Wat is de meerwaarde van dat over te brengen naar Vlaams niveau ? Zo'n crisiscentrum zit zowel federaal als provinciaal. Je hebt een nationaal crisiscentrum dat versterking verleent aan de provinciale teams. Waarbij die provinciale teams ingebed zijn bij de CIC's en ook gebruik maken van deze infrastructuur om de aansturing te doen van de verschillende entiteiten (brandweer, politie lokaal en federaal). En dan spreken we nog niet over veiligheid van de staat of het leger.
Het enige dat je gaat doen, is dat je door middel van het naar vlaanderen over te hevelen gaat creëren dat er 2 CIC's langs elkaar gecreëerd gaan worden. Of je moet de federale politie ook afschaffen en er de vlaamse van maken. in het geval van 2 cic's heb je dan Nl. 1 voor de federale jurisdictie en 1 voor de lokale jurisdictie. Zoals Antwerpen het eigenlijk defacto al heeft opgezet.
Ik zal niet weerstrijden dat die lokale CIC van Antwerpen niet hoge kwaliteit is en nuttig is aangezien er een zeer diepgaande integratie is met verschillende systemen die men zelf in de hand heeft en zelf heeft opgezet en zelf de development voor doet (en probeert te verpatsen aan anderen). Maar die budgetten zijn er federaal gezien gewoon niet om dat voor elke provincie, al dan niet in mindere mate, zo uit te bouwen. Allez voor de front up fees, mogelijks wel. Maar niet voor de recurrente jaarlijkse fees. Waarnaast het evident is dat een provincie als Gent of Antwerpen dan wat groter in opzet mogen en moeten zijn dan limburg.
Of je moet de intentie hebben om gewoon al die zaken te centraliseren in 1 nationaal CIC in Antwerpen of zo voor Vlaanderen. Maar dan verlies je weer aan proximiteit wat uiteindelijk de intentie is van die provincies. En als het toch ok is om te centraliseren in Antwerpen, dan kan je het evengoed centraliseren in Brussel of Brabant en van daaruit alles aansturen voor het volledige land (of een andere locatie waar je toch nog goede mobiliteit kan garanderen, om interventietermijnen te beperken). Of gewoon het nationale crisiscentrum verder uitbouwen.
Allez ik zie gewoon niet echt de meerwaarden om provincies af te schaffen. Maar bon, ik ben dan ook eerder iemand die vlaanderen zou afschaffen ipv de provincies en de vlaamse bevoegdheden terug zou brengen bij de federale. En de gemeentebevoegdheden zou uitkleden ten bate van provincies. Al zou ik, als er effectief een geïntegreerd Europa zou zijn, de federale entiteit beperken en die bevoegdheden dan splitsen tussen Europa en provincies.
Ik zie geen enkele meerwaarde in alles dat Vlaanderen op dit moment in eigen beheer heeft. Maar dat ben ik.