Wat doen in mijn plaats?

Ik lees op de website van Revolut (https://www.revolut.com/nl-BE/legal/savings-account/) het volgende. Dus dat recupereren zal pweutpweutpweut zijn.

2. Wat voor soort rekening is mijn Instant Access Savings?​

Jouw Instant Access Savings (de “Instant Access Savings” of de “rekening”) bij ons is een niet-gereglementeerde spaarrekening.

5. Betaal je rente op het deposito in mijn Instant Access Savings?​

We betalen rente op het saldo van je Instant Access Savings op de volgende dag.

De rente wordt berekend tegen een jaarlijks percentage dat staat vermeld in het Informatieblad-document dat beschikbaar is op de Revolut-app. Je jaarlijkse percentage kan verschillen afhankelijk van het lidmaatschap dat je bij ons hebt. De rente wordt berekend op basis van het aantal werkelijke dagen in een jaar en het aantal werkelijke dagen in een maand. De vergaarde rente is onderworpen aan lokale belastingen. Voor meer informatie verwijzen we naar artikel 21 van deze Algemene Voorwaarden voor Instant Access Savings. De rente begint te lopen onmiddellijk nadat je geld van je persoonlijke rekening naar je Instant Access Savings hebt gestort en de eerste betaling van rente zal plaatsvinden op de eerstvolgende kalenderdag nadat je geld van je persoonlijke rekening naar je Instant Access Savings hebt gestort.

De rente wordt berekend aan de hand van de volgende formule:

• Brutorente = Eindsaldo in je Instant Access Savings * brutorentevoet / aantal dagen in een jaar.

Revolut zal roerende voorheffing inhouden in overeenstemming met de Belgische fiscale wetgeving op de vergaarde rente en de dagelijkse rentebetaling die zal gebeuren in je Instant Access Savings zal netto zijn na aftrek van de aan de bron ingehouden belasting.

Terwijl de rente dagelijks wordt opgebouwd, is de minimumdrempel voor rente die aan je Instant Access Savings wordt betaald € 0,01; dit betekent dat de rente mogelijk niet elke dag aan je Instant Access Savings wordt betaald. De opgebouwde rente zal aan je Instant Access Savings worden betaald op het moment dat deze een minimum van € 0,01 bereikt.

Je ontvangt rente op je saldo in het Instant Access Savings tot de kalenderdag voordat je het geld opneemt van de Instant Access Savings.

7. Hoe is mijn geld beschermd?​

Je geld is beschermd zodra het op je Instant Access Savings-rekening staat, wat onmiddellijk gebeurt nadat je dit geld van je zichtrekening naar je Instant Access Savings-rekening hebt overgemaakt.

Je deposito's zijn verzekerd door het Litouwse depositoverzekeringsstelsel (Public Institution Deposit and Investment Insurance) in overeenstemming met de voorwaarden die zijn vastgelegd in de Wet op de Verzekering van Deposito's en Verplichtingen aan Investeerders van de Republiek Litouwen, die hier beschikbaar zijn.

Voor de twijfelaars, dit zijn de voorwaarden voor vrijstelling (https://fin.belgium.be/nl/particulieren/belastingaangifte/inkomsten/spaargeld-beleggingen)

Wettelijke vrijstellingen​

Vrijgestelde interesten​

Volgende interesten zijn wettelijk vrijgesteld van belasting:

• de eerste 1.020 euro (inkomstenjaar 2024, aanslagjaar 2025) interesten van gereglementeerde spaarrekeningen. De meeste spaarrekeningen in België zijn gereglementeerde spaarrekeningen. Ze voldoen aan een aantal wettelijke bepalingen. Een belangrijk kenmerk van een gereglementeerde spaarrekening is dat zij twee soorten interesten oplevert: een basisrente en een getrouwheidspremie.
  • de eerste 16.270 euro (inkomstenjaar 2024, aanslagjaar 2025) interesten op bepaalde leningen afgesloten via een erkend crowdfundingplatform voor kleine startende vennootschappen , als aan een aantal voorwaarden is voldaan.
  • de eerste 200 euro (inkomstenjaar 2024, aanslagjaar 2025) aan interesten van erkende sociale ondernemingen.

Alles op de spaarrekening gewoon laten staan is gewoon wel echt de slechte keuze. Je kan perfect geld in een termijnrekening stoppen voor 1-2-3 maand. Alles is beter dan het gewoon op de bank te laten staan hoor. Naar het mislopen rendement moet je niet kijken had je het toen geinvesteerd, dat is correct. Echter termijnrekening kan gewoon perfect veilig op zeer korte termijn. Is letterlijk gratis geld dat je anders laat liggen.
Die korte termijn rentes zijn ondertussen ook de moeite niet meer hoor (termijnrekeningen waren 3 jaar geleden interessant), nu is het even slecht als dat van een groei/spaar rekening. Als je voor korte termijn wilt beleggen -> Koop obligaties met een looptijd van 5-7 jaar en verkoop ze dan als je het geld nodig hebt.

Dat laatste moet je eens uitleggen want ik heb niet het gevoel dat dat klopt.

Ik vermoed dat je RV bedoelt.
En hoe zou je die RV recupereren?
RV inderdaad, typo, ben volledig verkeerd, de spaarrekening van Revolut is een zogenaamd niet-gereglementeerde spaarrekening.
Dat betekent dat je geen fiscale vrijstelling krijgt op je eerste 1.020 euro rente.
Dacht dat dit nl. wel kon zoals met aandelen.

ik wacht nog steeds op die zotte termijnrekeningen van @Nijntje op amper 1-2-3 maand en dergelijke...
Dat fluctueert maar 3-6 maand is momenteel 1.7ish haalbaar. Bij KBC haalbaar alvast mits onderhandeling met uw kantoor.
Groeirekening ben je vet mee als je er maar 500 per maand kan opzetten natuurlijk.

Ik adviseer ook termijnrekening gewoon als tussenstap voor tiny edges te nemen in afwachting van uw geld te investeren tegenover het op een spaarrekening te laten staan waar het al helemaal niets opbrengt.

Terug
Bovenaan