Onnozele/kleine vraagjes: Werk & Studie editie

Ik dacht dat dit niet mocht, je mag geen financieel voordeel halen.

Anders zou iemand bvb zijn wagen 2 x omnium kunnen verzekeren, die perte totale rijden en 2 x de waarde van de wagen krijgen.

Blijkbaar enkel bij schadeverzekeringen is er indemniteitsbeginsel: zie ook http://lauradiels.be/old/Verzekeringsrecht.html.

Klopt, gaat enkel over schadeverzekeringen dat cumul bij wet verboden is (brandverzekering, autoverzekering, machinebreuk, verzekering smartphone, familiale, etc...). Persoonsverzekeringen zijn in theorie wel toegelaten om te cumuleren, dit "dient" meer om bvb. zowel je eigen hospitalisatieverzekering te kunnen aanspreken alsook een aparte ongevallenverzekering. Voorbeeld je kind valt op school van een klimrek en heeft een open breuk en moet geopereerd worden. Dan kan je zowel je eigen hospitalisatieverzekering aanspreken alsook de schoolverzekering.

Er zijn voor persoonsverzekeringen enkele uitsluitingen zoals bvb. tussenkomsten van een ziekenfonds of de arbeidsongevallenverzekeraar, deze mag je niet cumuleren (indien van een ziekenhuisfactuur van 1.000 EUR het ziekenfonds tussenkomt voor 600 EUR mag je van je hospitalisatieverzekeraar of privé ongevallenverzekeraar niet verwachten dat deze dit bedrag ook nog vergoeden, ze zijn enkel gehouden aan het remgeld). Verder zijn er ook bepaalde conventies die stellen welke verzekeraar prioritair moet tussenkomen (bvb. arbeidsongevallenverzekeraar prior op hospitalisatieverzekeraar of zelfs ziekenfonds). Ook is cumul uitgesloten als er regres uitgeoefend kan worden op een aansprakelijke partij (bvb. de familiale van de tegenpartij komt tussen gezien tegenpartij aansprakelijk is). Dit om te voorkomen dat verschillende verzekeraars regres zouden kunnen uitoefenen op de aansprakelijke tegenpartij.

Klopt, in principe is de hospitalisatieverzekering (alle persoonsverzekeringen) "cumuleerbaar". De verzekeraars proberen dit wat te omzeilen door bij aanvang de vraagt te stellen "beschikt u reeds over een contract dewelke de vooropgestelde verzekeringsdekking waarborgt" of zoiets maar bij groepsverzekeringen via de werkgever waarbij er geen vragenlijst is en waarbij telkens het gezin automatisch wordt opgenomen is dit natuurlijk een hiaat.

Ik moet eerlijk zijn, deze situatie heb ikzelf nog nooit meegemaakt dat er gekozen kon worden over welke verzekeraar aan te spreken. Het feit dat je kan kiezen welke verzekeraar aan te spreken bij een dubbele dekking lijkt me evident, het feit dat de verzekeraar zal melden dat ze enkel tussenkomen in hetgeen de andere verzekeraar niet in tussenkomt lijkt me ergens ook evident...

Ik informeer mezelf en kom hierop terug.
Heb nu feedback gekregen van onze Accountmanager van 1 van de 2 grotere hospi verzekeraars in België, wel een uitleg waar ik de "waarom" mis:

Q:
Stel dat een klant van ons via zijn werk een hospitalisatieverzekering heeft waarin automatisch de gezinsleden zijn opgenomen en de partner heeft idem polis via het werk met tevens automatisch gezinsdekking (telkens zonder vragenlijst).

Hoe zit het met de cumul in de hospitalisatieverzekering, kan een gezinslid bij beide hospitalisatieverzekeraars aankloppen en cumul van verzekeringsvergoeding verkrijgen?

A:
Bij mijn weten is dit mogelijk.

Als je 2 hospidekkingen hebt lopen en 1 van de 2 heeft bijvoorbeeld mindere dekkingen maar je hebt deze wel aangesproken voor een schadegeval, je de niet gedekt kosten bij de andere maatschappij kan binnensturen.

Wat uiteraard wettelijk verboden is is dat je de kosten tegelijkertijd bij beide maatschappijen binnenbrengt om zo een verrijking te bekomen, zodat je meer terugkrijgt dan dat er betaald is geweest. Dat kan natuurlijk niet.

Q:
Dank voor je zeer snelle feedback. Zijn we van dat laatste zeker? Schadeverzekeringen weet ik dat cumul verboden is, persoonsverzekeringen toch niet?

A:
Nee je mag geen factuur 2 maal innen want dan kan iedereen sowieso beter 2 hospidekkingen hebben lopen want dan krijg je alles dubbel terug? Een verrijking mag nooit in dit geval.

Soit, wacht nog op feedback van onze Accman van "de andere" grotere hospi verzekeraar.

Heb nu feedback gekregen van onze Accountmanager van 1 van de 2 grotere hospi verzekeraars in België, wel een uitleg waar ik de "waarom" mis:

Soit, wacht nog op feedback van onze Accman van "de andere" grotere hospi verzekeraar.
Zou het niet kunnen zijn dat hospitalisatieverzekeringen eigenlijk ook schadeverzekeringen zijn? Uiteindelijk betalen die ook de kost die je anders zelf zou moeten betalen. Ze vergoeden je niet voor bvb hoeveel je hebt afgezien of invaliditeit of iets dergelijk.

edit: als ik het google zie ik wel dat het vrij duidelijk tot persoonsverzekeringen gerekend wordt.

Laatst bewerkt:
Bij sommige. Bij Bioplanet van Colruyt kan het niet, maar de lokale biowinkel hier een paar straten verder staat het wel toe.

Kunt ge met ecocheques betalen in bio winkels?

Ik heb met ecocheques ook bij Delhaize kunnen betalen (kruiden en biowijn)
Wel via de selfscan omdat het anders te ingewikkeld wordt als er zo'n rij klanten achter u staat en het systeem van de kassamedewerker niet meewerkt.

Een vraagje.

Nieuwe werkgever na een paar weken kon ik mijn loonfiche bekijken. Ze hadden mij vorige week nog gezegd dat mijn groepsverzekering nog niet in orde en dat ze nog bezig waren.

Vandaag loonfiche bekeken van 2 weken geleden toch een significante bijdrage van €125 netto/maand naar groepsverzekering gegaan.

Hoe kan dit überhaupt afgehouden worden als er geen concreet verzekering waarvoor ik getekend heb?
Ik heb vraag wel teruggekaatst dat ik niet amused ben met de hoge eigen bijdrage en dat ze dit eerder mochten communiceren.

(Ze doen het via een broker en die breekt toch wel ballen. Ook met hospitalisatie proberen te naaien om de goedkopere hospitalisatie te nemen. Dat heb ik toen geweigerd en nu een hoge eigen bijdrage zonder communicatie.)

Hoe kan dit überhaupt afgehouden worden als er geen concreet verzekering waarvoor ik getekend heb?
Ik heb vraag wel teruggekaatst dat ik niet amused ben met de hoge eigen bijdrage en dat ze dit eerder mochten communiceren.
Ik ben geen expert, maar volgens mij ben je automatisch verzekerd bij indiensttreding. Het is namelijk een groepsverzekering: voor de hele groep werknemers. Ik betwijfel of ze zelfs werknemers kunnen uitsluiten, en volgens mij is er ook geen individueel contract nodig.

Ze hadden inderdaad wel de eigen bijdrage mogen vermelden. Volgens mij heb ik die zelfs nooit gehad toen ik nog werknemer was. En naar het bedrag wat er bij het pensioen wordt uitbetaald informeert ook amper iemand tijdens een sollicitatiegesprek, terwijl daar ook grote verschillen kunnen zijn.

Ik werk als consultant (pc 200 denk ik) voltijds voor een klant onder pc 211. Heb ik recht op de extra petroleum verlofdagen?
Volgens mijn collega's hier wel, maar zelf denk ik van niet.

Ik heb een interessante vacature gezien waarvoor ik wil solliciteren.
Echter wil ik voorkomen dat de recruiter mijn huidige werkgever contacteert, zowel rechtstreeks of via een omweg. Mijn werkgever niet vermelden op mijn cv is ook nutteloos want is snel gevonden via linkedin.
Ik twijfel een beetje of en hoe ik dit in mijn cv moet vermelden.
Is dit gangbaar?

Ik werk als consultant (pc 200 denk ik) voltijds voor een klant onder pc 211. Heb ik recht op de extra petroleum verlofdagen?
Volgens mijn collega's hier wel, maar zelf denk ik van niet.
Neen, uw werkgever zit in pc200. Consultants die bij ons komen hebben ook geen recht op bankdagen. Sterker nog, ze mogen dan niet factureren (enkel indien hele firma sluit). Dus ofwel verlof nemen, ofwel intern bij uw werkgever / andere klant gaan werken die paar dagen.

Neen, uw werkgever zit in pc200. Consultants die bij ons komen hebben ook geen recht op bankdagen. Sterker nog, ze mogen dan niet factureren (enkel indien hele firma sluit). Dus ofwel verlof nemen, ofwel intern bij uw werkgever / andere klant gaan werken die paar dagen.
Merci! Leek me ook logisch. Petroleumdagen zijn wel geen collectieve sluitingsdagen, maar gewoon 12 extra verlofdagen die de werknemers daar zelf kunnen inplannen.

Ik ben geen expert, maar volgens mij ben je automatisch verzekerd bij indiensttreding. Het is namelijk een groepsverzekering: voor de hele groep werknemers. Ik betwijfel of ze zelfs werknemers kunnen uitsluiten, en volgens mij is er ook geen individueel contract nodig.

Ze hadden inderdaad wel de eigen bijdrage mogen vermelden. Volgens mij heb ik die zelfs nooit gehad toen ik nog werknemer was. En naar het bedrag wat er bij het pensioen wordt uitbetaald informeert ook amper iemand tijdens een sollicitatiegesprek, terwijl daar ook grote verschillen kunnen zijn.
Even een side note ik ben de enige werknemer in België dus ze hebben speciaal voor mij een groepsverzekering afgesloten.

Merci! Leek me ook logisch. Petroleumdagen zijn wel geen collectieve sluitingsdagen, maar gewoon 12 extra verlofdagen die de werknemers daar zelf kunnen inplannen.
Als ik me niet vergis zijn dat ADV-dagen, omdat ze daar in 40-urenweken zitten, onder een 38-uren stelsel (dus iedere maand bouw je een extra verlofdag op). Als jij ook 40 uren doet, zou je daar normaal ook recht op moeten hebben in je PC200 (Ik zit in PC200 en die 40/week, en heb die 12 dagen. Wel als gewone bediende in loondienst).

Als ik me niet vergis zijn dat ADV-dagen, omdat ze daar in 40-urenweken zitten, onder een 38-uren stelsel (dus iedere maand bouw je een extra verlofdag op). Als jij ook 40 uren doet, zou je daar normaal ook recht op moeten hebben in je PC200 (Ik zit in PC200 en die 40/week, en heb die 12 dagen. Wel als gewone bediende in loondienst).
Neen de petroleum dagen zijn extra. De 12 ADV dagen die krijg ik inderdaad omdat ik bij de klant 40 uren werk.

Ik heb net getekend bij een nieuwe werkgever, nu zou ik mijn ontslag willen indienen via een aangetekende brief. Mag ik een dienst (HR) opgeven als bestemmeling of moet het een persoon zijn? Ik weet immers niet precies welke dagen mijn manager op kantoor is, als consultant zit ik immers quasi altijd bij een klant of thuis. :)

Ik heb net getekend bij een nieuwe werkgever, nu zou ik mijn ontslag willen indienen via een aangetekende brief. Mag ik een dienst (HR) opgeven als bestemmeling of moet het een persoon zijn? Ik weet immers niet precies welke dagen mijn manager op kantoor is, als consultant zit ik immers quasi altijd bij een klant of thuis. :)
Werkgever hé

Terug
Bovenaan