Onnozele/kleine vraagjes: Werk & Studie editie

Als ze je wil betalen om niks te doen tijdens je horeca-uren: ja.

Anders, behalve in specifieke gevallen (als je mogelijks concurrentie kan aandoen, als je job maaatschappelijk niet gepast is (bvb stripteasedanseres en leerkracht godsdienst, ...): nee.

Ik moet wel werken met 'gevoelige' data en ze zitten hier altijd te konkelfoezen met de Gegevensbeschermigsautoriteit. Het enige wat misschien wel een probleem zou zijn moest ik een politiek mandaat opnemen, maar dat is dus absoluut niet het geval. Dus geen idee waarom ze vroeg om wat ik doe "misschien even op papier te zetten".

Ik moet wel werken met 'gevoelige' data en ze zitten hier altijd te konkelfoezen met de Gegevensbeschermigsautoriteit. Het enige wat misschien wel een probleem zou zijn moest ik een politiek mandaat opnemen, maar dat is dus absoluut niet het geval. Dus geen idee waarom ze vroeg om wat ik doe "misschien even op papier te zetten".
Als het gevoelige data is, mag je dat toch niet voor iets anders gebruiken, dus zie ik het probleem niet. En ontslag omwille van een politiek mandaat is (behalve bij uitzonderingen zoals bvb werken voor vooruit en opkomen voor Vlaams Belang) natuurlijk not done.

Ben half aan het uitkijken naar een omvorming bijscholing. Krijg momenteel HR opleiding op werk maar wil ook de automotive eens verkennen.
Iemand die werkt als monteur bv? Kloppen de verhalen nog dat het hard werken voor niks is?

Heeft er hier iemand gewerkt als/ervaring met/zicht op het beroep van 'privédetective'? Wist tot een uur geleden niet dat dat bestond, maar las er daarjuist een artikel over en blijkbaar is het een hele sector met opleidingen, vergunningen, etc. 😂

Het werk zal wrs wel heel wat saaier dan een aflevering van Poirot zijn. Maar wel interessant om te weten hoe dat in z'n werk gaat en hoe mensen beslissen om plots de weg van inspector gadget op te gaan.

@JPV of iemand anders: heeft je werkgever eigenlijk 'zaken' met wat je eventueel doet als bijberoep/-verdienste (of in mijn geval ook als reservist)?
Ik liet vorige week vallen dat ik af en toe nog wel wat help in de horeca (als flexi) en reservist officier ben bij defensie, en mijn directrice had het gehoord en zei iets van "we moeten dat misschien even op papier zetten". Ik heb ze afgewimpeld, maar ben je eigenlijk verplicht om het überhaupt te melden dat je nog 'iets' betalend doet na je uren/weekend?
Staat daar iets over in je contract?
Indien niet: none of their business.

Nu wel opletten hier als je in de publieke sector werkt. :p
Daar zijn de spelregels anders.

Als het gevoelige data is, mag je dat toch niet voor iets anders gebruiken, dus zie ik het probleem niet. En ontslag omwille van een politiek mandaat is (behalve bij uitzonderingen zoals bvb werken voor vooruit en opkomen voor Vlaams Belang) natuurlijk not done.

Ook hier weer. Publieke sector is anders.

Ik denk dat dit eentje voor @JPV is. Mijn vrouw startte in februari 2020 in het onderwijs voor een korte aanstelling. Op 1 september 2020 voerden ze de 8 jaar geldelijke anciënniteit in voor zij-instromers.

Men heeft ook onderstaande regel gecreëerd.

• personeelsleden die voor 1 september 2020 één of meerdere korte aanstellingen hebben gehad die samen niet meer dan 105 kalenderdagen bedragen, en tussen 1 september 2020 en 1 december 2021 worden aangesteld in een knelpuntambt, hebben recht op maximum 8 jaar bijkomende geldelijke anciënniteit.
Mijn vrouw komt aan meer kalenderdagen, stuk of 20 te veel. Het effectief gewerkte kalenderdagen bedraagt minder dan 105. Discussie discussie discussie, maar geweigerd door de betreffende dienst.

Nu stelde iemand van het secretariaat voor om een vroegere tewerkstelling in 2020 ongedaan te maken door haar (deels) "uit te schrijven voor die tewerkstelling" en dat loon terug te betalen, is dat eigenlijk wel mogelijk meer dan 3 jaar na datum?

Die 8 jaar betekenen wel 300 netto meer per maand, plus een achterstallig loon van 10K ..

Mijn vrouw werkt full time tijdens de weekdagen.

De zondagen gaat ze vaak nog wat bij werken in een hotel, met dagcontracten.
Nu denk ik dat dit te veel belast zal worden (als ze 6 op 7 werkt, weliswaar geen superhoog loon als poetsvrouw maar toch).
Op jobat lees ik:
Wat een werknemer bijverdiende viel immers in de hoogte belastingschijf en daarvan ging meer dan 50% naar de staat.
(dat wist ik ook niet. Ik dacht dat gewoon ALLE loon werd samengeteld op de belastingsbrief, en dan moest je het "geluk" hebben dat je niet in een hoge(re) schijf terecht kwam, waardoor je extra belast werd..

Dus nu gevraagd aan interim bureau of ze haar die zondagen niet kunnen inschrijven als Flexijob. dat is mogelijk zeggen ze, maar aan een lager loon dan. Omdat ze alles netto krijgt zeggen ze...

Klopt dat? mogen ze dan een lager loon toekennen, en zoja : wat is het gangbare percentage ongeveer, dat ze dan mogen af trekken van haar oorspronkelijke bruto loon via normaal dagcontract, naar bruto loon flexi job?
@JPV misschien, of iemand anders?

Laatst bewerkt door een moderator:
Vraag ivm. smartschool voor school zoon.
Hoe filteren jullie de inkomende berichten?
Ik had graag bvb. 1 mail per week ontvangen op mijn eigen mailadres die alles bundelt. Is dat mogelijk?

Vraag ivm. smartschool voor school zoon.
Hoe filteren jullie de inkomende berichten?
Ik had graag bvb. 1 mail per week ontvangen op mijn eigen mailadres die alles bundelt. Is dat mogelijk?
nee, je kan wel de meldingen in de app enkel laten toekomen tijdens bepaalde uren/dagen.

Weet iemand hier of men verworven anciënniteit mag/kan intrekken wanneer men een ander voordeel in de plaats geeft? Concreet gaat het om het toekennen van een bedrijfswagen waarbij men wel enigszins 'gecompenseerd' heeft door 2j anciënniteit terug te draaien.

Wat de zaak wel bemoeilijkt: deze ging vergezeld van een wijziging van het paritair comité...

Weet iemand hier of men verworven anciënniteit mag/kan intrekken wanneer men een ander voordeel in de plaats geeft? Concreet gaat het om het toekennen van een bedrijfswagen waarbij men wel enigszins 'gecompenseerd' heeft door 2j anciënniteit terug te draaien.

Wat de zaak wel bemoeilijkt: deze ging vergezeld van een wijziging van het paritair comité...
Lijkt me dat je vasthangt aan de regels van het PC. Deze overrulen alles in dat geval.

Onlangs een collega horen zeggen dat je geen ziektebriefje moet binnenbrengen indien je meerdere/verantwoordelijk je naar huis stuurt in jouw plaats.

Klopt dit?

Dus stel ik kom morgen op het werk en mijn baas zegt: Pinkman, je ziet er niet goed uit vandaag, ga naar huis. Ik moet dan geen briefje binnenbrengen?

Onlangs een collega horen zeggen dat je geen ziektebriefje moet binnenbrengen indien je meerdere/verantwoordelijk je naar huis stuurt in jouw plaats.

Klopt dit?

Dus stel ik kom morgen op het werk en mijn baas zegt: Pinkman, je ziet er niet goed uit vandaag, ga naar huis. Ik moet dan geen briefje binnenbrengen?
Enkel voor die dag, als je meerdere dagen ziek thuis blijft wel.

Klopt dit?

Als je baas je naar huis stuurt, moet je sowieso niks indienen, want je volgt gewoon de orders van je baas. :)

Mijn contract bij de universiteit loopt eind deze maand af. Ik ga maandag aan mijn werkgever laten weten dat ik geen nieuwe onderteken (er stonden nog projecten op). Reden hiervoor is een burnout en mezelf wat tijd geven om me te heroriënteren. De verstandhouding met mijn werkgevende is goed. Heb ik recht op een werkloosheidsuitkering in dit geval? Bedoeling is om december, ten laatste januari ergens anders aan de slag te zijn.

Vraagje i.v.m. 13de maand bij ontslag. Stel ik neem nu ontslag (PC 200) en heb een opzeg van 6 weken, dan heb ik geen recht op een 13de maand. Maar als ik binnen een paar weken mijn ontslag indien zodat ik vlak na nieuwjaar eigenlijk aan mijn nieuwe job begin, dan heb ik wel nog recht op die 13de maand?

Lijkt simpel, maar ik wil toch nog even voor de zekerheid polsen hier of mijn redenering klopt. Aangezien dat wel een mooie bonus zou zijn die ik anders net ga mislopen.

Mijn contract bij de universiteit loopt eind deze maand af. Ik ga maandag aan mijn werkgever laten weten dat ik geen nieuwe onderteken (er stonden nog projecten op). Reden hiervoor is een burnout en mezelf wat tijd geven om me te heroriënteren. De verstandhouding met mijn werkgevende is goed. Heb ik recht op een werkloosheidsuitkering in dit geval? Bedoeling is om december, ten laatste januari ergens anders aan de slag te zijn.
Nee... Contract loopt af.

Terug
Bovenaan