Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Initieel leek me Rutte een goede keuze voor topman, maar bij dit te zien, ben ik van mening veranderd.
Jesus christus. Hoe in godsnaam staat hij aan het hoofd van de NATO met zo’n mental gymnastics.
Beschamend.
Teflon Mark is net wel de juiste persoon is als NAVO hoofd. Probeert alle partijen wat te paaien en tevreden te houden, hoe tenenkrullend/cringe het ook is.Ik mag hopen dat dit fake is.
Ik vind zo'n bericht ontslagwaardig zeker als je zijn verleden als 1ste minister van Nederland weet.
![]()
Truth Social
Truth Social is America's "Big Tent" social media platform that encourages an open, free, and honest global conversation without discriminating on the basis of political ideology.truthsocial.com
Jesus christus. Hoe in godsnaam staat hij aan het hoofd van de NATO met zo’n mental gymnastics.
Beschamend.
Het Handvest van de VN afaik wat de USA wel ondertekend hebben natuurlijk
Chris De Cock (Prof Internationaal Humanitair Recht):Iedereen weet dat de VN slechts een praatbarak is zonder uitvoerende macht.
Daarbij kan je dat handvest op meerdere manieren interpreteren. Het is precies een horoscoop: iedereen kan er iets in vinden om zijn gelijk te halen
Artikel 1:
To maintain international peace and security, and to that end: to take effective collective measures for the prevention and removal of threats to the peace, and for the suppression of acts of aggression or other breaches of the peace, and to bring about by peaceful means, and in conformity with the principles of justice and international law, adjustment or settlement of international disputes or situations which might lead to a breach of the peace;
Je kan dus stellen dat VS en Israël collectief actie nemen tegen Iran ter preventie van atoomwapens in handen van Iran, wat gezien kan worden als bedreiging voor de vrede?
Ter info: ik speel hier advocaat van de duivel en keur dat ook niet goed, noch is dat in lijn met mijn eigen overtuigingen. Wil gewoon een punt maken dat er op dat niveau een anarchie heerst en de sterkste (USA) het gewoon voor het zeggen heeft. De kritiek van alle kanten is misschien gerechtvaardigd maar haalt uiteindelijk niks uit. Ik vermoed dat veel landen/mensen stiekem blij zijn dat Israeël en US het vuile werk doen, maar naar het publiek toe uiten ze dan kritiek.
soit, we zijn hier offtopic aan het gaan van de Navo norm
Het ging Rutte (en de hele NAVO eigenlijk) maar om één ding: Trump zijn ego strelen en hem zijn momentjes gunnen.Op zich is Rutte er nu wel in geslaagd om het ongeleid projectiel dat Trump toch is te sturen in de richting van het overeind houden van de NAVO. Want hoe Trump in de maanden hiervoor twijfel zaaide over het nut van de NAVO (of toch de vraag of de VS er eventueel uit moest stappen), daar moesten we echt van af.
De evaluatie van de 5% regel gebeurt in 2029, wanneer Donald er niet meer bij is, wat ook leuk meegenomen is.

Op zich is Rutte er nu wel in geslaagd om het ongeleid projectiel dat Trump toch is te sturen in de richting van het overeind houden van de NAVO. Want hoe Trump in de maanden hiervoor twijfel zaaide over het nut van de NAVO (of toch de vraag of de VS er eventueel uit moest stappen), daar moesten we echt van af.
De evaluatie van de 5% regel gebeurt in 2029, wanneer Donald er niet meer bij is, wat ook leuk meegenomen is.
Trump is een egocentrist, slijmen helpt nu eenmaal bij zo'n types. Het is daar net niet tot een happy ending gekomen. Deze top is de grote Donaldshow geworden.Toch straf hoe sterk Rutte kan flemen bij Trump. Noemt hem al Daddy als het over het Israel-Iran conflict gaat.
Daar is hij weer met zijn tarieven.Donald Trump is niet te spreken over de houding van Spanje tijdens de NAVO-top. Het land zegt dat het 'slechts' 2,1 procent van zijn bbp wil investeren in defensie, maar belooft wel om de opgelegde militaire capaciteiten te halen.
"Het is verschrikkelijk wat ze gedaan hebben", zegt Trump nu. "Spanje is het enige land dat niet wil betalen. We zijn nog aan het onderhandelen met Spanje over het handelsakkoord. Ik zal ze het dubbele doen betalen. Ik ben daar erg serieus over."
Er zijn nog steeds onderhandelingen gaande tussen de VS en Europa over handelstarieven. Er is een belangrijke deadline van 9 juli 2025. Vanaf die datum dreigt de VS eenzijdig algemene heffingen van 50 procent in te voeren op Europese producten, tenzij er een oplossing wordt gevonden.
Trump dreigt nu om direct met Spanje te onderhandelen over die tarieven, om het land zo onder druk te zetten. "Ik ga direct onderhandelen met Spanje. Ik ga het zelf doen", zegt hij. "Ze gaan zo meer moeten betalen. Spanje is het enige land dat geen 5 procent wil betalen, dat houdt voor mij geen steek." (VRT NWS)
Met die redenering kan quasi elk Europees land het afbollen uit de NAVO. Het is net de bedoeling dat de Europese landen de NAVO terug serieus nemen en er ook geld in gaan investeren. Dat lijkt aardig te lukken, enkel Spanje doet moeilijk (hoewel ze daar met torenhoge bedenkelijke overheiddsbestedingen zitten en een zwakke tewerkstellingsgraad). Ze zouden beter in Spanje dit bezien als een opportuniteit om jobs te creëren via defensie bedrijven.NAVO-lidmaatschap voor een land als Spanje lijkt me nu wel niet de hoogste prioriteit. 't Is niet dat ze militaire acties van een ander land dienen te vrezen als ze uit de NAVO stappen.
Met die redenering kan quasi elk Europees land het afbollen uit de NAVO. Het is net de bedoeling dat de Europese landen de NAVO terug serieus nemen en er ook geld in gaan investeren.