wat is je statuut?

wat is je statuut

• student

Stemmen: 2 1,2%
  • werkloos

Stemmen: 1 0,6%
  • privé (arbeider, bediende)

Stemmen: 93 56,4%
  • ambtenaar

Stemmen: 30 18,2%
  • zelfstandige (eenmanszaak)

Stemmen: 6 3,6%
  • zelfstandige (in vennootschap, zonder personeel)

Stemmen: 38 23,0%
  • zelfstandige (in vennootschap, mét personeel)

Stemmen: 8 4,8%
  • invalide/langdurig ziek (met arbeidsovereenkomst)

• invalide/gehandicapte (zonder arbeidsovereenkomst)

• gepensioneerd

Stemmen: 0 0,0%
  • geen statuut (rentenieren, huisman/vrouw, ...)

Stemmen: 0 0,0%
  • Anders (te specifieren in de topic)

• Totaal aantal stemmers
    165

TRUMP

Active member
Lijkt me ook es interessant om beeld te hebben van BG.

Ik heb meerkeuze aangeduid, voor mensen die bv gaan werken voor een baas, maar tegelijk ook een bijberoep hebben als zelfstandige.

heb het wat uitgebreid met enkele nog logische situaties. Zelf werknemer (privé) en zelfstandige (zonder vennootschap)

Ik denk dat je er nog eentje ontbreekt, waar toch een aantal BG'ers onder gaan vallen, namelijk ondernemer/KMO.
Zelfstandige is wat breed hé, iedereen die zijn eigen statuut/ondernemersnummer heeft en niet voor een werkgever (als werknemer) werkt is per definitie zelfstandig, er is echter praktisch nog een groot verschil tussen freelancers (die dikwijls bijna werknemers zijn maar gewoon onder een ander fiscaal statuut werken) en ondernemers met een KMO die dan meestal ook werkgelegenheid creëren.

Zou je prive niet beter opsplitsen in bediende en arbeider?
Als ik die opsplitsing zou doen, moet ik ook nog handelsvertegenwoordiger etc toevoegen. Bovendien is het onderscheid tussen arbeider en bediende heel sterk verwaterd, sommige sectoren hebben het onderscheid niet langer in de praktijk.

En aangezien in die categorie nu al veel mensen gestemd hebben, ga ik die opsplitsing niet meer maken.
Ik denk dat je er nog eentje ontbreekt, waar toch een aantal BG'ers onder gaan vallen, namelijk ondernemer/KMO.
Zelfstandige is wat breed hé, iedereen die zijn eigen statuut/ondernemersnummer heeft en niet voor een werkgever (als werknemer) werkt is per definitie zelfstandig, er is echter praktisch nog een groot verschil tussen freelancers (die dikwijls bijna werknemers zijn maar gewoon onder een ander fiscaal statuut werken) en ondernemers met een KMO die dan meestal ook werkgelegenheid creëren.
die heb ik wél gesplitst, maar dan mét personeel en zonder personeel. Denk dat dit voor een leek een duidelijker onderscheid is, want in theorie is een freelancer ook een KMO?

Deeltijds "bediende" met een eigen vennootschap zonder personeel.

Maar ik zie mezelf niet meer in loondienst werken na m'n 30e. Eens je de smaak van een eigen zaak/je eigen baas zijn te pakken hebt is er niks nog zo sneu als voor een ander te werken voor minder geld en minder flexibiliteit.

In mijn stage op weg naar benoeming. Heb voor het gemak maar ambtenaar gesteld. En zelfstandige in bijberoep, maar da's meer een veredelde hobby.

Gewone werkmens al ben ik op papier ook een klein beetje eigenaar, maar dat is <1% en het is niet alsof ze me niet kunnen buitenkegelen.

Maar hier moet je dan ook effectief een speciaal geval zijn om de typische belgische IT consultant zelfstandige constructie op te zetten.

Is er geen onderscheid tussen "contractueel ambtenaar" en "statutair ambtenaar" gerechtvaardigd. Toch twee fundamenteel verschillende statuten maar in de volskmond allebei "ambtenaar" (@JPV )

Ik ben gehandicapt en gewoon voltijds aan het werk.
Dan ben ik toch gewoon bediende? Of invalide met arbeidsovereenkomst?

Terug
Bovenaan