Onnozele/kleine vraagjes: Werk & Studie editie

Bedankt.
Wordt de oude werkgever daar vanop de hoogte gebracht via een of ander controlemechanisme? Of moeten ze om dat te kunnen bewijzen zelf detective spelen?
Hoe zou men dat kunnen laten weten? Je kan perfect 2 jobs tegelijk hebben en werkgevers moeten nergens laten weten dat hun werknemer kort ziek is.

Kan er mij iemand een selectie en rekruteringsbureau aanbevelen voor techniekers die woonachtig zijn in de grensregio A'pen - Limburg met Nederland?

Al onze techniekers komen momenteel uit W-VL maar we hebben mooie CNC-gestuurde machines voor de hout, pvc en aluminiumbewerking geïnstalleerd in Nederland. Zowel in Friesland als in Drenthe, Brabant, etc...
Nu had ik toch graag ook enkele service techniekers gehad dichter in de buurt zodat de aanrijtijden inkorten.

Thx!

De werkgever is met het goede nieuws gekomen dat onze leasebudgetten worden verhoogd. We krijgen meer bepaald een TCO budget dat onze leasing via dertiende maand vervangt.

Op zich goed nieuws. Helaas zit ik nu nog enkele jaren vast aan mijn kleine wagen, maar dat vind ik niet zo erg per se.

Wel hoor ik nu van een collega dat we nu ook zelf ons treinabonnement moeten financieren, via het cafetariaplan.

Is het mogelijk om de kost van dat abonnement eventueel fiscaal in te brengen ofzo? Ik vind het ergens wel een jammerlijke situatie. Mijn resterend budget, de winst dus, zal dus gewoon naar dat abonnement vloeien, wat voorheen gewoon werd betaald door de werkgever.

De filerijders hebben dan weer gewoon pure winst...

Als je tijdskrediet aanvraagt (50%), heb je dan nog recht op educatief verlof?
Als ze minstens halftijds tewerkgesteld zijn met vast uurrooster, hebben ze enkel recht op betaald educatief verlof voor het volgen van een beroepsopleiding tijdens de normale arbeidsuren. Werknemers die gebruikmaken van tijdskrediet en ouderschapsverlof worden als deeltijdse werknemers beschouwd. Ze moeten aan de voorwaarden van deeltijdse werknemers voldoen.

De werkgever is met het goede nieuws gekomen dat onze leasebudgetten worden verhoogd. We krijgen meer bepaald een TCO budget dat onze leasing via dertiende maand vervangt.

Op zich goed nieuws. Helaas zit ik nu nog enkele jaren vast aan mijn kleine wagen, maar dat vind ik niet zo erg per se.

Wel hoor ik nu van een collega dat we nu ook zelf ons treinabonnement moeten financieren, via het cafetariaplan.

Is het mogelijk om de kost van dat abonnement eventueel fiscaal in te brengen ofzo? Ik vind het ergens wel een jammerlijke situatie. Mijn resterend budget, de winst dus, zal dus gewoon naar dat abonnement vloeien, wat voorheen gewoon werd betaald door de werkgever.

De filerijders hebben dan weer gewoon pure winst...
Je kan de kost van dat treinabonnement fiscaal inbrengen via werkelijke kosten, maar de kans dat je voordeel zal doen is klein, omdat je werkelijke kosten waarschijnlijk lager zijn dan de forfaitaire kosten (= het stelsel dat je automatisch krijgt indien je géén kosten aangeeft).

Je kan de kost van dat treinabonnement fiscaal inbrengen via werkelijke kosten, maar de kans dat je voordeel zal doen is klein, omdat je werkelijke kosten waarschijnlijk lager zijn dan de forfaitaire kosten (= het stelsel dat je automatisch krijgt indien je géén kosten aangeeft).

Ok heel spijtig. Toch erg wrang dat ik nu gewoon mijn abonnement zelf moet financieren... Niks aan te doen zeker

Ik wil graag ontslag nemen bij mijn huidige job wegens mentale gezondheidsproblemen (paniekaanvallen/stress). Heb ik dan recht op een werkloosheidsuitkering?

In principe niet, tenzij je kunt staven waarom (een medisch attest en dat je ontslag een gevolg is van stress door het werk).

Ik wil graag ontslag nemen bij mijn huidige job wegens mentale gezondheidsproblemen (paniekaanvallen/stress). Heb ik dan recht op een werkloosheidsuitkering?
Google eens "medisch ontslag/ontslag om medische redenen" en zie of je je kan vinden in die procedure. Daarbij heb je wel recht op een uitkering.

Vraagje:
Hoeveel rouwverlof krijg je bij het overlijden van een ouder/schoonouder?
Enkele jaren geleden kreeg ik van m'n werkgever 5 dagen maar als ik nu kijk op internet zie ik 3 dagen te nemen voor de begrafenis...
Weet er iemand hier een duidelijk antwoord op?
Bediende pc 200 mocht dit nodig zijn.

Vraagje:
Hoeveel rouwverlof krijg je bij het overlijden van een ouder/schoonouder?
Enkele jaren geleden kreeg ik van m'n werkgever 5 dagen maar als ik nu kijk op internet zie ik 3 dagen te nemen voor de begrafenis...
Weet er iemand hier een duidelijk antwoord op?
Bediende pc 200 mocht dit nodig zijn.
Ouder/schoonouder is 3 dagen. Kan zijn dat uw vorige werkgever u extra dagen gaf maar is niet verplicht.

Ziek op 02/01 en 03/01
An sich ging ik 02/01 sowieso niet werken ; maar er stond geen verlof op want de kalender voor dit jaar was nog niet klaar gezet door HR.
Nu heeft de rest van het team daar ne verlofdag voor moeten nemen , en HR heeft mij daar op ziekte gezet.

Content van uiteraard.. maar klopt dat wel? ik dacht altijd ziek tijdens verlof is pech (tot 01/01/2024 als dat moet veranderen)

Ik ben enige tijd geleden op controle geweest bij een dermatoloog (buiten de werkuren). Daar werd vastgesteld dat ik een moedervlek preventief moet laten weghalen. De dermatoloog stelde voor de ingreep een datum voor tijdens de kantooruren op de middag.

Ik ga er van uit dat ik hiervoor een afwezigheidsattest krijg? Is dit een hele dag of een halve dag? Hoe zit dit qua verloning?

Ik ben enige tijd geleden op controle geweest bij een dermatoloog (buiten de werkuren). Daar werd vastgesteld dat ik een moedervlek preventief moet laten weghalen. De dermatoloog stelde voor de ingreep een datum voor tijdens de kantooruren op de middag.

Ik ga er van uit dat ik hiervoor een afwezigheidsattest krijg? Is dit een hele dag of een halve dag? Hoe zit dit qua verloning?
In theorie moet je verlof nemen voor een geplande ingreep.

In theorie moet je verlof nemen voor een geplande ingreep.
Hangt er vanaf. Als het een consultatie is, zonder arbeidsongeschiktheid, moet je verlof nemen of, indien je geen verlof hebt, je afwezigheid melden (tenzij het wél buiten de kantooruren kan). In het laatste geval krijg je dan geen loon, maar wel toegestane afwezigheid (is een recht).

Als er wél arbeidsongeschiktheid is, dan is het hetzelfde zoals ziekte. Dus ook gewaarborgd loon etc.

Het zal wat afhangen van de job, de soort ingreep en de locatie op het lichaam van de ingreep of er al dan niet arbeidsongeschiktheid is.

Ze hebben vorig jaar elke maand te weinig afgehouden voor mijn groepsverzekering eigen bijdrage.
Nu doen ze een vergelijk met wat het had moeten zijn en zou ik 263€ te weinig ingehouden geweest zijn en moet dit verrekend worden.
Ik kan het laten verrekenen op max 12 maand, is dat aangeraden of gewoon 1x korte pijn.
Heeft dit invloed op rsz of voorheffingen die dan niet meer gaan kloppen of komt het goed met hun verrekening.
Ik veronderstel per maand nu een extra deel als eigen inbreng dan.
Wat is voor/nadeel om het in 1x te doen of te spreiden?

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan