Onnozele/kleine vraagjes: Werk & Studie editie

Een aflopend contract is toch geen probleem voor recht op een werkloosheidstuitkering?
Zolang dat je voldoet aan de andere voorwaarden?

Doctoraatsstudenten hebben bijvoorbeeld ook recht op de dop na hun doctoraat als ze niet mogen blijven.
En ook direct, of eerst paar weken/maanden wachten? Zelf ontslag nemen is geen recht, ontslag krijgen is wel een recht. Maar met een contract bepaalde duur dacht ik van niet...

En ook direct, of eerst paar weken/maanden wachten? Zelf ontslag nemen is geen recht, ontslag krijgen is wel een recht. Maar met een contract bepaalde duur dacht ik van niet...
Een contract bepaalde duur is totaal geen probleem. Je mag natuurlijk wel geen tewerkstelling weigeren.

Ik ben op zoek naar een nieuwe poetsvrouw en heb intussen verschillende bureau's aangeschreven, overal lange wachttijd.

Nu zie ik regelmatig op facebook oproepen verschijnen van mensen die poetshulp zoeken met dienstencheques. Hoe werkt dat dan? Moeten poetsvrouwen niet altijd via zo'n bureau (poetsbureau, trixxo, ...) in dienst zijn dan? Kan dat ook op zelfstandige basis? Teken je dan een contract met de poetshulp zelf ofzo?

Vraagje i.v.m. 13de maand bij ontslag. Stel ik neem nu ontslag (PC 200) en heb een opzeg van 6 weken, dan heb ik geen recht op een 13de maand. Maar als ik binnen een paar weken mijn ontslag indien zodat ik vlak na nieuwjaar eigenlijk aan mijn nieuwe job begin, dan heb ik wel nog recht op die 13de maand?

Lijkt simpel, maar ik wil toch nog even voor de zekerheid polsen hier of mijn redenering klopt. Aangezien dat wel een mooie bonus zou zijn die ik anders net ga mislopen.
Wordt op het einde van het jaar pro rata uitbetaald.

Mijn contract bij de universiteit loopt eind deze maand af. Ik ga maandag aan mijn werkgever laten weten dat ik geen nieuwe onderteken (er stonden nog projecten op). Reden hiervoor is een burnout en mezelf wat tijd geven om me te heroriënteren. De verstandhouding met mijn werkgevende is goed. Heb ik recht op een werkloosheidsuitkering in dit geval? Bedoeling is om december, ten laatste januari ergens anders aan de slag te zijn.
Burnout los je op met een ziektebriefje, dan heb je ook tijd om jezelf te heroriënteren.

Maar heeft dat dan zin dat mensen een oproep doen via facebook? Als ze voor een erkende onderneming werken, dan moet je toch sowieso inschrijven bij die onderneming en de wachtlijst volgen?
Mijn niet-representatieve streekproef zegt dat de wachtlijsten vooral gebruikt worden om nieuwe poetshulpen aan wachtende klanten te koppelen. De meer ervaren krachten willen vaak niet zomaar eender waar terecht komen en gaan daardoor soms zelf op zoek.

Enkel als je er al 5j werkt wordt dat pro rata uitbetaald. Maar in zijn geval gaat hij er nog werken op 31 december dus gaat hij ze nog krijgen, tenzij hij er nog geen half jaar werkte.

Alright is duidelijk voor mij nu. Belangrijk dat ik dus mijn contract sowieso nog tot 31 december laat lopen.

Ik ben op zoek naar een nieuwe poetsvrouw en heb intussen verschillende bureau's aangeschreven, overal lange wachttijd.

Nu zie ik regelmatig op facebook oproepen verschijnen van mensen die poetshulp zoeken met dienstencheques. Hoe werkt dat dan? Moeten poetsvrouwen niet altijd via zo'n bureau (poetsbureau, trixxo, ...) in dienst zijn dan? Kan dat ook op zelfstandige basis? Teken je dan een contract met de poetshulp zelf ofzo?
Neem eens contact met hen op via pb

Heb ook eens zo'n vraag op facebook gezet voor een poetshulp.
Veel reactie gekregen, maar 4 van de 5 wouden gewoon in het zwart komen poetsen (nee nie qua kledij, handje contantje betalen).

Ik zie
Neem eens contact met hen op via pb

Heb ook eens zo'n vraag op facebook gezet voor een poetshulp.
Veel reactie gekregen, maar 4 van de 5 wouden gewoon in het zwart komen poetsen (nee nie qua kledij, handje contantje betalen).
Ik zie ook geen poetsvrouwen reageren op die posts ofzo.
Ik ga die mensen die een poetsvrouw zoeken via fb nu niet contacteren. Ik vroeg me gewoon af hoe het kon dat ze iemand via fb zouden vinden die met dienstencheques komt. Maar nu blijkt idd dat ze toch altijd ergens bij bureau in dienst moeten zijn. Dan heeft dat niet veel zin...

Ik zie

Ik ga die mensen die een poetsvrouw zoeken via fb nu niet contacteren. Ik vroeg me gewoon af hoe het kon dat ze iemand via fb zouden vinden die met dienstencheques komt. Maar nu blijkt idd dat ze toch altijd ergens bij bureau in dienst moeten zijn. Dan heeft dat niet veel zin...
Kan ook simpeler liggen hoor: poetsvrouw werkt niet voltijds, ziet staan "zoek iemand voor 3u om de 2 weken" van iemand die net om de hoek werkt. Nemen prive contact en poetsvrouw zegt aan bureau: die klant wil ik er nog wel bij nemen op mijn vrije dag.

Mijn vroegere poetsvrouw werkt ook 4/5de en die had ook gezegd dat ik maar een seintje moet geven indien ik terug een poetsvrouw wil, dan zou ze mij er wel bij nemen.

Kan ook simpeler liggen hoor: poetsvrouw werkt niet voltijds, ziet staan "zoek iemand voor 3u om de 2 weken" van iemand die net om de hoek werkt. Nemen prive contact en poetsvrouw zegt aan bureau: die klant wil ik er nog wel bij nemen op mijn vrije dag.

Mijn vroegere poetsvrouw werkt ook 4/5de en die had ook gezegd dat ik maar een seintje moet geven indien ik terug een poetsvrouw wil, dan zou ze mij er wel bij nemen.
Aha ok, dat maakt het toch de moeite waard dan. Misschien toch eens proberen zo.

Ik zie

Werknemers met dienstencheques durven soms wel nog eens zelf werkgever spelen. In die zin dat, als ze niet tevreden zijn van een klant (gedrag, uren, ligging tov hun huis), ze durven naar een nieuwe klant zoeken (en dan bvb ingaan op facebook) en die doorgeven aan hun werkgever om dan daar te gaan poetsen. De 'slechte' klant doen ze dan niet meer, de dienstenchequesfirma moet dan voor die klant een nieuwe poetshulp zoeken. Maar op die manier heeft die firma direct ook nieuwe klanten, dus erg vinden ze dat niet.

Ben momenteel in gesprek om potentieel te switchen van bedrijf.
Ik zou een opzeg van 13 weken hebben bij mijn huidig bedrijf (10+ jaar anciënniteit). Als ik nu half november ontslag zou indienen, moet ik dus nog tot ergens in feb opzeg doen.
Hoe zit dat dan met eindejaarspremies, 13de maand etc. Heb ik daar nog recht op of niet meer omdat ik in mijn opzeg zou zitten?

Ben momenteel in gesprek om potentieel te switchen van bedrijf.
Ik zou een opzeg van 13 weken hebben bij mijn huidig bedrijf (10+ jaar anciënniteit). Als ik nu half november ontslag zou indienen, moet ik dus nog tot ergens in feb opzeg doen.
Hoe zit dat dan met eindejaarspremies, 13de maand etc. Heb ik daar nog recht op of niet meer omdat ik in mijn opzeg zou zitten?
Aangezien je in dienst bent op dat moment krijg je die wel.

Ik heb ook zoiets als ex-werknemer.
Werk er niet meer sinds september,maar de onderhandelingen voor de 750 euro extra koopkracht van jaar 2022(toen ik er nog in dienst was) loopt daar vermoedelijk bijna af.
Als dat er toch doorkomt ,heb ik daar nog recht op?

Terug
Bovenaan