Onnozele/kleine vraagjes: Werk & Studie editie

Huh das toch ook eerste keer dat ik dat hoor?

Als je het werk verlaat, moet je toch steeds een ziektebriefje hebben van die dag ook? Anders ben je die dag, of zeker die gemiste werk uren niet betaald toch?
Is bij mijn weten altijd zo geweest...
Bij u misschien andere regels..
Nee, algemene regel, ook voor bedrijven met minder 50 werknemers.

Er is een verschil tussen gewaarborgd loon en gewaarborgd dagloon.

Gewaarborgd dagloon is het loon voor de dag waar je de arbeidsovereenkomst onderbreekt. Daar heb je recht op ook zonder ziektebriefje. Reden: er wordt verondersteld dat de werkgever zélf de ziekte heeft kunnen vaststellen en, indien hij denkt dat er geen ziekte in het spel is, wel een controlearts kan sturen (net zoals hij anders ook zou doen mocht er toch een ziektebriefje zijn).

Gewaarborgd loon is de periode die start vanaf de eerste volle dag ziekte (waarop normaal gewerkt zou moeten worden). Daar is in bedrijven met meer dan 50 werknemers die 3 dagen waar geen attest MAG gevraagd worden. Bij een bedrijf van <50 werknemers mag dat wel, maar is het enkel als dit ook in het arbeidsreglement (of CAO) staat, het is dus niet standaard.

Gewaarborgd loon is de periode die start vanaf de eerste volle dag ziekte (waarop normaal gewerkt zou moeten worden). Daar is in bedrijven met meer dan 50 werknemers die 3 dagen waar geen attest MAG gevraagd worden.

Dat verklaart waarom HR bij ons (> 50 wn’s) een mail stuurde met de herinnering geen attest door te sturen indien 1 dag ziekte.
Je mag idd dus zelfs geen doorsturen ook?

Dat verklaart waarom HR bij ons (> 50 wn’s) een mail stuurde met de herinnering geen attest door te sturen indien 1 dag ziekte.
je mag natuurlijk altijd eentje sturen vrijwillig, maar de werkgever kan niemand sanctioneren als hij er geen wil geven (toch niet de eerste 3 keer).

Natuurlijk als je gaat voor een ziektebriefje is er kans dat de dokter je langer thuis schrijft, misschien dat men dan wil vermijden :)

Nieuwsbrief van LIANTIS in de mailbox vandaag:

Ziekte net voor of tijdens vakantie, wat nu?​

Als je werknemer ziek wordt tijdens zijn of haar verlof, kan je medewerker de verloren vakantiedagen momenteel nog niet recupereren. Maar het Europees Hof van Justitie eist de overdraagbaarheid van de niet opgenomen vakantiedagen door ziekte. De Nationale Arbeidsraad bekijkt nu hoe ze aan de eisen van Europa tegemoet kan komen.

Een nieuwe regeling ziet er (voorlopig) als volgt uit: wanneer je medewerker ziek wordt tijdens een vakantieperiode, zal hij of zij die vakantiedagen later in het jaar kunnen opnemen. De werknemer moet dan een ziektebriefje voorleggen en uitdrukkelijk vragen om de vakantiedagen later op te nemen.

---------------------------------------------------------

Wat is dat nu weer?
De werknemer krijgt toch automatisch die vakantiedagen terug, als hij ziek wordt voor (en wellicht ook tijdens?) de vakantie periode?
Hij moet daar toch niet expliciet om vragen?

Mijn vriendin is nu ook afgelopen vrijdag, naar huis MOETEN gaan, wegens ziekte (terwijl ze nog beleefd had gevraagd enkele uren verlof of onbetaald verlof in te vullen, om toch maar zeker geen ziekte in te laten boeken.)
Dit werd geweigerd door het management, en ze is toch naar de dokter moeten gaan, met als gevolg dat ze deze week een ziektebriefje heeft.
Dus moet de school haar deze week (verlof week, krokusvakantie), maar die 5 dagen verlof op een ander moment laten op nemen, toch?

De werknemer krijgt toch automatisch die vakantiedagen terug, als hij ziek wordt voor (en wellicht ook tijdens?) de vakantie periode?
Belgische wetgeving voorziet dat niet, maar het wordt wél al toegepast omdat Europese wetgeving dat verplicht en elke werkgever dat nu al voor het Europees hof verliest. Maar nu willen ze het wettelijk zo voorzien dat iedereen wel degelijk het recht krijgt, maar dat ook moet vragen.

TRUMP zei:
Mijn vriendin is nu ook afgelopen vrijdag, naar huis MOETEN gaan, wegens ziekte (terwijl ze nog beleefd had gevraagd enkele uren verlof of onbetaald verlof in te vullen, om toch maar zeker geen ziekte in te laten boeken.)
Dit werd geweigerd door het management, en ze is toch naar de dokter moeten gaan, met als gevolg dat ze deze week een ziektebriefje heeft.
Dus moet de school haar deze week (verlof week, krokusvakantie), maar die 5 dagen verlof op een ander moment laten op nemen, toch?
In het onderwijs hangt het af van haar statuut, het kan zijn dat ze deze week sowieso niet aan het werk was en ook geen verlof diende te nemen (speciaal stelsel), dus ook dat verlof niet kon kwijtspelen.

Factureerbare uren:
Er word bij ons gehamerd om 8h te factureren per dag.
Wij zijn een dienst die enkel voor interne diensten werkt, dus dat gaat over broekzak vestzak.
En de meeste andere diensten doen dat vrij gemakkelijk, 4h links, 4h rechts en hun dag is vol en niemand stelt vragen.
Maar onzen dienst werkt vaak op basis van ticketten dus dan is dat 15min hier, 15 daar, ge logt het niet want twas maar 1min werk,
En dan zitten onze teamleden te verzinnen wat ze tussen die ticketten door hebben gedaan om hun uren te kunnen vullen

Maar ergens vind dat gewoon belachelijk: niémand is 8h per dag effectief productief.
Ne mens rookt, drinkt, praat,..

Hoe zit dat bij andere leiddinggevende of ervaringsdeskundigen, hebben jullie richtlijnen naar factureerbaarheid/productiviteit?

Normaal heb ik elke maand als bediende in PC209 mijn vast bruto maandbedrag. Nu in februari heb ik 20€ minder op mijn brutoloon.

Zou dit komen door dat februari een kortere maand is?

Onderwijs TADD, hoe is het met ziektedagen, stapel je die ook al op of is dit pas bij VB? En kun je die ook bij bevallingsverlof gebruiken of val je dan op ziekteverlof?

Dus stel je werkt al 2 jaar, heb je dan nog 2*20 dagen ziekteverlof volledig betaald of ben je die steeds kwijt na een jaar?
Deze is onder gesneeuwd geraakt :-)

Deze is onder gesneeuwd geraakt :)
Je bouwt ze ook op, maar volledige uitleg is lang:

bevallingsverlof telt hier soms mee:

Sommige dagen afwezigheid tellen niet als ziekteverlof

De volgende periodes van afwezigheden worden niet als ziekteverlof geteld en worden dus niet in mindering gebracht op het aantal genoten bezoldigde ziektedagen:

1° Het langdurig verlof, toegestaan tussen 1 januari 1958 en 1 juli 1968 krachtens artikel 3, derde en vierde lid, van het koninklijk besluit van 30 december 1959 betreffende de ziekte- en bevallingsverloven der leden van het personeel van het Rijksonderwijs (o.a. afwezigheden als gevolg van tuberculose, poliomyelitis, geestesziekte, ed.)
afwezigheden als gevolg van bedreiging door een beroepsziekte tijdens de zwangerschap en moederschaps-bescherming (zie 2.1.10.)
etc

Je bouwt ze ook op, maar volledige uitleg is lang:

bevallingsverlof telt hier soms mee:

Sommige dagen afwezigheid tellen niet als ziekteverlof

De volgende periodes van afwezigheden worden niet als ziekteverlof geteld en worden dus niet in mindering gebracht op het aantal genoten bezoldigde ziektedagen:

1° Het langdurig verlof, toegestaan tussen 1 januari 1958 en 1 juli 1968 krachtens artikel 3, derde en vierde lid, van het koninklijk besluit van 30 december 1959 betreffende de ziekte- en bevallingsverloven der leden van het personeel van het Rijksonderwijs (o.a. afwezigheden als gevolg van tuberculose, poliomyelitis, geestesziekte, ed.)
afwezigheden als gevolg van bedreiging door een beroepsziekte tijdens de zwangerschap en moederschaps-bescherming (zie 2.1.10.)
etc
Top ! Gezien het om de gewone 3 maand zou gaan, zou het dus volledig betaald worden als ziekteverlof volgens mij.

Merci voor de uitleg, wordt echt geapprecieerd dat je hier je tijd vrijwillig in steekt! Mag ook eens gezegd worden.

Factureerbare uren:
Er word bij ons gehamerd om 8h te factureren per dag.
Wij zijn een dienst die enkel voor interne diensten werkt, dus dat gaat over broekzak vestzak.
En de meeste andere diensten doen dat vrij gemakkelijk, 4h links, 4h rechts en hun dag is vol en niemand stelt vragen.
Maar onzen dienst werkt vaak op basis van ticketten dus dan is dat 15min hier, 15 daar, ge logt het niet want twas maar 1min werk,
En dan zitten onze teamleden te verzinnen wat ze tussen die ticketten door hebben gedaan om hun uren te kunnen vullen

Maar ergens vind dat gewoon belachelijk: niémand is 8h per dag effectief productief.
Ne mens rookt, drinkt, praat,..

Hoe zit dat bij andere leiddinggevende of ervaringsdeskundigen, hebben jullie richtlijnen naar factureerbaarheid/productiviteit?
Gewoon erbij rekenen. Dus 20 minuten opschrijven, waar je eigenlijk: 15min effectief gewerkt hebt, 1minuut voor het te noteren. En dan 4min voor 'ne mens rookt, drinkt,praat.,..'

Zoals je zelf zegt, niemand is 100% aan het werken continue. Dat is gewoon onderdeel van 'werken' Pokal brengt dat niks bij.

Ik heb beslist om niet verder te gaan in het fabrieksleven, na 19jaar heb ik het wel gehad om als nummer te gebruikt worden.
Ik moet een oogoperatie ondergaan ( mag maand niks heffen).
Dat geeft mij de tijd om iets van opleiding te volgen.
Het heeft volledig mijn slaappatroon kapot gemaakt ( heb al een slaapstornis)

Als je tijdens je opzeg ziek valt bij werkgever A (mentale redenen), mag je in die opzegperiode dan starten bij werkgever B (waar die mentale problemen niet zo opspelen)? In deze case heeft werkgever A een controle arts gestuurd en die heeft de ziekte bevestigd. Kan werkgever A dan nog iets ondernemen? In deze case weten ze dat de werknemer dus in die opzegperiode gestart is bij werkgever B.. Werkgever A weigert dus van de sociale documenten (C4,...) door te sturen terwijl dit in principe op de laatste dag van de opzegperiode al had moeten gebeurd zijn.

Benieuwd als iemand mij hiermee kan verder helpen. Ik werk voor een gemeente en wij worden uitbetaald volgens de loonschalen A B C D E. Elke werknemer heeft hier een functionele loopbaan in hun loonschaal. Dat wilt zeggen dat zij kunnen groeien van D1 na x-aantal jaar anciënniteit naar D2 en naar D3, ....

Ik en mijn collega's zijn de enigste functie aan heel de gemeente waar we gestart zijn in loonschaal D4 maar geen recht hebben op een functionele loopbaan. Normaal zouden wij moeten kunnen doorgroeien naar D5. Maar volgens de gemeente is dit voor onze functie niet het geval.
Nu heb ik zelf aangegeven dat ik het heel raar vindt, dat elke functie aan de gemeente kan groeien (en dan bedoel ik ook elke job en functie) maar dat wij de enige functie hebben waar we in heel onze carrière niet kunnen stijgen.

Weet iemand die hier knowhow van heeft als ik dit hard kan maken, of kunnen ze mij perfect in een loonschaal zetten voor mijn ganse loopbaan zonder dat ik kan stijgen? Hieronder een screenshot uit het rechtspositiereglement.

Benieuwd als iemand mij hiermee kan verder helpen. Ik werk voor een gemeente en wij worden uitbetaald volgens de loonschalen A B C D E. Elke werknemer heeft hier een functionele loopbaan in hun loonschaal. Dat wilt zeggen dat zij kunnen groeien van D1 na x-aantal jaar anciënniteit naar D2 en naar D3, ....

Ik en mijn collega's zijn de enigste functie aan heel de gemeente waar we gestart zijn in loonschaal D4 maar geen recht hebben op een functionele loopbaan. Normaal zouden wij moeten kunnen doorgroeien naar D5. Maar volgens de gemeente is dit voor onze functie niet het geval.
Nu heb ik zelf aangegeven dat ik het heel raar vindt, dat elke functie aan de gemeente kan groeien (en dan bedoel ik ook elke job en functie) maar dat wij de enige functie hebben waar we in heel onze carrière niet kunnen stijgen.

Weet iemand die hier knowhow van heeft als ik dit hard kan maken, of kunnen ze mij perfect in een loonschaal zetten voor mijn ganse loopbaan zonder dat ik kan stijgen? Hieronder een screenshot uit het rechtspositiereglement.

Ik kan screenshot niet zien op dit moment maar ik weet dat er verschillen kunnen zijn tussen contractueel en statutair.

Terug
Bovenaan