Onnozele/kleine vraagjes: Werk & Studie editie

Mijn opzeg loopt tot 19 augustus. Ik heb een maand ouderschapsverlof van 12 juli tot en met 15 augustus. De 16de heb ik een verlofdag ingepland.

Onder “druk” heb ik een nota van het bedrijf op mijn opzegbrief getekend dat ik 12 juli al mijn spullen en dus ook bedrijfswagen inlever.

Echter ben ik hier nu niet meer mee akkoord gezien ik de auto eigenlijk nodig heb voor mijn vakantie. Hun redenatie is dat ik mijn laatste werkdag presteer de 12de juli maar ik ben van mening dat ik nog op de payrol sta en er dus recht op heb.

Ze gaan dit voorleggen bij directie maar wat zijn mijn rechten als ze niet toegeven? In principe kan ik mijn verlofdag van de 16de augustus nog intrekken.

Dus 1 jaar fulltime heb je maar 70% van wat je hebt als je 2x een half jaar werkt.
Straf toch.

Eigenlijk zijn vaste jobs overrated hé.

Een mens is beter af, zoals je aangeeft: 2 keer een half jaar te werken.

Akkoord, dat zijn meestal niet de beste jobs (jobs zonder veel doorgroei), maar dus gewoon telkens een half jaartje in een winkel/fabriek/onderhoudsfunctie werken, en een half jaar van het leven genieten. Stemt tot nadenken..

Mijn opzeg loopt tot 19 augustus. Ik heb een maand ouderschapsverlof van 12 juli tot en met 15 augustus. De 16de heb ik een verlofdag ingepland.

Onder “druk” heb ik een nota van het bedrijf op mijn opzegbrief getekend dat ik 12 juli al mijn spullen en dus ook bedrijfswagen inlever.

Echter ben ik hier nu niet meer mee akkoord gezien ik de auto eigenlijk nodig heb voor mijn vakantie. Hun redenatie is dat ik mijn laatste werkdag presteer de 12de juli maar ik ben van mening dat ik nog op de payrol sta en er dus recht op heb.

Ze gaan dit voorleggen bij directie maar wat zijn mijn rechten als ze niet toegeven? In principe kan ik mijn verlofdag van de 16de augustus nog intrekken.
ouderschapsverlof is een loopbaanonderbreking. Je hebt in die periode dus geen recht op loon van uw werkgever, maar dus ook niet meer op uw bedrijfswagen. Wat ze zeggen is dus niet fout.
Zo'n dingen staan normaal ook beschreven in je car policy.

ik pak vanaf volgende maand 10 maanden 4/5 (20% ouderschapsverlof). Aan de bedrijfswagen moet ik in die maanden 100€ netto bijdragen. (praktischer dan de wagen een dag per week inleveren...)

Laatst bewerkt:
Straf toch.

Eigenlijk zijn vaste jobs overrated hé.

Een mens is beter af, zoals je aangeeft: 2 keer een half jaar te werken.

Akkoord, dat zijn meestal niet de beste jobs (jobs zonder veel doorgroei), maar dus gewoon telkens een half jaartje in een winkel/fabriek/onderhoudsfunctie werken, en een half jaar van het leven genieten. Stemt tot nadenken..

Een van mijn kameraden doet dat.

In de winter werken in een ski-resort en max aantal skidagen meepikken
Thuiskomen en met de motor europa doorkruisen.
in de zomer-najaar wat aan den band staan of bij nen hovenier werken, afwisselend met nog ergens mototrips.

Zijn jaarlijks inkomen is zo laag dat hij amper belastingen betaald.

'thelpt wel als ge al een deftige erfenis hebt gekregen en wetende da ge nog wel deftige erfenissen gaat krijgen.
Hij heeft ook (nog?) geen gezin, dus niemand die hem tot iets dwingt..

Klopt het dat een bedrijfswagen niet meegerekend wordt voor een ontslagvergoeding als extralegale voordelen 'het karakter van liberaliteit' hebben in de arbeidsovereenkomst?

Klopt het dat een bedrijfswagen niet meegerekend wordt voor een ontslagvergoeding als extralegale voordelen 'het karakter van liberaliteit' hebben in de arbeidsovereenkomst?
In theorie is iets wat het karakter heeft van liberaliteit idd geen onderdeel van de ontslagvergoeding. Maar je zal als werkgever gigantisch goed moeten een rechter overtuigen waarom een maandelijks terugkerend voordeel, die de werkgever expliciet als wagen aanmerkt die gebruikt wordt voor het werk (anders is VAA niet van toepassing, maar is de volledige TCO belastbaar voor de werknemer) én die je als werkgever op meerdere jaren leaset met meestal een zware boete bij vroegtijdige beëindiging, een "liberaliteit" zou zijn.

Puur het feit dat je iets als liberaliteit declareert, maakt het nog geen liberaliteit voor de wetgeving. Zie bvb cassatie hier: https://www.stradalex.com/nl/sl_src_publ_jur_be/document/cass_N-20000918-4

Vraag ivm barema's: Als je onder barema betaald wordt maar je hebt een bedrijfswagen, klopt het dat dit bruto bedrag van die bedrijfswagen mag bijgeteld worden bij je bruto loon, zodat je dan toch het barema haalt?

Er wordt evenveel VAA betaald als wordt toegekend
Bedrijfswagen is in mindere mate nodig voor het werk (soms naar klanten)
Met de bedrijfswagen komt het ongeveer 40€ boven barema uit

Gaat over PC 200.00 beroepsklasse C mocht dat iets uitmaken

Vraag ivm barema's: Als je onder barema betaald wordt maar je hebt een bedrijfswagen, klopt het dat dit bruto bedrag van die bedrijfswagen mag bijgeteld worden bij je bruto loon, zodat je dan toch het barema haalt?

Er wordt evenveel VAA betaald als wordt toegekend
Bedrijfswagen is in mindere mate nodig voor het werk (soms naar klanten)
Met de bedrijfswagen komt het ongeveer 40€ boven barema uit

Gaat over PC 200.00 beroepsklasse C mocht dat iets uitmaken
volgens mij klopt dit niet, maar niet 100% zeker.

volgens mij klopt dit niet, maar niet 100% zeker.

Ik hoop eigenlijk van niet, maar dit is wat HR bij ons zegt en daarmee is voor hun de kous af.
Ze hebben ook weet dat ze mensen onder barema betalen, maar zolang deze niet klagen of uit zichzelf iets erover zeggen doen ze er niks aan. Enkel bij degene die het opmerken en die geen bedrijfswagen hebben, betalen ze met terugwerkende kracht na maandenlang klagen

Ik heb 4 weken interim gedaan bij Konvert met 4 weekcontracten maar ik voelde me niet goed op het werk qua werksfeer en heb beslist om het volgende weekcontract niet te doen.

Volgt er nu een C4 of is dat niet zo bij interimwerk?

Ik denk dat ik maandag opnieuw moet bellen naar de VDAB om mij als werkloze in te schrijven maar ik weet niet of ik nog iets extra moet doen?

Ik heb 4 maand interim gedaan.
Heb wel een c4 gekregen om stempelgeld te kunnen krijgen(vanaf 3 maand interim gewerkt kan dit)
Weet nu niet of dit onder 3 maand ook zo met c4 is.

Ik heb hier een vraag over vakantiegeld.
Verleden jaar dus (tot 20/12/2023)en de 24 jaar ervoor😊 arbeider geweest.
Vanaf 15 januari 2024 ben ik bediende.
Heb nu mijn vakantiegeld gekregen zoals alle andere jaren (zelfde bedrag)
Word ik nu als bediende volledig doorbetaald ?? (Natuurlijk wss zonder vakantiegeld v h bediendestatuut dit jaar)

Heb wel een c4 gekregen om stempelgeld te kunnen krijgen(vanaf 3 maand interim gewerkt kan dit)

Word ik nu als bediende volledig doorbetaald ?? (Natuurlijk wss zonder vakantiegeld v h bediendestatuut dit jaar)
Geen idee hoe dat precies zit bij arbeiders, maar als bediende krijg je pas vakantiegeld het jaar er op. Dus om in 2024 vakantiegeld te krijgen + je loon doorbetaald te krijgen tijdens verlof, zou je deze in 2023 moeten opgebouwd hebben.
Misschien heb je dat al opgebouwd via je arbeidersstatuut?
En ben je van werkgever veranderd? Want als je van werkgever verandert krijg je bij je ontslag al je vakantiegeld mee. Dus het jaar er op moet dat nog verrekend worden.

Normaal in mei of juni krijg je je vakantiegeld uitbetaald, dus je gaat wel snel duidelijkheid krijgen.

Je vraag is wat onduidelijk: is je interim nu afgelopen en heb je een vast contract gekregen?

Sowieso ga je nog vakantiegeld krijgen voor ongeveer een vol jaar deze lente.

Ik heb 4 weken interim gedaan bij Konvert met 4 weekcontracten maar ik voelde me niet goed op het werk qua werksfeer en heb beslist om het volgende weekcontract niet te doen.

Volgt er nu een C4 of is dat niet zo bij interimwerk?

Ik denk dat ik maandag opnieuw moet bellen naar de VDAB om mij als werkloze in te schrijven maar ik weet niet of ik nog iets extra moet doen?
Bij ons, steeds rechtstreeks ingeschreven via sociaal secretariaat van werkgever, krijg je ALTIJD een C4, ook al had je maar een contract van 1 dag.

Bij het interimbureau daarentegen, weet ik het niet.

Maar zowiezo zou dit geen verschil mogen maken voor u:
Je gaf al aan : terug inschrijven bij VDAB, dus ik ga er van uit dat je via je vorige werkgever in aanmerking kon komen om werkloosheidsuitkering (na uit dienst), dus dit zal geen probleem opleveren.

Indien je wél een C4 zou krijgen, zou daar moeten opstaan bij reden uit dienst "einde contract van bepaalde duur", en dan krijg je ook werkloosheidsuitkering.

Als ze héél smerig doen bij het interimbureau, zouden ze wel kunnen schrijven bij de reden uit dienst "weigering nieuw contract te aanvaarden".
Dan zou je problemen kunnen krijgen bij de VDAB.

Maar ik weet dus niet of het interimbureau je een C4 zal geven (nooit via interim gewerkt).

klopt het, dat elke dag dat je onbetaald verlof neemt, ook al is het maar 10 keer geweest over je hele loopbaan, je die moet langer werken, voor je op pensioen kan?

ergens is het natuurlijk wel logisch: je kan pas op pensioen na zoveel jaar te hebben gewerkt.

Maar er is toch ook de pensioenleeftijd? als je die hebt bereikt, gaan ze dan nog rekenen en tellen, en die dagen je extra laten werken?

Als je ergens hebt gesolliciteerd, vanaf hoeveel dagen zonder respons kan je concluderen dat je weinig kans maakt? Ik zal binnen een paar dagen eens bellen om te horen, of is dat te laat?

Als je ergens hebt gesolliciteerd, vanaf hoeveel dagen zonder respons kan je concluderen dat je weinig kans maakt? Ik zal binnen een paar dagen eens bellen om te horen, of is dat te laat?
Heeft bij mij al meer dan week geduurd ook. Meestal omdat de verantwoordelijke met verlof is etc.
Laatste keer (3 rondes) heeft dan in totaal 7 weken geduurd.

Persoonlijk zou ik na 3 dagen wel eens een timeframe aanvragen, zodat jij ook verder kan. En misschien toont het wat gewilligheid.

So

Ergens nieuw begonnen via interim in de bouw, dus binnenkort bouwverlof. Interim wilt mijn verlofdagen hiervoor inzetten, onder het mom van eerlijkheid. Ik ben daar niet mee akkoord. Heeft de interim wettelijk een poot om op te staan? (pc beton106.2)

So

Ergens nieuw begonnen via interim in de bouw, dus binnenkort bouwverlof. Interim wilt mijn verlofdagen hiervoor inzetten, onder het mom van eerlijkheid. Ik ben daar niet mee akkoord. Heeft de interim wettelijk een poot om op te staan? (pc beton106.2)
Tja als je een reis hebt/had geboekt, kan je dit in de schaal werpen natuurlijk.

Maar dan bestaat de kans dat het interim bureau zal zeggen: Goed, dan vullen we onbetaald verlof (toegestane afwezigheid) in.

Wat je ook kan doen is: uw interim contract tekenen, en zorgen dat dit contract afloopt tot de laatste dag voor het bouwverlof. Dan kan je "stempelen" tijdens het bouwverlof. En dan nieuw contract laten ingaan 1e dag na het bouwverlof.

Anders was het geweest als je een contract had rechtsteeks bij de werkgever. Die konden u dan tijdens het bouwverlof "werkloos wegens collectieve sluiting" zetten.

Nu, ik begrijp het interim bureau ook wel: er is overal volk te kort, en natuurlijk zouden die liever hebben dat ge uw verlof opneemt samen met de anderen (wij ook hoor in ons bedrijf). En dat je dan niet 3 weken u aan de dop laat zetten, en daarna er nog es voor 3 weken tussen uit knijpt op een ander (druk) moment.

Terug
Bovenaan