren (kleine KMO) dan zou ik ook iemand vragen die altijd daar is om dat even te doen in afwachting van een herstelling. Als zo een herstelling moet gebeuren door externe firma's is dat ook niet altijd de dag zelf en moet ge in tussentijd een oplossing vinden.
Vind dat het ook een beetje tot de verantwoordelijkheidszin van de werknemer behoort om te zien dat het bedrijf veilig is en als je als werknemer daar dan toch zit is het nu ook niet zo een big deal om ervoor te zorgen dat het bedrijf "veilig" is op die manier.
Als ze al jaren met uw voeten rammelen, dat is natuurlijk wat anders :unsure:

Los van @Dr. Sheldon Cooper zijn verhaal (want daar zijn wel meer problemen dan dat dus in het kader daarvan vind ik het wel meer een probleem)

Maar ik vind zomaar zeggen dat het niet tot uw takenpakket behoort of dat het "manuele arbeid" is toch ook redelijk onnozel.

Mocht zoiets hier op het werk gebeuren (kleine KMO) dan zou ik ook iemand vragen die altijd daar is om dat even te doen in afwachting van een herstelling. Als zo een herstelling moet gebeuren door externe firma's is dat ook niet altijd de dag zelf en moet ge in tussentijd een oplossing vinden.
Vind dat het ook een beetje tot de verantwoordelijkheidszin van de werknemer behoort om te zien dat het bedrijf veilig is en als je als werknemer daar dan toch zit is het nu ook niet zo een big deal om ervoor te zorgen dat het bedrijf "veilig" is op die manier.
Deels met je eens.
Wanneer onze poetsvrouw met verlof is, controleren wij ook zelf de wc, poets ik mijn eigen bureau en de wachtzaal,... Terwijl ik ook geen poetsvrouw ben 😁.

Maar hier hebben we iemand die al extreem overbevraagd is en al meermaals heeft aangegeven dat de workload veel te hoog is, er veel te veel onduidelijkheid is qua prioriteiten en dan geef je iemand die 300 euro per dag kost ook nog eens dat bij? Dat is wél compleet van de pot gerukt.

@Dr. Sheldon Cooper ik zou NOG eens met je eigen baas spreken en aandringen op een andere klant. Maak duidelijk dat je er eigenlijk de moed door verliest en het niet meer vol zal houden tot volgend jaar. Een werknemer op ziekenkas is slechter voor hen hoor 😉

Natuurlijk, maar dat heeft ook wel zijn grenzen.

Ik zit zelf ook in IT en als ik toevallig ergens op de vloer passeer en er vraagt iemand om snel te helpen een doos op te heffen zal ik ook niet te beroerd zijn om te helpen. Het is niet omdat je IT'er bent dat je niet eens een keer ook iets manueler werk kan uitvoeren. Dat is iets dat ik altijd van mijn pa heb meegekregen. Het is niet omdat je een "schoner" job hebt of hoger in functie dat je te schoon bent om ook eens uw handen vuil te maken. En mijn pa was (nu met pensioen) ook projectmanager van verschillende grote werven, die moest al 15 jaar op zich niets meer manueel doen maar als er werk is moet dat gedaan worden.

Maar in @Dr. Sheldon Cooper zijn geval moet hij structureel als portier fungeren en dat kan ook niet de bedoeling zijn. Maar soms is het ook echt nodig om uw takenpakket eens duidelijk te maken. Onlangs zat er hier een mail in onze mailbox omdat de WC niet meer doortrok. Ja, dat is niet IT gerelateerd eh. Ik heb wel even getwijfeld om te antwoorden met de vraag of ze de WC al eens opnieuw hadden opgestart. :unsure:

Deels met je eens.
Wanneer onze poetsvrouw met verlof is, controleren wij ook zelf de wc, poets ik mijn eigen bureau en de wachtzaal,... Terwijl ik ook geen poetsvrouw ben 😁.

Maar hier hebben we iemand die al extreem overbevraagd is en al meermaals heeft aangegeven dat de workload veel te hoog is, er veel te veel onduidelijkheid is qua prioriteiten en dan geef je iemand die 300 euro per dag kost ook nog eens dat bij? Dat is wél compleet van de pot gerukt.

@Dr. Sheldon Cooper ik zou NOG eens met je eigen baas spreken en aandringen op een andere klant. Maak duidelijk dat je er eigenlijk de moed door verliest en het niet meer vol zal houden tot volgend jaar. Een werknemer op ziekenkas is slechter voor hen hoor 😉

Ahja, daarom dat ik zei dat dat los van zijn situatie stond he :D

Natuurlijk, maar dat heeft ook wel zijn grenzen.

Ik zit zelf ook in IT en als ik toevallig ergens op de vloer passeer en er vraagt iemand om snel te helpen een doos op te heffen zal ik ook niet te beroerd zijn om te helpen. Het is niet omdat je IT'er bent dat je niet eens een keer ook iets manueler werk kan uitvoeren. Dat is iets dat ik altijd van mijn pa heb meegekregen. Het is niet omdat je een "schoner" job hebt of hoger in functie dat je te schoon bent om ook eens uw handen vuil te maken. En mijn pa was (nu met pensioen) ook projectmanager van verschillende grote werven, die moest al 15 jaar op zich niets meer manueel doen maar als er werk is moet dat gedaan worden.

Maar in @Dr. Sheldon Cooper zijn geval moet hij structureel als portier fungeren en dat kan ook niet de bedoeling zijn. Maar soms is het ook echt nodig om uw takenpakket eens duidelijk te maken. Onlangs zat er hier een mail in onze mailbox omdat de WC niet meer doortrok. Ja, dat is niet IT gerelateerd eh. Ik heb wel even getwijfeld om te antwoorden met de vraag of ze de WC al eens opnieuw hadden opgestart. :unsure:
Volledig akkoord met uw eerste alinea, ik ben ook zo ingesteld.

Maar ik had al snel door dat elke keer ja op alles zeggen vaak gelijk staat aan een gewoonte worden. Klein voorbeeld: ik ben ergotherapeut in een ziekenhuis. Het is een algemeen gegeven dat de staffing qua verpleegkundigen op een ziekenhuisdienst niet breed is, lees: net de minimum of er net onder qua workload. Er lag hier een madammeke bij ons op dienst die haar nek gebroken had en verlamd is van haar kin tot haar tenen. Dat hele ochtendritueel duurt gewoon pokkelang, wassen, eten geven en de ganse ramtamtam, dus had ik die eens een week op rij 's ochtends eten gegeven, terwijl dat niet perse in mijn "takenpakket" zit. Tot ik na het weekend terugkwam en ze doodleuk zei dat ze haar meerdere keren vergeten eten geven waren. Als ik dan eens effectief echt weinig tijd heb om ze eten te geven -ik herhaal: niet mijn taak in theorie- krijg ik scheve blikken omdat "ze nog geen eten heeft gekregen".

Enfin, ge ziet het plaatje. Sommige dingen wennen snel bij collega's :)

Mwa, zo'n vaart loopt het niet. Ik heb het al twee keer aangegeven, er zijn beloftes gemaakt en ze appreciëren het dat ik ondanks alles gewoon mijn job hier doe en goed doe. Dus ik denk dat ik daar wel punten mee scoor bij mijn managers momenteel :)

Terug
Bovenaan