Onnozele/kleine vraagjes: Werk & Studie editie

Ik ga veranderen van werk en moet dus men ontslag geven. Volgens Google moet ik 6 weken opzeg doen. Heb ik er baat bij om december nog volledig te doen bij mijn huidige werkgever? Iemand zei me dat dit belangrijk kan zijn voor mijn 13e maand, maar vind hier niet direct iets van terug.
welk paritair comité? Hoe lang in dienst?

Ik ga veranderen van werk en moet dus men ontslag geven. Volgens Google moet ik 6 weken opzeg doen. Heb ik er baat bij om december nog volledig te doen bij mijn huidige werkgever? Iemand zei me dat dit belangrijk kan zijn voor mijn 13e maand, maar vind hier niet direct iets van terug.
Ik ben eens eind oktober vertrokken bij een werkgever, had 1 maand opzeg tot eind november. Uiteindelijk bij het einde jaar initieel mijn 13de maand niet gekregen, na er wat achter te klagen met een andere ex collega uiteindelijk wel ontvangen. Ik herinner mij wel niet meer of ze wettelijk verplicht waren.

Dubbelpost van een post uit een weinig gelezen thread, maar kan het advies wel gebruiken:

Oké, dilemma: leuke vacature bij Selor...
  • diploma: check
  • gedrags & technische competenties: check
Interessante inhoud en mooi loon? Ik druk op solliciteren.

Fuck: ik heb de vereiste ervaring niet gelezen, minstens 2 jaar ervaring in 1 van onderstaande 5 verantwoordelijkheden.
Ik heb als ik héél eerlijk ben er in geen enkele ervaring van. Dus ja, ik verwacht dat mijn cv niet doorheen de screening zou geraken.

Week ofzo geleden: "proficiat, u bent door de cv-screening, maar wij zien dat u nog geen datum gekozen heeft voor de 2e ronde. Kan u dit nog in orde brengen?" Ik denk: wtf, die cv-screening is precies ook niet deftig gebeurd.

Ik kan en wil niet liegen eigenlijk... wat moet ik doen? Toch die 2e ronde meedoen, en indien ik daarop door ben, de 3e test (interview) meedoen?
Enerzijds voor mij een leuke leerervaring voor te solliciteren op A2 niveau, anderzijds: het zou mij verbazen als dat van dat gebrek aan relevante ervaring niet in het interview ter sprake komt... Maar euhm, ik heb mijn cv niet gescreened, dus ik kan toch onmogelijk in de problemen komen hiermee denk ik dan? Wat antwoord ik als ze mij in het interview daarachter vragen?

De kans dat ik de job effectief zou halen: 1 van de 15 kandidaten in de laatste ronde... is klein, maar nooit nul denk ik dan meestal, maar nu zou dat eigenlijk wel 0 moeten zijn.

Wat doe je?

Dubbelpost van een post uit een weinig gelezen thread, maar kan het advies wel gebruiken:

Wat doe je?
Waarschijnlijk hebben ze geen enkele kandidaat die ALLE vakjes kan afvinken, dus gewoon meedoen en zien hoe het loopt. Je hebt nergens gelogen dus toch niet jouw probleem?

Ik solliciteer wel vaker voor functies waarop ik niet alles kan afvinken, maar ik ben dan eerlijk en focus op wat ik wél te bieden heb.
In jouw geval: met welke zaken van die 5 heb je wel ervaring? DAT is wat de doorslag zal geven: voorbereid zijn en zelfzeker. Je ervan bewust zijn dat je niet alles bent wat ze willen maar wel IETS te bieden hebt en vooral wil en kan groeien.

Waarschijnlijk hebben ze geen enkele kandidaat die ALLE vakjes kan afvinken, dus gewoon meedoen en zien hoe het loopt. Je hebt nergens gelogen dus toch niet jouw probleem?

Ik solliciteer wel vaker voor functies waarop ik niet alles kan afvinken, maar ik ben dan eerlijk en focus op wat ik wél te bieden heb.
In jouw geval: met welke zaken van die 5 heb je wel ervaring? DAT is wat de doorslag zal geven: voorbereid zijn en zelfzeker. Je ervan bewust zijn dat je niet alles bent wat ze willen maar wel IETS te bieden hebt en vooral wil en kan groeien.

Maar zoals ik zei: helemaal eerlijk? Ik zou mezelf een 0,5 à 1 (met véél verbeelding) op 5 geven. Ik heb héél wat te bieden denk ik dan, voor iets waarin ik gemotiveerd ben kan ik enorm ver gaan, maar voel me de laatste jaren slachtoffer van een omgekeerd Mattheuseffect op professioneel vlak: weinig kansen krijgen, betekent weinig kansen op doorgroeien of elders een betere job vinden, en dat begint énorm te wringen.

Vandaar dat ik vooral ook kijk naar meer sociale jobs, maar die vragen/eisen dan telkens ervaring in o.a. aansturen van teams, etc.

Maar zoals ik zei: helemaal eerlijk? Ik zou mezelf een 0,5 à 1 (met véél verbeelding) op 5 geven. Ik heb héél wat te bieden denk ik dan, voor iets waarin ik gemotiveerd ben kan ik enorm ver gaan, maar voel me de laatste jaren slachtoffer van een omgekeerd Mattheuseffect op professioneel vlak: weinig kansen krijgen, betekent weinig kansen op doorgroeien of elders een betere job vinden, en dat begint énorm te wringen.

Vandaar dat ik vooral ook kijk naar meer sociale jobs, maar die vragen/eisen dan telkens ervaring in o.a. aansturen van teams, etc.
Je weet waar je kan tekortschieten op het interview dus je kan je er goed op voorbereiden.
Op punt 1 heb ik geen ervaring maar ik ben heel benieuwd naar de concrete invulling en hoop hierin ook te kunnen groeien.
Op punt 2 heb ik een beperkte ervaring dankzij... En dat heb ik zus en zo ervaren.
Voor punt 3 heb ik ook geen ervaring MAAR wel een fantastische mentor gehad ooit die me zeker heeft geïnspireerde om de zaken op manier a aan te pakken om resultaat b te verkrijgen.
And so on and so on.

Heb je dan nog niet in een praatbarak gezeten waar jij de trekker was of de boel bij elkaar hield?
Of een project geleid(intern of extern)?
Of ingestaan voor de organisatie van één of ander evenement?(nieuwjaarsreceptie, bij je hobby etc?)

Mijn huidige werkgever heeft een BV opgericht in België.
Om mij aan te sluiten zou ik van het ene contract moeten ontslaan en vervolgens een nieuwe contract moeten tekenen onder de BV.(01/11/2022)

Ik heb echter schrik dat ik mijn eindejaarspremie ga mislopen op dit manier. (Ik ben op 01/07/2022 begonnen.) dus heb er net recht op. (PC-200).
Bij mijn nieuwe contract staat er dat ze mij 2 maanden anciënniteit gaan geven. Maar dan heb ik nog 2 maanden te kort voor een eindejaarspremie.

Kan ik nog steeds recht hebben op eindejaarspremie?

Er is geen enkele reden waarom jij je ontslag zou moeten geven. Laten ze hun eigen problemen zelf maar oplossen. Teken enkel voor een overgang van onderneming volgens de modaliteiten van cao32bis alsof je werkgever overgenomen werd door die nieuwe onderneming.

Dan moet je idd tot eind december in dienst blijven om zeker te zijn van je ejp
Wat versta jij onder eind december? Is dat 30/12?

Nog een bijkomende vraag: ik heb net mijn arbeidsovereenkomst doorgestuurd gekregen en hier staan niet alle loon elementen in (geen wagen, data abonnement, internet abonnement). De recruiter gaf dit zelf aan en deelde mee dat ik uiteraard recht heb op alles wat in hun salarisvoorstel stond, maar ik vind het vreemd dat dit dan niet in de arbeidsovereenkomst staat?

Wat versta jij onder eind december? Is dat 30/12?
31/12 of vroeger als de ejp eerder betaald wordt.
Nog een bijkomende vraag: ik heb net mijn arbeidsovereenkomst doorgestuurd gekregen en hier staan niet alle loon elementen in (geen wagen, data abonnement, internet abonnement). De recruiter gaf dit zelf aan en deelde mee dat ik uiteraard recht heb op alles wat in hun salarisvoorstel stond, maar ik vind het vreemd dat dit dan niet in de arbeidsovereenkomst staat?
dat kan perfect, dingen zoals index en EJP staan bvb ook niet altijd in je contract omdat dat via CAO's bepaald worden.

Maar best toch, als je niet over de CAO's beschikt, ervoor zorgen dat je dat van de recruiter op papier hebt.

Is er een reden waarom het wettelijk bepaald maaltijdcheque bedrag niet omhoog gaat? Heb dat zelfs nog nooit weten stijgen
Dat stijgt elke x jaar. Der is trouwens geen wettelijk bepaald maaltijdcheques edrag, wel een maximumbedrag waarbij het fiscaal voordelig is.

Wat doe je?

Ervoor gaan

Je hebt niks te verliezen.

Uiteindelijk zijn er ook veel bedrijven die gewoon openstaan voor mensen zonder ervaring maar met een snelle leercurve.

Er is momenteel nog altijd krapte op de arbeidsmarkt en veel werkgever zijn hopeloos, profiteer hiervan want de eerste barsten zijn er al en het zou wel eens rap gedaan kunnen zijn.

Ik ben met het idee aan het spelen zelfstandige in bijberoep te worden, zodat ik hobbymatig wat kan groeien zonder plots de overheid op mijn dak te hebben door het in het zwart te doen.

Ik schat echter in dat de winst hieruit zéér beperkt zal zijn, dat is voor mij geen probleem.
Waar kan ik echter terecht voor een correcte berekening van de kosten bij zowel opstart maar vooral ook lopende kosten om alles fiscaal in orde te hebben?
Ik heb al volgende: €163 opstart (Kruispuntbank + BTW nummer)
Geen sociale bijdragen wegens inkomen minder dan 1600 eur (klopt dit?)
Kosten boekhouder: ?

Mis ik verder nog iets?

Ik ben met het idee aan het spelen zelfstandige in bijberoep te worden, zodat ik hobbymatig wat kan groeien zonder plots de overheid op mijn dak te hebben door het in het zwart te doen.

Ik schat echter in dat de winst hieruit zéér beperkt zal zijn, dat is voor mij geen probleem.
Waar kan ik echter terecht voor een correcte berekening van de kosten bij zowel opstart maar vooral ook lopende kosten om alles fiscaal in orde te hebben?
Ik heb al volgende: €163 opstart (Kruispuntbank + BTW nummer)
Geen sociale bijdragen wegens inkomen minder dan 1600 eur (klopt dit?)
Kosten boekhouder: ?

Mis ik verder nog iets?

Opstart 163,

Mits winst laag, geen sociale bijdragen.

Boekhouder, ik betaal 120/kwartaal btw in

Boekhoudprogramma 5 euro/maand.

Rest zijn allerlei kosten: auto lichte vracht 85% v alle kosten aftrekbaar, veel tools kopen, internet, energie 10%, keer restaurantbonnetje, maar daarvoor heb je een boekhouder. Ik zou zeggen probeer het.

Terug
Bovenaan