Elektrische wagens

Ik denk persoonlijk wel dat ik meer recupereer. Lichten en kruispunten rem ik gewoon niet meer aan, dat is volledig recuperatie. Als ik op D reed was dat een beetje maar remde ik uiteindelijk wel nog altijd gewoon. Maar nu niet dat dat uw rijbereik met 100km verlengd natuurlijk.
Als ge uw rempedaal gebruikt recupereer je net evenveel hoor. Je moet al boven het maximaal remvermogen van de elektromotoren gaan alvorens de wagen naadloos de remmen mee gaat aansturen.
Maar daar moet ik toch al stevig op mijn rem duwen, op de i4 M50 gaat hij boven de 100kW recuperatie door op het rempedaal te duwen!

Jullie zijn wel serieus met foutieve info bezig hoor.
Tesla recupereert al altijd als je vertraagt. Of dat nu met de remmen is of niet.
Het verschil is dat de oudere versies samen remmen en recupereren.
Terwijl bepaalde andere merken die brake by wire hebben, de remmen volledig kunnen loskoppelen van het rempedaal.

Gisteren de B stand eens geprobeerd om te rijden, is wel aangenaam vind'k.

Ik lees vaak dat mensen voor stadsverkeer op B rijden en autostrade op D.
Stomme vraag, maar kan ik vertrekken in B en dan op autostrade zelf omschakelen naar D? Of kan je D of B enkel kiezen bij vertrek en dan voor heel de rit hetzelfde? Durf het niet testen 😀
B stand is gewoonweg irritant en nerveus rijden... ik wil helemaal niet in de remmen gaan als ik gewoon de gas even los. D stand in automatische mode is gewoon super in de Enyaq. Automatisch afremmen, uitbollen of coasten naargelang de situatie op de weg + automatisch zo goed als perfect vertragen voor rotondes of kruispunt als je richtingsaanwijzers aan staan.

Jullie zijn wel serieus met foutieve info bezig hoor.
Tesla recupereert al altijd als je vertraagt. Of dat nu met de remmen is of niet.
Het verschil is dat de oudere versies samen remmen en recupereren.
Terwijl bepaalde andere merken die brake by wire hebben, de remmen volledig kunnen loskoppelen van het rempedaal.
Daar heeft niemand toch verkeerde info over gegeven? De oudere versies remmen en recupereren inderdaad altijd tegelijk (er is gewoon geen keuze en niks in te stellen), maar het rempedaal zelf kan niet voor recuperatie zorgen. Enkel het loslaten van het gaspedaal zorgt voor recuperatie, al dan niet in combinatie met het rempedaal.

B stand is gewoonweg irritant en nerveus rijden... ik wil helemaal niet in de remmen gaan als ik gewoon de gas even los. D stand in automatische mode is gewoon super in de Enyaq. Automatisch afremmen, uitbollen of coasten naargelang de situatie op de weg + automatisch zo goed als perfect vertragen voor rotondes of kruispunt als je richtingsaanwijzers aan staan.
Leg jij uw voet op uw schoot als je wil uitbollen? Als ik niet wil remmen, laat ik de gas los en laat ik er mijn voet op rusten. Dan bolt de auto gewoon uit.

Daar heeft niemand toch verkeerde info over gegeven? De oudere versies remmen en recupereren inderdaad altijd tegelijk (er is gewoon geen keuze en niks in te stellen), maar het rempedaal zelf kan niet voor recuperatie zorgen. Enkel het loslaten van het gaspedaal zorgt voor recuperatie, al dan niet in combinatie met het rempedaal.
Verkeerd geinterpreteerd van mij.
Ik ben wel verkocht aan het one-pedal-driving van Tesla. Super voorspelbaar. Na 5 min wist ik al dat ik niet meer terug wou.

Oei precies veel tegenstanders hier. Ik vond die B-stand nu precies wel aangenaam rijden, bijna geen rem meer nodig. Ben nu wel niet goed mee met sommigen, dat is nu toch ook niet dat je continu "in de remmen" gaat. Je mindert toch gewoon iets harder in snelheid als je de gas lost?

Is het dan slechter voor je auto als je altijd in B rijdt?
En kan ik nu eigenlijk switchen tussen B en D tijdens het rijden zelf?

Is het dan slechter voor je auto als je altijd in B rijdt?
En kan ik nu eigenlijk switchen tussen B en D tijdens het rijden zelf?
Voor de auto maakt het quasi geen verschil uit welke stand je kiest.
En je kan switchen tussen B en D op gelijk welk moment. Het is zoals de gewone D en S(port) stand die je bij sommige automaten hebt.

Leg jij uw voet op uw schoot als je wil uitbollen? Als ik niet wil remmen, laat ik de gas los en laat ik er mijn voet op rusten. Dan bolt de auto gewoon uit.
Ik plaats de voet volledig los van de pedaal, dat ontspant mijn voet. Hierdoor is regeneratief remmen niet zo leuk, omdat ik dan rem alsof er een kat voor mijn auto gesprongen is.

We zijn wel wat door mekaar over verschillende wagens aan het spreken, die allemaal die D en B stand hebben.
Bij mij BMW, maar het is dus best mogelijk dat wat mij zo enerveert aan de B stand in mindere mate aanwezig is op de andere wagens, heb er nooit mee gereden!

Nog eentje dat mij aan die B stand ergert, ik rij heel veel op CC. Ook op secundaire wegen (spaart me veel boetes :oi22:). En wat ik dan dikwijls doe is de CC even afzetten wanneer ik bijvoorbeeld een verkeerslicht wat in de verte voor me op rood zie staan, in D gaat mijn wagen dan coasten, en op platte baan verliest die maar heel traag snelheid, maar dikwijls wel genoeg om dan niet voor het rode licht te moeten remmen/ stoppen (en ja, ik kijk altijd achter me om te zien of ik daar niemand mee ga ergeren, die bijvoorbeeld naar rechts moet aan de lichten zonder een verkeerslicht te hebben en dus geen rood heeft voor naar waar die persoon moet).

Zo kan ik dikwijls lange stukken rijden zonder ook maar één keer mijn voet te gebruiken, die staat dan "stand-by" aan mijn rempedaal voor de onverwachte gekke capriolen van de andere bestuurders.

Als ik de CC uitzet wanneer de wagen in B stand staat, dan gaat die direct snel vetragen richting stilstand, dus dan moet ik echt al wel anticiperen met mijn voet op mijn gaspedaal om die vetraging bij uitzetten CC soepel te laten verlopen.

Yup, maar zie hierboven, als ge dan in B stand zou staan en ge zet de CC af moet ge al heel goed anticiperen om dat soepel te laten gaan...
Doe ik vaak en geen last mee. Cc afzetten en de auto begint te remmen zodat ik stil sta voor het licht. Soms moet ik een beetje gas geven als hij te snel remt. Jij moet remmen als je te ver gaat uitbollen, dus zoveel verschil is dat niet.

Bij Tesla is het zelfs zo dat de regeneratie heel licht is kort na het uitzetten van de CC. Pas na een seconde (of zoiets) gaat die naar vol vermogen.
Maar ik geef meestal wat gas tot ik voel dat ik de snelheid van de CC aan het evenaren ben en dan zet ik de CC uit.

Yup, maar zie hierboven, als ge dan in B stand zou staan en ge zet de CC af moet ge al heel goed anticiperen om dat soepel te laten gaan...
Dat is echt gewoon wennen en eens je het gewoon bent is dat een automatisme, je moet daar niet bij denken.

Ik ben na 4j Tesla naar BMW gegaan en merk nul verschil tussen Tesla en BMW in B-stand. Die voelen identiek aan en rijden heel fijn.

Dat de D-stand dynamisch/slim is wist ik niet, komende dagen eens testen.

Iedereen rijdt anders, ik heb ook een BMW EV en gebruik enkel stand 'D' icm speed limiter. Vind de B-stand maar niets.
Ik moet af en toe bijremmen, maar de auto kan dat redelijk goed uit zichzelf en laat bollen wanneer dat kan. Ik gebruik dus voornamelijk het gaspedaal.
De speed limiter is er om boetes te vermijden.

Ik heb die D-stand nu ook enkele ritten geprobeerd maar ik snap het toch niet hoor :tongue: je moet toch het rempedaal continu gebruiken? De wagen vertraagt wel een beetje maar totaal niet voldoende en lang niet op elk kruispunt, en tot stilstand komen doet hij totaal niet.

Ik moet dus continu ingrijpen met het rempedaal terwijl ik in B perfect 50km kan rijden zonder mijn voet van het gaspedaal te halen.

Ik heb die D-stand nu ook enkele ritten geprobeerd maar ik snap het toch niet hoor :tongue: je moet toch het rempedaal continu gebruiken? De wagen vertraagt wel een beetje maar totaal niet voldoende en lang niet op elk kruispunt, en tot stilstand komen doet hij totaal niet.

Ik moet dus continu ingrijpen met het rempedaal terwijl ik in B perfect 50km kan rijden zonder mijn voet van het gaspedaal te halen.

Het is geen one pedal drive natuurlijk, maar de wagen remt toch serieus en komt tot stilstand als dat moet. Mss rem je gewoon teveel :p.
Het is veel meer rijden als een gewone auto waarbij de auto bij gas los dus uitbolt en enkel als er iets voor rijdt/remt hij mee remt.

Ik lees hier b stand, d stand,...

Ik heb geen flauw idee hoe je dat aanpast in een 330e (waar ik als aanloopwagen mee rij).
Maar ik gebruik altijd sport stand, mss dat dat er iets mee te maken heeft?

Mijn Tesla Y is geregeld in de war wat toegelaten snelheid betreft:
- woonwijk is grotendeels 30, wat hij perfect aangeeft, maar sommige straten zijn 50. Daar zegt ie vaak ook 30 (niet altijd), of begint aan 30 en switcht ergens halverwege die straat naar 50 (geen consistent gedrag)
- een grotere baan in de buurt is 70 voor vrachtwagens en 90 voor gewone auto's. Soms toont de tesla 90 maar soms ook 70

Gezien de "boven snelheid waarschuwingen" aanstaat, geeft dat dus continue incorrecte warnings. Nog iemand die dit heeft, en kan ik iets doen aan die verkeerd aangegeven snelheden?

Terug
Bovenaan