Onnozele/kleine vraagjes: Werk & Studie editie

Ok, even gekeken.

Mijn gemiddelde aanslagvoet was 29.5. Daar dacht ik dus verkeerd over. In welke mate verandert dit de zaak?
Met de gemiddelde aanslagvoet ben ik niks, 't is het (gezamelijk) belastbaar inkomen, van jouw inkomen dat telt, pm het gerust.

De laatste berekening gaat er vanuit dat dit een stukje onder de 41000 zit. Anders is het iets meer in het voordeel van de flexijob

Mati, het gaat duidelijk niet om grote bedragen he, maar maximum over enkele honderden euro's op het einde van de belastingsbrief.
Volgens mij fixeer je je nu eventjes te veel op het geld en niet op het doel dat je ermee wil bereiken.
Zou je nu ècht gewoon op de markt blijven werken om 50 euro per maand meer over te houden?. 😔

Mati, het gaat duidelijk niet om grote bedragen he, maar maximum over enkele honderden euro's op het einde van de belastingsbrief.
Volgens mij fixeer je je nu eventjes te veel op het geld en niet op het doel dat je ermee wil bereiken.
Zou je nu ècht gewoon op de markt blijven werken om 50 euro per maand meer over te houden?. 😔
Neen.

Ik hoef het niet te doen.

Het leven is duur en ik wil dat wat makkelijker maken.

Nu bij het WGK ga ik niet de uren kunnen doen wat ik op de markt doe. Ik heb beloofd geen avonden en volledige weekends te werken. Daarbij komt dat werken voor het WGK een nieuwe tweedehands auto inhoudt wat ook alweer een extra investering is. De tweede auto nu loopt ook op zijn laatste pootjes daar niet van.

Voorlopig is het dan ook gewoon een denkpiste.

iemand die toevallig weet of Selor mondelinge testen doet met Corona? Wil mij inschrijven voor mondeling Frans en er staat ook inschrijvingen zijn open maar ik kan nergens aanduiden dat ik mij wil inschrijven of een datum kiezen.
Die zijn een tijdje stopgezet dacht ik, maar gaan intussen ook al weer door
Ik ben zelf al 2x geweest. Het is in Brussel, zit op ruime afstand van elkaar met plexiglas ertussen

Gewoon regelmatig blijven kijken, er komen nog wel beschikbare datums vrij

Als je werkgever een collectieve sluitingsperiode heeft, gaan die dagen dan af van je vakantiesaldo?

Situatie is als volgt: ik begin binnenkort bij een nieuwe werkgever -lokale overheid- als bediende. Tussen Kerst- en Nieuwjaar hebben zij een collectieve sluitingsperiode. Komen die vijf dagen dan "bijkomend" op mijn vakantiesaldo, of gaan ze er juist van af. Ik heb nu nog vijf wettelijke vakantiedagen staan, waarvan ik normaal gezien er nog een paar ging opnemen en de rest ging overdragen, maar nu is de situatie veranderd natuurlijk. Ik begin eind november in mijn nieuwe functie. Is het beste om die vijf dagen dan nu nog te laten staan en over te dragen naar volgend jaar, of gaan die gebruikt worden voor die collectieve sluiting?

Als je werkgever een collectieve sluitingsperiode heeft, gaan die dagen dan af van je vakantiesaldo?

Situatie is als volgt: ik begin binnenkort bij een nieuwe werkgever -lokale overheid- als bediende. Tussen Kerst- en Nieuwjaar hebben zij een collectieve sluitingsperiode. Komen die vijf dagen dan "bijkomend" op mijn vakantiesaldo, of gaan ze er juist van af. Ik heb nu nog vijf wettelijke vakantiedagen staan, waarvan ik normaal gezien er nog een paar ging opnemen en de rest ging overdragen, maar nu is de situatie veranderd natuurlijk. Ik begin eind november in mijn nieuwe functie. Is het beste om die vijf dagen dan nu nog te laten staan en over te dragen naar volgend jaar, of gaan die gebruikt worden voor die collectieve sluiting?
Voor zover ik het een tijdje geleden heb gehoord van mijn vriendin (dossierbeheerder Vlaamse Overheid)
Bij de Overheid (ik vermoed dat lokale hetzelfde is???) hebben ze 35 dagen verlof + de week van Kerst.
De week van Kerst is een soort compensatie voor de feestdagen die tijdens het jaar in het weekend vallen, zijn dus geen dagen die van je teller afgaan.

(maar ik heb al vaak de opmerking gehad van mijn vriendin dat ik niet goed luister, dus ik durf het ook niet met 100% zekerheid zeggen)

Uit mijn ervaring hangt dit van bedrijf tot bedrijf af. Op mn eerste job kregen we deze dagen cadeau opt einde vant jaar, maar ik ken andere mensen bij wie dit van het verlof afgaat.

Best gewoon even navragen :)

In de openbare dienst moet ik het antwoord schuldig blijven. Maar ter info, in de privé zijn er 2 mogelijke situaties:

- je hebt nog verlof openstaan en je nieuwe werkgever heeft collectief verlof vastgelegd: de werkgever mag het aftrekken van het verlofsaldo datje nog hebt.
- je hebt géén verlof (of te weinig): de werkgever mag nemen wat je nog hebt, maar zelfs al heb je geen dagen meer, dan heb je recht op die dagen collectief verlof. Je kan eventueel werkloosheidsuitkeringen krijgen als je dat wil voor die dagen (omdat je tegen je wil zonder werk zit). Je werkgever hoeft niet te betalen tenzij het natuurlijk over verlof ging dat hij zélf toekende uit eigen bewegin (en niet meer over wettelijk verlof)

Onlangs schriftelijk verhoor door rva omdat ik vrijwillig het werk verlaten heb en door lessen niet fysiek aanwezig kan zijn. Als reden conflict met de werkgever, niet houden aan asbestwetgeving, ziekelijke controle door bazin en achterklap. Wordt dat eigenlijk doorgegeven/getoond aan de ex werkgever ? Ik realiseerde mij dat plots afgelopen nacht. Misschien weet @JPV dat.

Ik las dat als de opzegtermijn minder dan 26 weken is, en zonder begeleiding, dat je recht hebt op 1 dag sollicitatieverlof per week.

Dus dit is dan vanaf 1 week tot en met 26 weken als ik het goed begrijp?

Contractueel docent, dus wetgeving van 3 juli 1978 en niet de codex hoger onderwijs. Momenteel een kleine discussie over verplaatsingen naar andere campussen. Standplaats is A, maar heb ook 1 dag per week les in B. In een document van onderwijsbeleid spreekt men van een dienstverplaatsing van zodra men die dag op een andere standplaats werkt.

Men zegt dat dit echter niet van tel is voor mij en verwijst naar een ouder document. In dit ander document spreekt men van woon-werkverkeer tenzij je op dezelfde dag op A en B moet lesgeven. In de vacature die ik nog heb staat standplaats A met flexibiliteit om te werken op andere campussen. Flexibel zijn betekent niet gratis rijden toch?

Men kan zowel mijn opdracht in B op 2 dagen zetten en het kost mij dan nog het dubbel, dit kan niet de bedoeling zijn toch? Iemand een idee hoe dit wettelijk bepaald is? In mijn ogen moet men het verschil tussen B en A als dienstverplaatsing vergoeden, ongeacht ik die dag al dan niet op A les heb.

in de privé kan je verschillende plaatsen van tewerkstelling hebben. Je kan dus op maandag op locatie 1 en op dinsdag op locatie 2 werken.

Deze eventuele extra verplaatsing wordt niet vergoed boven de vergoeding voor woon-werkverkeer die je extra moet krijgen voor de extra km's op die ene dag.

Gaat het over verplaatsing op 1 dag tussen 2 vestigingen, dan is de verplaatsingstijd tussen die 2 effectief wél betaald. Je werkgever kan ook dan echter kijken of hij je uren zo kan schikken dat hij die dag splitst in 2 dagen om zo die verplaatsingstijd niet te moeten uitbetalen, als dit contractueel toegelaten is.

in de privé kan je verschillende plaatsen van tewerkstelling hebben. Je kan dus op maandag op locatie 1 en op dinsdag op locatie 2 werken.

Deze eventuele extra verplaatsing wordt niet vergoed boven de vergoeding voor woon-werkverkeer die je extra moet krijgen voor de extra km's op die ene dag.

Gaat het over verplaatsing op 1 dag tussen 2 vestigingen, dan is de verplaatsingstijd tussen die 2 effectief wél betaald. Je werkgever kan ook dan echter kijken of hij je uren zo kan schikken dat hij die dag splitst in 2 dagen om zo die verplaatsingstijd niet te moeten uitbetalen, als dit contractueel toegelaten is.
Er is wel geen vergoeding woon-werkverkeer. Ik ben gewoon in dienst van de vzw "de Hogeschool". Loon zoals statutaire, maar dan contractueel.

Mijn man werkt nu 4/5de met ouderschapsverlof, maar dit loopt bijna ten einde. We zijn nu aan het bekijken of hij eventueel tijdskrediet zou opnemen om zo nog enkele jaren 4/5de te kunnen blijven werken.
Zijn er nadelen aan het opnemen van tijdskrediet voor zorgen voor kind jonger dan 8?
Ik weet het bij tijdskrediet op = op is, dus dat je het dan niet meer kan gebruiken voor andere dingen. Maar bv voor pensioen, vakantiegeld, ... ? Of andere dingen die we misschien vergeten.

Een ex-werkgever weigert een dienstattest te geven. Ik bel, ik mail, altijd blabla excuses van overgenomen door een grote groep, bliblabla. Ze steken zich weg achter het feit dat bij ontslag alle nodige formulieren overhandigd zijn. Ik vraag gewoon een attest met functie en periode van tewerkstelling. Wat moet ik nu doen? Zelf iets maken en er een krabbel onder zetten? ....

Terug
Bovenaan