Onnozele/kleine vraagjes: Werk & Studie editie

Ik heb net getekend bij een nieuwe werkgever, nu zou ik mijn ontslag willen indienen via een aangetekende brief. Mag ik een dienst (HR) opgeven als bestemmeling of moet het een persoon zijn? Ik weet immers niet precies welke dagen mijn manager op kantoor is, als consultant zit ik immers quasi altijd bij een klant of thuis. :)
Mag een dienst zijn, zolang het correct aan de werkgever geadresseerd is is dat voldoende, het is dan de geadresseerde zijn verantwoordelijkheid te zorgen dat de brief bij de juiste persoon terecht komt.

jullie ideeën voor jobs?
- geen fysiek werk (kapotte rug en knie)
- vroeg thuis (vaste vroege ofzo)

Van opleiding ben ik schrijnwerker meubelmaker met veel ervaring in verkoop van allerlei goederen (vuurwerk, kerst artikelen, bbq,..) als ook afdelings verantwoordelijke. Dus er zal waarschijnlijk wel iets van omscholing aan te pas komen. Ik sta momenteel ingeschreven voor opleiding vertegenwoordiger.

Ben benieuwd naar jullie ideeën en inzichten.

jullie ideeën voor jobs?

Van opleiding ben ik schrijnwerker meubelmaker met veel ervaring in verkoop van allerlei goederen (vuurwerk, kerst artikelen, bbq,..) als ook afdelings verantwoordelijke. Dus er zal waarschijnlijk wel iets van omscholing aan te pas komen. Ik sta momenteel ingeschreven voor opleiding vertegenwoordiger.

Leraar houtbewerking? :fingerguns:

Verkoper in meubelzaak?

Wat doe je nu?

jullie ideeën voor jobs?

Kan je nog licht werk met je handen doen? Anders lijkt laborant, bv kwaliteitscontrole, mij iets voor u. Ik heb dat al gedaan op plastiek, poederlak en op betonklinkers. Kan even goed op papier, speelgoed,... zijn. Misschien vind je in die wereld materie die je interesseert? Laat u niet afschrikken door de term 'laborant' trouwens. Denk niet dat je overal in een klinisch lokaal terecht komt met witte stofjassen.
Laat u niet wijs maken dat je daarvoor een bachelor nodig hebt. Op een vorig werk van me vragen ze dat ook. Terwijl een collega van me lasser was zonder enig diploma. Dit soort job leer je door te doen. Enig voordeel kan zijn als je wat vlot bent met de PC.

Kan je nog licht werk met je handen doen? Anders lijkt laborant, bv kwaliteitscontrole, mij iets voor u. Ik heb dat al gedaan op plastiek, poederlak en op betonklinkers. Kan even goed op papier, speelgoed,... zijn. Misschien vind je in die wereld materie die je interesseert? Laat u niet afschrikken door de term 'laborant' trouwens. Denk niet dat je overal in een klinisch lokaal terecht komt met witte stofjassen.
Laat u niet wijs maken dat je daarvoor een bachelor nodig hebt. Op een vorig werk van me vragen ze dat ook. Terwijl een collega van me lasser was zonder enig diploma. Dit soort job leer je door te doen. Enig voordeel kan zijn als je wat vlot bent met de PC.
Om een voorbeeld te geven. Als ik een wasmachine uit haal en ophang is mijn rug omzeep. Da. Moet ik een uurtje in de zetel gaan zitten.

Een bureau job zou wel gaan. Alleen zoek ik wat inspiratie ivm een bureau job met vroege uren. Simpel toonzaal verkoop zou ook gaan fysiek, maar vaak komt daar ook altijd wel wat heffen en sleuren bij zien, en ook tot 17/18u.

Ik weet dat je daarvoor ook naar de VDAB kunt gaan. Maar die mensen weten net als ik niet wat er mogelijk is. Zal een beetje trial and error zijn denk ik.

Om een voorbeeld te geven. Als ik een wasmachine uit haal en ophang is mijn rug omzeep. Da. Moet ik een uurtje in de zetel gaan zitten.

Een bureau job zou wel gaan. Alleen zoek ik wat inspiratie ivm een bureau job met vroege uren. Simpel toonzaal verkoop zou ook gaan fysiek, maar vaak komt daar ook altijd wel wat heffen en sleuren bij zien, en ook tot 17/18u.

Ik weet dat je daarvoor ook naar de VDAB kunt gaan. Maar die mensen weten net als ik niet wat er mogelijk is. Zal een beetje trial and error zijn denk ik.
Met licht werk bedoel ik meer dingen zoals toestellen bedienen en stalen nemen. In de kunststofindustrie was een staal gewoon een vel plastiek van 1 m² ongeveer dus dat weegt maar een paar gram. Ik vroeg het omdat ik weet dat zo met de handen werken ook belastend kan zijn voor de rug. Sowieso zijn er honderden fabrieken met evenveel labo's. In al mijn jobs stond ik wel recht tijdens het werk, of het was eens zitten aan de computer.

Het bedrijf waarvoor ik werkte is failliet.
Ik heb zelf ontslag genomen enkele maanden voor de effectieve sluiting.
Welke rechten heb ik nog op vlak van vergoedingen? Eindejaarspremie, ...?

Het bedrijf waarvoor ik werkte is failliet.
Ik heb zelf ontslag genomen enkele maanden voor de effectieve sluiting.
Welke rechten heb ik nog op vlak van vergoedingen? Eindejaarspremie, ...?
Arbeider/bediende, paritair comité,...?

Als ik al sinds 2018 arbeidsongeschikt ben, maar ook sindsdien terug deeltijds werk met toestemming van de adviserend geneesheer, maar recent ontslaan werd met 13 maanden uitbetaald, moet ik mij dan alsnog volgens de regels "binnen de 2 maanden" inschrijven als werkzoekende bij de VDAB?

Als ik me inschrijf, word ik verplicht op hun werkaanbiedingen in te gaan, wat meestal niet ga lukken gezien AO (in principe blijvend) :/
Als ik me niet inschrijf, kan ik er geen opleidingen volgen moest ik dat ooit willen; en heb ik ook geen WLH-uitkering moest ik alsnog mijn AO-uitkering verliezen om een of andere reden...

Ga eens praten met de VDAB. Er bestaat zoiets als gtb wat ideaal is voor jou.

Neem ook contact op met de sociale dienst van de mutualiteit, zij zullen zeggen wat je moet doen, want je bent in eerste plaats arbeidsongeschikt.

Thx. Heb sowieso al "verplicht" outplacementbegeleiding als deel van de ontslagregeling. Maar geen idee of die met mijn specifieke AO-situatie rekening kunnen houden.

Thx. Heb sowieso al "verplicht" outplacementbegeleiding als deel van de ontslagregeling. Maar geen idee of die met mijn specifieke AO-situatie rekening kunnen houden.
Nee, de gewone outplacement is niet ideaal (maar matje niet weigeren!).

Bij mijn oude werkgever had ik bij elke dienstreis die langer was als een paar uur €10 . Forfaitaire vergoeding. Dit was dan €100-200 per maand ongeveer. Ik kreeg wel geen maaltijdcheques.

Bij mijn huidige werkgever was de bedoeling dat ik BeNeLux ging coveren. Werkelijkheid is dat ik toch rond heel europa zit te gaan.

Nu zag ik dit online staan ivm functies met veel dienstreizen.

Maandelijkse forfaitaire vergoeding​

Als de aard en de functie van het personeelslid regelmatig prestaties buiten de bedrijfszetel impliceert (bijvoorbeeld personeelsleden met een reizende functie), kan de werkgever ook gebruik maken van een maandelijkse forfaitaire vergoeding. De maandelijkse vergoeding mag echter nooit hoger liggen dan zestien keer de dagelijkse forfaitaire vergoeding (301,44 euro) bij een voltijdse tewerkstelling. Voor de toekenning van deze maandelijkse forfaitaire vergoeding geldt de voorwaarde niet dat de verplaatsing minimaal 6 uur moet duren.

Kan ik hier aanspraak op maken? Eventueel zelf te regelen met HR. Kan ik hierdoor mijn maaltijdcheques verliezen?

Kan de reden van een ontslag vermeld op de C4 gevolgen hebben in de toekomst op een of ander vlak? (In mijn geval "performantie" aldus de werkgever, maar ik vind dat een drogreden om onder een CAO vandaan te kruipen die hen anders geld zou kosten... (Maar bewijs het maar eens... :/))

Kan de reden van een ontslag vermeld op de C4 gevolgen hebben in de toekomst op een of ander vlak? (In mijn geval "performantie" aldus de werkgever, maar ik vind dat een drogreden om onder een CAO vandaan te kruipen die hen anders geld zou kosten... (Maar bewijs het maar eens... :/))
Waarover gaat de cao? Heb je positie ve evaluatiemomenten?

Terug
Bovenaan