Onnozele/kleine vraagjes: Werk & Studie editie

Ik zou graag mijn ouderschapsverlof opnemen in 4/5de vorm en de vrijdag dus thuis blijven. Ik krijg nu van mijn TM te horen dat dat niet gaat want er zijn er al 2 thuis de vrijdag. (terwijl ze in het andere team met 4 de vrijdag niet werken).

Kan men de dag weigeren?

Ik zou graag mijn ouderschapsverlof opnemen in 4/5de vorm en de vrijdag dus thuis blijven. Ik krijg nu van mijn TM te horen dat dat niet gaat want er zijn er al 2 thuis de vrijdag. (terwijl ze in het andere team met 4 de vrijdag niet werken).

Kan men de dag weigeren?
ja, de dag kan perfect geweigerd worden als ze een goeie reden hebben. Het is aan jou om aan te tonen dat die reden op niks slaat, dat het in een ander team wél lukt is niet noodzakelijk een goeie reden.

Ze hebben vorig jaar elke maand te weinig afgehouden voor mijn groepsverzekering eigen bijdrage.
Nu doen ze een vergelijk met wat het had moeten zijn en zou ik 263€ te weinig ingehouden geweest zijn en moet dit verrekend worden.
Ik kan het laten verrekenen op max 12 maand, is dat aangeraden of gewoon 1x korte pijn.
Heeft dit invloed op rsz of voorheffingen die dan niet meer gaan kloppen of komt het goed met hun verrekening.
Ik veronderstel per maand nu een extra deel als eigen inbreng dan.
Wat is voor/nadeel om het in 1x te doen of te spreiden?
Te weinig ingehouden voor je persoonlijk aandeel én te weinig doorgestort naar je groepsverzekering of gewoon te weinig afgehouden van je loon?

Te weinig ingehouden voor je persoonlijk aandeel én te weinig doorgestort naar je groepsverzekering of gewoon te weinig afgehouden van je loon?
Te weinig ingehouden van persoonlijk aandeel allesinds want dat is duidelijk op de loonfiche, dus dat zal ook niet doorgestort zijn.

Te weinig ingehouden van persoonlijk aandeel allesinds want dat is duidelijk op de loonfiche, dus dat zal ook niet doorgestort zijn.
Die 2 zijn niet noodzakelijk aan elkaar gelinkt, verre van zelfs.

Als het enkel te weinig ingehouden is, dan is het in jouw belang (weliswaar geen groot voordeel) om het zoveel als mogelijk te spreiden. Het belastingsvoordeel krijg je toch maar per kalenderjaar, ongeacht wanneer de afhoudingen gebeuren.

Als er én te weinig ingehouden is én er geen doorstorting gebeurde, kan je eventueel vragen om geen doorstorting meer te doen als je die 263 euro beter zou kunnen gebruiken. Als ze dat niet willen of jij wil zelf wél indie groepsverzekering storten, kan je het vroeger laten doen. Op zich is het wel interessant om zo'n groepsverzekering te hebben.

Qua RSZ heeft dat geen effect.

Die 2 zijn niet noodzakelijk aan elkaar gelinkt, verre van zelfs.

Als het enkel te weinig ingehouden is, dan is het in jouw belang (weliswaar geen groot voordeel) om het zoveel als mogelijk te spreiden. Het belastingsvoordeel krijg je toch maar per kalenderjaar, ongeacht wanneer de afhoudingen gebeuren.

Als er én te weinig ingehouden is én er geen doorstorting gebeurde, kan je eventueel vragen om geen doorstorting meer te doen als je die 263 euro beter zou kunnen gebruiken. Als ze dat niet willen of jij wil zelf wél indie groepsverzekering storten, kan je het vroeger laten doen. Op zich is het wel interessant om zo'n groepsverzekering te hebben.

Qua RSZ heeft dat geen effect.
Ja tuurlijk is in totaal elk jaar wel 7,5% wat niet slecht is maar op zich als zij het niet gestort hebben is het beter het nu te houden dan nog weg te zetten voor nog eens 35 jaar.
Ik vraag het na, merci!

Iemand enig idee of dit ook gaat gelden voor werknemers met een bedrijfswagen? In PC200 is een fietsvergoeding momenteel al verplicht, maar werknemers met een bedrijfswagen hebben hier bij ons geen recht op momenteel.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/01/24/vanaf-mei-2023-heeft-iedereen-recht-op-een-fietsvergoeding/
Ja, iedereen bij ons (PC200) heeft een bedrijfswagen, maar kan nu via het FIP ook fietsvergoedingen inbrengen voor de dagen dat ze met de fiets komen.

Binnenkort moet ik noodgedwongen een tijdje 4/5de werken onder het ouderschapsverlofstelsel (crèche nog enkele maanden geen 4 dagen per week beschikbaar).
Kan ik ergens berekenen hoeveel ik maandelijks nog zal verdienen?
Of iemand die het voor mij kan berekenen?
Brutoloon zal nu met indexering +- €3485 zijn
Nettovergoeding is €155
PC200, mocht dat belangrijk zijn.
Ik las volgens mij ook iets van uitkering van de RVA?
Kind staat overigens ten laste bij mijn vriendin (feitelijk samenwonend, ze staan hier allebei nog niet ingeschreven, kan dit een probleem opleveren?)

Binnenkort moet ik noodgedwongen een tijdje 4/5de werken onder het ouderschapsverlofstelsel (crèche nog enkele maanden geen 4 dagen per week beschikbaar).
Kan ik ergens berekenen hoeveel ik maandelijks nog zal verdienen?
Of iemand die het voor mij kan berekenen?
Brutoloon zal nu met indexering +- €3485 zijn
Nettovergoeding is €155
PC200, mocht dat belangrijk zijn.
Ik las volgens mij ook iets van uitkering van de RVA?
Kind staat overigens ten laste bij mijn vriendin (feitelijk samenwonend, ze staan hier allebei nog niet ingeschreven, kan dit een probleem opleveren?)
Je verliest zo'n 250-300 euro netto van je werkgever (naast vermindering vakantiegeld/eindejaarspremie) maar kan een premie trekken van zo'n 130 euro van de RVA (aanvraag ouderschapsverlof) en iets minder dan 80 euro van de Vlaamse overheid (onder enkele voorwaarden): https://www.vlaanderen.be/vlaamse-a...ingspremie-voor-zorgkrediet-in-de-privesector

Vraagje voor een collega van mij.
Hij werkt 4/5 via ouderschapsverlof en is elke vrijdag thuis.

De mensen die onze planning opstellen hebben hem die dag met een nachtdienst gezet (ook de nacht ervoor) en zijn "vrije dag" op maandag gezet. Als hij thuiskomt van zijn laatste nachtshift. En dus op die dag nog 6u gewerkt heeft en erna moet slapen dus compleet nutteloos. Hij heeft bewust die vrijdag genolen voor opvang van zijn kinderen.

Hij gaat daar dus uiteraard niet mee akkoord, maar ze (incl hun leidinggevenden) zeggen dat nachtdiensten voorrang hebben op de dag "thuis" via ouderschapsverlof. (Ook bij tussenkomst RVA).

Ze zeggen niet waar die regel beschreven staat en wij vinden deze regel nergens terug. Niet in de interne reglementering van HR en ook nergens bij de RVA.

Klopt dit, of zijn ze aan het bluffen?

Er is geen regel bij de rva die zegt in welke mate een bepaalde dag gerespecteerd moet worden. Er moet wel afspraken gemaakt worden tussen werkgever en werknemer.

Bij jullie zal dat wss in een aparte cao of stuur bepaald zijn hoe dat werkt qua principes. En dan individueel mssnnog de details die geregeld worden. Maar dat zal je dus best eens nachecken, via vakbond ofzo?

Terug
Bovenaan