Navo Norm 5%

Jesus christus. Hoe in godsnaam staat hij aan het hoofd van de NATO met zo’n mental gymnastics.

Beschamend.

Ik mag hopen dat dit fake is.
Ik vind zo'n bericht ontslagwaardig zeker als je zijn verleden als 1ste minister van Nederland weet.

Teflon Mark is net wel de juiste persoon is als NAVO hoofd. Probeert alle partijen wat te paaien en tevreden te houden, hoe tenenkrullend/cringe het ook is.

Jesus christus. Hoe in godsnaam staat hij aan het hoofd van de NATO met zo’n mental gymnastics.

Beschamend.

Wereldschokkend nieuws dat de NAVO (een defensiepact voornamelijk tegen Rusland & consoorten), de USA (dat veruit de grootste contributies maakt in harde bedragen aan de NAVO) niet rechtstreeks gaat beschuldigen voor deze acties.
Daarnaast is het ook gewoon een andere situatie dan Oekraïne: de US is Iran niet binnengevallen en heeft specifieke (nucleaire) faciliteiten gebombardeerd.

Overigens: die journalist heeft het over de "rules based international order" en "international law". Allemaal goed en wel voor de bureaucraten, maar op een bepaald supranationaal niveau heerst er gewoon anarchie.
Toon maar eens aan welk wetboek of document zegt dat dit niet mag. ter info: VS heeft handtekening ingetrokken van het internationaal strafhof, en Iran heeft dat nooit geratifieerd.

Het Handvest van de VN afaik wat de USA wel ondertekend hebben natuurlijk

Iedereen weet dat de VN slechts een praatbarak is zonder uitvoerende macht.

Daarbij kan je dat handvest op meerdere manieren interpreteren. Het is precies een horoscoop: iedereen kan er iets in vinden om zijn gelijk te halen

Artikel 1:
To maintain international peace and security, and to that end: to take effective collective measures for the prevention and removal of threats to the peace, and for the suppression of acts of aggression or other breaches of the peace, and to bring about by peaceful means, and in conformity with the principles of justice and international law, adjustment or settlement of international disputes or situations which might lead to a breach of the peace;

Je kan dus stellen dat VS en Israël collectief actie nemen tegen Iran ter preventie van atoomwapens in handen van Iran, wat gezien kan worden als bedreiging voor de vrede?

Ter info: ik speel hier advocaat van de duivel en keur dat ook niet goed, noch is dat in lijn met mijn eigen overtuigingen. Wil gewoon een punt maken dat er op dat niveau een anarchie heerst en de sterkste (USA) het gewoon voor het zeggen heeft. De kritiek van alle kanten is misschien gerechtvaardigd maar haalt uiteindelijk niks uit. Ik vermoed dat veel landen/mensen stiekem blij zijn dat Israeël en US het vuile werk doen, maar naar het publiek toe uiten ze dan kritiek.

soit, we zijn hier offtopic aan het gaan van de Navo norm

Dat het uiteindelijk over de sterkste gaat wil ik niet direct tegenspreken, helaas, maar artikel 2 van het Handvest is wel duidelijk in respect voor de soevereiniteit van elke staat (Iran verbreekt dat ook wel geregeld).

Iedereen weet dat de VN slechts een praatbarak is zonder uitvoerende macht.

Daarbij kan je dat handvest op meerdere manieren interpreteren. Het is precies een horoscoop: iedereen kan er iets in vinden om zijn gelijk te halen

Artikel 1:
To maintain international peace and security, and to that end: to take effective collective measures for the prevention and removal of threats to the peace, and for the suppression of acts of aggression or other breaches of the peace, and to bring about by peaceful means, and in conformity with the principles of justice and international law, adjustment or settlement of international disputes or situations which might lead to a breach of the peace;

Je kan dus stellen dat VS en Israël collectief actie nemen tegen Iran ter preventie van atoomwapens in handen van Iran, wat gezien kan worden als bedreiging voor de vrede?

Ter info: ik speel hier advocaat van de duivel en keur dat ook niet goed, noch is dat in lijn met mijn eigen overtuigingen. Wil gewoon een punt maken dat er op dat niveau een anarchie heerst en de sterkste (USA) het gewoon voor het zeggen heeft. De kritiek van alle kanten is misschien gerechtvaardigd maar haalt uiteindelijk niks uit. Ik vermoed dat veel landen/mensen stiekem blij zijn dat Israeël en US het vuile werk doen, maar naar het publiek toe uiten ze dan kritiek.

soit, we zijn hier offtopic aan het gaan van de Navo norm
Chris De Cock (Prof Internationaal Humanitair Recht):

De Amerikaanse bombardementen in Iran doen het internationaal recht op zijn grondvesten daveren.

In dit concreet geval kunnen de VS het recht op ‘collectieve’ zelfverdediging enkel inroepen indien Israël om hulp heeft gevraagd in diens kader van individuele zelfverdediging. Enkel indien er sprake is van een ‘imminente’ gewapende aanval wordt de uitoefening van ‘anticipatorische’zelfverdediging aanvaard. Preventief optreden valt niet onder het recht van zelfverdediging en vereist een tussenkomst van de VN-Veiligheidsraad.

Bij gebreke aan een wettelijke grondslag in het VN-Handvest, kan er in zo’n geval dan ook geen sprake zijn van ‘collectieve’ zelfverdediging. M.a.w.: indien er geen beroep kan gedaan worden op ‘individuele’ zelfverdediging door de slachtoffer-Staat, kunnen derde Staten zich ook niet rechtmatig beroepen op ‘collectieve’ verdediging in steun van die Staat.

Kunnen de VS terugvallen op Artikel V van het NAVO-Verdrag? Neen, aangezien Artikel V steunt op de ‘conditio sine qua non’-voorwaarde van ‘individuele’ zelfverdediging (door de VS).

Tenzij de VS en Israël doortastend bewijs leveren van een vermeende ‘imminente’ aanval door Iran, is het paradoxaal genoeg enkel dat laatste land dat zich thans kan beroepen op diens recht van zelfverdediging.

Op zich is Rutte er nu wel in geslaagd om het ongeleid projectiel dat Trump toch is te sturen in de richting van het overeind houden van de NAVO. Want hoe Trump in de maanden hiervoor twijfel zaaide over het nut van de NAVO (of toch de vraag of de VS er eventueel uit moest stappen), daar moesten we echt van af.

De evaluatie van de 5% regel gebeurt in 2029, wanneer Donald er niet meer bij is, wat ook leuk meegenomen is.

Op zich is Rutte er nu wel in geslaagd om het ongeleid projectiel dat Trump toch is te sturen in de richting van het overeind houden van de NAVO. Want hoe Trump in de maanden hiervoor twijfel zaaide over het nut van de NAVO (of toch de vraag of de VS er eventueel uit moest stappen), daar moesten we echt van af.

De evaluatie van de 5% regel gebeurt in 2029, wanneer Donald er niet meer bij is, wat ook leuk meegenomen is.
Het ging Rutte (en de hele NAVO eigenlijk) maar om één ding: Trump zijn ego strelen en hem zijn momentjes gunnen.

Na 2029 als Trump president af is --> Die 5% norm? Oei die halen we niet (allemaal) oeps! Maar wie maalt daar nog om?
Als we landen bij 2,5% tem 3,5% zal het al goed zijn.

Mensen klagen dat policiti geen lange termijn visie hebben, maar de gemiddelde burger kan er ook wat van... "Trump weg = probleem opgelost & business as usual" denkt men.

Vertel me eens, is de kans op een herverkiezing van een of andere MAGA-gek volgende elections groter of kleiner geworden nadat de volledige NAVO plat op de buik ging voor die bullebak? Gaat de Amerikaanse houding post-Trump terug kalmeren, of gaan ze op hetzelfde elan (en extremer) verder omdat het blijkbaar werkt? Ahja, want "hij is de enige president die dit had kunnen bereiken" en "het is zijn overwinning".

Om van te kotsen, en de gemiddelde Europese burger gaat het serieus mogen voelen komende jaren. Iedereen kent de term vredesdividend en wat daar de gevolgen van waren? Wat gebeurt er nu ons vredesdividend wegvalt en we vredesinterest mogen gaan betalen? :smile:

Slagen VS kopen

Ben wel eens benieuwd of dat een invloed gaat hebben op de machtsverhoudingen want je moet een kat een kat noemen: de NAVO is vandaag (grotendeels terecht zelfs) eigenlijk gewoon de VS natuurlijk - de rest is voetvolk.

Materiaal kopen, groter leger - allemaal goed en wel, maar daar draait het niet om - je moet macht kopen, anders is het weggegooid geld - en macht is: zeggen dat je gaat bommen smijten en volk sturen, en het ook effectief doen als het nodig is of gewoon goed uitkomt om je eigen positie te versterken.

Toch straf hoe sterk Rutte kan flemen bij Trump. Noemt hem al Daddy als het over het Israel-Iran conflict gaat.
Trump is een egocentrist, slijmen helpt nu eenmaal bij zo'n types. Het is daar net niet tot een happy ending gekomen. Deze top is de grote Donaldshow geworden.

Vers van de pers:
Donald Trump is niet te spreken over de houding van Spanje tijdens de NAVO-top. Het land zegt dat het 'slechts' 2,1 procent van zijn bbp wil investeren in defensie, maar belooft wel om de opgelegde militaire capaciteiten te halen.

"Het is verschrikkelijk wat ze gedaan hebben", zegt Trump nu. "Spanje is het enige land dat niet wil betalen. We zijn nog aan het onderhandelen met Spanje over het handelsakkoord. Ik zal ze het dubbele doen betalen. Ik ben daar erg serieus over."

Er zijn nog steeds onderhandelingen gaande tussen de VS en Europa over handelstarieven. Er is een belangrijke deadline van 9 juli 2025. Vanaf die datum dreigt de VS eenzijdig algemene heffingen van 50 procent in te voeren op Europese producten, tenzij er een oplossing wordt gevonden.

Trump dreigt nu om direct met Spanje te onderhandelen over die tarieven, om het land zo onder druk te zetten. "Ik ga direct onderhandelen met Spanje. Ik ga het zelf doen", zegt hij. "Ze gaan zo meer moeten betalen. Spanje is het enige land dat geen 5 procent wil betalen, dat houdt voor mij geen steek." (VRT NWS)
Daar is hij weer met zijn tarieven.

Laatst bewerkt:
Quotes van BDW zijn persconferentie op de NAVO-top:

"Wat de Belgische regering betreft hebben wij een regeerakkoord dat de opzet naar 2,5% voorzag in 2034 en dat blijft voorlopig ons pad."

"Wij hebben geen plan om voorbij de 2% te gaan voor 2029"

Klinkt fantastisch.

NAVO-lidmaatschap voor een land als Spanje lijkt me nu wel niet de hoogste prioriteit. 't Is niet dat ze militaire acties van een ander land dienen te vrezen als ze uit de NAVO stappen.

NAVO-lidmaatschap voor een land als Spanje lijkt me nu wel niet de hoogste prioriteit. 't Is niet dat ze militaire acties van een ander land dienen te vrezen als ze uit de NAVO stappen.
Met die redenering kan quasi elk Europees land het afbollen uit de NAVO. Het is net de bedoeling dat de Europese landen de NAVO terug serieus nemen en er ook geld in gaan investeren. Dat lijkt aardig te lukken, enkel Spanje doet moeilijk (hoewel ze daar met torenhoge bedenkelijke overheiddsbestedingen zitten en een zwakke tewerkstellingsgraad). Ze zouden beter in Spanje dit bezien als een opportuniteit om jobs te creëren via defensie bedrijven.

Met die redenering kan quasi elk Europees land het afbollen uit de NAVO. Het is net de bedoeling dat de Europese landen de NAVO terug serieus nemen en er ook geld in gaan investeren.

Klopt, quasi elk land ten westen van Berlijn kan er in theorie uitstappen zonder echte problemen op korte en middellange termijn. Eens te meer gezien Europa via de EU dusdanig verstrengeld is dat er intern geen oorlogen meer in het verschiet liggen.
Het is net daarom dat landen als Spanje en Belgie de NAVO normen niet zo serieus nemen, waarom ook. Voor landen als Polen, Estland, en anderen daar, is het een heel ander verhaal.

Zolang dat de overgrote meerderheid van die Defensie-uitgaves maar aan interne, Europese aangelegenheden besteed worden, anders gaan er wel problemen opduiken in de toekomst.

Terug
Bovenaan