Onnozele/kleine vraagjes: Werk & Studie editie

Ik ben met het idee aan het spelen zelfstandige in bijberoep te worden, zodat ik hobbymatig wat kan groeien zonder plots de overheid op mijn dak te hebben door het in het zwart te doen.

Ik schat echter in dat de winst hieruit zéér beperkt zal zijn, dat is voor mij geen probleem.
Waar kan ik echter terecht voor een correcte berekening van de kosten bij zowel opstart maar vooral ook lopende kosten om alles fiscaal in orde te hebben?
Ik heb al volgende: €163 opstart (Kruispuntbank + BTW nummer)
Geen sociale bijdragen wegens inkomen minder dan 1600 eur (klopt dit?)
Kosten boekhouder: ?

Mis ik verder nog iets?
zonder te weten wat je bijberoep inhoudt, kan je moeilijk veel over de kosten zeggen. Zijn er verplichte verzekeringen, moet je denken aan bepaalde belastingen, ...

de kost van een boekhouder hangt daar ook wel wat vanaf. Als je slechts 1 klant hebt en nauwelijks onkosten, zal je weinig betalen. Anders soms véél meer.

Kan een werkgever beslissen om het loon 10 dagen later te storten?
van 25ste naar 5de

De uitbetaling van het loon/wedde zal vanaf volgend jaar ook gebeuren op de 5e dag van de maand. Dit zal er dan ook voor zorgen dat er veel minder correcties nodig zullen zijn en alles overzichtelijker maken. Tijdens de maand dat de overgang gebeurd zal dan op de 25ste een voorschot komen van 1000€ en 10 dagen later , op de 5e , de afrekening.

Kan een werkgever beslissen om het loon 10 dagen later te storten?
van 25ste naar 5de
in principe moet er uitbetaald worden tegen de 4e werkdag van de maand. Dat wil zeggen dat dan het loon uitbetaald moet zijn én dus al op de rekening staan. De 4e werkdag is (momenteel nog) meestal de 5e 'gewone' dag van de maand (soms de 4e, uitzonderlijk bij feestdagen de 6e).

Maar, men kan dit verlaten naar de 7e werkdag van de maand, op voorwaarde dat dit in een arbeidsreglement staat (of zelfs nog later indien er een CAO hierover zou zijn).

Sowieso heb je, indien je arbeider bent, recht op een voorschot (die ongeveer moet gelijk zijn aan het normale loon). En als in het arbeidsreglement of in een CAO zou staan dat je op de 25ste uitbetaald moet worden, kan de werkgever dit natuurlijk niet zomaar veranderen.

Heb het zelf nooit meegemaakt maar mijn vrouw heeft volgende voor wat ik beetje vreemd vind.
Ze zit momenteel in interim contract waarop staat
- Brutouurloon 14,7512€
- Brutomaandloon 2491,04€

werkelijke arbeidsduur 39u
voltijds contract 37u

Haar loonbrieven geven duidelijk het correcte uurloon weer, met voor de wekelijkse contracten een brutoloon van 575,30€
Als ik dan snel reken heeft ze dus geen brutomaandloon van 2491€ maar 2300€ (575,30 x 4)?
Vanwaar komt dat brutomaandloon dan, want daar waren we origineel vanuit gegaan zodat ze toch een 1800netto zou moeten overhouden ... wat nu in realiteit maar een 1600ish zou zijn.

Heb het zelf nooit meegemaakt maar mijn vrouw heeft volgende voor wat ik beetje vreemd vind.
- Brutouurloon 14,7512€

voltijds contract 37u

Haar loonbrieven geven duidelijk het correcte uurloon weer, met voor de wekelijkse contracten een brutoloon van 575,30€
Als ik dan snel reken heeft ze dus geen brutomaandloon van 2491€ maar 2300€ (575,30 x 4)?
Vanwaar komt dat brutomaandloon dan, want daar waren we origineel vanuit gegaan zodat ze toch een 1800netto zou moeten overhouden ... wat nu in realiteit maar een 1600ish zou zijn.
Is dat niet grotendeels te verklaren doordat een maand langer duurt dan 4 weken. 4 weken is 28 dagen, een gemiddelde maand is bijna 30 dagen, 2300*30/28=2464, wat al een pak dichter bij dat maandloon ligt.

- Brutouurloon 14,7512€

voltijds contract 37u

Een maand heeft gemiddeld 21,7 werkdagen en geen 20, want:
Gemiddeld aantal werkdagen per maand
= Gemiddeld aantal dagen per maand x (werkdagen per week / aantal dagen per week)
= (365 / 12) x (5/7)
= 21,7

Werken met een weekloon is dus gewoon verwarrend. Je zou het dagloon met deze factor moeten vermenigvuldigen om het maandloon te krijgen.

Hier is dat €575,30 / 5 x ((365/12) x = €2 499,82. Op enkele euro's na zit je dus aan dat bedrag.

- Brutouurloon 14,7512€

voltijds contract 37u

Ze hebben het brutomaandloon berekend door de wekelijkse arbeidsduur (39) te vermenigvuldigen met het uurloon en dan te vermenigvuldigen met 4,333333 , wat het gemiddeld aantal weken is in een een maand. (13 weken in 3 maand).

Natuurlijk heeft ze dan wel 12 dagen onbetaald verlof, wat ze niet verekenen.

Een maand heeft gemiddeld 21,7 werkdagen en geen 20, want:
Gemiddeld aantal werkdagen per maand
= Gemiddeld aantal dagen per maand x (werkdagen per week / aantal dagen per week)
= (365 / 12) x (5/7)
= 21,7

Werken met een weekloon is dus gewoon verwarrend. Je zou het dagloon met deze factor moeten vermenigvuldigen om het maandloon te krijgen.
rekenen met daglonen heeft weinig nut (wegens verlof). Vertrekken vanaf uurloon is altijd het best en dan de volgende factoren:

naar weekloon = maal het aantal 'normaal' gewerkte uren
naar maandloon = 4,33333 (13/3) x het aantal uren in een week x uurloon
naar jaarloon = meestal 13,92 maandlonen (12 maanden, 1 maand eindejaarspremie en 92% van een maand dubbel vakantiegeld.

De clue was uiteraard dat een maand meer dan 20 werkdagen heeft. Of er gerekend wordt met 13/3 (= 4,33) weeklonen per maand of 21,7 werkdagen per maand (= 4,34 weeklonen per maand) zal amper iets uitmaken, het was in ieder geval meer dan de 4 weeklonen per maand.

De factor 13/3 is trouwens ook niet helemaal correct aan het maandloon te zien, dus ze werken in de praktijk op nog een andere manier.

De factor 13/3 is trouwens ook niet helemaal correct aan het maandloon te zien, dus ze werken in de praktijk op nog een andere manier.
De berekening is effectief met 4,33 gebeurd: 14,7512 x 39 x 4,33 = 2491,04 euro. 13/3 is echter correcter :).

Stel dat mijn werkgever mij vanaf januari opslag wilt geven. Wordt dit nieuw overeengekomen loon dan ook geïndexeerd of niet?

M.a.w. zou je wg je opslag kunnen geven om zo onder de indexering uit te proberen komen?
hangt af van hoe het geformuleerd wordt. Sowieso heb je, tenzij je een "loonsverlaging" tekent, minstens recht op de index.

Een schriftelijke brief waarin je akkoord gaat met een loonstijing van 8% inclusief index kan bvb niet.

5 dagen betaald zorgverlof (mss RVA?) en 3 dagen ziekte voor 1 dag zonder doktersvoorschrift.

Zal dit verplicht worden voor alle sectoren? Denk dat de werkgevers zo lang mogelijk stil zal houden?

1. 5 dagen betaald zorgverlof (mss RVA?) en

2. 3 dagen ziekte voor 1 dag zonder doktersvoorschrift.

Zal dit verplicht worden voor alle sectoren? Denk dat de werkgevers zo lang mogelijk stil zal houden?

1. 't is geen betaald zorgverlof, maar onbetaald. Is voor alle sectoren en vervangt eigenlijk de praktijk waarbij mensen die niet ziek zijn, door een arts zélf ziek gezet worden om zo thuis te kunnen blijven. Lijkt me een verbetering voor iedereen, gezien het vroeger wél betaald werd door de werkgever, maar eigenlijk misbruik was. Het komt ook niet noodzakelijk bovenop andere rechten, want het blijft binnen de korf van 10 dagen verlof om dwingende reden.

2. Dat is enkel voor bedrijven met minstens 50 werknemers.

Bij ons opt het bedrijf is er iemand het aan het uithangen. Dus vraagje daarover..

Kan je je bij werkgever A (tijdens laatste week opzeg) ziek melden en ondertussen bij werkgever B van start gaan? Onder het mom van dat je er mentaal ziek bent geworden?

Bij ons opt het bedrijf is er iemand het aan het uithangen. Dus vraagje daarover..

Kan je je bij werkgever A (tijdens laatste week opzeg) ziek melden en ondertussen bij werkgever B van start gaan? Onder het mom van dat je er mentaal ziek bent geworden?
In theorie kan dit, in praktijk is dit niet zo eenvoudig:

- als het over dezelfde branche gaat: je kan niet zomaar een concurrerende activiteit uitvoeren, meestal wordt dit verboden in de arbeidsovereenkomst
- de werkgever kan een controlearts sturen en dan moet die persoon mogelijks terug gaan werken
- loon krijgen van oude werkgever (ziekte) én tegelijk al een loon van de nieuwe werkgever kan natuurlijk niet. Dit zou een argument zijn voor de oude werkgever om zelfs contractbreuk te eisen.

Ivm de mogelijkheid: https://www.securex.be/nl/lex4you/w...ijdelijke-hervatting-bij-een-andere-werkgever

Stomme vraag mss, maar ik ben van job veranderd half september. Bij mijn vorig werk heb ik 10 van de 20 dagen wettelijke vakantie opgenomen. De andere 10 zijn uitbetaald en heb ik laten varen op mijn nieuw werk. Ik heb nu gezien dat ik in 2023 recht heb op 5,5 dagen wettelijk verlof. Is dit op basis van de 3,5 maanden in 2022 bij mijn nieuwe werkgever? En wat is er dan gebeurd met die andere 14,5 dagen, aangezien ik een volledig vakantiedienstjaar heb?

Mss nog wat info: beide jobs als bediende, bij oude werkgever deeltijds (32/35) en nieuwe voltijds (38).

Stomme vraag mss, maar ik ben van job veranderd half september. Bij mijn vorig werk heb ik 10 van de 20 dagen wettelijke vakantie opgenomen. De andere 10 zijn uitbetaald en heb ik laten varen op mijn nieuw werk. Ik heb nu gezien dat ik in 2023 recht heb op 5,5 dagen wettelijk verlof. Is dit op basis van de 3,5 maanden in 2022 bij mijn nieuwe werkgever?
Ja
En wat is er dan gebeurd met die andere 14,5 dagen, aangezien ik een volledig vakantiedienstjaar heb?
Die zijn uitbetaald bij je ontslag, pluis je laatste loonfiche maar uit. 😉
Mss nog wat info: beide jobs als bediende, bij oude werkgever deeltijds (32/35) en nieuwe voltijds (38).
Als je volgend jaar meer verlof wil, moet je dus onbetaald verlof nemen want je hebt ze al betaald gekregen door werkgever 1 voor je vertrok naar werkgever 2.

Ja

Die zijn uitbetaald bij je ontslag, pluis je laatste loonfiche maar uit. 😉

Als je volgend jaar meer verlof wil, moet je dus onbetaald verlof nemen want je hebt ze al betaald gekregen door werkgever 1 voor je vertrok naar werkgever 2.
Ok, dankjewel. Ik krijg wel nog 15 dagen “extra vakantie” + 2 recup feestdagen dus in principe heb ik dan wel voldoende verlof.

Terug
Bovenaan