Onnozele/kleine vraagjes: Werk & Studie editie

aanvullend op wat hierboven staat: de afweging brutoloon/mobiliteitsbudget zal enkel in edge cases naar brutoloon gaan, mobiliteitsbudget is in alle typische situaties voordeliger dan brutoloon.

Ik ben nu al 2-3 maanden occassioneel aan het solliciteren voor andere jobs, en in ongeveer dezelfde functie als ik nu doe. Ik ben momenteel O-365 helpdeskmedewerker en heb voordien gewerkt als IT Helpdesk L1/L2, en ook als Teamlead voor enkele jaren op de Helpdesk.
Ik heb tot dusver op ongeveer 20 vacatures gesolliciteerd (O-365 engineer, Cloud Support Engineer, dat soort dingen) waarbij ik me telkens verzekerd heb dat de gevraagde skills en competenties in lijn liggen met wat ik zelf kan, ik heb geen enkele keer gesolliciteerd voor een positie waar ik minder dan 70% match met de vereisten.

En toch, ik ben nog maar 1x uitgenodigd geweest voor een gesprek en dat was dan net voor een job die ik eigenlijk niet wou doen* (was vooral presentaties geven aan klanten over O-365 producten en services die dit bedrijf zou leveren). 19/20 gewoon geen antwoord of "we decided to go with somebody else", standaard afwijzingsemailtje.

Ik begrijp eigenlijk niet waarom ik zo weinig reactie krijg terwijl ik eigenlijk solliciteer op functies die ik nu ook al uitoefen. Ik heb geen Bachelor-diploma, secundair diploma is mijn hoogste diploma. Ik vraag mij af, kan dat eventueel zo'n grote doorslaggevende factor zijn? Dat ze automatisch sollicitaties filteren op Bachelor-diploma en zonder u gelijk uit de lijst gooien?

*ik had gesolliciteerd omdat ik al 4 jaar niet meer gesolliciteerd heb en ik wou wat ervaring opbouwen met sollicitatie-gesprekken.

Ik ben nu al 2-3 maanden occassioneel aan het solliciteren voor andere jobs, en in ongeveer dezelfde functie als ik nu doe. Ik ben momenteel O-365 helpdeskmedewerker en heb voordien gewerkt als IT Helpdesk L1/L2, en ook als Teamlead voor enkele jaren op de Helpdesk.
Ik heb tot dusver op ongeveer 20 vacatures gesolliciteerd (O-365 engineer, Cloud Support Engineer, dat soort dingen) waarbij ik me telkens verzekerd heb dat de gevraagde skills en competenties in lijn liggen met wat ik zelf kan, ik heb geen enkele keer gesolliciteerd voor een positie waar ik minder dan 70% match met de vereisten.

En toch, ik ben nog maar 1x uitgenodigd geweest voor een gesprek en dat was dan net voor een job die ik eigenlijk niet wou doen* (was vooral presentaties geven aan klanten over O-365 producten en services die dit bedrijf zou leveren). 19/20 gewoon geen antwoord of "we decided to go with somebody else", standaard afwijzingsemailtje.

Ik begrijp eigenlijk niet waarom ik zo weinig reactie krijg terwijl ik eigenlijk solliciteer op functies die ik nu ook al uitoefen. Ik heb geen Bachelor-diploma, secundair diploma is mijn hoogste diploma. Ik vraag mij af, kan dat eventueel zo'n grote doorslaggevende factor zijn? Dat ze automatisch sollicitaties filteren op Bachelor-diploma en zonder u gelijk uit de lijst gooien?

*ik had gesolliciteerd omdat ik al 4 jaar niet meer gesolliciteerd heb en ik wou wat ervaring opbouwen met sollicitatie-gesprekken.
Moeilijk te zeggen, misschien al wat veel anciënniteit (dacht dat je al wat jaren meedraaide)?
Mogelijks geven ze zulke jobs liever aan de starters/juniors, kwestie van die rap te kunnen overweldigen met suffe extralegale voorwaarden om het wettelijke absolute minimumloon te verdoezelen?

in België of in Polen?

in België of in Polen?

Polen.

Edit: ter verduidelijking, ik solliciteer in Polen maar vraag achter "jullie" ervaringen in de Belgische IT-wereld. Ik heb nu in Belgie (eventjes), in Ierland en in Polen gewerkt en uiteindelijk als werknemer voelde ik mij overal hetzelfde behandeld dus ik denk niet dat er zoveel verschil gaat zitten in mentaliteit van HR en management wanneer het op applicanten aankomt.
En in Belgie, Ierland en in Polen solliciteerde ik altijd voor L1 jobkes waar diploma niet belangrijk was. Maar nu ik hogerop de ladder probeer te komen, krijg ik dus vrij weinig respons.

Laatst bewerkt:
@JPV vraagje ivm gewaarborgd loon (eerste 30 dagen van ziekte uitbetaald door werkgever) van bedienden (pc200) bij herval in ziekte: Onder 'herval' wordt begrepen: je ziek melden na een werkhervatting van minder dan 2 weken na een voorafgaande arbeidsongeschiktheid. Die 2 weken, zijn dat enkel effectief gewerkte dagen die meetellen of worden je wettelijke verlofdagen die je opneemt ook meegerekend?

@JPV vraagje ivm gewaarborgd loon van bedienden (pc200) bij herval in ziekte: Onder 'herval' wordt begrepen: je ziek melden na een werkhervatting van minder dan 2 weken na een voorafgaande arbeidsongeschiktheid. Die 2 weken, zijn dat enkel effectief gewerkte dagen die meetellen of worden je wettelijke feestdagen ook meegerekend?
gewerkte dagen, jaarlijkse vakantie worden meegerekedn, maar wettelijke feestdagen niet.

Polen.

Edit: ter verduidelijking, ik solliciteer in Polen maar vraag achter "jullie" ervaringen in de Belgische IT-wereld. Ik heb nu in Belgie (eventjes), in Ierland en in Polen gewerkt en uiteindelijk als werknemer voelde ik mij overal hetzelfde behandeld dus ik denk niet dat er zoveel verschil gaat zitten in mentaliteit van HR en management wanneer het op applicanten aankomt.
En in Belgie, Ierland en in Polen solliciteerde ik altijd voor L1 jobkes waar diploma niet belangrijk was. Maar nu ik hogerop de ladder probeer te komen, krijg ik dus vrij weinig respons.
als een Pool hier komt en zonder diploma en met wss een taalachterstand solliciteert, dan vrees ik dat hij ook onderaan de ladder komt.

als een Pool hier komt en zonder diploma en met wss een taalachterstand solliciteert, dan vrees ik dat hij ook onderaan de ladder komt.

Dat zou me verbazen. Ik werk met 0 Polen in mijn team, elke vacature is in het Engels en zegt dat er enkel Engels gesproken dient te worden. Ik ben er vrij zeker van dat taal niet de reden is hier, maar het is natuurlijk altijd mogelijk. Je analogie zou eigenlijk moeten zijn "Een Pool met zeer goede kennis van het Engels, en 2-5 jaar ervaring maar zonder bachelor, die hier solliciteert."

Niet slecht bedoeld, maar ik was eerder op zoek naar feedback van mensen in IT die hun licht kunnen laten schijnen over het belang van een algemeen Bachelor-diploma tegenover 2-5 jaar ervaring in de branche, niet zozeer alle mogelijke redenen waarom ik geen reactie krijg want dat zou nogal gaan deprimeren :laugh:

Niet slecht bedoeld, maar ik was eerder op zoek naar feedback van mensen in IT die hun licht kunnen laten schijnen over het belang van een algemeen Bachelor-diploma tegenover 2-5 jaar ervaring in de branche, niet zozeer alle mogelijke redenen waarom ik geen reactie krijg want dat zou nogal gaan deprimeren :laugh:
ik werk de laatste 3 jaar met een IT-bedrijf waarvan ik een heel aantal mensen heb beoordeeld of ze bij ons mogen komen werken. ;).

Een niet-gevraagd antwoord dan maar: De houding van mensen tegenover diploma's scheelt echt niet enkel van sector tot sector, maar evengoed van land tot land. Vraag maar eens aan een Oostenrijker of zijn diploma belangrijk is.

Maar vooral: zelfs al is een diploma in een sector niet zo belangrijk, je kan altijd iets op je CV hebben waardoor in jouw geval een diploma wel belangrijk wordt. Als je bvba al 10 jaar een L1 job doet en je vooruit wil, dan zou ik altijd afvragen of je kan aantonen welke moeite je gedaan om in die 10 jaar hogerop te geraken: studies, zelfopleidingen, ... Staat daar niets van op je cv of kan je het niet op je cv verklaren waarom je dat niet deed, dan val je wat mij betreft af als er andere kandidaten zijn

En toch, ik ben nog maar 1x uitgenodigd geweest voor een gesprek
Heb je al eens bij een standaard afwijzingsmail gevraagd waarom jouw profiel de recruteerder niet aansprak?

Heb je je cv al eens laten nakijken door iemand met wat specifieke ervaring in HR? Misschien is jouw perceptie en deze van een buitenstaander niet dezelfde.

Ik ken de marktomstandigheden niet in Polen, maar misschien zijn er gewoon veel meer kandidaten ?

Heb je al eens bij een standaard afwijzingsmail gevraagd waarom jouw profiel de recruteerder niet aansprak?

Heb je je cv al eens laten nakijken door iemand met wat specifieke ervaring in HR? Misschien is jouw perceptie en deze van een buitenstaander niet dezelfde.

Ik ken de marktomstandigheden niet in Polen, maar misschien zijn er gewoon veel meer kandidaten ?
Vergeten vertalen

Weet iemand of je recht hebt op enig soort verlof als je een opleiding (1 dag) georganiseerd door de vakbond (maar niet over vakbondsmaterie) wil volgen?

Zijn bij jullie de sinterklaascadeaubon (of soortgelijke) pro rata arbeidsregime?

Of is dit voor voltijdsen én deeltijdsen gelijk?

Weet iemand of je recht hebt op enig soort verlof als je een opleiding (1 dag) georganiseerd door de vakbond (maar niet over vakbondsmaterie) wil volgen?
hangt volledig af van de sector, het bedrijf en het soort opleiding. Er bestaan verschillende verlofstelsels (VOV, syndicaal verlof, CAO-verlof, ...) die ingezet kunnen worden, naargelang de rechten die je opbouwt.

Zijn bij jullie de sinterklaascadeaubon (of soortgelijke) pro rata arbeidsregime?

Of is dit voor voltijdsen én deeltijdsen gelijk?
Bij ons is dat gelijk, ik heb ook nog van geen bedrijf gehoord waar dat verschilledn zou zijn. Al kan dat natuurlijk wel, zeker als eht puur cash zou zijn.

Kan ik een avondschool volgen en die uren als Vlaams opleidingsverlof terugnemen? Ik lees enkel iets over opleidingen doorheen de dag, maar ik heb ook al situaties gezien waarbij mensen bv. een opleiding tot fietsenmaker volgen en die uren later terugnemen in de vorm van verlof. Maar ik snap niet hoe dat in zijn werk gaat.

Kan ik een avondschool volgen en die uren als Vlaams opleidingsverlof terugnemen? Ik lees enkel iets over opleidingen doorheen de dag, maar ik heb ook al situaties gezien waarbij mensen bv. een opleiding tot fietsenmaker volgen en die uren later terugnemen in de vorm van verlof. Maar ik snap niet hoe dat in zijn werk gaat.
Afhankelijk van de opleiding kan dat. Vroeger voor veel meer opleidingen, nu grotendeels terecht beperkt.

En wat bepaalt welke opleiding in aanmerking komt?
wat je in die opleiding leert, welk niveau dat is, of de opleiding een aanvraag heeft ingediend is, welke opleidingen je al succesvol gevolgd hebt,...

Terug
Bovenaan